UCI - The big vote

GarryJones

Aktiv medlem
UCI - The big vote
Big vote in Bergen at the UCI Congress tomorrow.

President Brian Cookson wants to be re-elected for a second and final term of four years.

https://www.briancookson.org/

He is being challenged by Frenchman David Lappartient

http://ourpassion.org/david-lappartient/

Who do you think would be better for the future of cycling? Cookson has held the office for four years. You can only be elected for a maximum of two terms of four years.

My money is on the French guy.

UCI - The big vote
TBy sa:
Rompa sa:
Jag tror ingen bryr sig om det här faktiskt.

Jodå, jag och Garry.

Jag trodde mycket på Cookson när han valdes, men är besviken på utfallet. Ser helst ett byte av kapten på skutan.
För en oinvigd, vad är det Cookson gjort dåligt och som ni hoppas fransmannen kan förändra? Är det så att en del av dysfunktionaliteten i SCF kan härledas till UCI? Som motionscyklist och protour-åskådare via eurosport är jag ganska nöjd, och fr de elitcyklister som jag sett uttala sig verkar det vara relativt ok bara man tagit sig utanför Sveriges gränser.

UCI - The big vote
Delvis pga bra sponsoravtal har SCF kunna ha en bra säsong med många lopp för svenska cyklister. Det finns inga tävlingar utan kommissarier. Det finns inga ungdomsserier utan ledare och andra cyklister att tävla emot. Jag känner att det börjar hända saker i svensk cykel.

Men kommentaren "Så att våra cyklister får cykla samt få medaljer istället" måste bemötas.

Under de sista fyra veckor har svenska cyklister tagit 6 VM Guld, 4 VM Silver och 1 VM Brons*. Och snart skickar SCF en trupp på fyra cyklister till VM i trial i Chengdu, Kina.

Hade man fått lov att köpa hjälm och glasögon till para-, mtb- och trialcyklisterna hade det varit en kostsam historia för SCF. Troligtvis hade man fått lov att skicka färre cyklister och drar ner på antalet tävlingar för övrigt. Jag vet att POC avtalet ställde till det för några enstaka cyklister som kom i kläm.

Men det finns 105 cyklister som tävlar i landslag i år. Jag har redan tagit detta men hade allt suttit ner och diskuterat detta i mars (då jag föreslog) det hade vi inte haft det senaste tidens bråk. Kom ihåg att det var personer som varken sitta i styrelsen eller jobba på kansliet som drev igenom och skrev på Poc avtalet.

* De svenska medaljörerna.
UCI World Championships Gran Fondo:

Gold
tempo – Cecilia Hansen. Norbergs Cykelklubb (D35-39)
linje – Anna Svärdström, Fredrikshofs IF (D50-54)
linje – Krister Bergström, Fredrikshofs IF (H60-64)

Silver
tempo – Anna Svärdström, Fredrikshofs IF (D50-54)
tempo – Peter Carlsson, CK Bure (H50-54)

VM 4X
Gold
Felix Beckeman

World Para-Cycling Championships

Men C3 Road Race
Guld
Henrik Marvig

Women C3 Road Race
Guld
Anna Beck

Women C3 TT
Silver
Anna Beck

Men T1 TT
Silver
Rickard Nilsson

Men T1 Road Race
Bronze
Rickard Nilsson

PS - Jag vet att GF cyklister täcks inte av Poc avtalet men man har kunna ha tävlingar hemma med SCF kommissarier där cyklisterna har kunna förberedda sig.

Nu går vi tillbaks ontopic.

Jag tror inte Cookson kommer att sitta kvar!

UCI - The big vote
VARFÖR??? Avskaffade du Pedalriddar poängen, Det var ett jävla uppsving på motionsloppen då
många åkte långväga för att få sina poäng. Scf hade en bra inkomst källa där, då varje kort kostade
100kr. Nä inför 42 i stället!!! Det största misstag i svenskcykel. Kom inte och skyll på andra GARRY.

OBS OT.

UCI - The big vote
Det intressanta är att "de som drev igenom Poc-avtalet" inte längre finns kvar i styrelsen eller på kansliet. Ändå är det _en_ person som i högsta grad är anställd på kansliet idag, och som jag förstått var den som jobbade fram avtalet, som flera av de inblandade i konflikten pekar ut som huvudorsaken till att det finns en konflikt och att vissa utövare mått så dåligt att de övervägt att sluta.
Jag får inte ihop resonemanget att "de som jobbar på kansliet idag" ska vara så oskyldiga till den situation vi har... Formellt kanske de/den inte gjort/gör nåt fel, men hantera människor verkar de/denne inte klara av, och då ska man nog fundera om man är på rätt plats.

Nog om detta, jag har ännu inte fått nåt svar på bakgrundsfrågan vad Cookson gjort fel som fransmannen skulle göra bättre?

Senast ändrad:
UCI - The big vote
Here we go again.,,

Anders Bromée jobbade på kansliet. Man hade inget avtal för 2016. Han presenterade några förslag till avtal vid styrelsemöte jan 2016. (Jag var med som Verksamhetsrevisor). Men själva arbete log på en annan på kansliet och en annan i styrelsen. Det var där beslutet togs och skrevs på. Avtalet gäller 105 cyklister 2017 som kör i landslag. Det skulle kunna ha hanteras annorlunda. Jag var beredd att ta matchen vid årsmöte 2017. Men med 106 delegater på plats var det ingen som hade en invändning. Jag gjorde klart för alla att det vi röstade för betydde att om inte Jenny skriver på är hon inte med på VM. Efter årsmöte sade jag att detta skulle redas ut så att om det fanns en chans att Poc eller Scott skulle ge sig så ska detta ske nu och inte på sommaren efter en mediecirkus. Jättetråkigt att det blev så. Poc gav sig och Scott erbjuds köper det för €1. De sade nej. Men det kom för sent. Jag hoppas nu att man är mer fokuserad på problemen som bubblar så vi kan släcka bränderna i tid fortsättningsvis. Med detta sagt har Anders Bromée bara följt sina arbetsuppgifter. Den uthängning han har fått är inte okej,

UCI - The big vote
janolle sa:
VARFÖR??? Avskaffade du Pedalriddar poängen, Det var ett jävla uppsving på motionsloppen då
många åkte långväga för att få sina poäng. Scf hade en bra inkomst källa där, då varje kort kostade
100kr. Nä inför 42 i stället!!! Det största misstag i svenskcykel. Kom inte och skyll på andra GARRY.

OBS OT.

Janolle.

Så här var det. Tell Hermanson drömde upp idén om Pedalriddaren 1991. Man kunde registrera poäng. En poäng per km i sanktionerade motionslopp. På den tiden räknades alla randoneurlopp som motionslopp. (Tell satt i styrelsen med ansvar för motionskommitté).

Fyra klubbar gjorde mycket reklam för Pedalriddaren. Mora CK (min klubb), Hisingens CK, Fredrikshof och Örebro. (Eventuellt några till). Då man kom upp i 1000, 3000, 6000 och 10000 poäng fick man köpa ett diplom. Sammanlagt under åren 1991-2007 var det 127 cyklister som kom upp till lägsta nivån. (1000 km). Det blev aldrig något stor succé.

Då jag kom in i styrelsen 2005 väcktes frågan om detta vid motionskonferens. Det finns cyklister som cyklar några små motionslopp på 20-30 km. Att når upp till 1000 km var väldigt långt bort och skulle kräva många kort.

Som arrangör minns jag hur det var. De som hade glömt sina kort vill ha något de kunde klistra in. Det gjordes aldrig något kontroll på kansliet och man hade kunna skriva in uppgifterna själv utan att någon hade reagerat.

Då lanserade vi Cykel 42. Där varje lopp räknas lika. Och åkte man 4 lopp kunde man vinna cyklar, cykelresor, årsförbrukning energiprodukter, fristartkort för alla lopp. Det kostade noll. Men det skapade en viss intresse för folk att cykla minst fyra lopp under säsongen.

Ja, förbundet fick in 100kr per kort. Men med allt tid som lades ner på det. (Material, frakt och arbetstid är inte gratis) så var inte något jätteaffär för förbundet.

Innan vi lanserade Cykel 42 åkte jag ner till Stockholm för ett möte med Tell Hermanson. Hans rekommendation att lägga Pedalriddare då det aldrig hade fungerat som det var tänkt. Men det kunde ha varit folk inne på en viss nivå som vill nå upp till nästa. Så Pedalriddaren blev kvar. Det som vi slutade med var en aktiv marknadsföring av det. Rent formellt har vi inte plockat bort Pedalriddaren. Däremot styrelsen plockade bort Cykel 42 2010. Cykel 42 bidrog till viss del. Det var över 500 personer son redovisade sina 4 lopp redan första året.

Jag är lite trött på att få skit för att har jag lade ner Pedalriddaren då det var genomtänkt från flera höll.

UCI - The big vote
Garry: Med missade medaljer menar jag under ESS.

Lundatok: Japp! Men bättre att göra det än att stötta SCF och knyta handen i fickan vilket ALLA (i princip) gjort iom att vi sitter i denna absurda situation som SCF satt svensk cykling i.

Görvel: +1

UCI - The big vote
GarryJones sa:
Ja, förbundet fick in 100kr per kort. Men med allt tid som lades ner på det. (Material, frakt och arbetstid är inte gratis) så var inte något jätteaffär för förbundet.

I mitt tycke så representerar detta lite av vad som är fel med SCF.
Att man alltid utgår från vad som är bra för förbundet, inte cyklisterna.

Cyklisterna finns inte där för förbundet, det är tvärtom.

Nu har jag ingen åsikt om pedalriddaren i sig, men resonemanget känns igen.

UCI - The big vote
PS. Nu låter jag grinig mot dig Garry och så är inte alls fallet. Jag tycker att det låter som du gör mycket bra i förbundet, men mina åsikter gäller SCF i stort och du är mig veterligen enda reprecentant här. :)

UCI - The big vote
Missförstå mig rätt.

Jag hade 400-500 cyklister på vårt motionslopp i Dalarna 1995-2005. Två eller tre per år hade Pedalriddarkort. Intresset fanns inte bland fler. Och vi har ändå köpt in kort och marknadsfört det själva.

Då vi hade Cykel 42 hade vi 50-70 personer som vill få en stämpel för genomfört lopp. Det var exakt detta som var FÖR cyklister. Vi lyssnade på cyklisterna som tyckte att ett kort där man skulle når 1000 km i loppen var väldigt långt bort. Långt ifrån detta med "Cycling for All" i alla fall. Det tilltalade en liten klick av cyklister. Men även bland dessa var det kritiska röster. Här har vi cyklister som åkte flest lopp. De som betalade fler startavgifter. De som det betalades in flera sanktionsavgifter till SCF för. Och sedan skulle de beskattas med ännu mer avgifter för att regga sina km och hämta ut sina diplom.

Så vi lyssnade. Jag åkte ca 10 motionslopp om året på den tiden. (1992-2015). Jag pratade med cyklisterna. Jag pratade med arrangörerna.

Så syften med Cykel 42
Fler cyklister till fler lopp.
Ge cyklister som åkte minst 4 lopp en chans av att vinna något gratis.
Varför 4 lopp? För att en undersökning 2004-2005 visade att de flesta åkte 2 eller 3 motionslopp per år.
Varför 2 län (Cykel 42 var 4 lopp i 2 län)? För att få fler cyklister att resa lite längre till loppen. För att få loppen att tänka på tillresta deltagare och rekommenderar boende.

Allt detta drev jag på min fritid. Jag har bara jobbat ideellt och har aldrig haft lön från SCF. Men jag ser inte hur detta var "för SCF" och "inte för cyklisterna". Och som sagt, den där lilla klick som ville fortsätta med Pedalriddaren fick göra så. Men det var cyklisterna själva som berättade vad man ville ha. The proof is in the pudding, fyra fler utövare av Cykel 42 år 1 än Pedalriddarens historier.

Senast ändrad:
UCI - The big vote
görveln sa:
GarryJones sa:
Hade man fått lov att köpa hjälm och glasögon till para-, mtb- och trialcyklisterna hade det varit en kostsam historia för SCF.

Men det är ju inte normal att ett landslag köper hjälm och glasögon till cyklisterna. De använder ju sina egna.

Nej, jag avänder poc’s glasögon och hjälm för då få jag plötsligt en dom bästa hjälmarna på marknaden utan att behövs bekosta en hjälm själv!

Det kanske bli det nya normala att man faktiskt få låna/köpa hjälm av landslaget.

Alla andra landslag (lag med hjälm) ser ut att höra ihop. Men när man tittar på bilder från ”alla” andra cykellandslag ser det ut som circus med olika färger o former på hjälmarna. Konstigt eg i en sport med så många ”klädselregler”... hade aldrig fått se ut så när man kör i ett ”vanligt lag”
Visst, detta gäller väl mest landsväg där man kör mer som lag. Men håll med om att det är jävligt enkelt att se en svensk i klungan nu på linjeloppen.

UCI - The big vote
Tänk om det fanns ngt liknande Audax UK i Sverige http://www.aukweb.net plus alla deras permanenter http://www.aukweb.net/perms/
Man undrar stillsamt varför det inte går att samla ihop klubbar/organisationer på liknande sätt i Sverige.?

Där finns allt ifrån 110km långa lopp till riktiga bestar på 1400+ DYI http://www.aukweb.net/diy/
Tänk vilka undangömda vägar det finns i landet?

Detta var väldigt off från ämnet men speglar lite av det som SCF saknar eller tänker jag fel? Borde det finnas ngt utöver VR för den som inte tävlar?

UCI - The big vote
nieves sa:
Tänk om det fanns ngt liknande Audax UK i Sverige http://www.aukweb.net plus alla deras permanenter http://www.aukweb.net/perms/
Man undrar stillsamt varför det inte går att samla ihop klubbar/organisationer på liknande sätt i Sverige.?

Där finns allt ifrån 110km långa lopp till riktiga bestar på 1400+ DYI http://www.aukweb.net/diy/
Tänk vilka undangömda vägar det finns i landet?

Detta var väldigt off från ämnet men speglar lite av det som SCF saknar eller tänker jag fel? Borde det finnas ngt utöver VR för den som inte tävlar?
Finns inte Randonneurs Sverige redan?
Iofs kanske inte kopplat till scf, men är audaxuk kopplat till brittiska förbundet?
Som vanligt antar jag att det handlar om underlag (antagligen ganska litet i Sverige) och vilja bland folk att engagera sig och driva det hela.

Senast ändrad:
UCI - The big vote
Bra att Cookson förlorade, han är/var väl för bra kompis med team sky ? :) ang pedalriddare och annat så tycker jag man ska förbjuda sub-grupper på alla motionslopp, vill man cykla snabbt så får an välan börja tävla eller ? har sett flera krascher iår med subgäng inblandat.

UCI - The big vote
Strutsen sa:
ang pedalriddare och annat så tycker jag man ska förbjuda sub-grupper på alla motionslopp, vill man cykla snabbt så får an välan börja tävla eller ? har sett flera krascher iår med subgäng inblandat.
+1
Äntligen någon som vågade säga det! Sedan skylls krascherna på andra deltagare i loppet, typ "de kan inte köra klunga", "nån vinglade ut när vi körde om", osv, när grundproblemet är att subgruppen befinner sig i fel typ av lopp...

UCI - The big vote
Strutsen sa:
... ang pedalriddare och annat så tycker jag man ska förbjuda sub-grupper på alla motionslopp, vill man cykla snabbt så får an välan börja tävla eller ? har sett flera krascher iår med subgäng inblandat.

Beror väl på var man lägger ribban?
Visst, ju snabbare man försöker åka desto mindre utrymme för hänsyn.
Så nånstans så kommer ju elit/tävling och sub-grupper - eller helt enkelt första startgrupp ganska nära varandra i tid/hastighet.

Men jag ser inte sub-grupperna i sig som problemet, utan snarare attityden. Det går att köra hyggligt fort med hänsyn.

Oavsett sport och evenemang har jag i flera år hävdat att det saknas en startklass.
Det borde vara tävling, motionär och sen aggro-motionär - en kategori för de som är beredda att kriga i en klass där alla som går i mål får medalj.
Folk med tunnelseende och bara sekunder framför ögonen finns väl i alla lopp. Vikingarännet, CV, VR, LL, VL.

Enda loppet jag provat där jag inte sett ngn besvärande prestationshets är nog Color run...

Tillbaka
Topp