Ultimata multifunktionsklockan

beone

Ny medlem
Vill köpa en armbandsklocka som (förutom de vanliga funktionerna) kan fixa:
Puls
Termometer
GPS-funktion (så man kan rita ut sin rutt på en karta)

Finns det någon liten bra sådan?!?

Om det inte finns någon bra GPS-klocka så får ni gärna rekommendera en bra altimeter/barometer klocka!

Tobias

Garmin Forerunner, om du vill ha den på armen. Garmin Edge 305 om du vill ha den på cykeln. Om du söker på de två så får du information så det räcker.
/J

Tyvärr visas ingen temp i Garmins 305:or. Det verkar finnas en tempsensor i. Min fick nån slags epilepsi och startade om efter laddning och då kunde man se hur mycket text som helst på displayen, bl a temp 29 grader. Däremot kan man inte välja att visa det. Men jag har en cykeldator från Lidl som visar både puls och temp. En sån kan man köra vid sidan om.

Själv har jag en Suunto T6 och är mycket nöjd med den.
Finns tillbehör som GPS, Bike pod och Foot pod.
Jag har inte GPS tillbehör så jag kan inte säga hur bra det fungerar tyvärr.
Lite roligt att kunna koppla den via USB till datorn och se hur duktig man har varit under dagen :-)

Anders H skrev:
-------------------------------------------------------
> . Men jag har en
> cykeldator från Lidl som visar både puls och
> temp. En sån kan man köra vid sidan om.

e den någe bra? va kostade den?

jag har också en Suunto t6 som jag är riktigt nöjd med. Angående hljden vad gäller t6 så stämmer den på metern om vädret inte ändrar sig vill säga, var nyligen utrikes och började cykelpasset på 1300möh, sen bar det väg ner till cirka 400möh, och sen upp till hotellet där jag bodde och då slog klockan 3meter fel.

Har också använt den en del i orientering på fjället, fungerar verkligen kanon, man kan springa upp till sin höjd och sen bara hålla höjden med hjälp av klockan, annars är det jätte lätt att springa lite lite nedförs och på 5-10min löpning blir det en del höjdmeter.

Det finns som sagt både fot, bike och GPS pood till t6.

Att koppla den till USB gör inte klockan sämre heller.

Kollade lite på Garmin Forerunner och Suunto t6 och vid en snabb jämförelse verkar ju Garmin bättre. Bara en enhet, billigare och snyggare ;).

De verkar ha ungefär samma funktioner förutom att Garmin inte har tempmätare då...

Varför vill man ha temp på klockan?
Hade det på min s625x och visst, det funkar så länge man har klockan på styret. Men har du den på handleden så stämmer ju inte temperaturen ändå..
Saknar det inte alls på min GF 305.

Hur funkar det med GPS:en. Har aldrig ens hållt i en, men har börjat bli lite nyfiken. Hur ser det ut? Är det så man ser en kartbild på tex Garmin 305:an som ni snackar om eller hur ser man vart man är. Är det kordinater så man får ha med sig en karta bredvid. Vad kostar en 305:a tex?

har också kollat en del på olika alternativ och tycker att GF 305 verkar vara den bästa val.det ända trokiga med den (men egentligen med alla) är att batterierna är slut efter ett kort tag om man kör alla funktioner.garmin klockan tar tex ett år om man bara använder sig av klockan...kör man alla programmer i den samtidigt tar det max 10 timmer och så är den helt slut (andra modeller som tex suunto bara 6tim tom) men då jag tex kör tävlingar som ultracykling och 24 timmers rejs så behöver jag nåt som håller längre...nån som vet en bra klocka där jag har alla de funkt. som hastighet,höjd,puls,körda km osv och håller i minst 30 timmer????

Vänder sig klockorna till samma person då, T6 är ju för toppathleter. I den ser du ditt "EPOC" o.s.v.
Jag har en t6 och är grymt nöjd med den om man vill analysera sig träning i datorn.
Nackdelen är ju som sagt ovan att man måste ha en separat GPS-pood.

Vad kostar garmin då? T6 kostar på på addnature.se 3995 och garmin på samma sida 3695.

Drifttiden verka inte vara helt bra på Garmin.
Mitt batteri i min t6 håller cirka 6mån, då använder jag även pulsbandet bra mycket. Sedan byter man batteri själv, måste dock ha deras batteri för att garantin ska gälla.

Forerunnern får du för strax över 2800:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=76145

Drifttiden på forerunnern är som sagts innan, inte speciellt bra. Ca 10 timmar med GPS och pulsmätning på. Däremot slipper man fippel med batterier hit och dit. Laddas enkelt och väligt snabbt genom USBporten eller väggutag.
Men GPSer är ju batterikrävande överlag, så med tanke på storleken på klockan så känns 10 timmar rätt OK. Iaf jämfört med min etrex venture som käkar 4st r6 batterier på 20h.

Garmin Forerunner verkar ju som sagt bättre (iaf för mig) MEN den väger visst 77g.

Det är som att jag skulle ha min mobil (99g) på armen = relativt tugnt!! Nån som har denna klocka och kan säga hur vikten känns om man har den på armen?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp