Typ av MTB i Halland

Joey Java

Medlem
Typ av MTB i Halland
Hej,

Tänkte börja cykla lite stigar, tekniska delar, etc. och bor nu i Falkenberg. Hittat Slätten/Skreas bana redan som sett kul ut. Funderar på vilken typ av cykel som erbjuder ”lite av allt” för Halland är rätt platt (med vissa undantag som t.ex. Vallåsen där jag kört DH).

Jag har kollat på t.ex. Marin San Quentin 1, Marin Bobcat 5, Vitus Sentiere, Kona Honzo, m.fl. Prisspannet ligger väl på 8-13k kronor med lite svängrum. Tror jag inte vill satsa på varken Trek eller Scott i denna prisklass eller cykelkategori (läst lite grejer om deras designval som inte tilltalar just mig).

För flera år sedan så ägde jag en UMF Freddy 2 men ska nu helt gå på en en mer aggressiv Hardtail som ändå tar mig till skogen på skönt vis (så inte DH-gafflar eller deras geometri, heller inte tvärtom med en för brant gaffel eller XC).

Snackar vi Trail, Down Country eller vad för kategori för att passa Halland OCH ändå vara en ball cykel? Ska jag ha 27,5” eller 29” – spelar det nån större roll? Slaglängd på gaffel – 120-130?

Typ av MTB i Halland
Beroende på hur lång du är så finns annars 2022 års MB31 till nedsatt pris hos Allebike i strl. XL inom önskad budget...

Typ av MTB i Halland
Hej,

bor också i Falkenberg och efter att ha kört en hel del på både anlagda stigar och i massor av naturreservat på allt från helstela stålhojjar, till 100-120 mm XC hardtails och 140 mm heldämpat så skulle jag säga att man har kul på det mesta men man BEHÖVER inget mer än en "Down Country" hoj. Halland är ju ganska platt och det blir ju en del transportsträckor så för egen del hade jag nog valt en hardtail med typ 120 mm dämpning om jag bara skulle ha en cykel, fungerar nog till det mesta Falkenberg med omnejd kan erbjuda.

Typ av MTB i Halland
Grymt, tack för bra svar!

Som du säger, man kanske kan ha kul med allt i cykelväg här omkring – frågan är bara vart man lägger ribban och är villig att betala. Man behöver ju inget mer extremt.

Tänker att vi kanske drar iväg till Åkulla med och kollar in. Kollade precis även in Canyon Stoic 2. Den verkar kul och har ”lite av allt”.

Typ av MTB i Halland
Ja, en Stoic är säkert ett bra val för den typen av cykling.

Kan passa på att tipsa om Bänared Bike Park i Långås och även cykling i naturreservaten Vesslunda(lätt), Skipås(medel) och Biskopstorp("svår/jobbig") om du vill ha lite nytt att välja på. Allt inom 2-3 mil från Falkenberg.

Typ av MTB i Halland
Wow, superbra! Riktigt kul att få en så snabb och positiv respons här. Det ger mig (och min 8-åring) en stor boost att komma igång på riktigt. Nyinflyttad här så all denna info har varit toppen.

Beställde en Canyon Stoic 2 igår, känns som bra cykel för pengarna. Hoppas vi ses i spåren!

Typ av MTB i Halland
Absolut, bara kul att kunna dela med sig. Har säkert fler tips om du kör slut på stigar framöver.

Kul med ny hoj, kommer nog bli kanon. Om du ser en svettig man i 40-års ålder med knallgul hjälm på antingen en mörkgrön Trek Fuel EX eller på någon gammal helstel 90-tals mtb så får du inte glömma att heja! ;)

Typ av MTB i Halland
Haha, å ser du en 45-åring på en Canyon Stoic 2 som greppar handtagen tills knogarna blir vita och skräck i ögonen… Hojta!

Jag kommer börja köra en del på Slätten.

/Johan

Typ av MTB i Halland
Bra val! Jag är uppvuxen på Slätten, 100 m från slingan så där har man lagt några varv :)

Vi kanske ska ta en runda ihop när du fått hem cykeln. Alltid kul med nya cykelkompisar.

Tillbaka
Topp