[Trv] Enkät om cykelstråken i NÖ Stockholm

LilleNo

Aktiv medlem
"Trafikverket utreder tillsammans med kommunerna Danderyd, Norrtälje, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker möjligheten att bygga säkra och gena cykelstråk för vardagscykling, det vill säga resor mellan hem, arbete, skola och kollektivtrafik."

Tyck till och (förhoppningsvis) påverka genom att svara på en handfull frågor:
http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Stockholm/Cykelstrak-Nordost/Samrad/

(OBS! ingen "maraton"-enkät a la UCI)

Trv.jpg

Trv fick med en fin bild på en s.k "elit-pendlare", det lovar gott ;-)

Senast ändrad:
Jag tycker alla som nyttjar sträckorna i enkäten ska försöka svara på den och ge lite feedback.

Jag tror att de har lite motvind i projektet att bygga cykelbana från Åkersberga till Arninge, och detta beroende på markägare Douglas. Han har bestämt sig för att obstruera mot allt som har med utbyggnad av Roslagsbanan till dubbelspår, cykelbana, passage förbi Ullna (ja, det är han som stängt av vägen där) +ANNAT. Anledningen till detta kan man bara spekulera i, men en kandidat är att han inte fick exploatera Säbyviken och på detta sätt nu kontrar.

Svarat. Synd att bron över Edsviken är av "visionär karaktär". Undara vilken svamp man måste äta för att få se den visionen.

För övrigt fick jag en karta från Täby kommun för ca ett halvår sedan som svar på en fråga om cykelpendling, och på den fanns det ett planerat cykelstråk längs Frestavägen men ingen bro över Edsviken.

Även jag :)
Snackas lite om att Roslagsbanan bör läggas ner istället satsa på T-bana så min tanke göra Cykelmotorväg fr. Österåker t. Östra station på gamla tågspåret :)

Jag svarade också trots att jag bor i Huddinge. Alla gånger jag försökt cykla ut från Täby norrut har jag stört mig på att det inte finns en cykelbana bredvid Roslagsbanan. Man hamnar alltid på en liten grusstig på fel sidan om Motorvägen ju... Det som behövs är en cykelbana mellan Hägernäs och Rydbo! Nu!

Nu var ju inte just den sträckningen med på enkäten, men jag vill säga det ändå...
Kommungränser är ofta ett problem. Så också mellan Huddinge och Stockholm...

Brando skrev:
-------------------------------------------------------
> Även jag :)
> Snackas lite om att Roslagsbanan bör läggas ner
> istället satsa på T-bana så min tanke göra
> Cykelmotorväg fr. Österåker t. Östra station
> på gamla tågspåret :)

Det har jag tyckt vara en perfekt användning av Roslagsbanan länge nu. Det funkar helt klart inte att köra tåg där för det räcker med lövfällning eller liknande så är det stopp i trafiken. Sälj tågen till Estland, riv upp spåren och asfaltera. Sen sätter man upp skyltar som förbjuder all form av gångtrafik med eller utan hundar och hästar så har man en perfekt lösning för oss i Norrort som verkligen tagit tag i klimatproblemet och cyklar till jobbet.

Tror knappast att Roslagbanan läggs ner inom överskådlig tid efter alla pengar som investerats där med nys dubbelspå och helsvetsad räls. Ett alternativ kanske kan vara att ta några meter vis sidan av banvallen och bygga en cykelbana parallellt med Roslagsbanan.
För övrigt tycker jag nog att Roslagsbanan verkar fungera bättre än tunnelbana och pendeltåg.

Jag måste säga att Roslagsbanan är förvånansvärt stabil. Problemet just nu är att de håller på med en löpande renovering av vagnsparken så det saknas lite vagnar vilket innebär korta tåg i högtrafik.

Vafalls?! Här lämnar man tråden utan uppsikt en stund och vips dyker tåghatarna upp. Klart att Roslagsbanan ska vara kvar, i synnerhet som alternativet är T-bana/buss eller Gud vet vad... ;-)

(fast cykelmotorväg lät lockande)

IMO är cykelvägarna från Vallentuna in till stan bra, från Tibble kan man ju cykla längs med Roslagsbanan hela vägen till Mörby/Stocksund - där blir det dock lite tjorvigt.

Tillbaka
Topp