Tvättar ni i 30 eller 40 grader?

Supersonic

Aktiv medlem
På alla cykelkläder står det att man inte ska tvätta dem i mer än 30 grader och att de absolut inte får tumlas.

Själv tvättar jag kläderna i 40 grader och tumlar dem. Är det en väldigt dum idé eller? Förslappar och pajar man materialet i blöjan i byxorna?

Själv räknar jag med att klädtillverkarna lägger lite säkerhetsmarginal, för att slippa tjafs om klantskallar som jag själv tvättar kläderna trötta och hängiga. Då kan de säga "se där, vad var det vi sa", och slippa ansvar.

Har lyckats döda funktion och känsla i träningskläder genom att använda sköljmedel. Har inte vågat tvätta i mer än 30 grader så där vet jag inte. Tumlar gör jag med 400varv/minut (lägsta möjliga) eftersom programmen i tvättmaskinen vi har kräver det och det har funkat bra.

Tvättar alltid i 40 grader. Tumlar gör jag bara kläder som får tumlas enligt lappen som underkläder, sockar, lakan och så. Aldrig cykelkläder eller jeans.

Med tanke på att man svettas ganska mycket i sina "sportkläder" så skulle jag själv aldrig tvätta på vare sig 30 eller 40 grader, 60 grader är helt klart det som gäller. Sedan är det mer regel än undantag att tillverkaren fegmärker när det gäller tvättråd allt för att minska risken för reklamationer.

/Carl

60 grader utan pardon. Torktumlar ej, dem får hänga och torka. Går rätt fort ändå.

Ibland om det är extra skitigt blir det 90 grader t o m :-)

På budfirman tvättar vi alltid cykelkläder i 60 grader. Mycket är utslitet men det beror nog på daglig användning snarare än 60 grader.

Heja Google:
Bild3.png ht=261

;-)

/P-M

Kör dem i 60 och hängtorka, tumlaren misshandlar åtminstone mina kit. Men 60 är inga problem, alla tillverkare vill bara friskriva sig från allt ansvar genom att sänka tvätttempen...

carl.josefsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Med tanke på att man svettas ganska mycket i sina
> "sportkläder" så skulle jag själv aldrig
> tvätta på vare sig 30 eller 40 grader, 60 grader
> är helt klart det som gäller.

Om man bara vill bli av med svetten så räcker det väl att skölja kläderna i kallt vatten. Svetten är vattenlöslig och jag tror inte det spelar roll vilken temperatur som används om man tvättar kläderna direkt efter träning. Sedan kan det finnas andra anledningar till att man behöver tvätta varmare...

/Niclas

40 grader tvättar jag mina cykelkläder i, har aldrig upplevt varken att de blivit förstörda eller att de skulle behöva tvättas i högre temperatur, så smutsiga låter jag aldrig kläderna bli.
Jag torkar mina kläder på torkställ, funktionsmaterialen torkar ändå så snabbt

Bang skrev:
> 40 grader always. Men hur får ni bort alla
> prickarna på ryggen efter all lera från skogen?
>
> Mina går inte bort liksssom :/

Jag duschar.

Scubamike skrev:
> Förtvätt, 30 grader, lite sköljmedel och sedan
> torkskåp, även där 30 grader. Har alltid blivit
> rena hitills.

Sabbar inte sköljmedel funktionsmaterial?
Jag kör i 40 grader och torkar medelst torkrum.

Sköljmedel skall man aldrig ha.
Torktumla skall man undvika.
Däremot tål de flesta kläder att tvättas upp till 60 grader, utan att förlora formen.
Över 60 grader inte rekomendabelt, och ej heller nödvändigt.

60 grader alltid, torktumlas även med jämna mellanrum. Kör både i egen lite snällare maskin och tvättstugans mindre snälla maskiner/tumlare. Blir väl lite nopprigt på ytan på lite tjockare tröjorna ibland kanske men har cykelbyxor som nog gått 100 tvättar i 60 grader och tumlats säkert 30-40 gånger - mår alldeles utmärkt. Både halvfina cannondale-byxor och billigare Lidl-lycra, ingen skillnad - dom tål det!

