UCI förbjuder SPD

Aktiv medlem
UCI förbjuder SPD
Fall någon missat så är det inte längre OK att kära med SPD 2017. I varje fall inte om du tävlar i BMX och är under 13 år. Så det kanske inte drabbar oss alla...

Fast orsaken är intressant. Det visar på sämre teknisk begåvning med SPD på yngre åkare. Kan vara värt att ta upp nästa gång någon startar SPD vs Flattisar tråden.

UCI förbjuder SPD
Ville sa:
Fall någon missat så är det inte längre OK att kära med SPD 2017. I varje fall inte om du tävlar i BMX och är under 13 år. Så det kanske inte drabbar oss alla...

Fast orsaken är intressant. Det visar på sämre teknisk begåvning med SPD på yngre åkare. Kan vara värt att ta upp nästa gång någon startar SPD vs Flattisar tråden.

Säger väl mer om BMX? ;)
Skämt o sido, någon länk till påståendet?

UCI förbjuder SPD
Dum fråga kanske, men vem kör SPD när man kör BMX? Är det när man kör sån skicross fast med BMX så att säga? För när man hoppar runt och snurrar på cykeln känns SPD bara som en nackdel.

UCI förbjuder SPD
Kära med SPD, du menar väl skära med SPD? Om inte får skära konkurrenterna med vare sig bromsskivor eller pedaler, vad skall man då skäras med? Tur att vajrar fortfarande är tillåtet så att man kan strypa dem.

UCI förbjuder SPD
AX3L sa:
Dum fråga kanske, men vem kör SPD när man kör BMX? Är det när man kör sån skicross fast med BMX så att säga? För när man hoppar runt och snurrar på cykeln känns SPD bara som en nackdel.

Jag tror inte att UCI är så väldans inblandade när det ska hoppas på lastkajer, räcken och annat hårt. Det handlar snarare om race-BMX. Alltså cykla asafort på bana och trycka på utav bara fan. Då är nog SPD lite av en fördel.

Låter ifs som en töntig orsak för UCI att ta stöd på. Jag menar det är väl upp till var och en, även om man är under 13, att välja vad man vill använda?

UCI förbjuder SPD
AX3L sa:

Lyssnade på mountainbikesthlm podden när dom intervjuade någon SM vinnare och så gott som alla körde SPD tydligen

UCI förbjuder SPD
Jimel sa:
AX3L sa:

Lyssnade på mountainbikesthlm podden när dom intervjuade någon SM vinnare och så gott som alla körde SPD tydligen
Har man sett en start någon gång så tycker jag det är ganska givet att man skulle vilja ha SPD eller motsvarande faktiskt.

UCI förbjuder SPD
Fattar noll... borde inte fotbollsjuniorer spelar fotboll barfota för att lära sig rätt sparkteknik eller ngt liknande... vem bryr sig om teknik bara man är snabb?

UCI förbjuder SPD
castrello sa:
Johan A sa:
castrello sa:
vem bryr sig om teknik bara man är snabb?

Någon på UCI?

Men varför? Man kan ju hävda att cyklister som kör mtb helstelt är tekniskt duktiga, men om de är snabbare på en fs...why bother liksom?

Något ang teknik enligt ovan, vilket jag kan hålla med om, rent tekniskt. Jag valde dock att inte kontakta UCI i ärendet utan meddelade Atle att han nu ska tävla på plattisar.

Tillbaka
Topp