Borde inte denna funka även till 5-växlad Positron?
Eller skiljer sig standarden för 3 och 5 växlad?
Har man tur kanske det funkar, men det gäller nog att kolla upp att infästningarna till reglage och ställdon/växelförare är likadana, innan man chansar.
@Elled har ju möjlighet att plocka isär sina delar och se hur de ser ut vid infästningarna. Bara att jämföra med bild från Mopeddelar.
Addendum: Sen vet jag inte om vajern till den främre växelföraren är frisk. Vad säger
@Elled?
Addendum 2: Jag hittade lite historik från Shimano om olika varianter av Positron-systemet, som kanske kan vara intressant. Det verkar som att Shimano experimenterade en del, både med konventionell wire och den styvare/tjockare ståltråden, mellan olika varianter. Vilken variant sitter på cykeln som
@Elled har? Jag gissar någon av de nyare varianterna PV11/NP11, som kom 1982/1983.
Addendum 3: Jag hittade ytterligare en sida med mycket information om bakväxlar, bl.a. Shimanos Positron-varianter. Kan vara intressant för den som vill kunna identifiera sin bakväxel.
www.disraeligears.co.uk
Addendum 4: Disraeligears har också ett gäng serviceinstruktioner och andra dokument för olika bakväxlar. Det visar sig att det fanns flera varianter av New Positron (NP21 - 1984, NP31 - 1985 och NP41 - 1986) än de som togs upp av Shimanos historiksida och i Disraeli-listan ovan. Sen även RD-P500 (1987), RD-P300 (1989) etc.
Addendum 5: Det finns även sprängskisser på ingående delar till de olika Positron-varianterna. Här t.o.m. med ytterligare några varianter. Välj fliken "Pages" så dyker det upp ett stort urval av sprängskisser.
www.disraeligears.co.uk
Addendum 6: Om man lusläser Shimanos kataloger, hittar man ytterligare intressant info om olika produkter och varianter, samt reservdelslistor, sprängskisser mm. Här verkar jag ha hittat den variant av 3-växlat nav med växelväljare mm som jag har på min cykel, i en katalog från 1982. På hemsidan finns Shimano-kataloger från åren 1970-1994.
www.disraeligears.co.uk
www.disraeligears.co.uk