Trek Remedy 7 -14 vs -15

Helkama raisu

Aktiv medlem
Trek Remedy 7 -14 vs -15
Som rubriken lyder, vet någon vad som skiljer mellan -14 och -15 Trek Remedy 7?

Är nybliven cykelfrälst och shoppar runt efter en Mtb att komplettera min CX med. Hittade en -14 hos en handlare nästan 6000:- billigare än för en -15, är det en vettig deal?

Trek Remedy 7 -14 vs -15
Ram är exakt samma. På -15 får du ett XR4 (grövre) framdäck och en sram framväxel. Ingen direkt skillnad alltså. Slå till på -14, grym cykel, jag har en 9a från 14.

Trek Remedy 7 -14 vs -15
Sprang på en Kona Process 134 (fit My bike). Hur står sig en sån mot Remedyn? Tänker mest på om det är några uppenbara fördelar med någon av dom vikt,utrustning och dyl.
Tänkte försöka komma iväg imorgon och provtrampa.

Trek Remedy 7 -14 vs -15
Treken har lite bättre gaffel. Dämparen tror jag också kan vara bättre, men jag är inte säker. Ingen av cyklarna har en sådan gaffel man vill ha. Jag hade valt efter den som passar dig bäst i storlek/geometri.

Trek Remedy 7 -14 vs -15
Nuvarande Process 134 ska ha Deorebromsar vilket är jättebra. Vilken modell tittar du på? Växlarna är nog det som spelar minst roll på en mtb. Något du bör titta på är att Konan har mycket längre reach jämfört med Treken.

Trek Remedy 7 -14 vs -15
Det är det horisontella måttet från ovan vevlagret till styrhuvudets mitt. Det anger alltså hur långt det är till styret när du står upp på cykeln. Konan är betydligt längre vilket jag föredrar. Om man har långa ben kan man välja en större storlek på Treken, men annars finns risken att sadelröret blir för långt på treken.

Trek Remedy 7 -14 vs -15
Gillade Treken när jag provade. Jämförde mot en Scott Genius vilken jag tyckte kändes som jag satt för långt bak samt att gaffelvinkeln var för flack.

Trek Remedy 7 -14 vs -15
Var och provade en Kona idag kanske inte helt rättvist då de endast fanns inne i L. Trots det tyckte jag den kändes helt ok men tycker nog ändå Remedyn kändes roligare (läs mer direkt och bättre känsla över framhjulet).
Märkte också att Konan inte har låsfunktion på bakdämpen, blir det en jobbig kompromiss?

Ds Levererades förövrigt en Process 134DL -16 till butiken idag.

Senast ändrad:
Trek Remedy 7 -14 vs -15
Angående TREK, hur lång är du? Jag är 183 och kör en 19.5. Man bör ta en storlek större än mot andra cyklar. Då kan man dessutom slänga på en kortare styrstam.

Trek Remedy 7 -14 vs -15
Helkama raisu skrev:
-------------------------------------------------------
> Var och provade en Kona idag kanske inte helt
> rättvist då de endast fanns inne i L. Trots det
> tyckte jag den kändes helt ok men tycker nog
> ändå Remedyn kändes roligare (läs mer direkt
> och bättre känsla över framhjulet).
> Märkte också att Konan inte har låsfunktion på
> bakdämpen, blir det en jobbig kompromiss?
>
> Ds Levererades förövrigt en Process 134DL -16
> till butiken idag.

Trek har ingen bakdämpare med låsfunktion på Remedy

Trek Remedy 7 -14 vs -15
@grondahl: blandade ihop modellerna men det är processen med Shimanobromsar jag provat.

@Ultralite: Jag är 173cm

@jofahjalm: Så att dämparen går att justera i tre steg (öppen, bromsad och typ låst) på Remedyn och Process DL är onödiga och inget man använder i praktiken?

@fredrik168: Kanske inte kan fikonspråket riktigt men se svaret till jofahjalm.

Trek Remedy 7 -14 vs -15
Jag kör alltid dämparen på min process i öppet läge. Har du provcyklat bägge i skogen eller bara rullat asfalt?

Bägge är ju bra cyklar, köp den du instinktivt gillar bäst och cykla istället för att pryloptimera.

Trek Remedy 7 -14 vs -15
Surfade in på Canyons hemsida och hittade en Spectral 7.0 Ex grymt bra komponenter vad jag kan se för samma peng som Remedyn.
Men blir man frustrerad när leveransdatum är tidigast v.31!!

Trek Remedy 7 -14 vs -15
Har bestämt mig för att beställa en Spectral Al 7.0 Ex. I väntan på den har jag köpt nya däck till min gamla HT och på Tisdag ska den in för service av växlar.
Får klara mig hjälpligt på den fram till Augusti då jag tänker mig en veckas cykelsemester med nya hojen :)

Tillbaka
Topp