TRIBAN Gravel vs. landsväg

Hej! Jag skulle behöva ett par extra ögon för jag litar ej på mina egna just nu. Jag hade tänkt slå till på en Triban Gravel 520 från Decathlon idag men så sålde den slut *suck*, varpå jag kikade på de andra cyklarna hos decathlon, hittade deras landsvägscykel och nu blir jag inte klok. De enda skillnaderna jag kan hitta mellan dessa cyklar är att däcken är olika (hade tänkt byta dem ändå), styrets vinkel är annorlunda (graveln har ett gravelstyre, kan bytas till detta superlätt) och bakväxeln är av "shadowtyp" vilket ska vara bättre för gravelbiking. Det sista förstår jag inte riktigt vad det innebär, är det någon som har lust att förklara för mig kanske? För om det är så att jag har rätt och det faktiskt inte är någon annan skillnad, hur kan detta göra att landsvägscykeln är 2000 kr billigare än graveln?
Gravel: https://www.decathlon.se/triban-rc-520-gravel-id_8504030.html
Landsväg: https://www.decathlon.se/landsvagscykel-triban-rc520-id_8502389.html

Hej,
Jag har också tittat lite på dessa cyklar för rekreation och jobbpendling. Vad jag förstår ska skillnaden förutom det du nämner även bestå i en annan lack på graveln som skall vara tåligare mot stenskott/liknande.

En bakväxel med 'shadow' har clutch, vilken spänner kedjan bättre så den inte slår lika mycket mot kedjestagen när man cyklar på ojämnt underlag. Kan säkert förebygga något kedjetapp också. Dock inget livsviktigt skulle jag tro, min första MTB, en HT har ingen clutch. Visst slamrar det lite ibland när man går utför, men har inte haft några större problem av det.

Kolla om nav och fälgar skiljer mellan modellerna och se vilken som passar dig bäst efter hur du kommer använda cykeln.

Lycka till och hör gärna av dig med vad du tycker om cykeln ifall du köper!

//Magnus

Hej,
Jag har också tittat lite på dessa cyklar för rekreation och jobbpendling. Vad jag förstår ska skillnaden förutom det du nämner även bestå i en annan lack på graveln som skall vara tåligare mot stenskott/liknande.

En bakväxel med 'shadow' har clutch, vilken spänner kedjan bättre så den inte slår lika mycket mot kedjestagen när man cyklar på ojämnt underlag. Kan säkert förebygga något kedjetapp också. Dock inget livsviktigt skulle jag tro, min första MTB, en HT har ingen clutch. Visst slamrar det lite ibland när man går utför, men har inte haft några större problem av det.

Kolla om nav och fälgar skiljer mellan modellerna och se vilken som passar dig bäst efter hur du kommer använda cykeln.

Lycka till och hör gärna av dig med vad du tycker om cykeln ifall du köper!

//Magnus

Tack Magnus! Vilket supersvar! Jag tror jag slår till på landsvägscykeln nu, har hört massa gott om decathlons cyklar från franska vänner så det ska bli spännande att se om jag gillar dem. Lär bli en review längre fram!

Tack Magnus! Vilket supersvar! Jag tror jag slår till på landsvägscykeln nu, har hört massa gott om decathlons cyklar från franska vänner så det ska bli spännande att se om jag gillar dem. Lär bli en review längre fram!

Även Road.cc gillar ju de cyklarna https://road.cc/content/review/262048-triban-rc-520-gravel

Även Road.cc gillar ju de cyklarna https://road.cc/content/review/262048-triban-rc-520-gravel

Bra review! Den nämnde inte ens växeln så det kanske är samma då. Jag offrar nog ett paint job med brazed inserts för 2000kr mindre och så slipper jag vänta hela sommaren med. Cykel beställd, kommer bli väldigt spännande!

Bra review! Den nämnde inte ens växeln så det kanske är samma då. Jag offrar nog ett paint job med brazed inserts för 2000kr mindre och så slipper jag vänta hela sommaren med. Cykel beställd, kommer bli väldigt spännande!

Växeln kan ju ha bytts på senare modeller, omdömen här är från 2019.
Men vaffan, jag kör med Force 22 på både lvg och gruscykeln och trots några svåra franska alpgrusvägar har inte min världsbild fått sig nån allvarlig törn än.
Det blir nog bra!

