Tyresta MTB trail

Tyresta MTB trail
Tja allihopa om ni bor i närheten av Tyresta tänker har ni säkert tänkt samma sak som jag när ni är ute i Tyresta natur reservat. "ska jag sväng in på en stig nu så jävla tråkigt på grusväg, o fan det får man inte fan"

Med deta i mitt huvud kom jag på den genialiska iden att bygga MTB trails i tTyresta så jag ringde Tyresta stiftelsen och presenterade min ide. oväntat men sant så så skulle dom prata lite och sen kontakta mig om en tid för möte =).

Så min fråga till er är om hur många som skulle vara intresserade av Några trails i Tyresta?
Min andra fråga är hur många som skulle vara intresserade av att vara med och hjälpa till med byggnation.

Tyresta MTB trail
Gillar idén förutom ordet Bygga. Mest för att det inte behövs. Vore ju fantastiskt med tillstånd dock. Kontakta mig om det blir något möte, jag har cyklat på de flesta stigarna i Tyresta/Tyresö nu.

Tyresta MTB trail
Tror inte heller det behövs byggas något egentligen, det räcker med att vi får tillstånd att cykla på någon av stigarna. Tyresta är rätt stort så en MTB-stig borde det finnas utrymme för. Cykling (för)stör väl egentligen inte speciellt mycket.

Tyresta MTB trail
Bra initiativ!

Fast frågan är hur smart det är att först fråga om man får bygga för att sen på mötet säga att man vill cykla på befintliga stigar. Jag tror att om de kontaktar dig så är det just för att de möjligen är intresserade av att "få bort" cyklister från de befintliga stigarna.

Men det kanske är en jättebra idé... och de på tyresta är jättetillmötesgående, har ingen aning.

Tyresta MTB trail
Jag vill ha roliga stigar i Tyresta, flyttade från enskede med hellas underbara stigar runt husknuten. Nu bor jag i Svartbäcken med tyresta inte fullt så givande cykelstigar.. Visst rudan är inte långt bort men jag är redan trött på transportsträckan dit. Så ge mig stigar!

Jag är jäkligt duktig på att dricka öl och titta när andra arbetar :-)

Tyresta MTB trail
Det finns ju redan mängder med stigar, både innanför och utanför reservatsgränsen. En uppluckring av reglementet vore dock inte helt orimligt. Jag har tex svårt att se vilken skada cyklister skulle kunna tillfoga hällarna på Sörmlandsleden. Granit ÄR hårdare än gummi.

För övrigt finns det redan ett ganska spektakulärt NS-bygge strax utanför reservatsgränsen. Byggarna kanske vill ha lite snickarhjälp? Lämnar dock till dem att outa sig själva.

Senast ändrad:
Tyresta MTB trail
Jag vill också ha roliga stigar i Tyresta. Bor i Vendelsömalm, så det vore kanon att kunna rulla ner och köra lite nära hemmet. Kan tänka mig att hjälpa till med bygge också.

Tyresta MTB trail
Vore ju kalas! Mer MTB stigar åt folket! Man kan ju lägga fram själva byggandet som att det behövs för våta partier och att stigen ska hålla långsiktigt. Tycker NICK upplägget verkar bra bra med en förening som underhåller stigen...
Sen behöver ju MTB leder inte innebära att alla andra stigar försvinner. Ju mer stigar desto bättre!

Tyresta MTB trail
Jag cyklar ganska ofta där, visste inte att det är otillåtet.. roligt område att cykla i faktiskt, fint att cykla genom den brandhärjade delen på hällarna. Jag hjälper gärna till med bygget om det blir av! :)

Vårt ligger NS-bygget förresten? Måste ju testas!

Tyresta MTB trail
North Shore...efter området i Kanade längst med kusten i british columbia. Där började trenden med att bygga diverse träbroar, hopp och hinder i naturen. Ofta för att möjliggöra användning av stenblock, nerfallna träd, berghällar som en del av mtb-spåret. Kolla på cykelfilmen "The Collective - Roam" så förstår du.

Tyresta MTB trail
Jag förstår vad du menar med din beskrivning. Den var ju väldigt beskrivande :)
Tack, nu känner jag mig inte som en rookie längre.
Tycker det borde finnas fler sånt i skogarna. Dom i Hellas är ju ganska risiga.

Tyresta MTB trail
Ja, det är ett perfekt sätt att göra spår utmanande för alla. Behöver inte vara jättestora hopp eller höga träbroar för att man ska få leendet blir brett och man tackar för att man sitter på MTBn istället för på lvg-hojen.

Tyresta MTB trail
Tror inte det.
Det är fortfarande uttryckligen förbjudet att cykla i Tyresta utom på anlagda vägar = inte mycket att tjafsa om. Sörmlandsledens dragning genom Tyresta är alltså off-limits för alla utom vandrare.
Men det finns fina småvägar och stigar för att ta sig runt området och sen upp på SML igen nere vid Svartbäcksravinen.
Jimmy - ta SML till Rudan. Mycket roligare än bilvägarna och GC banorna.

Tyresta MTB trail
Det var ju just tjafsa om det som jag hoppades någon kanske gjort under hösten. :)
Händer ju då och då att man bara råkar trilla in i det där området. *host* :)

Tyresta MTB trail
Foxis skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var ju just tjafsa om det som jag hoppades
> någon kanske gjort under hösten. :)
> Händer ju då och då att man bara råkar trilla
> in i det där området. *host* :)

Erkänner motvilligt att vissa stigar som bara råkar ligga mellan utanför och de anlagda vägarna innanför har använts. Ibland.
Gick precis Bylsjöslingan och kan konstatera att 1. Det är väldigt cykelbart.
2. Ett par cyklister om dagen inte kommer ha sönder terrängen alls.
3. Det var nycyklat. Ett spår, från idag eller igår.

Tyresta MTB trail
Jag kan väl i och för sig förstå problematiken. Att tillåta cyklande även längs bara en stig skulle urholka förbudet och på sikt leda till betydligt mer cyklande i hela parken. Problematiskt för visst tusan syns det att stigar cyklas på om det är mer än någon enstaka då och då.

Det enda som egentligen gör mig extremt kluven i frågan är att det är trist att det inte går att cykla stig förbi området på annat sätt. Det blir grusväg e.d. hur man än bär sig åt. :-/

Tyresta MTB trail
Sådär ett drygt år senare gräver jag upp tråden igen. :)

Nu med lite annat perspektiv: Vad "får"/bör man egentligen göra i reservatet och parken vad gäller skapa/underhålla stig?
Jag vet vad bestämmelserna säger, så jag är mer ute efter vad som anses accepterat av dels happy-cyklister men också vilken uppfattning vandrare mfl. kan tänkas ha? Diskussionen är väl säkert relevant för Hellas också.

Bakgrunden är att det i Tyresta med omnejd är ganska bra blandning på stig. En del är bitvis flowig för att sedan avbrytas av en serie surhål, nedfallna träd eller branter av typ putta-cykeln-annars-dör-du.

Personligen skulle jag se det som en välgärning att bygga cykelvänlig spång över surhål, bygga hopp över större nedfallna träd, skapa alternativväg förbi branter etc. Naturligtvis inte överallt, utan på ett par stigar där cyklingen är extra oflowig.

Mot argumenten att "skogen är ju bra som den är" och "man får inte göra ett skvatt" kan jag kontra att det är lustigt att förvaltaren (vilken det nu är i reservatet - är det Tyrestastiftelsen där med?) bygger trappor nedför fullt vandringsbara partier. Jag kan cykla ner bredvid iallafall en trapp. De som cyklar norr om Tyresta vet säkert vilken trapp jag syftar på, tror den är hyfsat ny.
Samma sak med spänger som det byggs och underhålls flitligt av förvaltaren. Så hur farligt kan det anses att spånga andra hinder? Även vandrare måste ogilla surhål fulla med fästingar? :)

Så vad bör man göra? Eventuell parkvakt bryr jag mig inte om, men vill inte "förstöra" skogen för andra... :-/

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp