Borde inte denna funka även till 5-växlad Positron?
Eller skiljer sig standarden för 3 och 5 växlad?
Har man tur kanske det funkar, men det gäller nog att kolla upp att infästningarna till reglage och ställdon/växelförare är likadana, innan man chansar.
@Elled har ju möjlighet att plocka isär sina delar och se hur de ser ut vid infästningarna. Bara att jämföra med bild från Mopeddelar.
Addendum: Sen vet jag inte om vajern till den främre växelföraren är frisk. Vad säger
@Elled?
Addendum 2: Jag hittade lite historik från Shimano om olika varianter av Positron-systemet, som kanske kan vara intressant. Det verkar som att Shimano experimenterade en del, både med konventionell wire och den styvare/tjockare ståltråden, mellan olika varianter. Vilken variant sitter på cykeln som
@Elled har? Jag gissar någon av de nyare varianterna PV11/NP11, som kom 1982/1983.
Addendum 3: Jag hittade ytterligare en sida med mycket information om bakväxlar, bl.a. Shimanos Positron-varianter. Kan vara intressant för den som vill kunna identifiera sin bakväxel.
Disraeli Gears - a derailleur collection. ...
www.disraeligears.co.uk
Addendum 4: Disraeligears har också ett gäng serviceinstruktioner och andra dokument för olika bakväxlar. Det visar sig att det fanns flera varianter av New Positron (NP21 - 1984, NP31 - 1985 och NP41 - 1986) än de som togs upp av Shimanos historiksida och i Disraeli-listan ovan. Sen även RD-P500 (1987), RD-P300 (1989) etc.
Addendum 5: Det finns även sprängskisser på ingående delar till de olika Positron-varianterna. Här t.o.m. med ytterligare några varianter. Välj fliken "Pages" så dyker det upp ett stort urval av sprängskisser.
All the various exploded views of Shimano Positron models in one place. ...
www.disraeligears.co.uk
Addendum 6: Om man lusläser Shimanos kataloger, hittar man ytterligare intressant info om olika produkter och varianter, samt reservdelslistor, sprängskisser mm. Här verkar jag ha hittat den variant av 3-växlat nav med växelväljare mm som jag har på min cykel, i en katalog från 1982. På hemsidan finns Shimano-kataloger från åren 1970-1994.
Disraeli Gears - a derailleur collection. ...
www.disraeligears.co.uk
This 1982 Shimano catalogue should be a wonder, packed as it is with imagination, innovation and information. But somehow it turns out to be a nightmare. ...
www.disraeligears.co.uk