Tweaka framväxeln?

Snuten

Aktiv medlem
Tweaka framväxeln?
Har problem med framväxeln på en av mina gamla stål-mtb. Kör 3-delat fram och trots att växelföraren ligger max åt vänster (in mot sadelröret) och kedjan är helt fri att "trilla ned" på minsta klingan, gör den bara det då och då.

Ser att växelföraren inte "föser på" kedjans utsida (den högra sidan) och alltså inte puffar på den ned mot lillklingan. Funderar på om det kan vara så att hela klingpaketet sitter för långt till vänster (in mot vevlagret) pga fel modell eller rent av felmontering?

Funderar på om man kan göra en fulfix på växelföraren så den kommer åt att puffa på kedjan bättre?

Någon som har koll på detta problem?

IMG20241109114524.jpg
IMG20241109114508.jpg

Tweaka framväxeln?
Har det alltid varit så?

Har ändäget justerats med eller utan wire ? Vad är det för vevlager/vevparti?

Mest frun som använt hojen sedan byte av vevparti och hon har inte klagat. Minns inte hur /om det lirade precis då jag bytt, men det borde det ha gjort eller så slarvade jag grovt när jag kollade.

Ändläget är ställt så långt det går åt vänster och växeln ligger an mot sadelröret. Försökte fånga det på bild men det är ju lite svårt.

Skall kolla vad det är för vevlager. Kanske kan hitta ordern djupt ned i det digitala träsket ngn stans.

Tweaka framväxeln?
är inte problemet att cagen tar i skärmen?? annars kan smuts i mekanismen ibland hindra att växeln rör sig dit man vill. liksom för hårt spänd vajer, eller att dess hylsa hoppat ur upp vid handtaget...?

om allt det är ok kan man böja till plåtarna i cagen.

Tweaka framväxeln?
är inte problemet att cagen tar i skärmen?? annars kan smuts i mekanismen ibland hindra att växeln rör sig dit man vill. liksom för hårt spänd vajer, eller att dess hylsa hoppat ur upp vid handtaget...?

om allt det är ok kan man böja till plåtarna i cagen.

Vajern är slack så där finns inget problem. Tyvärr.

Funderade också på att böja cageplåten (heter det så?). Eller som mzi föreslå, vrida den så bakkanten tar i lite mera. Eller bäddar det för haveri om kedjan hakar fast i plåten när den inte linjerar med kedjan?

Tweaka framväxeln?

The front derailleur cage should be approximately parallel to the chain. If the derailleur cage is rotated too far from this position, it will shift poorly. If the derailleur mount is a clamp type, its rotation can be changed.

(Frågan är dock vilken krans på kassetten kedjan ska ligga på för att ligga i utgångsläge för att sedan använda som "det som är rakt"?)

Tweaka framväxeln?

The front derailleur cage should be approximately parallel to the chain. If the derailleur cage is rotated too far from this position, it will shift poorly. If the derailleur mount is a clamp type, its rotation can be changed.

(Frågan är dock vilken krans på kassetten kedjan ska ligga på för att ligga i utgångsläge för att sedan använda som "det som är rakt"?)

Antar att man väljer det kasettdrev som ligger i linje med den klinga kedjan ligger på? Ngn stans i mitten av kasetten, samma som då man justerar bakväxeln skulle jag tro.
Det förutsätter förstås att växelörat inte är snett.

Tweaka framväxeln?

Park tool killens mustasch ger ju faktiskt intrycket att han vet vad han talar om. Respekt!
Skall kolla hela guiden sen.

Tweaka framväxeln?
Nu är jag ju inte en jättevan mekare, men jag förstår det som att det ska vara parallellt med kedjan PÅ en klinga (eller vad dom där fram nu kallas). Annars hade det säkert preciserats mer vilken växel man ska ha bak vid justeringen. Alltså parallellt med en klinga.

Jag har någon gång fått trycka till cagen efter en dålig växling fram då den böjts lite utåt.

EDIT: klinga var det ja

Senast ändrad:
Tweaka framväxeln?
Var ute om i garaget i ett annat ärende nyss. Passade på att vrida vinkeln på framväxeln lite så fran änden pekar utåt lite, lite. Torrväxlade lite och jag tror att det hjälpte. Tror dock att den börja bråka när den väl kommit ned på minsta klingar, men jag kan ha fel. Måste cykla på riktigt för att avgöra.

Tror dock stt denna metod är lite vansklig. Framxäxelplåtarna skall nog ligga parallellt med klingorna gubbgissar jag utan att kolla. Tänker att det kanske är bättre att böja mitten på den högra framväxelplåten inåt mot sadelröret så den får lite mera kontakt med kedjan och kan puffa ned den på lilla klingan.

Hur det blir sen när man växlar över hela kassettens register bak, det är ju en annan historia...

Tweaka framväxeln?
Japp, de ska vara parallella. Skulle undvika att böja, utan lossa istället vajern och fästet på sadelstången och kolla och dubbelkolla så de följer varandra. Ta gärna av kedjan först, för den styr annars.
Någonting måste vara fel om ändskruven är i "botten". Den ska alltid ha litet kvar. Efter att ha kollat parallelliteten men innan du fäster vajer, skruva stoppskruven i botten och sedan åt andra hållet två fulla varv.

Tweaka framväxeln?
Om du bytt vevlager och vevparti så är det ju sannolikt att vevlagret är problemet då det ser ut att vara fykants-axel?
Det lutar däråt ja. Det är med stor sannolikhet inte en justeringsfråga då växelföraren rent fysiskt inte kommer åt att puffa ned kedjan på minsta klingan.
Tror faktiskt jag har klantat mig vid val av vevlager.

Tweaka framväxeln?
Tweaka framväxeln?
Detta vevparti var det jag bytte till. Ser att det gjordes redan våren 2019! Trodde att det var max 2-3 år sedan. Vid närmare eftertanke har jag kanske inte bytt vevlager alls däremot. Kan detta vevpartiet vara inkompatibelt med gamla originalvevlagret? Ser att cykelkraft anger att det skall vara kompatibelt med axellängd 123 mm.
Ja, varje vevparti för fyrkant har ett ”önskat” mått på axellängd. Kan vara lurigt att hitta uppgifter om det när man, som jag, mest mekar med gammal skit.

Tillbaka
Topp