Triathloncykel - Köptips

Fischer

Ny medlem
Triathloncykel - Köptips
Jag har gått och anmält mig till en Ironman och min 16-kilos MTB med 2,4-tums däck duger liksom inte så det blir till att inhandla en mer ändamålsenlig cykel.

Tittar främst på triathloncyklar i budgetsegmentet. Följande 3 känns intressanta:

Giant Trinity 2010 (ny) för 9 000 kr:
http://www.giant-bicycles.com/en-us/bikes/model/trinity.0/3888/37067/

Canyon Speedmax AL 8.0 för runt 17 0000 kr:
http://www.canyon.com/_se/triathlonbikes/bike.html?b=2524

Felt B16 för runt 16 000 kr:
http://www.wiggle.co.uk/felt-b16-2012/

Giant känns helt klart lockande i och med priset. Frågan om det är värt att gå upp i pris? T.ex. har Felt:en till skillnad från de andra kolfiberram.

Jag är medveten om att det viktigaste är att cykeln passar mig, men jag kommer inte ha möjlighet att testa innan köp, så det får bli en chansning.

Alla tips och synpunkter är välkomna!

/Fischer

Triathloncykel - Köptips
Fischer skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är medveten om att det viktigaste är att
> cykeln passar mig, men jag kommer inte ha
> möjlighet att testa innan köp, så det får bli
> en chansning.

Huga, 18 mil i tempoställning på en cykel som kanske inte passar storleksmässigt. En linjecykel med tempopinnar är kanske skonsammare för kroppen, men det vet jag inte.

Jag skulle nog köpa något begagnat för att testa ut sittställningen och sedan byta om den inte passar. Då går det säkert att sälja cykeln igen utan någon direkt förlust.

(Annars såg Gianten prisvärd ut.)

Triathloncykel - Köptips
Bikes4yourpassion.com utlovar rea på treks listpriser. Kolla med Andre vad han har att erbjuda. Sidan ser väldigt oseriös ut men Andre är skitbra att ha att göra med. Tjejen köpte nyligen en giant av honom. Han skickade cykeln innan betalning så det är inget lurendrejeri.

Triathloncykel - Köptips
Jag bor i Schweiz. Har kollat en del på begagnatmarknaden här men inte haft någon tur hittills.

Självklart hade det varit bäst att gå in till en LBS och passa ut en cykel men den billigaste triathloncykeln jag sett i butik här ligger på över 30', vilket inte är aktuellt. Med nuvarande kurs CHF/SEK är allt från butik dyrt här.

Alla storleksguider och beräkningar pekar på att jag ska ha storlek M (för de aktuella modellerna). Sedan får jag utgå från att jag kan göra justeringar så att jag får en ok passform. Man har ju även bytesrätt ifall att det skulle skita sig helt.

Jag har läst att linjecykel med tempopinnar funkar jättebra för vissa medan andra har stora problem och måste byta styrstam, sadel, sadelstolpe (så att de kan komma fram tillräckligt långt) och ändå inte får till det riktigt. Plus att man inte har växelreglagen på pinnarna om man inte gör ett större ingrepp på cykeln.

Triathloncykel - Köptips
Sadelpositionen är det som spelar stor roll. Med triathlonregler är det väldigt svårt att få till det på en linjecykel. Hojen blir rätt fladdrig oxå om man åker fram så långt.

Triathloncykel - Köptips
Hej.

Alla har i princip samma sittställning.
Felt 54: stack 513/reach 414
Canyon M: stack 518/reach 430
Giant M: stack 522/reach 427

Felt är lite kortare och lägre, men alla kan nog gå att justera så de passar.
Däremot så skulle jag nog satsa på felt eller canyon, eftersom både är aktuella modeller, medan Giant kommer med en helt ny instegsmodell i år som påminner om Cervelo P3, vilket kan påverka priset när/om du vill sälja cykeln vidare.
Nya Giant: http://www.shopgiant-bicycles.co.uk/473/products/2012-giant-trinity-composite-2.aspx

Kommer du att köra flera triathlon lopp?
Du ska få samma tips som en del bekanta i min cykelklubb gav mig när jag började träna för triathlon.
Köp en bra linjecykel och sätt på tt bars så har du en bra cykel för allt möjlig. Bättre att träna med eftersom man kan hänga med på klubbcyklingar, motionslopp, köra vättern, osv. Blir du sedan biten av triathlon kan du alltid köpa en TT-cykel.

Cykeln har inte lika stor betydelse som motorn som sitter på den. Har bekanta som har kört på låga 5 timmar på Ironman med linjecykel. De tyckte det var roligt att köra om personer som körde med dyra TT hojar.

Nya Giant: http://www.shopgiant-bicycles.co.uk/473/products/2012-giant-trinity-composite-2.aspx

Triathloncykel - Köptips
Man sitter ju rätt extremt på fullfjädrade TT-/triathlon-cyklar så många är inledningsvis faktiskt långsammare på sådana cyklar än på den gamla inkörda linjehojen.

Men om du inte har en sådan från förr så vet jag inte om. Dessutom måste man ju inte ställa in triathloncykeln så att man kör i värsta fosterställningen. Bekvämlighet bör säkert vara av hög prioritet när de 18 milen ska nötas.

Triathloncykel - Köptips
Tack för tips!

Bellatisport hade schysta cyklar, men i dyraste laget för mig.

Planet-X:en såg helt klart intressant ut. Ska titta närmare på den.

Sciroccoforever:
Hade nog tänkt Felt i 56 (S: 527, R: 427) om det blir den.

Håller med om att det känns lite trist att köpa en utgången modell (Giant). Å andra sidan är priset väldigt bra. Den dagen man vill sälja är det också i första hand intressant hur mycket man förlorar i kr och inte i procent av vad man gett och då undrar jag om Felt/Canyon verkligen kommer ge en mindre förlust än Gianten.

Linjecykel vs. TT har jag brottats med länge. Förutom invändningarna jag skriver om ovan så tror jag att min träning för det mesta kommer att ske ensam vilket talar för en TT. Men jag är fortfarande inte helt säker. Om jag med säkerhet visste att jag kunde få till en bra aeroposition med tempopinnar på en linjecykel (utan att behöva göra en massa jobbiga/dyra förändringar) så känns det som bästa alternativet.

/Fischer

Triathloncykel - Köptips
Tänk lite bortom din Ironman, då kommer du ha mycket mer nytta av en vanlig racer som du förser med tempostyre. Det är ju inte så att du kommer tjäna timtals på tricykel jmf linjeracer. Om du å andra sidan tänker sälja hojen direkt efter IM eller tror att du kommer fortsätta satsa hårt på tri så kan du ju lika gärna köpa en riktig tri-hoj på en gång.

Triathloncykel - Köptips
Ett par noteringer från en som gått igenom samma process:
1. Man ska inte överdriva hur extremt man sitter på en tri-hoj. 10km tempo är möjligtvis en extrem position, men 180km är en hyfsat bekväm position, absolut bekvämare än linje tycker jag, eftersom man stöder överkroppen på skelettet och inte på muskler. Linje med tempo-pinnar kan såklart funka om man har en linje och inte har massa pengar över. Det kan bli ok positionsmässigt.
2. Man ska inte överdriva hur svårt det är att köpa en hoj online. Särskilt inte en instegstempo. Både sadel, armstöd och tempopinnar går att justera mkt mer än på en normal linjehoj. Är du rätt inom några centimeter går resten att lösa med insexnyckel.

Av hojarna du väljer skulle jag ta Gianten för att den är billig (den är inte på ngt sätt kass för hojar i 15k nivån, den nya kommer sannolikt gå loss på 20k) eller Felten för att få kolfiber. Har själv (och några till i klubben) Felt:ar från Wiggle (jag har S22 från 2010). Det är trevliga hojar. Canyon:en tycker jag inte erbjuder ngt i sammanhanget.

Triathloncykel - Köptips
earnstrom:

Tänkte väl att det skulle finnas någon som gått igenom samma process som jag! Dina resonemang stämmer väl överens med mina funderingar.

Triathloncykel - Köptips
Daddy D.Lux:

Jag hade tänkt det först men blev övertalad av två svenska polare att köra i Kalmar så det fick bli det istället. Lite meckigt att ta sig till Kalmar och få med cykel mm. men, men...

Triathloncykel - Köptips
Fischer skrev:
> Jag har gått och anmält mig till en Ironman och
> min 16-kilos MTB med 2,4-tums däck duger liksom
> inte så det blir till att inhandla en mer
> ändamålsenlig cykel.
>
> Tittar främst på triathloncyklar i
> budgetsegmentet. Följande 3 känns intressanta:
>
> Giant Trinity 2010 (ny) för 9 000 kr:
> http://www.giant-bicycles.com/en-us/bikes/model/tr
> inity.0/3888/37067/
>
> Canyon Speedmax AL 8.0 för runt 17 0000 kr:
> http://www.canyon.com/_se/triathlonbikes/bike.html
> ?b=2524
>
> Felt B16 för runt 16 000 kr:
> http://www.wiggle.co.uk/felt-b16-2012/
>
> Giant känns helt klart lockande i och med priset.
> Frågan om det är värt att gå upp i pris? T.ex.
> har Felt:en till skillnad från de andra
> kolfiberram.
>
> Jag är medveten om att det viktigaste är att
> cykeln passar mig, men jag kommer inte ha
> möjlighet att testa innan köp, så det får bli
> en chansning.
>
> Alla tips och synpunkter är välkomna!
>
> /Fischer
Vart hitta du gianten för 9000?

Triathloncykel - Köptips
Så, hur gick det?
Dels med cykelinköpet, dels med Kalmar Ironman.

Själv gick jag igenom en liknande process som dig i våras då jag skulle göra Kalmar. Jag och tjejen valde båda att köra på våra vanliga linjecyklar med clip-on aero-pinnar. Vi bytte dock inte sadelstolpe. Det funkade bra, men jag tycker att jag hade en ganska utsträckt position vilket gjorde mig trött i axlar/skuldror.

Vi har anmält oss till nästa år, och nu blir det riktiga triathlon/tempo-hojar. Jag funderade ett tag på att köpa en Cervelo S5 och byta styre till en riktig tempo-cockpit. Men har lagt den planen åt sidan, utan nu blir det renodlad tempo.
Och en stor anledning till det är inställningen. Genom att gå "all in" på utrustningen, är det lite enklare att gå "all in" på träningen. Man kompromissar inte. Det är en aspekt på att köpa tempohoj! Det hade varit fint att ha en riktigt bra linjehoj som S5:an efter man tröttnat på att simma/springa, men nu vill jag har fullt fokus på att förbättra min tid i Kalmar.

Tid? Cyklingen tog 5.47 vilket ger ett snitt på 31,1 km/h.

Triathloncykel - Köptips
köp en cykel som funkar fint som linjehoj. tröttnar snart på det där badandet och att ställa ifrån sig en fullt fungerande cykel för att springa i mål på fullt fungerande cykelväg...??!

Triathloncykel - Köptips
Carl A skrev:
> köp en cykel som funkar fint som linjehoj.
> tröttnar snart på det där badandet och att
> ställa ifrån sig en fullt fungerande cykel för
> att springa i mål på fullt fungerande
> cykelväg...??!

Nä, det är nog lika bra jag köper en moped istället.

Triathloncykel - Köptips
Har kört Kalmar två år nu. Med en linje-hoj med pinnar på.
Funkat sketa-bra!
Sitter mycket hellre i "pinn-position" än någon annan!
Kändes rätt och naturligt redan från först turen för min del.
2011 tog cyklingen 6:30 (med 3 punktisar) och i år tog det 5:18 (utan punktisar).

Nu funderar jag dock på om det är värt att investera i ett "riktigt" tempostyre....
Skulle det tillföra något...?
Har ingen aning i dax-läget, men det ska jag försöka reda ut för mig själv under vintern...! ;-)

Att byta hoj helt är inget alternativ för mig då jag är så snuskigt nöjd med min Scott Addict SL ram att jag inte kan tänka mig att göra mig av med den ochdå finns inte motiv eller pengar till en ny cykel. Docjk blir det nya hjul och ev ett nytt styre innen starten i Kalmar 2013!

Triathloncykel - Köptips
Tänk på att det inte bara är styret som måste bytas, även växelreglage och bromshandtagen måste bytas till tempo-versioner. Ett styre är kanske inte så dyrt i sig men det springer snabbt iväg med alla andra prylar...

Triathloncykel - Köptips
Absolut!
Det drar iväg...
Beg-marknad är dock rätt bra! =)
Men den stora frågan är ju om det vinns något?
Jag sitter ju som en kung idag med mina pinnar... Kanske tappar jag det...?
Men mer aero är ju också possitivt...
Inte enkelt...

Triathloncykel - Köptips
Jag skulle säga att tempostyre ist för bocka-styre+tempopinnar kommer vara en extremt liten skillnad om du redan sitter bra i dagsläget. Det enda du kommer vinna är att det kommer se aningen mer proffsigt ut, men alla som bryr sig ser att du snålat på ramen. Är du ambitiös sätter du växelreglage på tempopinnarna i din nuvarande konfiguration, men det är inget som kräver tempostyre.

Skaffa tempohjälm och bättre hjul istället.

Triathloncykel - Köptips
Jag funderade likadant och kör linje med pinnar ('skidbacksböj). Funkar fin-fint! Gjorde dels en ordentlig bikefit för linjeposition och därefter en fit för tempo. Bytte sadelstolpe till en med positiv setback och sitter nu riktigt bekvämt. Svårt att se hur jag skulle kunna sitta så himla mkt bättre på en tempohoj. Jag har inte haft ngt stort problem med avsaknad av styrändsreglage, tycker det funkar rätt bra att växla som vanligt.

Hur du än gör skulle jag åtminstone göra en bikefit hos ngn som kan, det gör nog större skillnad än vilken hoj du väljer, sitter man bra kör man bra!

Tillbaka
Topp