Triplespeed- nästa trend?

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Ja, allt detta snack om singlespeed sätter ju fart på tänkandet. ;-) Den terrängen jag gillar att cykla är så skulle inte en singlespeed fungera i, det krävs en eller två lättare växlar då och då. Eftersom vi uppfinner hjulet igen, så som med singlespeed, så är då ju nästa grej trippelspeed, treväxlad. Då kan man köra med en extremt kort växel, usc(ultra short cage). Kort och spänd kedja, tre starka och hållbara drev bak med skaplig skillnad på. Säg 32, 24 & 16 samt ett 32 drev fram med kedjestyrare.

Med tre växlar så blir det inte så mycket växlingar, vilket gör det hela tystare också. Men man har fortfarande chans att peta i två lättare vilket inte är fel ibland. Nu är det bara att börja meka ihop detta själv innan någon annan börjar tjäna pengar på det... :-9

/Leo

Hehe, roliga tankar, jag har pillat ganska mcyket med detdär tidigare. men det slutade med SS, och jag tror det kommer bli så för er oxå;)

Jag förstår doc Leo att du inte vill köra SS på din bullit. heldämpat tror jag inte är helt rätt för SS. Även om man kan få bort kedjeätningen. men du kan ju testa på din vinterhoj. jag tror du kommer fastna:)

jag pillade även med bara två drev fram för att bar ha en enväxlad. men det var inte värt besväret:)

Har faktiskt funderingar på att bygga en enpetare av min gamla Peugeot-racer, och kan då kanske få dit ett 7-växlat Sachs-nav bak. Det kommer ju inte vara en riktig enpetare, men det kommer se ut som det iaf...

Om man vill göra en 3-växlad kan man ju istället köra med ett drev bak och sen ha ett vanligt vevparti med 3 klingor (man behöver då också ha en kedjespännare)

Annars finns ju den coola retrolösningen att ha flip-flop bak, dvs man tar loss och vänder på hjulet för att byta utväxling. Har inte koll på om såna finns med frihjul på båda sidor dock (det finns iaf såna där ena sidan har frihjul och den andra är fixed).

Jamen, utanpåliggande treväxlad, en sådan som håller för skogen. Det har jag inte sett än. Snart kommer det nog, glöm inte att ni läste om det först här på Happy. ;-)

/Leo

Ville: Nja, nya vintercykeln kommer inte att bli singlespeed. Har du någonsin vägarna förbi Göteborg så får du se varför... :-) Det är ett fåtal stigar som skulle fungera med singlespeed, fast med 22-22 utväxling skulle det gå rätt bra men sakta. :-D

/Leo

Leo, tvåväxlat var allt jag hittade nu, men även treväxlat har figurerat på nätet tidigare:)

illions_bakhjul.jpg

Se där, något sådant var det jag tänkte på. Kan räcka med två växlar också, men tre vore rätt bra! Fast den växeln på bilden är ju inte "aktiverad", vajern är ju borta...?

/Leo

Pelle: Rackarns, låt bli att sätta riserstyre och ballongdäck på den cykeln, annars blir du först ut i Gbg skogarna med en treväxlad mtb... :-D

/Leo

lundatok Skrev:
-------------------------------------------------------
> Old news. Jag kör en torpedo trepetare dagligen...

Du är mao trendigast på happy nu. ;)

Ville Skrev:

> heldämpat tror jag inte är helt rätt
> för SS. Även om man kan få bort kedjeätningen.

Jag som sneglar på en fsxc ram i eastonrör som ligger här på golvet och blänker och har vevlagret fast i svingen á la URT. Den vore ju perfekt.. Hmm. Mjukt och komfortabelt, tyst och lätt. Kanske blir en hit?

Leo Skrev:
> Ville: Nja, nya vintercykeln kommer inte att bli
> singlespeed. Har du någonsin vägarna förbi
> Göteborg så får du se varför... :-) Det är ett
> fåtal stigar som skulle fungera med singlespeed,
> fast med 22-22 utväxling skulle det gå rätt bra
> men sakta. :-D
>
> /Leo
>
>
> -----------------------------------
> ...man lever bara en gång...

22/18 körde jag fram till sommaren, och det går bättre än man tror. Så 22/22 är nog ingen omöjlighet. Men då tycker jag att du skall montrea vevarna direkt på ett av hjulen=P. som de gammla fina cyklarna:)

Leo, cykeln på bilden tillhör martin kleivard för två år sedan. så som han cyklar så har man nog tid att stanna mellan sektionerna och skruva om växeln:), sen är han ju viktfreak oxå, så reglaget vägde nog bara lite för mycket:)

Nu när jag tänker efter så körde jag ju faktiskt dualspeed 2001 på min DMR Sidekick. 22 fram och 18 + 12 i bak. En trialväxel och en transportväxel. Jättebra, förutom att jag dödade alla växelnav jag kom åt dårå... men det var trial det.

Är det inte bättre att köra med endast en kling fram och vanlig kassett och bakväxel, enda nackdelen är väll att man får lite sämre kedjelinjer och att det blir marginellt tyngre.

Tror det ligger mycket i det du säger pontus. om man ivf måste ha en växel för de tre dreven så kan man lika gärna köra på som vanligt.

=David Skrev:
> Men om man inte har någon växel alls då?
>
> Mvh David
>

Då får man gå, eller bara rulla nerför.

