Trasig växelvajer

Elled

Medlem
Trasig växelvajer
Hej, jag har en gammal crescent cykel vars växelvajer gått sönder. Var på en verkstad och frågade om råd, men de hävdade att jag skulle behöva byta hela växelsystemet då det var av en äldre model och de inte hade rätt sorts vajrar. Nu undrar jag om någon vet om man kan köpa rätt sort online, och hur görbart det är att laga denna skada själv?
Tar emot alla tips jag kan få!
IMG_5952.jpeg
IMG_5956.jpeg
IMG_5959.jpeg
IMG_5955.jpeg

Trasig växelvajer
Är mycket riktigt shimano positron växlar nu när jag kollade efter, dock verkar det lite knepigt att få tag på vajrar. Är det bara att ge upp, eller är det någon som vet butiker som har positron vajrar till försäljning?
IMG_6418.jpeg
IMG_6417.jpeg
IMG_6414.jpeg

Trasig växelvajer
Är mycket riktigt shimano positron växlar nu när jag kollade efter, dock verkar det lite knepigt att få tag på vajrar. Är det bara att ge upp, eller är det någon som vet butiker som har positron vajrar till försäljning?Visa bilaga 721503Visa bilaga 721505Visa bilaga 721504
Jag har letat efter delar till 3-växlad Positron men upplever att det är svårt att hitta vad jag söker. Förmodligen samma för andra Positron-system också. Jag behöver ställdonet närmast navet, men kan tänka mig att jag får försöka hitta ett helt set, med växelväljare, vajer och ställdon. Har man tur kan man hitta någon gammal billig skrotcykel på annons som har det systemet och som växeldelarna funkar på. Kanske testa med lokala cykelverkstäder/-butiker som sysslar med service på äldre cyklar, cykelkök eller liknande, som kan ha begagnade delar. Eller ev. på Tradera/Blocket här i Sverige. Dessa delar tillverkas (vad jag vet) inte längre och det är nog extremt sällsynt att butiker har delar till sådana här gamla system i nyskick (NOS - new old stock) i lager. Då får man troligen vända sig utomlands (främst USA eller Tyskland, gissar jag), eller ev. Ebay.

camera-uploads_2018-11-02-14.54.37.jpg

Addendum: @darkforce, du skrev i en annan tråd för länge sen att Stockholms cykel- och sportservice hade delar till Positron. Har du någon aning om det gäller fortfarande?

Senast ändrad:
Trasig växelvajer
Vajer till 3-växlad Positron tycks ju finnas:

Men det är inte precis billigt.
Synd att de inte verkar ha varken de delar @Elled eller jag behöver.

Addendum: Jag hittar min del på Ebay. Priset för delen (153 kr) är väl överkomlig men fraktkostnaderna gör att det är ohållbart att beställa. 233 kr för frakt bara inom USA. Det känns inte som att det är någon idé att ens kolla vad de ska ha för frakten till Sverige. Sen tillkommer kanske tull eller andra avgifter.

1724571717673.png

Senast ändrad:
Trasig växelvajer
Borde inte denna funka även till 5-växlad Positron?
Eller skiljer sig standarden för 3 och 5 växlad?
Har man tur kanske det funkar, men det gäller nog att kolla upp att infästningarna till reglage och ställdon/växelförare är likadana, innan man chansar. @Elled har ju möjlighet att plocka isär sina delar och se hur de ser ut vid infästningarna. Bara att jämföra med bild från Mopeddelar.

Addendum: Sen vet jag inte om vajern till den främre växelföraren är frisk. Vad säger @Elled?

Addendum 2: Jag hittade lite historik från Shimano om olika varianter av Positron-systemet, som kanske kan vara intressant. Det verkar som att Shimano experimenterade en del, både med konventionell wire och den styvare/tjockare ståltråden, mellan olika varianter. Vilken variant sitter på cykeln som @Elled har? Jag gissar någon av de nyare varianterna PV11/NP11, som kom 1982/1983.

Addendum 3: Jag hittade ytterligare en sida med mycket information om bakväxlar, bl.a. Shimanos Positron-varianter. Kan vara intressant för den som vill kunna identifiera sin bakväxel.

1724577440483.png

Addendum 4: Disraeligears har också ett gäng serviceinstruktioner och andra dokument för olika bakväxlar. Det visar sig att det fanns flera varianter av New Positron (NP21 - 1984, NP31 - 1985 och NP41 - 1986) än de som togs upp av Shimanos historiksida och i Disraeli-listan ovan. Sen även RD-P500 (1987), RD-P300 (1989) etc.

1724580215908.png

Addendum 5: Det finns även sprängskisser på ingående delar till de olika Positron-varianterna. Här t.o.m. med ytterligare några varianter. Välj fliken "Pages" så dyker det upp ett stort urval av sprängskisser.

1724581419071.png

Addendum 6: Om man lusläser Shimanos kataloger, hittar man ytterligare intressant info om olika produkter och varianter, samt reservdelslistor, sprängskisser mm. Här verkar jag ha hittat den variant av 3-växlat nav med växelväljare mm som jag har på min cykel, i en katalog från 1982. På hemsidan finns Shimano-kataloger från åren 1970-1994.

1724585388945.png

Senast ändrad:
Trasig växelvajer
Jag har letat efter delar till 3-växlad Positron men upplever att det är svårt att hitta vad jag söker. Förmodligen samma för andra Positron-system också. Jag behöver ställdonet närmast navet, men kan tänka mig att jag får försöka hitta ett helt set, med växelväljare, vajer och ställdon. Har man tur kan man hitta någon gammal billig skrotcykel på annons som har det systemet och som växeldelarna funkar på. Kanske testa med lokala cykelverkstäder/-butiker som sysslar med service på äldre cyklar, cykelkök eller liknande, som kan ha begagnade delar. Eller ev. på Tradera/Blocket här i Sverige. Dessa delar tillverkas (vad jag vet) inte längre och det är nog extremt sällsynt att butiker har delar till sådana här gamla system i nyskick (NOS - new old stock) i lager. Då får man troligen vända sig utomlands (främst USA eller Tyskland, gissar jag), eller ev. Ebay.

Visa bilaga 721509

Addendum: @darkforce, du skrev i en annan tråd för länge sen att Stockholms cykel- och sportservice hade delar till Positron. Har du någon aning om det gäller fortfarande?

nope jag köpte dom sista för ett par år sen till ett par originalrenoveringar jag utförde åt en nostalgiker

numera bygger jag om kedjeväxlade positron till sis växel med friktionsreglage på brukshojjar eller om de är originalrenovering (så nära original man kommer men endå fungerande cykel) så bygger ja om till shimano 600 arabesque
är de navväxlat positron bygger ja om till torpedo

Trasig växelvajer
Jag såg en liknande hoj på annons idag. Inte så ofta jag ser cyklar med Positron-växlar ute till försäjning. Verkar vara en annan variant av Positron än den på cykeln som TS har. 1500 kr ligger cykeln ute för. Allt i fungerande skick, enl. säljaren. Kan vara bra för att ha ett hum om vilken maxgräns man inte bör överskrida då det gäller kostnader för att rädda ett icke fungerande Positron-system till eftervärlden.

1724653495375.png

Trasig växelvajer
Jag såg en liknande hoj på annons idag. Inte så ofta jag ser cyklar med Positron-växlar ute till försäjning. Verkar vara en annan variant av Positron än den på cykeln som TS har. 1500 kr ligger cykeln ute för. Allt i fungerande skick, enl. säljaren. Kan vara bra för att ha ett hum om vilken maxgräns man inte bör överskrida då det gäller kostnader för att rädda ett icke fungerande Positron-system till eftervärlden.

Visa bilaga 721757
Han/hon tror att cykelmodellen heter Positron. Pruta!

Trasig växelvajer
Han/hon tror att cykelmodellen heter Positron. Pruta!
Inte intresserad av köp. Har tillräckligt med problemcyklar för tillfället. Men det står ju faktiskt Positron på ramen, så det är väl lätt att tro att cykelmodellen heter Positron. Åtminstone får man väl förmoda att det är ett Positron-system på den. Modellbeteckningen kanske är någon sifferkombination, i vanlig Crescent-anda.

1724655053633.png

Trasig växelvajer
Inte intresserad av köp. Har tillräckligt med problemcyklar för tillfället. Men det står ju faktiskt Positron på ramen, så det är väl lätt att tro att cykelmodellen heter Positron. Åtminstone får man väl förmoda att det är ett Positron-system på den. Modellbeteckningen kanske är någon sifferkombination, i vanlig Crescent-anda.

Visa bilaga 721763
Det står ”Pentasport” på min dotters hoj också.

Trasig växelvajer
Är det Positron som har nån ful rektangulär plåtburk på ”fel” sida navet? Min brorsdotter hade hittat nåt Creacentvrak fr 80-talet i nåt av uthusen och undrade om jag kunde fixa upp, på den satt det en sån där plåtburk samt fästet till ett reglage på styret (dock inget reglage eller vajer).

Trasig växelvajer
Är det Positron som har nån ful rektangulär plåtburk på ”fel” sida navet? Min brorsdotter hade hittat nåt Creacentvrak fr 80-talet i nåt av uthusen och undrade om jag kunde fixa upp, på den satt det en sån där plåtburk samt fästet till ett reglage på styret (dock inget reglage eller vajer).
Kan vara en Positron navväxel av den modell som finns i bilden under Addendum 6 i följande inlägg:

Dessa navväxlar var föregångare till nuvarande Shimano Nexus, där delen (som kallas Bell Crank Body, nr 1 i sprängskissen), satt på vänster sida av cykeln, medan de nyare Nexus har sin på drivsidan.

Tillbaka
Topp