Trasiga ekrar på cargobike bakhjul

Har en Cargobike Kindengarden lådcykel. Är helnöjd med lådcykeln. Har haft cykeln i ca 1,5 år och under den tiden har jag bytt 9 ekrar på bakhjulet. Ekrarna går av vid navet. Jag själv väger ca 70 kilo så det beror inte på att jag väger för mycket och lastar jag i lådan hamnar vilken alltid över framhjulen.
Har inte bytt ut en enda eker på framhjulen.
Funderar på orsaken till att ekrarna går sönder på bakhjulet. Kan det bero på att cykeln inte lutar i kurvorna och att snedbelastningen blir för stor. Använder min lådcykel ca 2 gånger i månaden. Viket blir ca 4 mil.
La också märke till att alla cykelhjul har ekrarna vid navet ekrarna monterade så att varannan eker sticks in i navet från insidan och varannan från utsidan.
Bafang har på mitt bakhjul monterat samtliga ekrar från insidan vilket gör att ekrarna ligger mot varandra. Funderar på om jag slipper ekerbrott om jag monterar om ekrarna så dom inte kommer att spänna mot varandra. När jag skulle beställa nya ekrar la jag märke till att ekrarna var mycket tjockare än vanliga ekrar. Bafang har valt 1,5 mm ekrar.
Innan jag köpte lådcykeln transporterade jag trädgårdsskräp till återbruket på en tvåhjulig cykelkärra som väger ca 20 kilo och har 20 tums hjul. Ramen till kärran har jag byggt av fyrkantsprofiler av den typen som man använder till butiksinredning. En tom kärra efter cykeln märks knappast och med ca 100 kilo last är det ingen större skillnad på plan mark men om batteriet på min lådcykel tar slut går den så tungt att jag knappast tror att en lite spädare kvinna knappast orkar cykla. Funderar på om min lådcykel blir mycket lättare att trampa på om jag byter ut bakhjulet mot ett vanligt 20 tums hjul? Batteriet i min Cargobike lådcykel räcker till ca två mil om jag trampar på ordentligt själv, vilket i mitt fall blir 1,5 resa till återbruket.

Tror det är flera saker som samverkar här.

Dels är det en billig cykel med instegskomponenter så de är nog tyvärr inte av högsta kvalitet. En hel del dyrare lådcyklar kommer med 36-ekrade hjul bak, ditt hjul ser ut att vara en svagare 32-ekrad. Kanske finns navmotorer bara med 32-ekrade, jag kan inte det så noga.

Sen är det erkänt svårt att få till starka hjul när man har proportioneligt väldigt stort nav i förhållande till fälgens diameter. Sheldon Brown har en artikel om detta. Det handlar till slut om ekrarnas vinklar.
Det är tveksamt om man på billigare cyklar ansträngt sig så mycket för att få det till på bästa sätt. Kanske skulle du behöva lämna hela hjulet till en erfaren hjulbyggare som kan ordna så att ekerspänningen och -mönstret är så bra som det bara går att få.

Om du gillar cykeln i övrigt och tycker att den håller en kvalitet som du gärna behåller i längden, är det kanske en god idé att byta ut bakhjulet mot ett omotoriserat 24-tumshjul av högre kvalitet och sätta dit en mittmotor vid vevpartiet. Det behöver inte kosta skjortan med en ny motor, de kostar väl en 3-4.000 kr bara motor & display, batteri har du ju redan.

1600180620348.png

Har exakt samma problem på vår eldrivna Cargobike. Nu kör jag den ganska hårt och med tre barn i förskoleåldern. Min teori är som du nämner i början att cykeln inte kan kompensera lutning som en vanlig cykel gör, vilket skapar enorm stress på bakhjulet och ekrarna. Har också bytt minst 6 ekrar och nyligen gick ytterligare en eker och bakdäcket har börjar slitas sönder vid fästet till fälgen.

Det har säkert med navets storlek att göra. Jag har kört en omotoriserad cargobikemed nexus 7 i ett par år, inga problem med ekrar. Har inte räknat ekrarna.. Cyklar oftast med två barn a 15 kg i lådan men lägger jag till 1-2 i 30-kilos-klassen.

Dock inga 4 mil i veckan, kanske hälften.

