Tryckluft direkt till presta

DoubleD

Aktiv medlem
Tjena

Jag vill gå från standard tryckluft direkt till prestaventil. Typ som bifogad bild fast presta. Sökt som en stolle utan att hitta, har ni några tips?
Alldeles för ofta har vi sjukt svårpoppade däck och vill kunna utnyttja den ganska svaga tryckluften vi har. Alla övergångar tenderar att sänka trycket.

Bilagor

• 51B49eV50-L._AC_SL1500_.webp
    51B49eV50-L._AC_SL1500_.webp
    38.7 KB · Besök: 62
Extremt smidigt att styra tryck via kompressorn?
De hade ju flera produkter? :)
Jag tänker mig dock en tryckregulator och slang enbart för cykelpumpning, behovet är väl som störst när det ska poppas däck.
Annars har ju Parktool ett handtag för 2kkr också, lite mer slimmat.
Såg att Thansen säljer blåspistoler för cykelventiler med.

Jag gillar även tanken på en digital PCL-påfyllare, men går ju ha dubbla uppsättningar slangar och ett prestamunstycke på det ena. Har tänkt skaffa en sån till de motordrivna fordonen :)

Senast ändrad:
Jag tänker mig dock en tryckregulator och slang enbart för cykelpumpning, behovet är väl som störst när det ska poppas däck.

Jag gillar även tanken på en digital PCI-påfyllare, men går ju ha dubbla uppsättningar slangar och ett prestamunstycke på det ena. Har tänkt skaffa en sån till de motordrivna fordonen :)
Det poppar helt utmärmäkt med en vanlig presta filler som man sen kan använda även för att pumpa till rätt tryck utan att skruva på kompressorn.

Det behövs inte heller högt tryck för att poppa men det underlättar med rimligt flöde.

Tjena

Jag vill gå från standard tryckluft direkt till prestaventil. Typ som bifogad bild fast presta. Sökt som en stolle utan att hitta, har ni några tips?
Alldeles för ofta har vi sjukt svårpoppade däck och vill kunna utnyttja den ganska svaga tryckluften vi har. Alla övergångar tenderar att sänka trycket.
Ska du bara poppa däcket så är det ju smidigare att skruva ut ventilkärnan och antingen ta ett vanligt verktyg för fylla på luft alt blåsmunstycke för poppa.

Men ska du justera tryck så gör ju både PrestaCycle samt Parktool verktyg för jobbet.

Han menar nog flödet, trycket är självklart lika.

Ja, jag fattar nu men klart ovärt att ha en slang direkt till kompressorn och ratta trycket på regulatorn när det funkar bra med vilken skit som helst.

Lustig kombo av dålig kompressor, hög kompetens på kompressor flöde och låg kompetens på att poppa däck.

Ett parktool för 2000 är betydligt dyrare än ny kompressor som gör jobbet.

Jag gillar även tanken på en digital PCL-påfyllare, men går ju ha dubbla uppsättningar slangar och ett prestamunstycke på det ena. Har tänkt skaffa en sån till de motordrivna fordonen :)

Testa först med en biltema bilventil filler som du byter munstycke till presta så kommer du märka att det räcker. Jag plockar inte ens ut ventilkärnan.

Parktools tycker jag inte ser så tilltalande ut. Då föredrar jag cyclos.

När det gäller kvalitet så hade jag tvekat att förutsätta att den ena är bättre än den andra eller 3e

1767171980902.webp

Jag har en Cyclospirit.
IMG_5107.webp
Funkar kalas att pumpa med förutom originalmunstycket som är tråkigt men numera bytt mot ett SKS. Jämfört min lösa SKS tryckmätare stämmer trycket ganska bra, även för mina plus-däck med drygt ett halvt bar i.

Men för att poppa funkar det dåligt. Sen, att jag har 20m slang och x antal kopplingar på vägen hjälper ju inte. Så jag kör med cejn utan ventilkägla när jag poppar vilket funkat fint de få gånger jag hunnit testa.

Senast ändrad:
Om man har problem att poppa däck trots tillgång till kompressor (även med lågt tryck, lågt flöde, svag tryckluft, kalla det vad man vill) så hjälper det inte att köpa en ny ventil. Det är allvarliga brister i tekniken. Nåt i stil med att man inte tar ur käglan innan poppar.

I det här fallet gissar jag nog mer på prylhets än dålig teknik, och då håller jag med! En ny ventil är nödvändig! :-) Vet inte var man hittar en sådan efterfrågad dock.

Tillbaka
Topp