Trek top fuel 8 nx i Åre?

Mattbrask

Medlem
Hej, jag försökte söka lite utan att hitta riktigt rätt, ber om ursäkt ifall jag tar upp sådant som redan blivit diskuterat :)

Förra sommaren köpte jag min första MTB som belöning till mig själv efter att ha slutat att snusa. Jag läste på så gott jag kunde och utifrån det faktum att jag aldrig cyklat mtb innan men samtidigt ville ha en cykel som var lätt men kapabel så landade det på en Trek Top Fuel 8 NX 2021, den har som bekant 115 bak och 120mm fram.
Jag har turen att bo mitt i ett naturreservat på hög höjd (Rya åsar, Borås) där det finns ett hundratal trails på trailforks så det är där jag cyklar absolut mest, jag försöker också cykla till och från jobbet när jag kan, så valet av cykel tvekar jag inte en sekund på, MEN!
Suget att prova lite mera tekniskt och lite mera "downhill" ökar, och diskussionerna kring Åre har uppkommit på jobbet, så min fråga är rakt av; Har min top fuel där att göra? Utöver XC parken alltså. Jag har kikat på exempelvis Easy rider, det står på TF att den kräver All mountain eller downhillcykel, och vad jag förstår så finns det många all mountain med en ringa travel på 120mm. Jag cyklar för övrigt väldigt lugnt.

BOBCAB

Aktiv medlem
Det funkar att ta sig ned för Easyrider med en xc hjuling, MEN det blir så mycket enklare och roligare med en biffigare cykel, samt risken att du har sönder din Topfuel är inte att förglömma. De nybyggda lederna i Årebjörnen funkar däremot fint med xc cykel. Välkommen till Åre 😊

Mattbrask

Medlem
Det funkar att ta sig ned för Easyrider med en xc hjuling, MEN det blir så mycket enklare och roligare med en biffigare cykel, samt risken att du har sönder din Topfuel är inte att förglömma. De nybyggda lederna i Årebjörnen funkar däremot fint med xc cykel. Välkommen till Åre 😊

Tack för svar!
Okej, jag ska inte låsa mig vid easyrider men vill iallafall ha möjligheten till att köra lite flowigare singletrack med endel tekniska partier som inte tar slut efter 3 minuter. Jag antar att det finns massvis av alternativ om jag studerar kartan lite. Tack igen!

D i U

Aktiv medlem
Finns flera leder man kan köra med en top fuel i Åre, bla organic, getrappet, månskogen, easy rider som du nämner funkar väl också. Roligast har man såklart med en all mountain, enduro eller dh cykel såklart.

Karl-Luis

Aktiv medlem
Det är inga problem alls körde ht där med 100mm slag ifram relativt fort ändå från toppen ner, det blir skumpigt och kämpigt men med en mjuk teknik och lite lugnare tempo kan du ta dej an det mesta förutom dom största hoppen och droppen.
I min mening iallafall 😊

Mårten

Aktiv medlem
Det kommer funka, och säkert vara jättekul. Men du kommer känna av att cykeln inte är gjord för det. 🙂

I värsta fall tröttnar du på studsandet, och att det nog inte är den tryggaste tänkbara cykelupplevelsen, efter andra åket och hyr något istället.

Fredrik80

Aktiv medlem
Easy Rider är hur lungt som helst på en Trek Fuel, det är i princip en XC bana fast den går nedför. Dock är det bra med bra utrustning som hjälm med mips som täcker på sidorna, knäskydd, sportglasögon, handskar och sedan ta det lugnt första gångerna såklart. Om du vill vara extra försiktig så är ryggskydd inte fel men det är inga jättehopp eller direkta drops på Easy Rider. Beroende när på året du kör kan det vara lerigt så några downhill däck typ Minion DHF är inte fel, standarddäcken på Top Fuelen skulle jag inte köra med.

Senast ändrad:

Mårten

Aktiv medlem
Top Fuel och Fuel EX är inte samma cykel. Fuel EX är en mycket lämplig cykel för många spår i Åre, men en utmaning på röda och svarta om man försöker pusha lite. Top Fuel är lite i minsta laget generellt.
Men för all del, jag känner folk som kört fotbromsad gubbcykel nedför vissa leder i Åre... Skulle dock inte rekommendera det.

H.

Aktiv medlem
Jag skulle inte rekommendera nån med mindre än ett års cykelerfarenhet att ta en Top fuel till åre. Visst funkar det, men det kommer begränsa åkningen. Glöm heller inte rejäla däck och ordentliga skydd.