Tror inte vikten i lådan har så stor betydelse eftersom vikten bara kommer att ligga överframhjulen. Har vid fyra tillfällen kört 120 kilo kakelplattor utan att ekrar gått sönder på framhjulen. Testade att lyfta upp bakhjulet vilket gick lätt och bekräftade att lådans last inte påverkade bakhjulet. När lådcykeln var ny körde jag ganska fort genom kurvorna så jag var tvungen att hänga som en burkslav i kurvorna för att inte köra omkull. Nu kör jag saktare så det kan vara gamla synder som gör att ekrarna går sönder. Går en eker av och jag efter några dagar ska byta ekern har ytterligare ekrar gått av. Dessvärre har jag inte markerat med färg vilka ekrar jag bytt ut.
Eftersom navmotorn är seg i uppförsbackar har jag varit inne på att byta till ett vanligt hjul och montera in en motor i vevpartiet. Enligt Cargobike har man tydligen bytt till längre ekrar på senare modeller. Funderar på om det är krångligt att byta till motor i vevpartiet? Misstänker att det är flera kablar som ska kopplas in till datorn och batteriet.
Har en gammal Cresent cykel, 28 tums med växelspakar långt ner på ramen som jag skulle vilja bygga om till elcykel. Funderar på om det är standardmått på vevpartiet så jag inte kastar pengarna i sjön om mittmotorn inte passar. Skulle vara mysigt med en elcykel modell 1960 tal? Funderar på att testombygga den först. Eller kan ramen bli för vek?
Om man bygger om till mittmotor kan man få problem med antalet kuggar så att cykeln går för fort? Bor vid en cykelväg och har sett elcyklister som susar förbi i ca 50 km/timmen
Ps såg på bilden att man monterar ekrarna växelvist i navet. Är det en cargobike så kanske jag ska flytta om varannan eker nu i vinter då jag inta ska använda min lådcykel? Fast på bilden ser det ut som om ekrarna spänner mot varandra där ekrarna ligger i kors.

Har exakt samma problem på vår eldrivna Cargobike. Nu kör jag den ganska hårt och med tre barn i förskoleåldern. Min teori är som du nämner i början att cykeln inte kan kompensera lutning som en vanlig cykel gör, vilket skapar enorm stress på bakhjulet och ekrarna. Har också bytt minst 6 ekrar och nyligen gick ytterligare en eker och bakdäcket har börjar slitas sönder vid fästet till fälgen.
Samma problem med däcket på bakhjulet upptäckte att däcket var helt blank vilket resulterade i att slangen exploderade. Däcken på framhjulen var som nya.

Fick förslaget att jag skulle ta en tång och böja till J- ändan på ekern. Märkte att när jag trädde in ekern i naven fick jag ta i lite för att få in ekern mot nippeln. Ska under vintern lossa alla ekrar och böja till J- ändan så det inte blir någon spänning på nitskallen. Alla mina ekrar som hitintills gått sönder har tappat nitskallen.
Innan jag bytte de senaste 3 ekrarna testade jag att trycka in den trasiga ekern i navet vilket gick utan problem. Så det verkar som om problemet är att nitskallen trillar av utan att nitskallen utsätts för någon större belastning.

Jag bytte hjul på min vanliga elcykel för ett år sedan och hade stora problem med ekrar som gick av. Det visade sig att de ekrar av märket force som satt monterade hade en märklig böj. Efter att jag stegvis bytt ut varenda eker till DT swiss så har det hållit. Inte en enda eker har gått! Kan vara värt att kolla upp.

Har en Cargobike Kindengarden lådcykel. Är helnöjd med lådcykeln. Har haft cykeln i ca 1,5 år och under den tiden har jag bytt 9 ekrar på bakhjulet. Ekrarna går av vid navet. Jag själv väger ca 70 kilo så det beror inte på att jag väger för mycket och lastar jag i lådan hamnar vilken alltid över framhjulen.
Har inte bytt ut en enda eker på framhjulen.
Funderar på orsaken till att ekrarna går sönder på bakhjulet. Kan det bero på att cykeln inte lutar i kurvorna och att snedbelastningen blir för stor. Använder min lådcykel ca 2 gånger i månaden. Viket blir ca 4 mil.
La också märke till att alla cykelhjul har ekrarna vid navet ekrarna monterade så att varannan eker sticks in i navet från insidan och varannan från utsidan.
Bafang har på mitt bakhjul monterat samtliga ekrar från insidan vilket gör att ekrarna ligger mot varandra. Funderar på om jag slipper ekerbrott om jag monterar om ekrarna så dom inte kommer att spänna mot varandra. När jag skulle beställa nya ekrar la jag märke till att ekrarna var mycket tjockare än vanliga ekrar. Bafang har valt 1,5 mm ekrar.
Innan jag köpte lådcykeln transporterade jag trädgårdsskräp till återbruket på en tvåhjulig cykelkärra som väger ca 20 kilo och har 20 tums hjul. Ramen till kärran har jag byggt av fyrkantsprofiler av den typen som man använder till butiksinredning. En tom kärra efter cykeln märks knappast och med ca 100 kilo last är det ingen större skillnad på plan mark men om batteriet på min lådcykel tar slut går den så tungt att jag knappast tror att en lite spädare kvinna knappast orkar cykla. Funderar på om min lådcykel blir mycket lättare att trampa på om jag byter ut bakhjulet mot ett vanligt 20 tums hjul? Batteriet i min Cargobike lådcykel räcker till ca två mil om jag trampar på ordentligt själv, vilket i mitt fall blir 1,5 resa till återbruket.
Hej ?? Jag har en Cargobike klassik som också tappat ekrar i bakhjulet. Nu har jag beställt och fått hem nya ekrar, 10 st ekrar och 9 muttrar ?!? Och dessa ska jag byta ut i morgon, 3.e advent 2021. Men jag är också förundrad över varför ekrarna på originalhjulet, c:a 2år gammalt, har lossnat och/eller gått av ?!? Jag har aldrig tidigare någonsin behövt byta ut en enda eker någonsin på varken cykel eller moped. Och kan det vara så att ekrarna är felmonterade så att de påverkas av gropar å en 85 kg tung cyklist ??

Samma story hos oss. Inne på vårt andra bakhjul, dock samma motor men nu stirrar jag på. 16 lösa ekrar och 3 st som är helt off. Ska göra som @elhojoch kolla på DT swiss och se om jag kan hitta ngn som kan ekra om hjulet åt mig.

Samma story hos oss. Inne på vårt andra bakhjul, dock samma motor men nu stirrar jag på. 16 lösa ekrar och 3 st som är helt off. Ska göra som @elhojoch kolla på DT swiss och se om jag kan hitta ngn som kan ekra om hjulet åt mig.
Hej och tråkigt att höra att du och många med oss råkar ut för samma elände.
Jag beställde ett nytt komplett hjul som jag fick hem och ställde i källaren.
När jag ledsnat på de lösa ekrarna på originalhjulet bytte jag till det nya. Upptäcker nu att dessa ekrar är kraftigare ? men i övrigt ser allt lika ut.
Nu har jag trampat runt med det nya hjulet i några månader och hittills har inga ekrar lossnat eller gått av ?? Kanske problemet är att originalekrarna är för klena ?? Hoppas att mitt nya hjul fortsätter att ”leverera” Jag cyklar nog en dryg mil/dag ✔️ och lastar emellanåt med riktigt tunga grejor. I dag ska jag bl.a. köra två båtbatterier till återvinningen.
En annan viktig ändring jag gjort är att sätta på en fjädrande sadelstolpe med ”tyvärr” en ny lite mindre sadel.

/dallas

Bilagor

• 284EF860-396F-4A7D-B7E5-0D658E34F627.jpeg
    284EF860-396F-4A7D-B7E5-0D658E34F627.jpeg
    604.9 KB · Besök: 113
  • CA022BED-88FF-4A00-9A37-68E36418C258.jpeg
    CA022BED-88FF-4A00-9A37-68E36418C258.jpeg
    140.8 KB · Besök: 119
Hej igen! Ville bara meddela att fortfarande har alla mina 2,0 mm DT swiss ekrar hållit. (36-håls vanligt shimano-nav, mittmotor) Senast en 15-mils runda med total systemvikt på över 180 kg utan problem utöver mitt bråkande knä. Jag har kollat ekerspänning kanske en gång/kvartal utan märkvärdiga justeringar. (Men jag tror att denna justering är bra att göra då och då vid stor last)
Igår föll ett handtag på en cykelkorg av under jobbpendling och fastnade i ekrarna i bakhjulet. Fortfarande inga skador och inga problem.
(Jag hade ingen tidigare erfarenhet av cykelhjul och googlade alltihop och köpte en ekerspänningsmätare när ekrarna började gå av för knappt 3 år sedan)

Var kan man köpa 2,0 mm DT swich ekrar. Ekrade om min Cargóbike med de gamla ekrarna men misstänker att de flesta hade skador i nitskallarna så det är kanske lika bra att byta alla ekrar. Frågade efter passande ekrar hos min lokala cykelhandlare som inte hade korta ekrar i lagret.
Som alternativ funderar jag på att köpa ett nytt bakhjul och montera in motorn vid pedalerna.
Var någon som påstod att det finns plastkugghjul som snabbt går sönder i dessa ?

Tror det är flera saker som samverkar här.

Dels är det en billig cykel med instegskomponenter så de är nog tyvärr inte av högsta kvalitet. En hel del dyrare lådcyklar kommer med 36-ekrade hjul bak, ditt hjul ser ut att vara en svagare 32-ekrad. Kanske finns navmotorer bara med 32-ekrade, jag kan inte det så noga.

Sen är det erkänt svårt att få till starka hjul när man har proportioneligt väldigt stort nav i förhållande till fälgens diameter. Sheldon Brown har en artikel om detta. Det handlar till slut om ekrarnas vinklar.
Det är tveksamt om man på billigare cyklar ansträngt sig så mycket för att få det till på bästa sätt. Kanske skulle du behöva lämna hela hjulet till en erfaren hjulbyggare som kan ordna så att ekerspänningen och -mönstret är så bra som det bara går att få.

Om du gillar cykeln i övrigt och tycker att den håller en kvalitet som du gärna behåller i längden, är det kanske en god idé att byta ut bakhjulet mot ett omotoriserat 24-tumshjul av högre kvalitet och sätta dit en mittmotor vid vevpartiet. Det behöver inte kosta skjortan med en ny motor, de kostar väl en 3-4.000 kr bara motor & display, batteri har du ju redan.

Visa bilaga 442405
Intressant bild korslägg av ekring skulle vara tvärtom inere ytre trycket blir att ekrena inte bottnar i urgröpt vilket är dubbelt sidan gjort mönster är rätt men där verkar de fel gjord ekring.

Intressant bild korslägg av ekring skulle vara tvärtom inere ytre trycket blir att ekrena inte bottnar i urgröpt vilket är dubbelt sidan gjort mönster är rätt men där verkar de fel gjord ekring.
Jo närmaste korslägg till navet skall dra ut ekrerna och ekrans böj skall gå i avrundning i ekerings hålet i navet ser ut som under antrepenör gjort ekerings tabbe.

Du menar det här, eller? Reagerade också på det. En del av ekrarna på bilden ser helt böjda ut.

1654579742449.png

Precis det korslägg är tvärtom mot vad det borde var vilket gör att ekerhuvud trycks in i stället för ut nästa korslägg däremot kann den trycka inåt men då är ekran en bit ut från ekerhuvud närmare fälg men här är en korslägg från nav till fälg intressant är att på mina Husqvarna och monark 50 och 60 tal är både inre och yttre korslägg utåt tryckande medans miyata och logans andra korslägg är utåt men gemensamt är närmaste nav korslägg utåt tryckande.

Senast ändrad:
Du menar det här, eller? Reagerade också på det. En del av ekrarna på bilden ser helt böjda ut.

Visa bilaga 559850
Har ekrat om mitt bakhjul och ekrarna ska sitta som på bilden. Ekrar på alla cyklar går i kors så att korsningen av ekrarna ska trycka in nitskallen på ekern. Ekrarna på min cykel gick inte i kors varför belastningen på eker skallen blev så stor att nitskallen lossnade. Nu verkar ekrarna hålla med undantag för att jag använde de gamla ekrarna som kanske blivit lite skadade så jag har bytt ut tre ekrar.

Då jag inte har studerat hjulbyggande förut tog jag Google till hjälp.
De flesta källor jag hittar verkar antyda att ekrarna på bilden ovan är felkorsade.
1681711798693.png
1681711816638.png

Ref:

Med det sagt har jag också sett bilder där de korsar tvärt om, som på bilden, fast främst då på 2-kors eller 3-kors tror jag, och då inte på innersta korset utan andra eller tredje.
Exempel finns här: https://icancycling.com/pages/tell-me-all-about-spoking-patterns

Tillbaka
Topp