Turförslag lvg runt Göteborg

Alstersjo

Medlem
Hej
Jag är sugen på en landsväg på upp till 1,5 timmes avstånd från Göteborg. Lagom längd är 7-10 mil. Finns det någon som har tips på en bra tur? Gärna naturfint och gärna mycket cykelbana men inget måste.

Kan även täbka mig sällskap om det passar någon av de närmaste dagarna. Jag cyklar inte superfort knappa 25 i snitt när jag kör själv. Min tanke är att det blir något fikastopp eller så med :)

Jag bor inte i området och försöker undvika cykelbanor, men har cyklat lite från Mölnlycke. Här är ett förslag på en runda på 95 km. Tror att det finns en pendelparkering vid starten i Mölnlycke. Vägen norr om Landvettersjön är fin, men kan uppfattas som obehaglig om det är mycket trafik. 156:an är inte rolig att cykla på, men det är bara en kortare bit. Det är en del backar.

1689777497549.png

Ett alternativ som är 10 km längre, men då slipper du 156:an och får en bit fin väg från Rävlanda: https://connect.garmin.com/modern/course/178189901
1689777931448.png

Senast ändrad:

Körs motsols.
Denna runda är en favorit. Tipset är att spara lite energi i backen vid lysegårds golfklubb och sedan full rulle utför, då får du en riktigt krokig sträcka som närmast kan beskrivas som en hojtur med flås. Efter vänstersvängen så blir det lite plattare. Från ingetorp tillbaka till kungälv så är det cykelbana om du blev trött i benen.

Finns hur mycket som helst, men jag har ingen kartor att bidra med. Kan göra en, om det är nödvändigt.

Eftersom det oftast blåser åt öst/nordöst, mot alingsåshållet till, så är det rätt bra att cykla upp till Vårgårda eller eventuellt Herrljunga och ta västtåg tillbaka. Det är väldigt fin, ganska nylagd, landsväg efter man kommit ur alingsås och är på väg mot Vårgårda. Det är lugnt och gött i Vårgårda också, med bra möjlighet att fylla på vatten(i gatuköket) och köpa något i kiosken. Ca 7 mil(har jag för mig). Går att variera vägen upp också(floda, hjälmared, tollered). Bra, lugn uteplats utanför kiosken att sitta också, precis vid tågperrongerna. Stort landsvägsfoto som sitter på själva byggnaden. Har du aldrig cyklat backarna omkring Jonsered så får du ju det med där också. Ganska fin natur.
Går också att t.ex. ta västtåg till ex. lerum och cykla upp till herrljunga. Västtåg tillbaka.

Annars kan man ta västtåg från Trollhättan tillbaka ner till Centralen, efter man cyklat upp dit, via Lödöse. Är också en tur som går att variera med olika vägar upp. Intressanta områden och 1 rätt rolig dalgång före upphärad(vill jag minnas) på uppvägen. Ca 7 mil har jag för mig. Tar bara 45 min tillbaka från Trollhättan. Funkar något inte, är det ju flera tåghållplatser mellan Lödöse och centralen. Ej upptäckt några bra vätskestopp eller fikaplatser längs denna väg (ännu).

Finns massa annat också. Ex. flera ned mot kungsbacka och tillbaka, eller mjörn-runt(ca 13 mil). Beroende på var i gbg du bor.

Tillbaka
Topp