Tveksam efter cykelservice

LilleNo

Aktiv medlem
Jag har lämnat in en några månader gammal lvgcykel på serviceåtgärd. Åtgärden bestod i att få bort missljud när man trampade på ordentligt, vilket visade sig vara snabbkopplingen till framhjulet som inte var riktigt åtdragen.

Under felsökningen blev jag lite orolig över hur hårdhänt man kan vara med en modern plastracer;

- Pedalerna drogs åt tills det knakade till, så ska det låta sa mekanikern - då vet man att det sitter (själv tänkte jag materialutmattning & "engångsgängor" i vevarmen)

- Snabbkopplingarna till hjulen drogs fast så hårt att det var besvärligt att öppna dem, så ska det sitta sa mekanikern (och berättade om snabbkopplingar som inte gick att få loss med mindre än att använda ett häv-rör)

- I styrlagret plockades en plastring snabbt bort utan längre fundering eller kontroll med ngn monteringsanvisning (den måste varit felaktigt monterad från fabrik, konstaterade mekanikern)

- Vevlagret tycks infettat med vitt fett (monteringsfett?) och snurrar lite trögt (trögare än innan, inbillar jag mig)

Kan jag sova lugnt eller håller min cykel på att "repareras sönder"?

Senast ändrad:
Knak vid pedalmontering kan vara så enkelt som en torr plastyta som metallkanten runt den gängade delen glider mot och får det att knarra. Men det kan vara för hårt. Svårt att säga på så lite information.

Snabblåsen behöver inte sitta så värst hårt om cykeln har fälgbromsar. Det är rätt små krafter som ska hanteras. Snabblåsets uppgift är att skapa tillräckligt stor friktion i kontakten mellan låsets ytor och gaffeländarnas yttre ytor. Den genomgående "axeln" ska vara i spänning för att hålla ytorna pressade mot varandra. Men spänner man för hårt finns risken att den genomgående "axeln" helt enkelt dras av! Då håller snabblåset inte alls kvar hjulet... Lagom är bäst, typ!

Plastringen i styrlagret är förmodligen en tätning. Om den hör hemma eller inte går inte att avgöra på den informationen du ger.

Pedalaxeln är helt i metall, likaså vevarmen - ingen plast som knakade mao.

Fälgbromsar är det och snabbkopplingarna var för löst dragna först - eftersom missljud uppstod och försvann efter korrigering. Detta är ändå något jag kan experimentera med själv (spänna lite i sänder tills missljud försvinner = lagom hårt).

Ringen i styrlagret var liten & tunn (rund, ej L-profil) och gjord av plast. Den låg staplad på ovansidan tillsammans med en stor L-formad (centrerings?)ring och en mindre platt ring (båda i plast). Allt låg precis under spacer-stapeln under den nedersta yttre täckbrickan som bär logotyp.

Senast ändrad:
Snabbkopplingen ska börja gå trögt när den står rakt ut och man ska kunna pressa in den med handflatan, annars är den för hårt dragen.

Jag har lärt mig den hårda vägen och dragit av snabbkopplingar. Jag upplever att många funkar ganska dåligt och håller mig till Shimano och Salsa (fast jag har några hjul med DT-nav, de verkar också ok faktiskt).

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Snabbkopplingen ska börja gå trögt när den
> står rakt ut och man ska kunna pressa in den med
> handflatan, annars är den för hårt dragen.
>
> Jag har lärt mig den hårda vägen och dragit av
> snabbkopplingar. Jag upplever att många funkar
> ganska dåligt och håller mig till Shimano och
> Salsa (fast jag har några hjul med DT-nav, de
> verkar också ok faktiskt).

Tjena!

DT har väl precis som Shimano excenter? Den andra typen med arm som blir tjockare är klart sämre

Tja, vad fasen ska man göra. Jag har ju köpt cykeln där för dyra pengar och de säljer andra både finare & dyrare cyklar.

Bra cykelmekar (för moderna plastraketer & som inte enbart skruvar "på känn") i norra stockholm? Cykelkraft kanske? Tipsa mig gärna!

P.S Petris butik ligger lite väl långt bort...

Någonstans hoppas jag att det bara är jag som oroar mig i onödan pga okunskap & osäkerhet när det kommer till att meka cyklar.

Senast ändrad:
Jag skulle plocka isär valda delar och återmontera det med rätt monteringspasta. Moment för resp delar brukar vara tydligt märkta så det skall inte vara några problem att få ihop den rätt.

Vad är då "rätt" monteringspasta? Hur vet man det? Har själv en cykel som knakar lite här å där. Dragit åt div skruvar. Tystnar för ett tag sen kommer de åter igen. Tips?

Det beror på vilka material och var. Jag brukar köra kopparpasta på pedalaxeln, och monteringsfett i övrigt. Men kör du kolfiberepoxilaminat mot kolfiberexpoylaminat (visst är det korrekta Happynamnet på "carbon"?) så är finns det speciell monteringspasta för det.

mzi skrev:
> Det beror på vilka material och var. Jag brukar
> köra kopparpasta på pedalaxeln, och
> monteringsfett i övrigt. Men kör du
> kolfiberepoxilaminat mot kolfiberexpoylaminat
> (visst är det korrekta Happynamnet på "carbon"?)
> så är finns det speciell monteringspasta för
> det.

+1

Aluminium pasta är ett alternativ till koppar-pastan, funktionen är den samma. Jag köpte en burk Pace för kolfibern, funkar toppen. Största fördelen med kolfiberpastan är att den ökar friktionen mellan rören så du behöver inte dra åt lika hårt för att det skall sitta och då minskar risken för att du skall dra sönder rören.

Miro skrev:
> Har det slutat knaka då?

Vevpartiet tycks vara tystare, det var mer ett "knirp-knirp" ljud tidigare, vid varje pedaltag och redan vid lätt belastning.
Men jag tycker att det snurrar betydligt trögare nu, sätter man fart/skjutsar på en trampa/vevarm motsols med handen så rör den sig inte många cm efter man släpper.
Vevlagret skall iaf bytas senare är det tänkt (fanns inte på lager).

@Robert-san: Har du verktyg (stjärn-hylsa?) för att öppna Shimano-vevparti?

LilleNo skrev:
> Miro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har det slutat knaka då?
>
>
> Vevpartiet tycks vara tystare, det var mer ett
> "knirp-knirp" ljud tidigare, vid varje pedaltag
> och redan vid lätt belastning.
> Men jag tycker att det snurrar betydligt trögare
> nu, sätter man fart/skjutsar på en trampa/vevarm
> motsols med handen så rör den sig inte många cm
> efter man släpper.
> Vevlagret skall iaf bytas senare är det tänkt
> (fanns inte på lager).
>
> @Robert-san: Har du verktyg (stjärn-hylsa?) för
> att öppna Shimano-vevparti?

Jepp! Man kan väl inte gå halv-klädd? ;)

Är hemma idag så det är bara att svänga ner med hojen så kan vi kolla på det. Tag med moment nyckeln, har inte fått huvudet till Stahlvillen och den jag har annars tar bara 6Nm.

Pedalerna behöver inte dras särskilt hårt alls. Konstruktionen är sådan att de ständigt spänns åt av dina tramptag.

Plastbrickan var antagligen en vädertätning som ska hindra vatten att komma in i styrlagret.

Vevlagret mår bra av att fettas in då och då. Det kan bli lite trögare de första rundorna, men mindre trögt än om lagret torkar ut och skär.

Snabbkopplingen har redan en hävarm, mer än så behövs inte. Motståndet ska börja kännas när den står ungefär rakt ut. Att trycka åt den med handflatan ger lagom kraft.

E: Ser att Geologen och Jomper redan hade gett dig några av svaren. Se ovanstående som en sammanfattning.

Senast ändrad:
Det är stor skillnad på snabbkopplingar. Vissa kan man dra åt för allt man kan och de håller ändå inte hjulet på plats. Shimano är ett säkert kort, men det finns säkert många andra som också funkar.

Beroende på vad det är för hjul mår inte lagren bra av att snabbkopplingen dras åt för hårt. Handlar det om nav med lösa kulor ska snabbkopplingen dras åt lika hårt som den var åtdragen då lagerspänningen justerades. Drar man hårdare än så blir lagerspänningen för hög.

Jag är cykelmekaniker och det du beskriver låter i mina öron som total idioti och ett tecken på en oerhörd brist på mekanisk förståelse. Är man ute efter att rensa gängor och pajja lager så är det ett mycket lyckat sätt att agera på.

Styrlagret skall inte dras hårdare än att glapp precis försvinner.
Snabbkopplingarna skall kunna lossas med handkraft, de är ju trotts allt en snabbkoppling! Man kan kröka axlar och sabba lager på det sätt som du beskriver!
Pedalerna skall inte vålddras, visst skall de sitta fast men att dra dem så hårt att det låter är helt vansinnigt, ofta är gängorna på pedalaxlarna i stål och insatsen i dina vevar i alu, de är mao inte omöjligt att rasa gängorna om man drar som du beskriver!

Jag hoppas att du inte betalat för det jobbet...

Tack för all input!

Jag var nere hos Robert-san (tack Robert!) igår & fick en genomgång av det jag nämnt i första inlägget. Vi skruvade isär, kände & kontrollskruvade (tidigare åtdragsmoment) med momentnyckel och det var faktiskt inte så illa som jag befarade. När man är okunnig är det lätt att bli orolig..

Vevlagret går dock en smula trögt (Shimano PF SM-BB91), iaf vid en snabb jämförelse med Robert-san:s cyklar och min gamla stålracer. Sedan kan ju hjullager/bodyn snurra lite trögt (baklänges) också vilket isf adderar känslan.

Det blir till att skaffa egna verktyg & lära sig skruva själv.

Om det snurrar lite trögare så är det bra skyddat mot väder och vind och det borgar för att du inte behöver göra om ett på ett tag. Motståndet i watt är nog försumbart. Det brukar vara samma sak när man precis fettat in ett nav.

Jag snurrade varje lager för sig med fingret (utan vevparti) och det finns ett visst motstånd. Inte som att något är trasig, utan mer som ett nytt - ej ännu inslitet lager.

Gammelracern med Miche-vevparti roterar betydligt mycket bättre när man sätter snurr på vevarmarna.

Såg ett videoklipp på youtube nyss där man bytte till Rotor-vevarmar med keramiska lager, där nämndes att en rikligt svettandes cyklist kunde vålla problem när svetten (salt) letade sig in i lagret.
För att skydda mot detta satte mekanikern i videon dit en O-ring på vevaxeln (dock bara ena sidan vad jag kunde se).
Själv så svettas jag kopiösa mängder och sist jag var ute var ramen 'plaskvåt' kring vevpartiet och tanken på saltvatten i vevlagret slog mig faktiskt då.
Jag tror dock inte att jag har fått problem med rostiga lager ännu då cykeln är så pass ny, men att montera dit O-ringar kan nog vara en god idé i förebyggande syfte.

Allvarligt? Svettas du så mycket att det rinner ner i vevlagret när du är ute i skogen/landsvägen...?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp