Tvätta cykeln

Race

Medlem
Tvätta cykeln
Hej,

Jag tänkte ta och tvätta min cykel och undrar lite om hur man ska göra det.

Hur ska man tvätta drivlina, bromsar utan att förstöra. Vilka bra medel finns det för att tvätta cykeln med och slutligen hur tvättar man bort rost från drivlinan?

/ Lukas

Tvätta cykeln
Rekommenderar starkt dessa rengöringsmedel:
https://www.cykelkraft.se/muc-off-b...ain-rings-cassettes-and-derailleurs-removes-a
https://www.cykelkraft.se/muc-off-b...-parts-and-surfaces-incl-carbon-fibre-removes

Jag kör även med denna:
https://www.cykelkraft.se/muc-off-disc-brake-cleaner-workshop-size-750ml-new
Var skeptisk till om jag skulle behöva den men den gör en klar skillnad om man använder den lite då och då, tycker inte det behövs vid varje tvätt dock. Här kan man säkerligen välja andra märken också, men det är denna jag använder.

Köp en borste typ denna för allt som inte är oljigt typ ramen, styre, dämpare osv:
https://www.cykelkraft.se/cyclus-tools-tapered-multi-purpose-cleaning-brush

Använd en diskborste för kassett, kedja och växelväljare. Är det riktigt skitigt mellan dreven i kassetten kan en sån här funka:
https://www.cykelkraft.se/muc-off-borste-skrapverktyg

Denna är bra för att göra kedjan riktigt rent, kanske var 10:e tvätt eller så:
https://www.cykelgear.se/verktyg/kedjerengoring/kedjerengoring-3-borstar-avfettning-kedjeolja
Finns många olika varianter.

Du behöver inte köpa allt på en gång (som jag gjorde ?), men de första muc-off medlen rekommenderar jag starkt.

Tvätta cykeln
Personligen tvätter jag ALDRIG lösningsmedel/högtryck när jag tvättar hela cykeln. Enbart varmt vatten och en borste. Ska jag tvätta komponenter mer ordentligt med nått lösningsmedel så som kedja eller kassett så tar jag bort dom så att det inte kommer in nått medel i lagren, för så fort du får in lösningsmedel i vevlager,styrlager,hjullager,svinglager etc är du körd..

Senast ändrad:
Tvätta cykeln
Man ska inte överdriva appliceringen och låta det dra för länge, men man ska nog inte överdriva åt andra hållet heller. En smutsig kedja och kassett slits onödigt mycket och man behöver få bort fettet/oljan för att få bort gruset som sliter.

Högtryck är nog bra att undvika, iaf i närheten av lager.

Tvätta cykeln
Brukar funka bra att åka till närmsta kärscher biltvätt och blåsa av skiten.
Sen får man olja på sådant som rör sig.

Eller oxå tvättar man dent med baby wipes och tops indränkta i babyolja.

Olika skolor och lite gayvarning på båda.

Tvätta cykeln
emmer sa:
Brukar funka bra att åka till närmsta kärscher biltvätt och blåsa av skiten.
Sen får man olja på sådant som rör sig.

Eller oxå tvättar man dent med baby wipes och tops indränkta i babyolja.

Olika skolor och lite gayvarning på båda.

Jag hade förr en cyklande kollega som var öppet gay - han tvättade inte cykeln alls. Någonsin. Men jag har lite svårt att tro ens vårdschema på cykeln påverkas av ens sexuella preferenser.

Förutom för landroverägare - där tvekar jag lite.

Senast ändrad:
Tvätta cykeln
Det var då också förbannat vad alla mina råd blir utmobbade. Har jag gjort så fel i alla år? Tycker jag får lång livslängd på alla delar och det funkar bra.
Men vad vet jag? Det finns ju _mordärnare_ grejer förstås...

Tvätta cykeln
Från och med förra rundan så lät jag cykeln sitta kvar på ställningen bak på bilen och tvättade av den med högtryck i "gör-det-själv" hallen på vägen hem. Sen lite kedjespray och olja där det behövdes. Tror (och hoppas) att den inte tar skada av lite tryck, så länge man håller strålen bred och på behörigt avstånd :)

Tvätta cykeln
när man tvättar cykeln inför våren så kontrollerar man ju gärna alla komponenter. Jag undrar om man behöver en momentnyckel för att sätta tilbaka delarna efter man tagit av dessa?

som vev, kassett, och mindre delar runt om?

Tvätta cykeln
Hybrider sa:
när man tvättar cykeln inför våren så kontrollerar man ju gärna alla komponenter. Jag undrar om man behöver en momentnyckel för att sätta tilbaka delarna efter man tagit av dessa?

Ja, om du är noggrann. Annars så får du skjuta från höften.

Tvätta cykeln
staine sa:
miklax sa:
staine sa:
Avfettning. All over the place.
Därefter Yes med diskborste.
Därefter torka.
Därefter lite 5-56 på lämpliga ställen.
Klart.
Är detta ett ironiskt inlägg?

Egentligen inte. Och jag fattar iof att det inte går hem i stugorna. Men jag gillar ”KISS”-principen.

Jag håller med, jag vill också att det ska vara enkelt och försöker ta det jag har hemma...
Men vad jag har hört så sväller 5-56 gummi och smörjer man vajrar med det blir det inte så kul efter ett tag.

Tvätta cykeln
Man kan köpa en muc-off, mest för att få sprayflaskan, när överprisad rosa såpa är slut fyller man på med vatten och vanlig yes. Använder sen till allt. En riktigt grisig drivlina på vinterhojen kan få en liknande behandling fast med Biltemas miljövänliga avfettning.

Tvätta cykeln
Jag brukar använda vattenslang för att få bort sand och sedan applicera rikligt med olja på kedja samt växel. Efter att ha motionerat växel och kedja torkar jag bort utvändiga oljan med microfibertrasa. Visserligen blir det inte lika rent som avfettning men nya oljan löser gammal olja och man riskerar inte att skada packningar och lagerfett. Skogscyklar är enkla att hålla fina men frugans pendelcykel som går 6 mil lansväg per dag blir grisig med äckligt seg lansvägssmuts, grus olja salt.

Tvätta cykeln
135FE987-9305-41F4-A8FB-7BB0495DCF4E.png

Tvätta cykeln
Hybrider sa:

Om du har koldelar så ja, det är ganska känsligt där. Går att spräcka rör genom att dra åt en skruv med insexnyckel för hårt. På metall är det bara o köra med allmänt vett. Dra så dom sitter bra men utan att du tar sönder skruven eller gängan. När jag köpte momentnyckel några år sedan så visade det sig att dom rekommenderade momenten var betydligt mycket lägre än det jag drog på känsla.

Tvätta cykeln

Är du från vettet? Det vet du väl att det skall vara äkta tallsåpa! Happy-Jättedyrt. ( fast inte bättre, men det hör inte hit)

Tillbaka
Topp