Ultimata pendlarn, vintertränings och fixien i ett, finns det?

zodah

Aktiv medlem
Jag pendlar i dag på en stålräser som jag byggt om till en fixie. Enkelt och snyggt, inget krångel med växlar och så.
Men jag vill även ha en vinter- (plus höst och vår) träningshoj. Behöver alltså rum för bredare däck och stänkskärmar. Behöver även växlar på en sådan.
En träningshoj vill jag även ha så "rolig" som möjligt. Dvs ganska lätt och bra specad, det motiverar i alla fall mig.
Idag är mitt baknav 120 mm men iom att jag har en stålram av gammal modell (126mm) så går det att klämma ihop utan några problem. Så en ev "ultimat" ram skall klara av både 120 och 130 mm nav.

kan man kombinera ihop detta i en och samma ram?

Kanske är jag lite naiv om jag tror att jag kommer speca om cykeln varje säsong så att jag kör fixed på sommaren och växlat på vintern? Risken är väl att jag kör växlat året om....

Ja, eller kanske. En stålcross är väl det som jag tror på själv. Men en sådan till överkomligt pris har jag nog inte sett alls.

On-One's Pompino fast med kolfibergaffel. Inte jättelätt ram men eftersom du snackar om fixie kommer det ju inte finns så mycket annat som väger på cykeln. Viktigare då med lätta hjul men å andra sidan vill man ju inte köra finhjul i vinterslasket heller.

En surly crosscheck klarar allt, utom att vara lätt. Den är dock väldans skön att köra och jag kan inte påstå att jag upplever den som tung.
Ang. Spacing bak så är den 132,5mm och det går att klämma ihop den till 120. Däremot så är det vanligt att axeln på 120mm nav är i kortaste laget. Om den är tillräckligt lång så rekommenderar jag att mha brickor spacea upp navet för att inte behöva trycka ihop bakgaffeländarna så mycket.

När mitt pendelskrälle (Monark Sportracer) brakar ihop på någon vital del tänker jag köpa en Surly Steamroller.

Oops, läste nu att du ville ha växlar, då går Steamrollern bort förstås

Senast redigerad av en moderator:
Har en Cotic Road rat som jag kör så, singlespeed på sommaren och som växlad vintercykel. Inte heller lättast, mem vilken stålram är det. Gillar den, både som stadscykel och som lvg-vinterträningshoj på lite längre distanser.

McR skrev:
-------------------------------------------------------
> On-One Pompetamine Versa?

+1 sån vill jag ha!

Crossheck har seglat upp som mkt intressant just nu. Tack för det tipset :-) Synd att den väger en hel del bara. Å andra sidan så väger min nuvarande pendlare minst 2,2 kg utan gaffel (som är ett kromat stålsänke) så en modern stålram skulle säkert bli ett lyft ändå.

Surly Steamroller. Uttrycket "fatties fit fine " borgar för gott om utrymme för BREDA däck OCH skärmar.

Jag har misshandlat min så mycket att jag skäms, ändå är den som ny fortfarande.

McR skrev:
> On-One Pompetamine Versa?

Jäklar vilken perfekt cykel, den vill jag ha. Möjligtvis med rullbromsar istället.

Hade ungefär samma tankar och resultatet blev denna. Nu är den iofs i ss mode och inte fixed men lätt o slänga på en bakväxel eller fixed hjul om man vill kitta om efter behov.

7.6 kg känns ändå hyffsat lätt i detta uförande.

Bilagor

• DSC00019.JPG
    DSC00019.JPG
    225.1 KB · Besök: 23
Tack, ja tyckte oxå den blev juste. Är en independent fabrication ssx. Lite overkill kanske för pendlare men jag e sucker för beggade fina cyklar.. Kan liksom inte riktigt hålla fingrarna i styr när jag nattvandrar ebay.

Det låter som du borde ha en åttio-nittiotals sport-/rejsercykel, någon gammal Nishiki typ. Många hade medium reach-bromsar. Då finns det tillräckligt med plats för bra däck (28-32 mm) och skärmar. Hyggligt lätta kan de vara också, lättare än en Crosscheck borde gå att hitta åtminstone.

Jag uppskattar min Kona Paddywagon mycket, man har plats för antingen dubbdäck eller skärmar, inte båda. Men med dom 32or jag har på nu så går nog skärmar in med lite tur..

Känns rapp och fin och svarar härligt när man trycker på!
Med räserflak fram så känns den rätt nära nått optimalt i pendlarväg, på vintern byter jag dock till frihjulet för fixed är så tröstlöst i snön, och växlar ner den från 15 till 16 kuggar bak, med 42 fram.
Dessvärre innebär ju detta att frihjulet kan strula och frysa, men man får hålla det välsmort..

Och egentligen så behöver man ju inte skärmar när snön väl har kommit, då äre ju vitt! I dom bästa av världar iaf..

zodah skrev:
> Superfin Båtbenet. Hur går det att dra på
> skärmar på den?

Tackar!

Mm nja då blir det nog till att ta fram svetsen eller rörklämmorna :)

Tillbaka
Topp