Tröga växlings reglage
Mekhjälp tack,
Har under en längre tid haft problem med växlingen (bak). (Så länge så jag började nästan vänja mig.)
När jag skall byta riktning så får jag alltid göra en ”tom matning” innan kedjan hoppar över till nästa klinga. Gäller i båda riktningarna.
Lämnade in den på service (Cyklotekets livstids garanti). Där bytte dom vajer och höljen.
Då gick växlingen utmärkt. Dessutom kändes reglaget mycket lätt.
Nu efter ca 5-6 pass på leriga stigar och blöta grusvägar har jag samma problem och dessutom värre. (Har spolat av hojen efter varje pass)
Det går otroligt trögt att växla upp (d.v.s trycka med tummen) samt att jag får göra 2-3 tom matningar vid riktnings ändring.
Jag har haft detta problem i stort sett varje år.
Skall man måsta byta höljen och vajer en gång i veckan?
Någon som har samma bittra erfarenhet som mig?
Finns det några knep för att hålla skiten borta?
Eller är det cykelns konstruktion som är dålig, Scott Comp Racing 2000?
Eller komponentvalet, Shimano Deore LX?
//Pilen
Har under en längre tid haft problem med växlingen (bak). (Så länge så jag började nästan vänja mig.)
När jag skall byta riktning så får jag alltid göra en ”tom matning” innan kedjan hoppar över till nästa klinga. Gäller i båda riktningarna.
Lämnade in den på service (Cyklotekets livstids garanti). Där bytte dom vajer och höljen.
Då gick växlingen utmärkt. Dessutom kändes reglaget mycket lätt.
Nu efter ca 5-6 pass på leriga stigar och blöta grusvägar har jag samma problem och dessutom värre. (Har spolat av hojen efter varje pass)
Det går otroligt trögt att växla upp (d.v.s trycka med tummen) samt att jag får göra 2-3 tom matningar vid riktnings ändring.
Jag har haft detta problem i stort sett varje år.
Skall man måsta byta höljen och vajer en gång i veckan?
Någon som har samma bittra erfarenhet som mig?
Finns det några knep för att hålla skiten borta?
Eller är det cykelns konstruktion som är dålig, Scott Comp Racing 2000?
Eller komponentvalet, Shimano Deore LX?
//Pilen