En bakväxel med 'shadow' har clutch, vilken spänner kedjan bättre så den inte slår lika mycket mot kedjestagen när man cyklar på ojämnt underlag.
Stämmer verkligen det?
Shimano använder så många "Buzz-Words" i sina reklamtexter att det är svårt att navigera rätt, åtminstone för mig
Men jag trodde att en bakväxel med (endast) Shadow hade en annorlunda konstruktion och inte stack ut lika mkt, dvs den vat (åtminstone lite) mer skyddad) vid en vurpa
Vanlig
shimano-shadow-rd-left.jpg

Shadow
shimano-shadow-rd-right.jpg

Men Shadow + (plus) har däremot även "clutch"
Tech_Image_ShadowRD+_01.jpg

Läs mer här: Shimano Shadow RD+

Oj, kan ha fel.
Shadow verkade ha fler egenskaper än bara utsticket när jag försökte läsa på, uppfattade det som att den även hade större spännkraft på kedjan.

//M

Bumpar den här tråden. Jag har en Triban RC 520 (ej gravel) som jag är mycket nöjd med för mina behov som hittills varit pendling och kortare (<2h) rundor.

Har blivit sugen på att testa att köra mer på grusvägar då det finns gott om sådana häromkring. Är därför nyfiken - blev det bra att sätta gravel-styre och -däck på RC 520?

Bumpar den här tråden. Jag har en Triban RC 520 (ej gravel) som jag är mycket nöjd med för mina behov som hittills varit pendling och kortare (<2h) rundor.

Har blivit sugen på att testa att köra mer på grusvägar då det finns gott om sådana häromkring. Är därför nyfiken - blev det bra att sätta gravel-styre och -däck på RC 520?
Hej! Förlåt för sent svar. Jag har faktiskt inte bytt någonting, började köra med folk som inte ville köra så mycket grus så det har fortfarande inte blivit något med det :) men i teorin borde det ju funka!

Att klämma 35 mm däck på hjulen är ju inget problem enl specen. 37 säger den, kan kanske gå med 40 mm, åtminstone fram. Det är samma 17 mm fälgar på grusvarianten. Och att byta till ett bredare styre är ju också en enkel sak om du tror ditt nuvarande är för smalt. Kör du i lösgrus kan det vara att föredra men på vanlig svensk sportgrus är det knappast ett behov.

Skulle vilja påstå att de ljuger i texten. Båda har Shimano 105 R7000 bakväxel. Den finns ej med shadow/clutch så antingen är det felspecat och fel bilder eller så är texten fel.

Växeln kan ju ha bytts på senare modeller, omdömen här är från 2019.
Men vaffan, jag kör med Force 22 på både lvg och gruscykeln och trots några svåra franska alpgrusvägar har inte min världsbild fått sig nån allvarlig törn än.
Det blir nog bra!
Ja vad tusan, jag kör grus och enkel stig med Sora helt befriad ifrån clutch och shadow och allt fint. Det kan vara klokt att skydda kedjestaget på DS dock med något.

Att klämma 35 mm däck på hjulen är ju inget problem enl specen. 37 säger den, kan kanske gå med 40 mm, åtminstone fram. Det är samma 17 mm fälgar på grusvarianten. Och att byta till ett bredare styre är ju också en enkel sak om du tror ditt nuvarande är för smalt. Kör du i lösgrus kan det vara att föredra men på vanlig svensk sportgrus är det knappast ett behov.
Nä. Det absolut ingen självklarhet att man behöver bredare styre bara för att man kör grus. Det är mest en modepryl för att särskilja grääääääväääl ifrån riktiga cyklar.

Shimanos buzz-words är lite svåra att tyda ibland.
Med viss reservation för att jag också missförstått ska det vara så här:
Shimano Shadow RD - Låg profil (hänger mer under kassetten) samt starkare fjäder som spänner kedjan jämfört med äldre, icke-Shadow, växlar
Shimano Shadow+ - Som ovan fast därtill också med clutch*.

Även Shimanos egna dokumentation är otydlig då de har använt samma beskrivande bild för båda dessa "teknologier" men i listan över vilka växlar som är utrustade med vardera variant ser man ett visst mönster.

* Clutchen är en fjäderspänd friktionskoppling som sitter runt axeln runt vilken cagen roterar. Den ska se till att skakningar i kedjan inte övervinner cagefjädern så att kedjan hoppar. Tanken är att friktionen är så hög att kedjan hålls i rätt läge och endast aktivering av reglage ska övervinna den.

Källor:
* Samtal med cykel-mek i butik

Tillbaka
Topp