Tre styrcombon - Välja ett, vilket?

Nikke

Ny medlem
Tjena!

Har lite problem med att välja rätt styrcombo. Dom här står det mellan.

Alt. 1

Styre: Race Face Diablous 31.8
Stam: Deity

Alt. 2

Styre: Race Face Diablous 31.8
Stam: NS Supermoto Pro

Alt. 3

Styre: Easton EA70 31.8
Stam: Deity

Problem 1. Deity stammen kommer in hos CRC om 1-2 veckor.
Problem 2. Diablous styret kommer in hos CRC om 1-2 veckor.

Är det värt och vänta? Ska jag kanske köra på Easton styret och Supermoto stammen?

Kom med förslag på andra styrcombon! Kommer att användas för DH!

OBS! Jag har tillgång till Diablous styret från en annan affär.

Deity har jag inte provat men Easton-styret är skönt tycker jag. Ganska mycket lättare än Diabolus eller?

EA70 är nog det lättaste (alu) DH-styret. Tyvärr bara 685mm brett.
Diabolus väger lite mer, men inte tok-tungt det heller. (710mm)

Jag tycker Diabouls styret verkar ha lite mer bakåtböj än Easton.

Har bara jämfört 25.4mm versionerna, dock.

Lånar din tråd lite.

Är Titec El Norte 6061 DH Riser och Titec El Norte DH Stem ok styre och styrstam? Finns det något bättre alternativ som är billigt och funkar till DH men inte är allt för tungt?

Jag har kört med Easton styrena ett tag nu, super skön vinkel på dessa!

EA70 kommer nog att vara min favorit ett bra tag framöver. Jag har även kört med Easton Vice styrstammen förra säsongen och har inget ont att säga om denna stem. Dock så har jag kört 25.6mm styret och enligt vad jag läst mej till så är det inte exakt samma vinkel på 31.8mm styret.. men det kan ha vart en tidigare version.

Min rekommendation är alltså Easton EA70 och Vice stem. Detta råd ger jag även till pbeijer, fast är du riktigt viktkåt så skall du istället köra med Easton Havoc styrstammen, den är lite lättare än Vicen, vilken inte är så tung från början.

Sen att EA70 skulle vara för smalt håller jag inte med om.. jag har kapat mitt, jag gillar inte cross-stuket =)

Om du bor i sthlm kan jag rekomendera raceface diabolus 50mm + north shore extreme (ej oversize) finfina grejer.

Jag har den kombon till salu nämligen ;)

Linus Malm: Easton sakerna är säker bra men dom är en hel del dyrare än Titec prylarna närmare bestämt dubbeld så dyra. Du för både titec styre och stam för samma pris som bara easton styret eller stammen. Någon som har tips på saker som är bra men också billiga annars får det väl bli titecprylarna.

pbeijer:
Titec är i min erfarenhet bra skit. Jag har *räknar i huvudet* inte mindre än fem Titec styrstammar, dock inte El Norte. Prisvärda grejer som håller men inte lättast. Du vet: lätt, starkt, billigt - välj två ;-)
Eastons styren har för övrigt superskön vinkel, kör EA50 på två av mina hojar.

pbeijer: Jag var lite trött när jag skrev det där. Jag glömde nämligen att upplysa om Eastons övriga modeller. EA50 är billigare, förvisso aningens tyngre än EA70, men endå inget as. Jag tycker att vinklarna på Easton styrena är skönare än Titec.. med reservation för att min kompis kan ha haft någon skum inställning då jag provade hans =)

En fråga... vart köper du dina grejer? Jag kan lova dej att du kan hitta bättre priser på Easton grejer om du kollar runt lite. Visst det blir dyrare med EA70, men inte dubbelt så dyrt. Ett EA50 styret bör inte kosta mer än ett Titec styre.

Angående styrstam så är det i ärlighetens namn inte så über-noga, jag ville bara rekommendera en stem som jag vart nöjd med. Det finns många billigare alternativ och Titec har säkert bra kvallite, tmen jag anser inte att eastons dh-styrstammar är så vansinnigt dyra heller =) men många bäckar små som de sägs :P

EA50 känns som ett bra val istället för EA70 om pengar är av stor vikt. Själv tvingades jag köpa EA30 pga att jag inte kunde hitta dom andra i low-rise... tungt som fan är det, ersatte ett Ritchey WCS som vägde en tredjedel! *snyft*

Tillbaka
Topp