Tröga växlings reglage

Pilen

Aktiv medlem
Tröga växlings reglage
Mekhjälp tack,

Har under en längre tid haft problem med växlingen (bak). (Så länge så jag började nästan vänja mig.)
När jag skall byta riktning så får jag alltid göra en ”tom matning” innan kedjan hoppar över till nästa klinga. Gäller i båda riktningarna.
Lämnade in den på service (Cyklotekets livstids garanti). Där bytte dom vajer och höljen.
Då gick växlingen utmärkt. Dessutom kändes reglaget mycket lätt.
Nu efter ca 5-6 pass på leriga stigar och blöta grusvägar har jag samma problem och dessutom värre. (Har spolat av hojen efter varje pass)
Det går otroligt trögt att växla upp (d.v.s trycka med tummen) samt att jag får göra 2-3 tom matningar vid riktnings ändring.
Jag har haft detta problem i stort sett varje år.
Skall man måsta byta höljen och vajer en gång i veckan?
Någon som har samma bittra erfarenhet som mig?
Finns det några knep för att hålla skiten borta?
Eller är det cykelns konstruktion som är dålig, Scott Comp Racing 2000?
Eller komponentvalet, Shimano Deore LX?

//Pilen

Tröga växlings reglage
Inget fel på varken LX eller cykeln, men du kanske borde satsa på vajrar som är tätare. Mina XTR-vajrar har gummiskydd där höljet börjar och slutar och gummit ser till att det är svårare för smuts och vatten att tränga in i höljena. Men åk till cykloteket igen och fråga vad man bör göra åt problemet.

Tröga växlings reglage
spola inte av cykeln (löser upp lera, och om du har lite grova ändar på höljena kan det gå in där), skaffa vajer-smörj-pryl och blås i lite 5-56 eller lite tf2 i höljena. med jämna mellanrum.

Tröga växlings reglage
Visst, spraya teflonolja i vajerfästena o höljena regelbundet, även inne i bromshandtagen, smörj de rörliga delarna i bakre växelförare.

Tröga växlings reglage
Japp, jag hade samma problem. Teflonspray på vajern och in i höljet och dra runt är super. Har inte haft problem sedan dess.

Tröga växlings reglage
Det bästa lösningen på sikt är Gore Ride on wires. Kostar 300 men värt varenda krona. De har en kapslad lösning som helt (nåja) hindrar skit att komma in. Jag har det sämre alternativet med bakväxelvajern dragen undertill på cykeln och trots detta har jag aldrig några problem.

Tröga växlings reglage
Det är betyligt bättre om bakväxelvajern är dragen längs toppröret och ner efter det övre staget. Det ger en mindre skarp vinkel för vajern att böjas, mindre risk att man fastnar med vajern i grenar etc. och vajern blir inte utsatt för lika mycket lera och sprut.

Tröga växlings reglage
LEAF Skrev:
-------------------------------------------------------
> torkar inte 5-56 ut skiten, den sägs vara
> fukutdrivande? det är väl knappast bra?
>
> ----------------------
> Med ett schysst järnrör kan du slå hela världen
> med häpnad

MM, men det smörjer ju också. Kan man förästen torka ut en vajer :S ??

Tröga växlings reglage
Du kan även överväga heldragna höljen, men då kan du behöva borra ur fästena på ramen för att få det snyggt. Inte så bra om det blir garantiproblem på cykeln ;)

Men växla till största/största drevet (OBS: Ingen kombination man normalt ska cykla på), växla sedan till minsta/minsta UTAN att trampa, då slackar wiren till båda växlarna. Dra loss höljet från fästena och flytta dem på wiren. Torka rent under och smörj eventuellt med någon teflonolja eller liknande. Det finns viss risk att oljor sätter fast lera ännu bättre så prova med helt torra och rena wirar först.

Montera, ut och kör.

Tröga växlings reglage
Tack för alla tipsen.
Var nere i källaren i morse och lättade på vajern.
Förde höljena fram och åter över vajern samt torkade rent och smorde med 5-56.
Nu löper den som ny igen.
Upptäckte samtidigt ett skarpt veck på vajern under sista höljet. Rättade till detta.
Om nu inte 5-56 är den rätta medicinen skall jag nästa gång prova teflon spray.
Förresten, vad är "Gore Ride on wires" som [ething] tipsade om?
Och skall även kolla upp XTR wires nästa gång jag åker förbi CykelCity.(Min reservdels butik)

Nu är det bara ut och köra igen och ladda för Långa Lugnet.
Skall bli intressant med den nya bansträckningen.

//Pilen

Tröga växlings reglage
Pilen Skrev:
> Om nu inte 5-56 är den rätta medicinen skall jag
> nästa gång prova teflon spray.

5-56 är precis som det står på burken "lösande" och min erfarenhet är att det blir bra en stund men 5-56 torkar egentligen ut. Det är dock perfekt att använda för att rengöra vajrar etc, 5-56 och en trasa är toppen.

Skall det smörjas tycker jag CRC Power Lube med teflon ( http://www.crceurope.com/csp/web/ProdDisp.csp?lng=8&country=SE&product=POWER LUBE&brand=CRC RED ) är suveränt, samma konsistens som 5-56 men med hållbar smörjande egenskap, perfekt i vajerhöljen mm.

/RobertW

Tröga växlings reglage
Jag har haft (och har tyvärr igen) samma problem som du. Gjorde som du, fick vajern bytt och det var bra i ett par pass innan det var tillbaka igen. Personligen tror jag att vajern är ok (iom att den är ny) likaså reglaget (vilket jag misstänkte efter vajern, då jag gått omkull och skadat det lite men det fungerar bra om man tar bort vajern). Problemet är någon annanstans. Jag gjorde rent bakväxeln ordentligt. Då försvann problemet. Denna gång betydligt mer varaktigt. Tyvärr börjar det åter igen komma tillbaka efter några månaders cykling.

Tröga växlings reglage
Kombinationen (sammanblandningen) av vatten (som tillförs cykel i form av regn eller avspolning) och oljor av diverse sort medför ökad friktion. Vatten och olja blir en emulsionssörja av bubblor och hålrum som, som sagt inte har den effektiva smörjning som olja allena har. Spolar själv av cykeln extremt sällan. Kommer rätt långt m våt o torr trasa.

5-56 är bra på att lösa härdad olja och rost. Nackdelen med produkten är att den "kryper in" i alla håll och vrår på hojen (in under vajerhöljen, in i vevlager osv) och om det finns smuts (allt i från damm till grus) så dras detta med oxå. 5-56 bör enligt mitt tyckande endast användas om man kan rengöra och smörja in efter dess applicering

Tröga växlings reglage
the_tnt
finns faktiskt en tillvärkare (som jag sett) som har nästintill heldragna, med smalare rör vid de "öppna" ställena enbart för att hålla skiten borta och i vinklar och böjjar är det "vanligt" vajjerhölje som alltid.. det är Nokon vajjerhöljena.

sedan har jagwire på sin carbon modell (enda jag vet) sprän på ~2,5 cm vid varje infästning och en gummitätning vid dessa som gör att så lite skit som möjlig skall tränga in på dessa ställen.. om det fungerar effektivt eller inte... ja det får ni avgöra själv, men jag har inte plockat av mina växelvajrar över huvudtaget sedan dessa åkte på cykeln.. ända jag gjort är att satt ett par droppar fett i ändarna av vajjerhöljena för att hålla det uppsmort så har det flytet på väldigt bra.. jagwire's vajrar värkar sträcka på sig mindre än shimanos också om jag ska vara ärlig.. för att jag upplever det som att på min gamla cykel med shimano vajrar att jag fick spänna växelvajern ganska ofta första halvåret.

[edit]
la till höljes tillvärkaren.

Senast redigerad av en moderator:
Tröga växlings reglage
Gore höljena består av två höljen ett ytter och ett innerhölje där innerhöljet dras hela vägen vilket gör att det blir helt tätt. Finns en billigare variant av detta på biltema. Vet ej om den fungerar lika bra som Gorehöljet.

Tröga växlings reglage
Jag blir lite missmodig när jag läser inlägg där man beskriver hur man "fick vajern bytt". Att byta vajrar är ungefär lika enkelt som att kamma sig. jag säger inte detta för att vara elak men när man lämnar in en cykel avsedd för att köras i terräng för vajerbyte är man fel ute.

Ska man hålla på med en sport som denna tycker jag att det ingår att man lär sig hur man sköter och byter slitdelarna (kedja, kassett, vajrar, bromsklossar), åtminstone.

Jag har dock förståelse för om man inte vill byta vevpartiet, styrlagret, serva hjullager osv. även om även detta är en del av cykelsporten.

Tröga växlings reglage
Men om man får gratis service på en cykelaffär???
Själv har jag lärt mig (och lär mig) mer och mer om hur olika delar på cykeln fungerar genom att försiktigt skruva isär dem (oftast då jag rengör cykeln) och se efter. Vajerbyte är ganska lätt, liksom kedja, kassett, bromsklossar. Det som jag inte vågat mig på är att serva nav + styrlager. Vevpartiet ska jag snart skruva av för att rengöra och ska då försöka ta av vevlagret också. Men om man har ett helkapslat vevlager (BB-M952) ska man plocka isär det för att rengöra eller kan smuts inte komma in?

Tröga växlings reglage
Tack Crossmax äger!,
Jag kunde inte svarat Johan S. bättre själv.
Tillägnar en hel del tid nere i källaren med byte av slitage delar e.t.c.
Min Sambo tycker jag borde ägna lika mycket tid år henne som åt cykeln ;-)
Självlärd och får som sagt en hel del bra tips både här på HappyMTB och vid kontakt
med cykelbutiken.
Problemet för många är nog att det behövs en hel del special verktyg för att utföra vissa moment.
Hade själv bytt höljen och vajer för ett tag sedan och tyckte det var underligt att det behövdes bytas igen.
Kanske för snål och köper Shimanos billigaste produkt på området.
Var inne på www.Nokon.de och blev lite imponerad.
Får väl cykla ikapp Hjalmar Bengtsson under Långa Lugnet och spana in hans utrustning.
Finns det en butik i närheten (Stockholm) där man kan köpa dessa Nokon?
Eller är det internet-butik som gäller?
Men angående vevlagret har jag endast monterat bort för att få en bedömning av expertis på CykelCity,
som tyckte jag kunde montera tillbaka och köra ett tag till.
Så jag har ingen erfarenhet om det över huvud taget går att ta sig in i ett kapslat lager.
Men kolla med Johan S. Han kanske har några tips.

//Pilen

Tröga växlings reglage
Pilen, håller med dig, jag läste lite på nokons hemsida, http://www.nokon.de/ och blev facinerad. Fina höljen, massa fördelar (enligt Nokon) osv. De verkar dock vara väldigt dyra, säkert runt 700 kr för ett växel- och broms-set. Vill gärna veta var man kan få tag på dessa här i Sverige (helst i Sthlm).

Tröga växlings reglage
Verkar alltid finnas något som är värre än värst. Ser rätt iögonfallande ut dom där vajersystemen fr Nokon.

Senast redigerad av en moderator:
Tröga växlings reglage
Varför inte köpa Shimano höljen i metervara och dra hela vägen. Fästes enkelt med buntband, eventuellt lite Loctite för att få höljet att sitta i buntbandet. Kostar en bråkdel.

Tröga växlings reglage
Jag har testat att köra med heldragen växelvajer och än så länge så funkar det mycket, mycket bra.

Hade t.ex. inga som helst problem med växlarna under något leriga Sömnlös i Rudan.

Tröga växlings reglage
Att lära sig handha sitt material
Trampade jag på ömma tår? Det var inte meningen men jag menar bara att det skulle kännas snobbigt om Malin Baryard inte visste hur man fettade in sadeln eller ryktade sin häst, liksom hur golfare sköter sina klubbor. Det är en del av sporten (om man nu kan kalla golf för sport..)att lära sig att handskas med sin cykel, åtminstone det enklaste. Kör man t.ex. under den blötare årstiden är det inte rimligt att lämna in cykeln på verkstad då detta måste göras åtminstone ett par gånger i veckan.

bakväxelvajern
T.ex. bakväxelvajern oljar man lättast genom att låta kedjan vara på den största klingan bak och sedan växla upp utan att cykeln rör sig. Så har vajern blivit slak, haka av ett hölje i taget och det är bara att torka av den och olja (alt fetta in) på nytt. Sedan växlar den som om den var ny tills det är dags för nästa vajerservice, och nästa, och nästa...

Tröga växlings reglage
Hej Johan S. Håller med dig, cykeln skall skötas som ett spädbarn, då håller och fungerar grejorna länge. De flesta har väl, men till de som inte har så rekomenderar jag ett mekarstativ.

Tröga växlings reglage
old pi Skrev:
> Hej Johan S. Håller med dig, cykeln skall skötas
> som ett spädbarn, då håller och fungerar grejorna
> länge. De flesta har väl, men till de som inte har
> så rekomenderar jag ett mekarstativ.

Hmm mitt spädbarn är oftast lerigt, skriker som få och ser ut som fan med gräs hängandes överallt... Heldragna vajrar kanske hjälper, jag kommer iaf testa ;-)

Tillbaka
Topp