I somras var det en kille som körde zerospeed (alltså utan kedja) i Gesunda när vi var där. Det berodde nog iofs på ett haveri dagen innan men det såg coolt ut. Säkert nyttigt när man vill träna på att hålla fart på cykeln genom knixiga partier... Liftburen åkning ärväl kanske att rekommendera dock.

Markus F Skrev:
> Skulle man inte kunna ha remdrift med steglös
> utväxling?
>
> Mighty Lion Rocker
>

steglöst vet jag inte om jag själv är särskillt intreserad av, men jag vet folk som spånar för fulla muggar på lösningar.

Remdrift däremot!!. lätt att göra. och kan trolign bli riktigt bra. VILL HA!!

Ohhh, med dendär nya sidan som newsboy laut om egentilverkade cncprylar så kan nog bygga sig en gummijonne utan några probs alls:)

Varför inte kör med en vanlig 22/32/42 fram med framväxel och en 16 bak med en Paul Melvin (eller gammal växel låst i rätt läge)?

newmlv.gif

Paul Melvin tål 20t skillnad mellan lägsta och högsta växel, och om man justera chainline så att 32/16 är perfekt då är det inte alls mycket skillnad upp eller ner ett steg fram.

Rippa körde väl det Leo beskriver på sin förra trial??
Tre eller fyra klingor bak och en fram...
Jag funderar på attk köra hel kassett bak och 32 klinga fram på lekhojen som förhoppningsvis blir ihopsatt i vinter...

Har haft funderingar på om man skulle skippa framväxeln på vintercykeln (mindre som kan strula i snömodden), men jag använder alla framklingorna så det känns inte helt rätt. Man kanske ska behålla framväxeln och skippa bakväxeln (no more igen-isad kassett) och montera ett enkelt drev bak + kedjesträckare.

Nej, låt inte de tvåväxlade naven få en revival iaf inte de man växlar genom att trampa bakåt. Id'en är dålig med bakåttramp för växling, extra dålig om man dessutom har fotbroms vilket missfostren till mini-cyklar hade på 70-talet.

MacBear
du var inte snabb nog bara :-D
kan inte komma ihåg att jag fick bromsen aktiverad på den där gamla ihopfällbara minicyklen...

=David Skrev:
> Hahaa.. :) Det är ju liksom det den här tråden går
> mot. Uppfinna växlarna. Då måste man ta ett steg i
> taget.
>
> Mvh David
>
>
>
> Rätta in dig i ledet!

HAHA, ja och när vi SS-åkre har uppfunnit växlarna kommer det var skitute att köra utan växlar..HAHAHA

själv tror jag inte på denhär ute/inne grejjen.

Ute/inne? Inne kör man motionscykel, och de har inga växlar? SS-är altså innecykling. Växlade cyklar skall man ha utomhus.

Altså:
inne=SS
ute=växlar

/rikard -inne utan cykel-

Pontus Skrev:
> Eller två asynkronmaskiner, lite sladdar och
> elektronik. väldigt få rörliga delar skulle det
> bli iaf.

Ja, ja! Jag har funderat en hel del på något liknande, fast med gamla hederliga likströmsapparater. Har två gamla Bosch GPA 24:or liggande. Fast starten lär bli en rysare:
- Man sätter upp fötterna på pedalerna, börjar trampa, trampar ännu fortare, och ännu fortare, och _sen_ börjar hojen glida iväg och accelererar mjukt upp...

Markus F Skrev:
> Skulle man inte kunna ha remdrift med steglös
> utväxling?

Variator!!!

Leo, testa att låta bli att växla helt någon tur. Du kommer att bli förvånad. Visst, det blir inte optimal kadens hela tiden - men risken är stor att du blir ännu snabbare i stöket.

Jag skulle nog hellre köra två klingor fram och en bak tror jag. En klinga för stigåka och en för slätan.

Å tänk! Snart kanske någon kommer på att ha framnav också. Kanske tom flera? När vi ändå håller på kanske vi ska uppfinna hjulet igen?
dp

Såg en konstruktion med en hydraul pump i vevlagret och sedan slangar till baknavet på någon hemsida som jag glömt adressen till. Det verkar ju vara ganska smart om man vill ha steglös utväxling och underhållsfri drivlina.

Skaffa ett dubbelsidigt baknav med två olika frihjul, cykla till skogen, flippa runt bakhjulet, motsatt på hemvägen.

Lite pyssligt men elegant

/K

the_TnT Skrev:
> Leo, testa att låta bli att växla helt någon tur.
> Du kommer att bli förvånad. Visst, det blir inte
> optimal kadens hela tiden - men risken är stor att
> du blir ännu snabbare i stöket.

Testade detta lite ofrivilligt idag på dagens tur i Vättlefjäll. Framväxeln hade frusit till en isklump så jag fick snällt köra med mellandrevet fram en bit, precis när en av de jobbigaste uppförsbackarna kom och jag försökte peta i lillklingan. Det gick att ta sig upp med mellanklingan ändå, bara att ge allt. :-)

> Jag skulle nog hellre köra två klingor fram och en
> bak tror jag. En klinga för stigåka och en för
> slätan.

Ja, det låter som ett vettigt alternativ. 32/44 ihop med en sådan där Paul Melvin. Vad kostar en sådan förresten, Dane? :-9

/Leo

Cirkapris för Melvin är 600:-

White har också Double Freewheel med två klingor på en enda frihjul (den jag har är 17/19), och Double/Double med en vevparti med 35/38 fram och en double frihjul med 16/19 bak. Det fiffigaste saken är att kedjelängden är likadana med 35/19 som den är med 38/16.

Tillbaka
Topp