Tystast nav?

Tystast nav?
Jag hör inte vad du skriver för navet väsnas!
Nå, ingen aning. Den som kommer med Hunts grushjul. ”Hunt Ratched Hub”
Torde vara detta https://www.huntbikewheels.com/blogs/news/h-ratchet-an-explainer
Och där verkar det vara gott om tänder.
Du kan göra dom mer högljudda genom att köpa en ny ratchet med fler tänder. Men skulle du köpa en med färre tänder än 36T som du har idag så skulle du också få en sämre funktion på köpet där du får trampa längre innan du får ”grepp”.. du kan tyvärr inte vinna utan ditt bästa bet är att helt enkelt fetta in det mer. Det kommer ganska sparsamt infettat från fabrik vet jag. För mycket fett kan dock göra att det blir andra problem såklart.

Tystast nav?
På ämnet var jag faktiskt astaggad på hur högljudda mina nya Hunt-hjul skulle vara. Men blev besviken på hur lite det faktiskt lät. Det var inte alls så högt som jag fick för mig efter att ha kollat på diverse videos. Utomhus låter det inte alls lika mycket. Klart mer när man kör snabbt utför och kanske till och med trampar bakåt för några extra decibel men ändå relativt ”normal” ljudnivå skulle jag säga. Skillnaden från mina gamla ”tick-tick-tick”-hjul är att jag faktiskt hörs alls nu. Bara inte så högt som jag trodde.

Tystast nav?
Jag skaffade Hope pro 5 till min gravel. Jag hade först tänkt köra med Newmen fade road R men valde Hope pga att jag ville ha 32 ekrar.

De låter mer än Newmen (som jag har på racern) men de är fortfarande såpass tysta att jag inte tänkte på ljudet alls när jag cyklade till jobbet i morse. Precis vad jag ville ha.

Hope pro 5 har 6 klackar (pawls) i bodyn, som sitter grupperade 3+3 med en liten förskjutning. Vill man ha navet tystare kan man ta bort tre av klackarna och få 54 engagement points istället för 108 som det blir med alla 6 klackar på plats. Jag har inte testat än men ser inga som helst problem med det.

Pro 5 hörs mest när man rullar rätt långsamt. Vid högre hastigheter tar vindbrus och däcksljudet över. De hade gärna fått vara lite tystare men jag är ändå såpass nöjd att inte kommer bry mig / se det som ett problem.

Tystast nav?
Tystast nav?
Tyvärr ser det inte ut att vara samma lösning som DT350 så då vet jag inte om det finns så mycket mer att göra än att packa med fett!
Gör ett försök nån dag jag har fått hörseln tillbaks och är på gott humör!
Du kan göra dom mer högljudda genom att köpa en ny ratchet med fler tänder. Men skulle du köpa en med färre tänder än 36T som du har idag så skulle du också få en sämre funktion på köpet där du får trampa längre innan du får ”grepp”.. du kan tyvärr inte vinna utan ditt bästa bet är att helt enkelt fetta in det mer. Det kommer ganska sparsamt infettat från fabrik vet jag. För mycket fett kan dock göra att det blir andra problem såklart.
Jag är ganska säker på att jag överlever lite längre tid för ingrepp😄

Tystast nav?
Återigen: Heeeelt obegripligt att vissa nav låter så illa. Detta har blivit mycket värre de senaste tio åren eller så. Det var en kille som låg på rulle bakom mig för ett par veckor sedan (han bara dök upp) och jag blev nästan förbannad i nedförsbackarna. Hörde inte ens mina hopplöst vissliga aerohjul.

Nästa gång tvärnitar jag, slänger hjulsugaren av cykeln och kastar hans bakhjul åt helvete efter att först ha stampat ordentligt på det.

Tystast nav?
Återigen: Heeeelt obegripligt att vissa nav låter så illa. Detta har blivit mycket värre de senaste tio åren eller så. Det var en kille som låg på rulle bakom mig för ett par veckor sedan (han bara dök upp) och jag blev nästan förbannad i nedförsbackarna. Hörde inte ens mina hopplöst vissliga aerohjul.

Nästa gång tvärnitar jag, slänger hjulsugaren av cykeln och kastar hans bakhjul åt helvete efter att först ha stampat ordentligt på det.
Är du säker på att det inte var hans ringklocka som aktiverades och du skulle helt enkelt flytta på dig?

Tystast nav?
För er med DT Swiss Nav:

:)

Tystast nav?
För er med DT Swiss Nav:

Bara 270US$ + ev tull. Går nog att hitta ett bättre beg hjul med klackar för de pengarna. 😳

Tystast nav?
Det var billigt. $379 är det lägsta jag får upp! 😬 Fast man kan ju dela upp det på fyra med Klarna så det blir det ju lite billigare!

Det är dock australiska dollars, som är billiga. Men moms tillkommer. Har tittat på det. Förutom att det är dyr verkar bodyn komma 1 mm länge utåt som inte är bra för tätningen.

Tystast nav?
För er med DT Swiss Nav:

Coolt, jag som har satt DT240 på de flesta hjul, tycker de är ganska tysta från fabrik, i med lite fett så blir de nästan knäpptysta. Kul att det finns uppgraderingar :)

Tillbaka
Topp