Turtips helg med singeltrack max 3 timmar från stockholm

Putte82

Ny medlem
Hej, tänkte dra iväg några stycken och cykla lite. Jag har nu siktet på Säfsen. Verkar fina, långa och många leder. Bra uppmärkt. Billigt boende finns.

Kan ni tipsa om något annat ställe som är värt att överväga?

Roligt hur olika saker och ting uppfattas. Läste en tråd här om Högbo och där framstod det som mycket grusvägar. Även i Happys eget reportage framstod det som man skulle ledsna om man inte gillar grusväg.

Bör tilläggas att det bör vara bra skyltat, vi(jag) vill inte lägga så mycket tid på leta kartor mm.

Omberg erbjuder relativt torra stigar höst och vår. Boende finns i alla varianter och prisklasser på behändigt avstånd.

Cyklade med en kompis för ett år sedan:

Senast ändrad:
Högbo är nära för våran del, bor norr om Stockholm. Men hittade bättre boende i säfsen. 1500 för två nätter i stuga med bastu. Vill gärna ha bastu.

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Berätta mer om Högbo tack!

Riktigt fina stigar! Blått är blått och svart är svart. "Blå 10" har fantastiskt flow och svarta "Kemi" har perfekt längd för en klurig bana.

Cinder2i40 skrev:
> Ånnaboda!

Ånnaboda är också riktigt fint!

Här är svårighetsgraden inte riktigt med tyckte jag dock. Vissa svarta är inte svåra utan de innehåller bara jobbiga grusbackar.

Men som sagt, Ånnaboda är toppen!

Var i Ånnaboda med damen i somras. Då var det mest skogsvägar tyckte jag, lite för enkelt. Men kanske beror på slingval. Minns inte vad vi valde.

Ånnaboda är grymt dock så är det cp färg på stigarna de är satta utefter xc & de gillar grus...Konstiga människor. Men det finns massor fina stigar där, dock så gillar jag Pershyttan mera. Tyvärr är det ofta som skyltar är ner rivna :(

Högbo är mycket väl skyltat. Cyklingen är väldigt varierad sett till underlaget, allt från grusväg och motionsspår till rotiga och steniga smala stigar. I Högbo är det inte speciellt kuperat vilket gör att de backar som finns är relativt korta och i vissa fall branta. Det finns hyfsat mycket fina stigar som innehåller stort inslag av sten och rötter.

Vill man ha mer höjdmeter så får man skaffa karta och leta sig ut på Gästrikeleden i trakterna mellan Ockelbo och Kungsberget. Mårtensklack, Lenåsen, Häståsen, Rönnåsen, Kungsberget ger betydligt mer av uppför och nerför...

Mvh/
Fredrik, XC-cyklist på HT29a

Besökte Högbo i våras och jag tycket de stigar som fanns redan då var bra, det är ju inte Hellas, men det var fina slingriga stigar med en hel del kul hinder. Roligast var dock teknikbanan och godast var maten, den var riktigt bra! Jag var där med familjen och alla hade kul från 7 år och uppåt.

Säfsen är trevligt, har varit där på cykelsemester ett par gånger men som någon annan ovan skrev så upplever jag också att de flesta av lederna mestadels består av grusvägar. Visst finns det några uppmärkta stigrundor också med dem är ganska korta.
Så är det långa härliga singeltracks ni är ute efter så skulle jag nog kika någon annanstans.

Jag har varit i både Säfsen och Högbo och upplevde som sagt Säfsen som mest grusväg. De lederna där som var svarta var det på grund av dess längd snarare än dess tekniska svårighet. I Högbo har de lyckats väldigt väl med klassificeringen och även på de blå lederna är det stig som gäller och inte grusväg. Boende och mat är av toppklass och det finns flera olika matställen att äta på (och ännu fler några minuters bilfärd bort) till skillnad från i Säfsen där man är hänvisad till anläggningens enda restaurang eller självhushåll.

Skyltning och markeringar längs lederna är mycket bra i Högbo.

Det som jag initialt saknade i Högbo var fler långa leder men det går ypperligt att kombinera de kortare och sätta ihop flera mils fin stigkörning. I Säfsen finns fler långa leder men då är det som sagt grusvägsrace som gäller. Som någon annan redan sagt är det plattare i Högbo så brackarna är kortare och brantare. I Säfsen är det mer av karaktären lång cykling uppför berg och sedan nedför på andra sidan. På grusväg.

