Tvättbräda i Hafjell

Älgen

Ny medlem
Tvättbräda i Hafjell
Hej,

vill varna för att dra till Hafjell, i alla fall om ni som vi mest åker blåa och röda backar. Att det är stenigt är kanske ok men att det är tvättbräda i stort sett i varje kurva och på många raksträckor är inte ok.

Jag åkte med kidsen första dan och kände väl lite grann i händena men kidsen (16 år) hade problem redan då. Igår kunde dem bara åka halva dan för att de hade såna problem. Får se hur det går idag den tredje och sista dan.

Backen är ju bara öppen torsdag till söndag så det borde finnas massor med tid att fixa men jag antar att resurserna är begränsade.

Tilläggas kan att vi har åkti i de fina backarna i Åre 2012 och 3014 och aldrig har upplevt dessa problem förut.

Vore kul att höra andras synpunkter från Hafjell!

Tomas

Tvättbräda i Hafjell
Brake bumps blir det i varje backe förr eller senare, speciellt de populära som drar ordentligt med folk. Tro inte att Åre är förskonat från det längre.

Man får leta alternativa linjer helt enkelt och släppa på bromsarna :)

Tvättbräda i Hafjell
Var i Åre för en vecka sen. Ju lättare led desto mer brake bumps var det. I de svarta fanns inga alls d:
Redan första dagen blev min åkning lidande av ont i fingrarna pga brakebumpsen.
Andra dagen märkte jag att det inte gjorde nämnvärt lika ont när jag höll i styret med alla fingrarna (inte åkte runt o småbromsade med fingrarna konstant på bromshandtaget), det gjorde livet avsevärt bättre för de stackars fingarna OCH förbättrade min åkning. Bromsa till innan kurvan, släpp bromsarna helt, kör genom kurvan.
Ska tilläggas att jag hade storlek XL på cykeln på min stackars längd på 179cm och 70kg, vilket resulterade i att gaffelns fjäder var på tok för hård, nyttjade max 100mm slag på gaffeln trots rellativt tuff körning, något som med all säkerhet också spelade in i finger-ontet.

Hoppas ni har haft det/får det gött sista dagen!
/VanGarg

Tvättbräda i Hafjell
Som sagt, vi har åkt i Åre och har inte haft de här problemen. Kanske beror på hur många blåbär som åker i backarna och jag inser att det blir värre i de lättare backarna. Men det borde väl gå att fixa//underhålla backarna?

Vi har kläm på kurvtagning och blir bättre och bättre på att släppa bromsarna?

Tomas

Tvättbräda i Hafjell
Precis hemkommen från Åre(igår). Samma sak där, de hade dock lagt lite sand i några påväg ner till "hummelliften"

Släpp på bromsen så går det bättre.

Varför starta tråd, det är MTB cykling om man har problem med ojämnheter i terräng så skall man nog inte cykla Mountainbike? Weirdness.

Senast ändrad:
Tvättbräda i Hafjell
Som sagt, finns överallt. Speciellt i flow/jumptracks där folk fegar ur. I Åre var Shimano riktigt dålig då vi var där (ett par veckor sedan). Man skrapade bort dagligen, men ojämnheterna kom tillbaka lika fort. Lite tror jag det beror på underlag och hur man hanterar dränering, men merparten beror på hur många som åker och hur många av dessa som är fegisar. :-)

Min personliga lista med tips för att minimera problemen:
- Justera handtagen till rätt vinkel
- Justera bromsreglagen till att inte vara för långt ut från handtaget i neutralposition. Du vill inte sträcka ut pekfingret för mycket då du bara håller det redo.
- Släpp bromsarna helt då du vet att du inte behöver dem.
- Ställ in gaffeln korrekt. Rätt tryck/fjäder. Öppna upp kompressionsrattar. Lätta rebound så mycket det går utan att det blir för studsigt.
- Håll inte för hårt om styret, låt cykeln jobba. Byt till handtag med större diameter om du får ont "i greppet". Större handtag gör att man inte känner att man behöver hålla like hårt (har jag läst, inte behövt testa just detta).

Merparten av tipsen ovan gjorde att jag och min grabb (9) fixade 8 heldagar i Åre, åkandes en massa brakebumpiga leder samt stökleder som omväxling. :)

Tvättbräda i Hafjell
Fast att öppna kompressionen kan vara kontraproduktivt i resten av spåren. Det behövs mer kompressionsdämpning utför än på platten tycker jag. Cykeln får ju inte bli för dykig heller.

Sen hur bra kompromiss det går att ratta in beror förstås på vilka dämpare man har.

Tvättbräda i Hafjell
Rattnalle sa:
Fast att öppna kompressionen kan vara kontraproduktivt i resten av spåren. Det behövs mer kompressionsdämpning utför än på platten tycker jag. Cykeln får ju inte bli för dykig heller.
Absolut! Kanske borde skrivit det. Jag har börjat ratta ganska friskt på kompressionen på Boxxern under åkning. Om jag vet att jag ska åka tvättbräda så brukar jag öppna upp den en hel del (eller helt) och ha med mig vetskapen om att den kommer slå/dyka ordentligt om jag kör i nåt större. Oftast landar man förhoppningsvis rätt och då blir det inte så mycket problem.
Sen skruvar jag på lite mer kompression om jag vet att det blir mer stök/dropp.
Hoppas jag tänker rätt. Annars är det placebo, för jag har upplevt att det funkar bra såtillvida att händerna mådde mycket bättre. :-)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp