[Trivselcykling] Tråden för oss som inte mäter och analyserar

Kan lägga upp en bild från fikapausen på en halvö från gårdagens fina runda. Det fanns ett par vackra, grå vattenfåglar som dykade, som jag inte vet namnet på. De brukar vara där varje år.

EDIT: kanske var det smålom

2023-05-19-22-49-51-926.jpg

Senast ändrad:
Uppenbarligen är jag fortfarande 8 bast när jag sätter mig på cykeln...

Jag har nog inte tänkt på det tidigare, men det där sammanfattar nog min inställning till cykling rätt bra.

Struntar i tider, tävlingar och att mäta annat än ibland på skoj, och söker nog mest den där känslan av frihet och lek och att upptäcka något nytt i sin omgivning precis som som man gjorde när man var sådär 7-10 år.

Storlom är vanligare tror jag. Ser rätt ofta såna i sjöarna runtom Stockholm. Låter väldigt speciellt, men brukar bara låta sig höras på morgon och kväll.

Färgen och storleken matchade dock smålom. Jag har sett storlom i en av sjöarna i Erstaviks gods, skulle känna igen den.

Trevlig tråd, men jag får nog erkänna att jag för egen del inte riktigt känner någon riktigt skarp motsättning mellan trivsel och prestation. Jag fikar gärna och länge, och kan även klappa får om tillfälle ges, men tycker också det är tillfredsställande att ta en topp tio-placering på Strava. Jag brukar växla: trivselcykling mellan varven och sedan full satsning på ett Strava-segment. YMMV men jag gillar det.

Trevlig tråd, men jag får nog erkänna att jag för egen del inte riktigt känner någon riktigt skarp motsättning mellan trivsel och prestation. Jag fikar gärna och länge, och kan även klappa får om tillfälle ges, men tycker också det är tillfredsställande att ta en topp tio-placering på Strava. Jag brukar växla: trivselcykling mellan varven och sedan full satsning på ett Strava-segment. YMMV men jag gillar det.
Det finns många trådar för den ambitiösa delen av dig. Den här är mer unikt laidback. Man blir lite orolig att man kommer och stör.

Sonen föreslog att cykla stig till vår favoritbadställe. Det blev årets första bad med fyra storlom i bakgrunden.

2023-05-27-15-33-37-590.jpg

Senast ändrad:
Det finns inget trivsamt med minigolf, förutom just umgänget man brukar ha i sammanhanget.
Jag körde på bana ett par ggr förra året med min Sentier och tänkte att det måste vara cyklingens svar till minigolf i förhållande till golf, ugf lika tråkigt.

Dagens trivselcykling var ... trevlig.

20230527_125440.jpg

Senast ändrad:
Fint på Åland!
Var där i höstas och längtar redan dit igen.

"Hur snabbt är normal hastighet på en LVG-runda?"
"Hur högt huckar du?"
"Vilken pulszon ska man vara i för att optimera träningen?"

"Hur långt kan en nybörjare cykla?"

Alla dessa frågor som dyker upp mer eller mindre varje dag är helt främmande för mig. Varför är det så många som känner ett behov av att analysera sin cykling? Varför "måste" man ta tid, mäta hastighet, hålla koll på pulsen, använda Strava, räkna kalorier och så vidare? Jag förstår att man gör det om man har tävlingsambitioner, men för andra verkar det ibland vara nåt slags tvångssyndrom. Något som distraherar en från själva cyklingen. Från njutningen och glädjen i att bara känna att man rör på sig, ser vyer, far fram för egen maskin genom landskapet, behärskar teknik och på kuppen får rimlig fysik.
Detta är precis så jag cyklar och älskar att njuta av naturen!

Bara för att du trivselcyklar landsväg betyder inte att du inte har "suffering". Det kan vara saker som att du har donken som mål, men sen när du kommer dit är glassmaskinen sönder

Trivselcyklade 3.4 mil innan frukost idag. Nu grämer jag mig, för hade jag cyklat 4 mil hade jag fått en trofé i Garmin Connect. ??‍♂️

Både trivsel och icke-trivsel när jag och en hungrig son letade till restaurangen och det visade sig att cykelvägen var avstängt och alla väger var återvändsgränder.

2023-08-09-18-55-27-759.jpg

Belöningen var dock riktigt gott! (Och det började precis regna när vi kam in)

2023-08-09-18-58-06-691.jpg

Tillbaka
Topp