Trasig växelförare

Trasig växelförare
Hej,

Var med om något märkligt med kompisens cykel idag, växelföraren gick av i godset. Som bilderna visar har den gått av i godset till infästningen mot ramen. Det var hyfsat plan mark och enbart ljungsnår i närheten. Av färgen att dömma på växelföraren tycker jag det ser ut som sträckningar i metallen snarare än någon stöt och enligt min vän så har han inte varit med om några större krascher eller dylikt.

Kan det vara så att det är ett fabrikationsfel, har någon varit med om något liknande? Modellen är SRAM GX och cykeln är en LaPierre Zesty 4.9 som köptes i september förra året.

Bilagor

• 20250519_101747.webp
    20250519_101747.webp
    485.2 KB · Besök: 750
  • 20250519_101752.webp
    20250519_101752.webp
    371.9 KB · Besök: 286
  • 20250519_101756.webp
    20250519_101756.webp
    253.8 KB · Besök: 284
Trasig växelförare
Fast den har ju rätt uppenbarligen tagit emot en del stryk i mitten där? Här är en GX som gått åtskilliga mil och varit med om ett flertal rejäla krascher utan att ha några märken där:

IMG_3441.webp

Trasig växelförare
Fast den har ju rätt uppenbarligen tagit emot en del stryk i mitten där? Här är en GX som gått åtskilliga mil och varit med om ett flertal rejäla krascher utan att ha några märken där:

Visa bilaga 769921
Som jag skrev i inlägget så anser jag att det snarare ser ut som att godset har vidgats mer än att det varit en direkt smäll där. Han har inte haft några allvarligare krasher heller. Det blev ett kort ärende då SRAM skickar en ny utan att ens tagit emot den trasiga växelföraren vilket, enligt mig, säger att det är ett problem dom stött på förut.

Trasig växelförare
Varför finns det en svetsning där, om det inte varit några krascher?
Växelförare är inga jättepengar, och bytet ger dig naturligtvis mycket glädje.

Trasig växelförare
Tack! Sånt har jag aldrig sett per design förut. Kan det ha att göra med materialbyte, från t ex en legering till en annan?

Tillbaka
Topp