Trilskande styrlager

Trilskande styrlager
Har en Ridley Helium med DEDA styrlager som på ett märkligt sätt ”centrerar” när jag cyklar - inget glapp eller så!
Styrstammen kanske är för hårt åtdragen?
Det knakar lite då o då…om jag håller i bocken så upplevs centreringen mindre!
Detta är frustrerande o tröttsamt!
Hur ”hårt” bör man dra åt bultarna på både lager o stam?När jag vrider/släpper styret sitter det löst o ledigt - ingen centrering alltså!
Help! Ridley for ever

Trilskande styrlager
Har en Ridley Helium med DEDA styrlager som på ett märkligt sätt ”centrerar” när jag cyklar - inget glapp eller så!
Styrstammen kanske är för hårt åtdragen?
Det knakar lite då o då…om jag håller i bocken så upplevs centreringen mindre!
Detta är frustrerande o tröttsamt!
Hur ”hårt” bör man dra åt bultarna på både lager o stam?När jag vrider/släpper styret sitter det löst o ledigt - ingen centrering alltså!
Help! Ridley for ever
Ja, den har varit för hårt åtdragen. Men har du redan ett märkbart läge finns inget annat botemedel än nya lager. Som inte ska dras hårt nånsin. Bara precis så det inte glappar och dras i omgångar med lite rickningar emellan så att allt sätter sig.
Locket (mothållet) dras med fingerspitzgefühl, bara så få Nm att det sitter kvar.
(Anekdoten är att de första Ahead gafflar kom med ett plastlock. Som folk drog sönder. Gaffel och lager hålls på plats av styrstammen, inte locket)

Trilskande styrlager
Ja, den har varit för hårt åtdragen. Men har du redan ett märkbart läge finns inget annat botemedel än nya lager.

Nja, man kan lossna stammen, dra upp ramen lite, rotera gaffeln lite och bygga ihop igen för att får låsningen att vara vid lite styrutslag isf vid rakt fram. Såklart inte optimalt men funkade för mig på en tandem där det var svårt att hitta rätt ersättningslager.

Trilskande styrlager
Nja, man kan lossna stammen, dra upp ramen lite, rotera gaffeln lite och bygga ihop igen för att får låsningen att vara vid lite styrutslag isf vid rakt fram. Såklart inte optimalt men funkade för mig på en tandem där det var svårt att hitta rätt ersättningslager.
Vill man nog inte ha på en räser…

Tillbaka
Topp