50 eller 60, de åker med mina vanliga kläder.

Trycket på Hestra-handskarna och någon logga på min Royal Racing-tröja har ramlat av, kläderna tål det bra men inte alltid trycket.

hazyjane skrev:
> Scubamike skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förtvätt, 30 grader, lite sköljmedel och
> sedan
> > torkskåp, även där 30 grader. Har alltid
> blivit
> > rena hitills.
>
>
> Sabbar inte sköljmedel funktionsmaterial?
> Jag kör i 40 grader och torkar medelst torkrum.

Kör de med de vanliga kläderna, har fungerat bra hittills.

Jag måste banne mig testa att tvätta en ny cykeltröja med sköljmedel och en ny cykeltröja utan sköljmedel, bara för att se vad det blir för skillnad. (eller det kanske är någon som testat redan?)

Kör för övrigt alla träningsplagg i 60 grader. Riktigt uselt av tillverkarna att fega med 30 graders märkning. Om man tänker på vad kläderna kostar så borde de ha råd att stoppa in högkvalitativa material som tål 60 graders tvätt.

Sköljmedel sägs täppa till porerna och försämra svettransporten genom materialet. När det gäller handdukar sägs uppsugningsförmågan försämras av samma anledning.

Hela tanken med det mjukgörande är ju att det ska sitta kvar i plagget som tvättas.

Apropå frågan om vanish så kan jag säga att det funkar kanon! Hade en smärre katastrof med en rödvinsflaska i mitt bagage nyligen när jag flög... kan säga att mina vita skjortor hade blivit bratrosa.. lite blötläggning i vanish och vatten direkt när jag kom hem och sen en körning med vanish i tvättmaskinen och dom va kritvita. Men det kanske inte är det lämpligaste att använda på kläder som bleks lätt.

//Ola

Om man vill komma billigare undan än Vanish så kan man köpa bleksalt. Det har funnits i handeln så länge jag har haft smutsiga lakan :D. Tror inte det är så mycket annat än just bleksalt i Vanish och den rosa burken lever jag gärna utan.

40grader. sköljmedel om det är annnan tvätt med som vill ha det. och alltid torktumlare. Har inte sett en tendens till förslitning eller så pga av tvättningen. Det enda som synns är förslitningar pga av att jag använder dem. T ex vid sadeln...

Vanliga cykelkläderna kör jag i 40.
men nu har jag svettats två veckor i min nya Endura Stealth. Dags för premiärtvätt. Den är märkt som 30 grader och dropptork.
Eftersom det är happy kollektivet som valt jackan åt mig med sina positiva omdömen undrar jag vad visdomen säger om tvätt av denna perfekta men dyra jacka. 40gr? Tumla?

30 eller 40, tycker det är lika 'pissljumet' båda två så nån större skillnad kan det ju inte göra? :)

Saker med resår går aldrig i tumlare. Vanliga kallingar blir gubbiga ganska lätt av tumling tycker jag, och sladdriga i resåren. Strumpor får dock gå där. De är så billiga med nya om någon resår skulle spåra ur innan det är hål i dem.
Således tumlar jag inte cykelbrallorna. Särskilt mycket andra cykelspecifika kläder har jag inte. Men torkskåp är ju lite mellanting om man inte pallar vänta på vanlig dropptork. Framförallt får inte tjejen tvätta mina saker. Mer än en grej har pajjat under hennes försyn.

@daddy
@oscar

ni tvättar alltså endura stealth i 60 grader och upplever inte att det sliter på egenskaperna? Har ni haft era jackor länge?
Första tvätten blir nog 40gr men vore bra att kunna köra 60gr ibland.

Sköljmedel skadar elastiska material genom att på sikt förstöra de elastiska kvaliteterna. Detta säger jag trots att jag jobbar på ett stort konsumentvaruföretag som tillverkar bla sköljmedel;).

Tillbaka
Topp