Trollhättan - Karlstad, vilken väg?

Gubbcyklist

Aktiv medlem
Som rubriken lyder; vilken väg ska man ta från Trollhättan till Karlstad? E45:an väster om Vänern eller 44:an/26:an öster om Vänern?

Faktiskt inte (enligt Google Maps). Skiljer bara ca 2,5 timmar i cykeltid enligt Google. Det kan det vara värt om man slipper få en bil i ryggen :)

Jag har cyklat runt Vänern ett par gånger själv. Karlstad-Karlstad. Om du har tid så skulle jag välja östra sidan. Västra har jag tyvärr lite dåliga erfarenheter av. Dock går det att cykla på båda sidorna. Vänenruntbanan, Örebrocyklisterna, fast baklänges är då ett vägval jag skulle välja. Men cyklar man själv och vid en bra tidpunkt kan man säker välja ett annat vägval än just den. Sen är västra sidan inte så där himla lång och faktiskt bitvis riktigt fin cykling, ffa i Dalsland. Om du väljer västra sidan rekommenderar jag att du bör undvika att cykla på E18 från Grums, över sörmon, mot Karlstad. Man får cykla där men då ska man verkligen göra det vid rätt tidpunkt, när nu det är.

Beroende på när du ska cykla kanske jag kan, om du vill, möta upp och visa vägen i mot Karlstad. Ja under förutsättning att du inte cyklar apfort. För då har jag fullt upp med att hålla hjul och då kan jag inte visa någon väg. Och har du inte allt för brottom kanske du hinner med en tur till värmskog och en fika. Kan kanske vara värt de extra milen när man ändå är i Grums.

Jag kommer att cykla runt Vänern nästa vecka så ämnet är högintrrsssant för mig. Jag hade tänkt följa örebrocyklisternas sträckning men det du säger pebben låter inget vidare. Hur ska man köra istället? På östra sidan kör jag längre inåt landet för att undvika väg 26 så mycket som möjligt.

Tusen tack för synpunkterna Pebben. Planerna är mycket preliminära än så länge, jag tittar på alternativa vägar från Huddinge där jag bor till Lillehammer. Orsaken att jag tar omvägen via Trollhättan är att jag har tillgång till en stuga där.
Erbjudandet om sällskap tackar jag för och en sak kan jag med säkerhet konstatera. Såvida du inte är halt och lytt och på fel sida om "dögränsen" kommer du inte ha några problem med att följa mitt "tempo". Jag har hört närstående likna min hastighet med djur fast då har det handlat om diverse djur med skal på ryggen.

Ok då förstår jag. Men nu kan jag inte lova något. Det beror lite på när och så. Och du kanske vill och har tid att cykla lite. Men det känns som en omväg att cykla över Trollhättan. Om det går och du vill. Cykla direkt till Karlstad och slagga hos oss. Sen cyklar jag med en bit mot Lillehammer. Troligen är det väl Arvika du skall till då, eller?

Men vad ska du upp till kallsta och gör. Om du kör västra sidan skulle jag vika av mot Arvika tidigare.

Tillbaka
Topp