D i U

Aktiv medlem
Jag skulle inte rekommendera nån med mindre än ett års cykelerfarenhet att ta en Top fuel till åre. Visst funkar det, men det kommer begränsa åkningen. Glöm heller inte rejäla däck och ordentliga skydd.

inte för att det ger rättvisa till Åres leder men serpentinen iallafall kan väl knappast bli för svårt. Rulla genom lilla blå och ner i kälkspåret kan väl också dom flesta köra.

ante74

Medlem
Hyr en downhillcykel är mitt tips. Top fuelen kan du ju ta med och cykla xc banorna med om du vill. Jag har själv en ibis ripmo (enduro) som jag brukar cykla överallt inklusive downhillbanor. Ändå hyrde jag downhillcykel några dagar förra året - varför? Det är kul med ombyte och downhillcyklar ger en trygghet som gör att man kan våga testa saker som man inte gör med sin vanliga cykel.

OskarH

Aktiv medlem
Jag har kört relativt hårt på en Fuel EX av äldre modell (27,5" 120mm slag F/B) i Åre när jag ägde en sån cykel. Körde allt förutom Hällride och DH-banan.
Biffiga däck, kraftigare bromsar och ordentliga skydd på cyklisten löser rätt mycket men tar inte bort det faktum att 115/120mm är en ganska begränsad mängd slaglängd

Jag rekommenderar att du hyr en DH-cykel när du är där uppe för att få ut max av din vistelse i Åre

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
inte för att det ger rättvisa till Åres leder men serpentinen iallafall kan väl knappast bli för svårt. Rulla genom lilla blå och ner i kälkspåret kan väl också dom flesta köra.
Jag skrev inte att det inte gick, jag skrev att det begränsar. Åker man till Åre är det kanske inte så kul att känna sig låst till de lättaste lederna pga cykelvalet.

Knasse

Medlem
Jag tycker att om du skall åka till Åre för att cykla så skall du åka på något som du kan åka alla leder på. Att åka så långt och känna sig begränsad av hojen verkar onödigt, ta med din hoj och hyr en mer utförsinriktad hoj åtminstånde några dagar under din vistelse. Boka hoj i förväg annars kan du bli utan.

rouster

Aktiv medlem
Jag störde mig mest på brakebumps när jag körde i åre med min 4x hoj på 120/100 mm slaglängd. Kurvorna i shimano var minst sagt skakiga. Lederna är ju svinkul med kortslagigt annars.

Mattbrask

Medlem
Oj tack för alla svar, det uppskattas verkligen!
Ja alltså, XC/lätt trail är ju det jag cyklar här hemma och skulle jag åka till Åre så vill jag såklart prova på enklare downhill och njuta av längre flowiga turer snarare än att hänga i XC parken. I sådana fall tar jag summan av allas råd och hyr en cykel för den veckan och sen använder jag min egen resterande 51 veckor på året till det jag egentligen köpt cykeln för :)

stenmark

Aktiv medlem
Många av spåren nerför ryaåsar skulle inte jag kalla för lätt xc.

Kan du köra stördbenet och liknande, så kan du köra 90% av allt åre har.
Bara att spåren är fem gånger så långa

Mattbrask

Medlem
Många av spåren nerför ryaåsar skulle inte jag kalla för lätt xc.

Kan du köra stördbenet och liknande, så kan du köra 90% av allt åre har.
Bara att spåren är fem gånger så långa

Hehe nej jag har inte cyklat stördbenet, men jag ska ta en promenad där imorgon och kika. Jag testade linné middle och blev lite skrämd av dödsbranten som dessutom var lerig så jag brukar utgå från utsikten och ta mig bortåt fjällsjön via så många blå leder jag kan och tillbaka. Får hålla mig till berm-o-dalbanan o liknande :)

Freddie L

Aktiv medlem
Oj tack för alla svar, det uppskattas verkligen!
Ja alltså, XC/lätt trail är ju det jag cyklar här hemma och skulle jag åka till Åre så vill jag såklart prova på enklare downhill och njuta av längre flowiga turer snarare än att hänga i XC parken. I sådana fall tar jag summan av allas råd och hyr en cykel för den veckan och sen använder jag min egen resterande 51 veckor på året till det jag egentligen köpt cykeln för :)
ÄNTLIGEN!! ! Kanske första gången i Happys historia vi når konsensus och att TS tar till sig av rådet.
Ha en rolig resa till Åre!

Rippard

Ny medlem
Ursäkta om jag kapar tråden men vad står ”NX” för i cykelnamnet.
hittar många cyklar som heter lika men avslutas med typ 2 bokstäver. Någon som vet?

Topp