Typ av MTB hjälm?

MrSthlm

Aktiv medlem
Typ av MTB hjälm?
Nyfiken på vad ni kör med för typ av MTB hjälm för XC.

Jag är själv MTB nybörjare med allt vad det innebär...

Tex det populära NICK spåret har en hel del sten på spåret och jag tycker det kan kännas lite otäckt ibland när man försöker ligga på, åtminstone vissa partier. Men det är väl bara jag som är feg... ;-)

Undrar hur vanligt det är att använda hjälm med hakskydd för vanlig XC körning? De är väl ganska lätta, smidiga och inte alltför varma? Inte som motorcykelhjälmar direkt? ;-) Eller anses det allmänt vara "overkill" för XC?

Typ av MTB hjälm?
MrSthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> En kompromiss kanske vore det bästa.
>
> Rekommendation på smidiga hjälmar med hakskydd
> som inte är fullface av MC modell?

17687-1.jpg

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=17687

Typ av MTB hjälm?
Jag kör en Met Parachute, den är riktigt smidig tycker jag. Jag brukar plocka av hakskyddet om jag bara ska köra grusvägar och så men annars får det sitta på. Man ska komma ihåg att det inte är någon superkonstruktion anpassad för downhill åkning eller så, men den kan nog bespara en hel del tänder om man kör en face plant i de flesta fall.

Typ av MTB hjälm?
Har du testat den (d v s vurpat) ordentligt någon gång? Jag har provat en sån i butik men tyckte inte att remstället och storleksjusteringen kändes särskilt förtroendeingivande. Men det kanske bara var demoexet som var sönderdemat?

Typ av MTB hjälm?
jag har aldrig sett någon köra xc med fullface... men du kan ju vara den första.
i alla fall, precis som någon sa, dom sitter inte speciellt stadigt på huvudet i regel så jag tror egentligen inte att det spelar så stor roll när/om du vurpar.

men alltså, om du tycker att du inte vågar ösa på, det handlar ju bara om din teknik och att du kanske inte känner till spåret så bra.
kör mer teknisk terräng eller kör mycket oftare på de partier du tycker är knepiga. kör igenom, vänd om och upprepa tills du tycker att det sitter, efter ett par vändor kommer du kunna köra fort som fan utan att vara orolig för att vurpa. om det är mycket sten( tror jag vet vilka partier du pratar om ) så se till att ha så hög fart som möjligt och tyngden över bakjhulet.
det är bara att nöta på det tills det sitter.

kör hårt

Typ av MTB hjälm?
mtbräven skrev:
-------------------------------------------------------
> jag har aldrig sett någon köra xc med
> fullface... men du kan ju vara den första.

Haha :-) det var det jag var "rädd" för, tung kommentar!

Men jag håller med om att en äkta fullface hjälm verkar overkill. ;-)

> se till att ha så hög fart som möjligt och tyngden över bakjhulet.

Yes, jag ska träna mera och märker att tyngdpunkten är oerhört viktig vid MTB. Visst, ju fler varv man kör ju bekvämare känner man sig, absolut. Det är väl snarare nu i början som man kanske har nytta av ett hakskydd... ;-)

MTB är en intressant kombination av uthållighet, teknik och en viss dos av mod. ;-)

Mycket sten är det ju inte på NICK spåret men ändå tillräckligt för att man lätt kan landa på dom när/om man vurpar. ;-)

Typ av MTB hjälm?
Köp en bekväm. Jag kör med en Giro Ionos när jag stökar runt bland rötterna i Hellas och den kan väl kanske inte kallas MTB-aktig men den är skön och sitter bra på min skalle. Min Bell Faction är inte lika skön men är bra på vintern då den är varm, plus att den är bra på tisdagsturerna då jag ofta kvastar.

Typ av MTB hjälm?
Nej, jag har inte vurpat med min Met Parachute vilket jag är glad för. Jag tycker min hjälm sitter bra med undantag för att jag saknar lite vaddering (som jag tappat bort). Den är lite svår att få på och av sig men väl på plats sitter den bekvämt tycker jag. Jag kanske ska understryka att jag inte har så stor erfarenhet från andra hjälmar eftersom jag inte cyklat så länge.
Det finns massor med recensioner om man gör en google-sökning (t.ex. här: http://www.mtbr.com/cat/mtb-apparel...-helmet/met/parachute/PRD_413925_6705crx.aspx). De som kraschat verkar överlag tycka den har varit bra, räddat många tänder. Men som sagt, det är en lite enklare fullface hjälm så man kan inte räkna med att den klarar svårare krascher på samma sätt som en downhill hjälm.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp