UCI MTB WC Lenzerheide 2019

konscious

Aktiv medlem
Förtjänar en egen tråd, det är otroligt jämnt och spännande i både dam och herr.

Dramatisk XCC framför allt i damernas race där Rissveds gjorde en enorm insats långt bakifrån och kom 3a ?, Brandau spurtade trodde hon vann men hade ett varv kvar ?. Totalledaren Courtney föll som en sten genom startfältet sista varvet och tappade ledningen till Neff.
Jag tror Jenny har en bra chans att vinna på Söndag.

Mvdp vad säger man han har vunnit alla XCC, Shurter såg riktigt vass ut och grillade hårt men Avancini var före.
Ska Nino slå honom på XCO på Sön så tror jag han hade rätt taktik idag.

På söndag 11/8
11.00 am Cross Country Olympic XCO elite women (incl. ceremony)
13.30 pm Cross Country Olympic XCO elite men (incl. ceremony)

https://www.redbull.com/int-en/events/AP-1XJS6EYM12111

Senast ändrad:
MVDP är en maskin. Satan så stark! Nino brukar rycka uppför och det har gått bra, men nu rycker ju MVDP hårdare.

Tråkigt med Kate som verkar rolig och bjuder på sig själv. Hennes mekaniker är också rolig, framförallt på Instagram. Blir lite show över det hela. Skönt när man har tröttnat på enstaka hårt redigerade bilder två dagar efter racet.

Jenny överraskar positivt, men idag tyckte jag synd om hon tyskan som körde ett varv för lite...

Vinst undrar jag, de två första (både idag och förra söndagen) verkar starka. PFP tyckte jag dessutom körde klokt idag och gick inte med i den värsta tokrusningen precis i starten utan jobbade sig fram när den första yran bedarrat lite. Ny pallplats för Jenny känns dock inte omöjligt. Sen har jag noll koll på banor och väder och inverkan av sådant så det är väl knappt ens att betrakta som killgissning.

Jag hoppas dock att Jenny kör lite defensivt och inte nödvändigtvis försöker gå med om någon av namnen som kanske inte är allra hetast drar iväg. Kan t.o.m. tänka mig att det kan vara klokt att inte gå med Neff om hon skulle dra iväg i början. Hon verkade lite väl het på gröten idag (hemmaplan?).

Skulle dock bli väldigt glad om jag har fel!

NickPick sa:
MVDP är en maskin. Satan så stark! Nino brukar rycka uppför och det har gått bra, men nu rycker ju MVDP hårdare.

Tråkigt med Kate som verkar rolig och bjuder på sig själv. Hennes mekaniker är också rolig, framförallt på Instagram. Blir lite show över det hela. Skönt när man har tröttnat på enstaka hårt redigerade bilder två dagar efter racet.

Jenny överraskar positivt, men idag tyckte jag synd om hon tyskan som körde ett varv för lite...
På sitt sätt, men det är ju rätt klantigt också.

GoranS sa:
NickPick sa:

Absolut. Samtidigt vet dom ju inte hur många varv som ska köras. Men hon sade ju själv att hjärnan slutade fungera.

NickPick sa:
GoranS sa:
NickPick sa:

Absolut. Samtidigt vet dom ju inte hur många varv som ska köras. Men hon sade ju själv att hjärnan slutade fungera.

Rätt lurigt när man inte vet från start, vet inte hur tydligt det var för åkarna. Svårt att höra sista varvet ringningen på tv i alla fall :)

Kört en del tävlingar i Danmark där det kan vara 100 minuter och den som hinner flest varv + tid vinner. Men målgångar efter de 100 min gäller inte. Inte så enkelt med mosigt huvud att räkna ut om man hinner det där sista varvet i tid eller om man måste spurta på slutet av näst sista..

NickPick sa:

Jag tror pallplatsen kommer vara liknande på Söndag.

Detta är Mvdp sista race i UCI Mtb då han siktar på VM Lvg, vilket är riktigt synd då han dominerat när han är i form.
Shurter visar sig mänsklig och förr lekte han hem segrarna. Brukar vara starkare på XCO, så jag tror det står melllan dom.
Avancini har tappat på slutet ganska tydligt på XCO men kanske har en bra dag imorgon.

Courtney verkar ha tappat formen har en dålig trend precis som Batty och Langvad.
Det som talar för Rissveds denna gång är att hon är med från början för första gången, men det är jämnare i damklassen.
Ska bli intressant.

Langvad har ju varit skadad ett tag så inre konstigt hon är bak. Batty har verkligen tappat, kan det bero på Neff är dominant i teamet kanske. Verkligen helt öppet på söndag.

I herrarnas så vill nog Nino gärna vinna men mvdp har taktiskt övertag. Innan har Nino kunnat kontrollera racen men bredvid mvdp har han inte det övertaget.

konscious sa:

Detta är Mvdp sista race i UCI Mtb då han siktar på VM Lvg, vilket är riktigt synd då han dominerat när han är i form.
Shurter visar sig mänsklig och förr lekte han hem segrarna. Brukar vara starkare på XCO, så jag tror det står melllan dom.
Avancini har tappat på slutet ganska tydligt på XCO men kanske har en bra dag imorgon.

Har funderat på varför Mvdp överhuvudtaget cyklar MTB. Det är klart att det är roligt och det är ett OS om ett år. Men är man påväg att bli den störste innom cykelsporten alla kategorier borde trycket och erbjudandena vara enorma på att köra landsväg enbart. Så vad är det som får Mvdp att fortsätta med MTB?

Igår natt vaknade jag med svaret. Det är klart det är dejtandet antagligen via tinder. Är man en ung man med lysande utsikter bör man inte missa några tillfällen. Visst finns säkert massor med tillfällen att dejta som landsvägscyklist men då är det ofta med fans och hur kul är det? Nej klart man vill dejta andra unga cyklister.

Cinder2i40 sa:
konscious sa:

Har funderat på varför Mvdp överhuvudtaget cyklar MTB. Det är klart att det är roligt och det är ett OS om ett år. Men är man påväg att bli den störste innom cykelsporten alla kategorier borde trycket och erbjudandena vara enorma på att köra landsväg enbart. Så vad är det som får Mvdp att fortsätta med MTB?

Igår natt vaknade jag med svaret. Det är klart det är dejtandet antagligen via tinder. Är man en ung man med lysande utsikter bör man inte missa några tillfällen. Visst finns säkert massor med tillfällen att dejta som landsvägscyklist men då är det ofta med fans och hur kul är det? Nej klart man vill dejta andra unga cyklister.

Bättre fester?

ooms sa:
NickPick sa:
Han har ju en fördel av att köra på en j-a riktig cykel också...?

Skulle vara kul att höra siffran som MVDP fick av Canyon för att skriva kontrakt med ett cykelmärke i 5 år framöver. Den är nog... Väl tilltagen. Och som för alla andra team så kommer dollarsen dels från sponsorer men nu blir det väl canyons kinder som får betala likt alla märken? ?

NickPick sa:
ooms sa:
NickPick sa:
Han har ju en fördel av att köra på en j-a riktig cykel också...?

Skulle vara kul att höra siffran som MVDP fick av Canyon för att skriva kontrakt med ett cykelmärke i 5 år framöver. Den är nog... Väl tilltagen. Och som för alla andra team så kommer dollarsen dels från sponsorer men nu blir det väl canyons kinder som får betala likt alla märken? ?
Canyon har ju sponsrat en hel del tidigare så om du menar att sponsringsbudgeten petas över på kunderna så är det knappast ngt helt nytt.

Cinder2i40 sa:
konscious sa:

MTB attraherar och växer, marknaden vill se mer action. Sen råkar han vara bra på det och ett OS om ett år.
CX verkar mera vara en vintersport.

konscious sa:
Cinder2i40 sa:
konscious sa:

MTB attraherar och växer, marknaden vill se mer action. Sen råkar han vara bra på det och ett OS om ett år.
CX verkar mera vara en vintersport.
Men LVG är ju cyklingens Formel 1, och han har redan visat kapacitet där. Det borde bara vara en tidsfråga innan han tar steget på riktigt, kanske är det nu det sker.

Om canyon har skrivit ett fem års kontrakt med Mvdp så har dom gjort århundradets värvning. Det gör att Mvdp inte kan gå till vilket lag som passar bäst eller betalar mest när det är dags för dom stora etapploppen.

Mvdp är ingen vanlig cyklist som råkar vara bra på MTB. Jag älskar MTB och föredrar det framför landsvägscykling alla dar i veckan. Men för en kille som är uppvuxen i en cykelfamilj i holland som skrämmer bibsen av samtliga etablerade stjärnor på endagarstävlingar borde bara MTB bara vara en bi syssla.

Det är tur MTB har något som inte landsvägscyklingen kan erbjuda. För en ung stilig herre som Mvdp kan inga pengar i världen konkurrera med det faktum att både tjejer och killar tävlar på samma banor, bor på samma hotel och delar samma intressen.

