Udda mått på däck?

94tibe14

Aktiv medlem
Udda mått på däck?
Hej! Jag har precis genomfört ett cykelbygge med mycket gott resultat och hjälper min kompis att också bygga sig en singlespeed retrohoj. Problemet är att däcken som sitter på inte verkar vara av den vanliga typen. På gamla däckets kant står det att det är 27'' och närmare bestämt 27x1 3/8 x 1/2. Vi köpte först däck på lokala cykelbutiken och uppgav dessa mått men de däcken han sålt till oss passade inte, utan var 27 x 1 1/4 (om jag minns rätt). Dessa var för stora. När jag letar på nätet verkar det finnas väldigt få alternativ till däck för fälgar av detta mått. Nästa fråga blir sedan vilken slang som funkar om man nu får tag på rätt däck, vanlig slang för alla däck med 27''?

Mvh Tim

Udda mått på däck?
Hej, kolla cyclegear.se

lycka till
/C

Udda mått på däck?
Leta efter mm-mått på däcket, tex 584, 590, 622, 635 så blir du klokare.
Problemet är att på de gamla däcken finns inte det måttet, utan endast "27x1 3/8 x 1/2 ". Är van vid vad du säger, ex 28-622 på landsvägen osv.
Hej, kolla cyclegear.se

lycka till
/C
Såg dem med! Men det verkar verkligen vara det enda alternativet på hela vida webben? De får ju gå såklart, men känns väldigt märkligt om man jämför med ex 28-622 som har ett halvt hav av varianter att välja på. Man blir ju låst till 37mm i bredd menar jag nu när det inte finns fler alternativ, och jag vet inte ens om ramen sväljer så breda. Det borde dock inte vara några problem.

Mvh

Udda mått på däck?
till 609 så finns det inte så mycket att välja på längre. Det är en utdöende storlek som framförallt nordiska cykeltillverkare använt sig av. 40-609 var den vanligaste storleken (27 x 1 1/2). 27 x 1 3/8 x 1 1/2 = 37-609. Så har det fått plats innan så bör det funka igen?

Udda mått på däck?
Finns det plats och bromsarna funkar, så kanske det är läge att byta till 622-hjul. Brukar gå att hitta billigt begagnat.

Udda mått på däck?
till 609 så finns det inte så mycket att välja på längre. Det är en utdöende storlek som framförallt nordiska cykeltillverkare använt sig av. 40-609 var den vanligaste storleken (27 x 1 1/2). 27 x 1 3/8 x 1 1/2 = 37-609. Så har det fått plats innan så bör det funka igen?

Det är min tanke med! Tack för förtydligandet! :)

Hör med Veloform i Göteborg.

Annars brukar SJS Cycles ha många olika däck https://www.sjscycles.co.uk men de verkar inte ha något i den storleken.

Har letat med lupp fan, det verkar bara vara en variant att gå på haha!

Finns det plats och bromsarna funkar, så kanske det är läge att byta till 622-hjul. Brukar gå att hitta billigt begagnat.
Lite av sporten med dessa projekt är dock att komma undan billigt, hela cykeln med hjul gick på 150kr på second hand, så nya hjul är nog inte på tapeten för min kompis tyvärr. Vi kör på de däcken som finns att tillgå, de är ungefär såna han ville ha ändå! Tack för allas hjälp! Trevlig påsk :)

Udda mått på däck?
Jag har en gammal Monark från 80-talet med 609-hjul. När jag bytte senast hittade jag endast Continental bland "märkesdäcken" som hade denna dimension. Övrigt sortiment bestod av Spectra och CST vilket var identiska däck. Enda skillnaden var att med Spectra-logga så kostade de 50% mer.

Udda mått på däck?
Håller ni till i Sthlm kan jag bjuda på en uppsättning oanvända Biltema-däck i rätt dimension. Skicka PM om det är av intresse

Udda mått på däck?
Riktigt bra erbjudande nu under BF helgen på 61% rabatt, så 39kr, billigaste däcket på PriceRunner! Jag bytte mitt framdäck som det gick ett stort hål i slitbanan på till Biltemadäcket, så det är väl dags att byta ut det lika gamla bakdäcket nu också. ?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp