Trek fuel eller remedy??

Trek fuel eller remedy??
Ju stökigare du vill köra desto mer lutar det åt Remedy. Biffigare gafflar mer slaglängd etc Remedy klarar bikepark typ Järvsö och Åre jättebra. Fuel är en stigcykel även om det är en kompetent sådan, lutar du mer åt att köra nåt långlopp nån gång så ta en Fuel.

Trek fuel eller remedy??
Stod inför samma fundering som dig!
Men eftersom hemmaåkandet över berget är vad jag utgick ifrån kommer bli vad som bjuds mestadels som småbarnspappa, vart det en fuel 27.5+ med lite modifiering för att skrämma upp den för skogsåka ...
Nu vart det en EX5 som utgångsobjekt eftersom slutnotan för en EX8 skulle bli för saftig för min del (läs fruns tycke ?).

Hursom, så tycker jag det funkar riktigt bra med lite till korta kommande för den låga BB höjden som gärna kunde fått vara några cm till.

Är BB höjden hos remedyn högre än fuel?

Är dock nykommling inom mtb gänget, men med snart 30års cross/enduro åkning i ryggsäcken går det inte supersnällt på stigarna.

Trek fuel eller remedy??
Är det nya cyklar som menas så är ju remedyn 27.5 och ex 29/27.5+ Så ganska stor skillnad redan där ! Jag har haft remedy 9.8 -29 och har nu ex 9.9 och tycker remedyn var lugnare utför men sävligare på slät stig, ex:en är lägre i vevpartiet så mer islag blir det.

Trek fuel eller remedy??
Jag skulle vilja säga att både Remedy och Fuel Ex är cyklar som klarar "allt", men Remedy är inte särskilt rolig på långlopp och Fuel Ex är inte lika kul vid utförskörning. Med tanke på att du tänkt hyra cykel vid utförsåka lutar det ju som du själv säger åt Fuel Ex, men om du å andra sidan inte planerar att köra långlopp eller dylikt så får du heller inte fördelarna (29"-rull och trampeffektivitet) med den cykeln...

Svårt val som jag själv stod inför för ett år sen. För mig blev det en Remedy med argumentet att den klarar utförsåkning bättre samt att den kändes mycket mer lekfull vid provkörning:)

Mvh Robert

Trek fuel eller remedy??
Jag har både en Fuel ex (2016) och nya Remedy. Kalasbra cyklar båda två. Men skulle jag bara ha en av dessa vart det Fuel ex helt klart. Mer mångsidig än man kan tro och funkat både som svetto xc-cykling, stig och även enduro och skutta hopp o drop.

Trek fuel eller remedy??
Skall prova fuel 27,5 i helgen. Som sagt en del brötig stig med både drops och uppförsåkning. Vid DH hyr jag gärna en brutal DH.

Bemästrat brötet med en CX race cykel, merida 96 carbon team anno 2011, tidigare (100 mm slag) men gått över styret en gång förmycket. Skall även testa YT jeffry cf one 27.. någon som har en åsikt ang den varianten..?

Trek fuel eller remedy??
Trek fuel ex 8 27,5 blev det! Testcyklade och vart hel såld! Känns lätt och rapp uppför, hoppvänlig men samtidigt stabil nedför! Imorgon blir det en tur runt knuts hav i gustavseberg!

Trek fuel eller remedy??
Gött Salle!
Jag gillar 27.5 plus hjulen skarpt för skogsåka, känns mer förlåtande och mindre slingit än de smalare däcken man haft innan med högre tryck.

Sök på lore bashguard, och one up's chainguard för växelfästet eftersom du kör singelklinga.
Tycks vara en sprängsäker kombo när jag brötat i skog och mark!

Monterade 203mm bromsskiva fram till mina zee bromsar igår med metallbelägg, nu börjar det likna något i bromsväg för branterna!
180mm skivan fick stanna bak.

Trek fuel eller remedy??
Tanken slog mig att du kanske inte har det lilla växelfästed i aluminum std eftersom EX8: har singelklinga std, eller fick du med ett kanske?
EX5:an har framväxel std.
Gissar att EX8:an har det lilla svarta täcklocket i plast.

Lores bashguard är grym, inga ovala hål som kan röra sig, och sitter stumt i iscg05 fästet!
Men det funkar inte att ha en kjedjestyrare i samma fäste som denna.
Bifogar en bild på bashguarden, dock utan kjedjestyraren monterad.
Notera skavanken på svingen efter ett kjedjetapp utan styrare och zee bakväxeln med clutch!
Learn by doing ?

Bilagor

• 20170915_114948.jpg
    20170915_114948.jpg
    208.5 KB · Besök: 156
Trek fuel eller remedy??
Kul att du gillar Fuel Ex:en. Jag kör idag på en Remedy 9 27.5 2016 men funderar redan i banor av nästa hoj. Fuel Ex:en känns allt mer tilltalande. Modellerna blir allt flackare och mer långslagiga med tiden. Får se var det landar 2019. Lycka till med nya cykeln!

Trek fuel eller remedy??
Jag valde mellan samma cyklar och valde en Remedy 8.
Inte för att den var bättre, snabbare eller vettigare för de stigar jag kör på, men den kändes roligare och mer lekfull.
Än så länge har jag inte ångrat mig...
Oavsett, två bra cyklar!

Trek fuel eller remedy??
Årets remedy har väl dessutom tagit steget upp till forna Slashens geo m.m. Har en slash -16 å den ska vara väldigt lik nya remedy enl. Jon på trekstore. Men den klättrar väldigt bra den med!

Trek fuel eller remedy??
För mig lutar det åt att köpa en Remedy 8 eller 9.7 då de båda ligger på samma pris. Men velar mellan Fuel EX 8 27,5+, 29" XT 2018 (som jag hade innan men sålde pga butiken styrt mig åt för liten storlek)... Försöker bedöma vad som är klokare, mindre slaglängd och större hjul plus kunna byta mellan 27,5+ och 29 i Fuel, eller lite mer rapp och lekfull Remedy som jag testade för några veckor sen. Fick ett större flin när jag cyklade Remedy 9 RSL 2017 än Fuel EX 8 Eagle 29" i rätt storlek (21,5).
Fuelen kändes bekant och stabil, men inte så snitsig. Remedyn kändes väldigt mkt mer lekfull... Men var i 19,5 tum storlek så något för liten. Skulle verkligen vilja veta hur Remedy i 21,5 tumsram känns. Ifall någon har en sån i Uppsala/Stockholm som är villig att låta mig provcykla så skulle det vara grymt!

Mvh/Velaren

Tillbaka
Topp