Cinder2i40 sa:
Det är tur MTB har något som inte landsvägscyklingen kan erbjuda. För en ung stilig herre som Mvdp kan inga pengar i världen konkurrera med det faktum att både tjejer och killar tävlar på samma banor, bor på samma hotel och delar samma intressen.
Du överskattar betydelsen av det där ganska rejält. Det är inte så att det inte går att ha ett socialt liv bara för att herrar och damer tävlar på olika ställen. Världen är liiite större än så.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Vinst undrar jag, de två första (både idag och förra söndagen) verkar starka. PFP tyckte jag dessutom körde klokt idag och gick inte med i den värsta tokrusningen precis i starten utan jobbade sig fram när den första yran bedarrat lite. Ny pallplats för Jenny känns dock inte omöjligt. Sen har jag noll koll på banor och väder och inverkan av sådant så det är väl knappt ens att betrakta som killgissning.

Jag hoppas dock att Jenny kör lite defensivt och inte nödvändigtvis försöker gå med om någon av namnen som kanske inte är allra hetast drar iväg. Kan t.o.m. tänka mig att det kan vara klokt att inte gå med Neff om hon skulle dra iväg i början. Hon verkade lite väl het på gröten idag (hemmaplan?).

Skulle dock bli väldigt glad om jag har fel!
Kul att ha fel!

Kändes som att Jenny körde sjukt stabilt. Jämför man mot Neff iaf, för där såg det ut att gå på attack hela tiden.

Tuff bana. Ska bli kul att se herrarna. Kommer Nino ta rekordet?

PFP har nog coolaste färgsättning på sin cykel iaf, det ska hon ha.

Vilken bana och kul att ha rätt!
Neff tappade plötsligt vilket överraskade, JR ryck sista backen ut på sista varvet var en markering vilken otrolig kapacitet hon har.

Nino kommer få det tufft men frågan är om någon annan än Mvdp kan utmana?

Vad hände egentligen med Neff på sträckan upp mot mål första varvet? Först punka & byte av däck men sen fick hon ju ett stopp till efter det också så Kate kunde köra om, men verkar inte som kameran snappade upp det?

Edit: Oj, såg nu att jag skrev första varvet, menade sista

Senast ändrad:
JesperA sa:
Vad hände egentligen med Neff på sträckan upp mot mål första varvet? Först punka & byte av däck men sen fick hon ju ett stopp till efter det också så Kate kunde köra om, men verkar inte som kameran snappade upp det?
Lite konstigt att de inte visade (ingen kameratäckning?). De var ju betydligt hetare på att visa henne än Jenny under en period av slutet av sista varvet (t.om. kommentatorn tyckte ju att de skulle gå tillbaka och visa täten).

GoranS sa:
Lite konstigt att de inte visade (ingen kameratäckning?). De var ju betydligt hetare på att visa henne än Jenny under en period av slutet av sista varvet (t.om. kommentatorn tyckte ju att de skulle gå tillbaka och visa täten).
Ja, tydligen roligare att se en mekaniker byta däck än visa ledarna (kanske ville man visa "hemma"-åkaren lite mer så publiken fick se vad som hände Neff, fast onödigt lång kameratäckning där). Men ja, stämmer nog att det inte fanns kameratäckning på den delen av upploppet, ska se om jag kan hitta någon intervju

Hade inte MVDP stått över race & "feltränat" inför ett annat så hade han troligen behållt ledningen hela året, Nino gick ju om pga MVDP helt enkelt stod över race & han hade nog vunnit Snowshoe också troligen, så han hade ju troligen blivit världsmästare i år men men, vill han köra gata så glhf

Nino hängde på relativt bra men bara inse att Van der Power hade en växel till, ingen hängde med när han tryckte på.
Shurter kommer ta hem titeln

Courtney tog nog en lättnadens suck när hon kom ikapp Neff, vet inte vad som hände på slutet efter hjulbytet. som jag tyckte gick lite väl långsamt?
Det kommer bli rafflande avslut, 7-8 SEP Snowshoe (USA)

konscious sa:
Nino hängde på relativt bra men bara inse att Van der Power hade en växel till, ingen hängde med när han tryckte på.
Shurter kommer ta hem titeln

Courtney tog nog en lättnadens suck när hon kom ikapp Neff, vet inte vad som hände på slutet efter hjulbytet. som jag tyckte gick lite väl långsamt?
Det kommer bli rafflande avslut, 7-8 SEP Snowshoe (USA)

Mechen fick släppa för att fånga det nya hjulet som rullade iväg. Vet inte hur mycket det gör.

Tillbaka
Topp