Turtips: Tysslingeleden (Örebro)

ginnfilt

Aktiv medlem
Ett kort tips om en schyst led i Örebro som även jag som glad amatör rann igenom utan större problem. (Jag har skickat in tipset till Turtips här på Happy). Jag har inte så mycket att jämföra med men utan djupare analys tyckte jag att den var roligare än Klockarängsleden som jag gav mig på efter tips här på Happy.

Största besväret visade sig vara ett dike som jag bedömde att det skulle gå att glida genom. Tanken var bra tills det visade sig att botten inte var fast utan sump. Tvärstopp och styr-dykning. :)
DSC00240.JPG ht=544

Utmaning nummer två var en redigt lång spång där jag inte ens vill gå in på att beskriva hur bra (dåligt) jag höll balansen! Detta trots att springan inte tillät ett däck att komma emellan. Eventuellt kan man ta terrängen bredvid men det hann jag inte utforska.
DSC00242.JPG ht=544

Tack för tipset, kanske kan vara något att kolla upp.
Hur var terrengen i övrigt, slätt, tekniskt, autobahn?
Själv tycker jag ånnaboda/bergslagsleden är kanon, fina tekniska stigar och fin natur.
Nackdelen är att man "måste" ta bilen dit.

Cyklade den för en vecka sen,helt okej nu när skogsmaskin spåren har läkt.Börjar med ett motionsspår och övergår sen i lite mer teknisk stig.

Har oxå skickat in till turtips för ett tag sen men inget har dykt upp där.

Nu har "the_TnT" fått upp tipset (under Turtips) efter ett litet pm... :)

Jag hoppas på fler turtips runt Örebro som inte tvingar en till Kilsbergen, vilket inte alltid är det bästa när tiden för en tripp är begränsad.

Mitt sökande fortsätter!

Fyller på med lite mer info...

Först en karta över leden:
tyss_led.gif ht=567

Jag körde leden igår, riktigt, riktigt blött! Diket i mitt första inlägg ovan var fyllt med vatten, djup 2-3 dm. De flesta traktorspår hade sjöar så det blev skapligt plaskigt. Inte för den delen ogästvänligt att cykla men förbered dig på en våt tur om du är sugen!

När jag kom ut vid Tysslingestugan (vid Sandtorp, ring 1 i kartan nedan) ville jag slippa asfalten hemåt och siktade på att ta mig runt norrut. Efter Hättinge, vid ring 2, tog jag skogsvägen i hopp om att den skulle fortsätta med en stig rakt norrut (och komma ut vid gula vägen vid Rånnestaängen). Målet är att kunna komma mot den stora ringen där det finns fina stigar som leder tillbaka till Karlslunds 1,5 milaspår.

Planen sket sig dock hårt. Det finns ingen bra stig vid ring 3. Skogsvägen fortsätter åt flera håll men det verkar bara vara återvändsgränder. Jag gick bort mig totalt i barrskogen och snurrade runt bra länge innan jag hittade ut. Ingen lyckad upptäcksfärd alls.
tyss_led2.gif ht=524

Jag ska forska mer i projektet vid tillfälle. Om inte skogen erbjuder en väg så får det väl bli via Rånnesta-Lundby.

Oj, jag skulle skriva en sak till!

Det verkar som att man har snyggat till leden lite. De djupa traktorspåren som förstört för cykling i början, efter att man viker av från motionsspåren, var igenlagda och det gick bra att cykla fram.

Dessutom är jag ganska säker på att man har bättrat på markeringarna då den oranga färgen lyste stark som attan i skogen.

Vad har hänt med Tysslingeleden? Jag tog mig över Bredmossen och med viss möda vidare till korsningen med skogsvägen där det ligger en liten jaktstuga. Kilometern före var svårforcerad med djupa traktorspår men sen var det tvärstopp - sista kilometern på leden är idag helt demolerad - bara ren lervälling och nyavverkning verkar ha skett så det fanns inte ens markeringar kvar. Vet någon om detta är pågående omdragning eller nån form av plan för upprustning av den sista etappen eller har skogsmaskinerna helt enkelt struntat i leden och demolerat den?
Tacksam om någon vet anledningen till detta? Jag fick i alla fall en mycket fin hemrutt via skogsvägen rakt söderut och hittade stigar som ledde tillbaka till Karlslund via hundspåret mot schäferklubben.

Tillbaka
Topp