[Trivselcykling] Tråden för oss som inte mäter och analyserar

Blev en trevlig tur i helgen. Planen var mest att komma ut lite och se lite fina vägar.
Styrde mot Ekerö och började med FRA-rundan. Man vet ju inte hur många gånger till man kan köra där.
Vid kyrkan provade jag en ny väg och tog Lundavägen rakt fram och sedan Söderbyvägen förbi stallet.
Med nya vägar kommer nya lärdomar. Tog vänster på Lindöbrovägen och hamnade rakt ut på Ekeryvägen. Fick vänta en stund på lucka innan jag kunde korsa och nå cykelvägen. Insåg senare att jag borde tagit höger för att komma till viadukten innan tunneln.

Tog vänster vid Tappström och körde en liten vända förbi Ekebyhovs slott och vände tillbaka.
Såhär långt gick allt enligt plan. Men när jag åter kom till Tappström hände något konsigt. Istället för att svänga vänster så fortsatte cykeln rakt fram. Helt av sig själv!

Blev att följa med ut på Färingsö en vända också. Tog vägen genom Stenhamra och bort till Sånga-Sundby där jag vände tillbaka samma väg. Det var då jag upptäckte att jag hade haft rejäl medvind! Men vad gör lite motvind när man har så fina vägar!

Tillbakavägen var trevlig och händelselös.
Belönade mig själv med lite glass på Scarfó på vägen hem.

Snapseed.jpg

Snapseed (1).jpg

IMG_5081.jpg

IMG_2848.JPEG
Igår tröttade jag på förkylningen och gav mig ut på njutartur med nya cykeln - mycket långsam runda, men sol i ansiktet och frid i sinnet. Sotar lite för det idag, men ångrar inget :)

Bilagor

• IMG_2849.JPEG
    IMG_2849.JPEG
    497.9 KB · Besök: 82
Måste säga att stigcykling, och framförallt barn/ungdomsgruppen min son kör med, är så otroligt trevlig! Man kör tillsammans för att har kul och man utvecklas medans man lekar. Barnen visas varandra linjer och diskuterar sätt att köra hinder. Det finns ingen press och ingen kommentar, bara komplimang när man klarar ett hinder. Kan förställa mig att det kan vara annorlunda, framförallt i denna ålder.

Idag var det flera rollers, inklusive Das Röller, och flera tuffa, tekniska klättringar. Min son kör en klättring gärna igen när han inte klarar den. Det var intressant att ser hur sonen funderade på att köra Das Röller. Till slut bestämde han att köra och det gick perfekt!

Första bilden här tycker jag verkligen om. Den ger mig, precis som bilden som @Makten tog några år sen av @Crossmax på Oh Deer med lite snö, känslan att man vill går ute och köra! Det är en kombination av dynamiken och naturen, precis vad jag tycker att essensen av stigcykling är.

2024-09-22-14-22-50-121 (1).jpg

2024-09-22-16-09-59-442.jpg

2024-09-22-16-10-59-087.jpg

2024-09-22-16-11-49-099.jpg

Idag hade jag planerat en lite lättare tur med ungdomsgruppen, men det var mycket mer blött och halt än jag hade förväntat mig, så det blev riktigt utmanande endå. Sen hittade vi såklart några utmanande hinder bredvid egentliga rutten. En riktigt fin dag att vara ute! Många vandrare tyckte samma.

2024-09-29-16-23-15-397.jpg

2024-09-29-16-29-29-402.jpg

2024-09-29-16-32-32-226.jpg

2024-09-29-16-33-39-856.jpg

2024-09-29-16-35-11-973.jpg

I lördags råkade jag ut för en som verkligen mätte eller tävlade. Ja kom ut på asfalt från en grusväg och lät en lv-cyklist passera, jag ville inte tävla. Han pressade tydligt på för att få en lucka. Efter en km kom jag ikapp honom och gick ut jämsides, då kom det ett nytt ryck. Någon hade tur, lite senare kom vi till nästa grusväg som jag skulle in på.

Sonen frågade om jag skulle kunna komma hem från jobbet lite tidigare för stigvård på lokala flow-trailen. Alla tabletops och rollers var helt nedsliten. Vi kunde inte återskapa nyskicket, men det blev en tydlig förbättring. Vackra färger och otroligt mysigt att jobba lite i skogen i skymningen!

2024-10-11-21-28-33-333.jpg

2024-10-11-21-33-00-966.jpg

2024-10-11-21-29-39-343.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp