janolle sa:
VARFÖR??? Avskaffade du Pedalriddar poängen, Det var ett jävla uppsving på motionsloppen då
många åkte långväga för att få sina poäng. Scf hade en bra inkomst källa där, då varje kort kostade
100kr. Nä inför 42 i stället!!! Det största misstag i svenskcykel. Kom inte och skyll på andra GARRY.
OBS OT.
Janolle.
Så här var det. Tell Hermanson drömde upp idén om Pedalriddaren 1991. Man kunde registrera poäng. En poäng per km i sanktionerade motionslopp. På den tiden räknades alla randoneurlopp som motionslopp. (Tell satt i styrelsen med ansvar för motionskommitté).
Fyra klubbar gjorde mycket reklam för Pedalriddaren. Mora CK (min klubb), Hisingens CK, Fredrikshof och Örebro. (Eventuellt några till). Då man kom upp i 1000, 3000, 6000 och 10000 poäng fick man köpa ett diplom. Sammanlagt under åren 1991-2007 var det 127 cyklister som kom upp till lägsta nivån. (1000 km). Det blev aldrig något stor succé.
Då jag kom in i styrelsen 2005 väcktes frågan om detta vid motionskonferens. Det finns cyklister som cyklar några små motionslopp på 20-30 km. Att når upp till 1000 km var väldigt långt bort och skulle kräva många kort.
Som arrangör minns jag hur det var. De som hade glömt sina kort vill ha något de kunde klistra in. Det gjordes aldrig något kontroll på kansliet och man hade kunna skriva in uppgifterna själv utan att någon hade reagerat.
Då lanserade vi Cykel 42. Där varje lopp räknas lika. Och åkte man 4 lopp kunde man vinna cyklar, cykelresor, årsförbrukning energiprodukter, fristartkort för alla lopp. Det kostade noll. Men det skapade en viss intresse för folk att cykla minst fyra lopp under säsongen.
Ja, förbundet fick in 100kr per kort. Men med allt tid som lades ner på det. (Material, frakt och arbetstid är inte gratis) så var inte något jätteaffär för förbundet.
Innan vi lanserade Cykel 42 åkte jag ner till Stockholm för ett möte med Tell Hermanson. Hans rekommendation att lägga Pedalriddare då det aldrig hade fungerat som det var tänkt. Men det kunde ha varit folk inne på en viss nivå som vill nå upp till nästa. Så Pedalriddaren blev kvar. Det som vi slutade med var en aktiv marknadsföring av det. Rent formellt har vi inte plockat bort Pedalriddaren. Däremot styrelsen plockade bort Cykel 42 2010. Cykel 42 bidrog till viss del. Det var över 500 personer son redovisade sina 4 lopp redan första året.
Jag är lite trött på att få skit för att har jag lade ner Pedalriddaren då det var genomtänkt från flera höll.