Kan faktiskt inte komma på något negativt alls med Högbo, var där två gånger under semestern och åker gärna tillbaka igen. De har någon slags SPA-avdelning på hotellet tror jag och där borde det väl finnas bastu?

Mer om Högbo: Bastu och dusch finns i direkt anslutning till spårcentralen/parkeringen/badplatsen. Den drivs av OK Hammaren och inkluderar även en liten kiosk!

Nu finns även en 35km lång runda uppmärkt. Den är nog mestadels för Cykelvasan-motionärer som vill köra mycket grusväg...

Högbo alla dar i veckan! Cyklingen är kanon! Gott om variation, underbart härlig natur, spa på brukshotellet och underbar frukostbuffé om man nu sover över. Restaurangen går inte heller av för hackor. Längtar till nästa besök...

Var i Ånnaboda i helgen. Som anläggning var det fantastiskt fint ordnat med fina omklädningsrum och duschar. Bra cykeltvätt med slangar och borstar. Provade tre av spåren och håller med om att det är lite konstiga graderingar. Inte speciellt tekniskt även om en del uppförsbackar var sjukt jobbiga. Väldigt mycket grusvägar så om du är ute efter singletrack så är inte Ånnaboda stället att åka till.

OK Högbo får det bli. Tillgång till bastun avgjorde saken :) Som jag förstår av OK Hammarens hemsida så får vem som helst använda dush och bastu mot 30kr avgift. Perfekt! Då kan man köra hela dagen och avsluta med en bastu, sedan middag och hemfärd.

Tack för hjälpen!

Luthman Photography skrev:
> FALUN!!
>
> #dalarnadelivers

Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Nu har du ju redan bestämt dig...men jag kan varmt rekommendera områdena runt Filipstad för nästa tur. Otroligt fina stigar. Kika bara på detta

Finns diverse trådar på happys forum som handlar om området. Kika där ni som är intresserade.

/Per

Putte82 skrev:
> OK Högbo får det bli. Tillgång till bastun
> avgjorde saken :) Som jag förstår av OK
> Hammarens hemsida så får vem som helst använda
> dush och bastu mot 30kr avgift. Perfekt! Då kan
> man köra hela dagen och avsluta med en bastu,
> sedan middag och hemfärd.
>
> Tack för hjälpen!

Hoppas det kommer att falla er i smaken!
Körde en tur efter jobbet idag och kan rapportera torra och fina stigar med en del höstlöv på. Vackert!

CykelPer skrev:
> Nu har du ju redan bestämt dig...men jag kan
> varmt rekommendera områdena runt Filipstad för
> nästa tur. Otroligt fina stigar. Kika bara på
> detta
>
>
> Finns diverse trådar på happys forum som handlar
> om området. Kika där ni som är intresserade.
>
> /Per

Lyxstigar!

twinzer skrev:
> Var i Ånnaboda i helgen. Som anläggning var det
> fantastiskt fint ordnat med fina omklädningsrum
> och duschar. Bra cykeltvätt med slangar och
> borstar. Provade tre av spåren och håller med om
> att det är lite konstiga graderingar. Inte
> speciellt tekniskt även om en del uppförsbackar
> var sjukt jobbiga. Väldigt mycket grusvägar så
> om du är ute efter singletrack så är inte
> Ånnaboda stället att åka till.

Jag vet inte vilka leder du provade, men det finns både gott om single track och ganska tekniskt utmanande stigar runt Ånnaboda. Det går att kombinera cykellederna och Bergslagsleden så att det blir väldig lite grusväg. Med hjälp av Strava så går det dessutom lätt att hitta ännu fler fina stigpartier, så jag rekommenderar starkt att testa Ånnaboda.

Lite film som "backar upp" mitt påstående :)

Håller med RobK men det kan vara lite mera jobb med att hitta alla bra stigar. De svarta runt Ånnaboda är ju grusrally & rätt så missvisande enligt mig. Dock klart bättre beskrivet i Pershyttan.
Men jag har rätt mycket film från Bergslagen här är den senaste från Nora

Det blev en dagstur på lördagen till Högbo. 4 mil hann vi med i helt magiskt väder. Inte en vindpust och solsken. Överraskande fin natur med sjöar här å där. Vi utnyttjade även en av alla fina grillplatser längst sjöarna för att grilla korv till lunch. Bra variation på lederna. Bra skyltat. Pricken över i med bastu som avslutning!

Tillbaka
Topp