Igår var jag i Göteborg! Så här kommer ett mini-RR när en lantis besökte storstan...
Efter att ha släppt av 6 laddade tonåringar på Liseberg åkte jag upp till Skatås motionscentrum, där jag drack lite medhavt kaffe och åt äggmacka. Klockan var ca 11 när jag rullade iväg. Ganska fort insåg jag att det skulle bli en rätt svettig historia, för det var väldigt varmt. Ryggsäcken var ganska tung dessutom.
I början hade jag ganska svårt att hitta. Jag hade laddat rutten i min gps, men det var så ljust i solen att det var lite svårt att se kartan bra. Sen är det alltid lite svårare när det är områden där det är gott om stigar, som det är runt Skatås/Delsjön. Så jag cyklade fel ett antal gånger, oftast missade jag när stigen delade sig, eller tog fel avfart.
Men vilka stigar! Fantastiskt fina och lagom utmanande. Kul klättringar på klipphällar och stigar välfyllda med stenar.
I början var det en kort bit som gick över en promenad-led, där man kanske inte ska cykla. När jag skulle passera två äldre herrar hejade jag artigt för att påkalla uppmärksamheten. Den ena farbror såg arg ut och sa "Förbjudet!" till mig. Jag sa "ursäkta?" och han förklarade att där får man minsann inte cykla och att di där cyklisterna inte följer detta och att det var svårt för honom som hade hörapparat att höra när ett helt gäng ska passera. Jag förklarade att jag var på besök och hade fått ett tips om hur jag kunde cykla och att jag inte visste att man inte fick cykla där.
När jag sa att jag hade lämnat ett gäng ungdomar på Liseberg sa han "jag hoppas att de sköter sig ordentligt!". Men han förklarade med att det häromdagen varit ett gäng ungdomar som blivit utkastade från Liseberg för att de inte skötte sig. Det visste ju inte jag som först tyckte att han lät lite väl sträng...
I slutändan tyckte han att det gick bra att jag cyklade en bit på leden, för jag var ju ganska trevlig...
Farbrorns kompis hade gått i förväg en bit och när jag passerade honom hejade jag. Han såg förlägen ut och sa "han gör alltid sådär". Hehe...
I alla fall så fortsatte jag upp på berget vid ett vindskydd och kikade ut över stan.
Stigen till och utmed Västra Långvattnet var helt fantastiskt bra! Det hände saker hela tiden och det var inte tråkigt en sekund. Jag cyklade dock ganska långsamt för jag kände av värmen redan nu.
Jag tog inte med mig badkläder i ryggsäcken för den var lite full. Det ångrade jag flera gånger, men när jag kom fram till Delsjön stannade jag och doppade huvudet en stund. Det hjälpte även om vattnet var ganska varmt.
Stigarna runt Delsjönäset och sedan söder om väg 40 var lite snällare vilket passade bra för att få vila lite, men innan Stensjön blev det lite mer utmanande igen. Fortfarande fina stigar.
Vid Stensjön köpte jag en glass vid minigolf-banan. Sedan vidare mot Södra Långevattnet. Jag hade inte insett hur många fina småsjöar det finns i nära anslutning till staden. De verkar klart populära med, för det var gott om badare överallt. För mig som är van vid att cykla mil efter mil utan att träffa på någon var det lite exotiskt.
Vidare förbi insektshotellet och ner mot Hörsickan, där jag också doppade huvudet en stund. Jag började nu inse att vatten skulle kunna bli ett problem och ångrade lite att jag inte fyllde på när jag köpte glass.
Stigarna ned till Stora Tjärnet var också mycket fina, men jag började bli lite trött. Jag insåg att jag ju faktiskt inte cyklat många mtb-turer på över 2 timmar i år, särskilt inte när det är varmt. Men jag vevade på, även om det gick rätt långsamt.
På väg norrut igen, i höjd med Rävekärrs Långevatten, var det svårt att hitta. Rutten i GPX-filen visade en stig som jag inte kunde hitta alls. Jag cyklade runt på andra stigar och kom till slut rätt, men det var lite förvirrande. Jag vet inte om jag bara missade stigen men jag cyklade fram och tillbaka ett par gånger utan att hitta något. Detta var inför en nedförsbacke en stund innan stigen anslöt till Bohusleden igen.
Sedan fortsatte jag norrut, med fina klipphällar med utsikt över staden, nära bostadsområden.
Sista delen, mot Örgryte och utmed golfbanan, hade jag lite vätskebrist och kände mig rätt trög i både kropp och huvud. Jag skulle fyllt på vatten någonstans, för det var verkligen rejält varmt.
Till slut kom jag fram till Skatås motionscentrum igen.
GPS-en visade 40 km och dryga 1000m klättring (fast den visar ofta lite många höjdmeter tror jag).
I Skatås motionscentrum hade restaurangen stängt, men jag köpte macka, kaffe och äpplepaj av den måttligt engagerade sommarjobbaren.
Efter detta blev det bad i Stora Delsjön, vid udden bredvid kanotuthyrningen. Fantastiskt skönt! Sedan cyklade jag lite planlöst en stund, men var lite seg. Provade pumptracken och sedan påbörjade jag mtb-rundan uppe vid masten, men då började det regna ganska rejält och stigarna, som varit torra länge, blev rätt hala. Jag hade lovat familjen att inte slå mig så jag stack tillbaka till badet istället...
Allt som allt en fantastiskt fin dag. Egentligen hade det varit bättre att cyklat senare på dagen, men jag visste ju inte när ungdomarna ville bli hämtade så det fick bli så här.
Jag hade gärna spenderat ett par dagar med cykel i området; det finns fantastiskt mycket stig av bästa kvalitet.
Stort tack för tips och hjälp med ruttandet!