Umeå-tråden

Umeå-tråden
2 annonser:

Imorgon tänkte jag ta en landsvägstur. Tänkte mig att passera IKSU vid 12.30 ungefär. Det vore roligt med sällskap.

På måndag hoppas jag att det är fler än jag som har tid och lust att åka happyride på mtb. Som sagt är det 18.15 utanför IKSU om gäller för avfärd mot grössjön eller nydala.

Jon.

Umeå-tråden
Bra beslut att inte följa med. 6 mil i snö, hagel, regn, tidvis kraftig vind och 6-7 grader var ingen hit. Gick rätt långsamt.

Imorgon då? Är det någon som är peppad? Jojje, följer du med?

Jon.

Umeå-tråden
alidhojd skrev:

var startade du? vi skulle cykla en bit förra året men jag tror vi klev på för tidigt.
.......................................................................................................

Vi startade vid skolan i åmsele, den ligger 100m efter macken på höger sida. cykla upp vid grusvägen som går upp på baksidan och vik in mellan skolan och fotbollsplanen där finns en infotavla över leden. det finns även startplatser nängre ner mot vindeln men vet ej hur utmärkta dom är. På macken i åmsele fick vi en gratiskarta med lite info om rastplatser och olika sevädrheter. Det va den enda karta vi hade med oss och det fungerade bra.

/j

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Jon_F_B skrev:
-------------------------------------------------------
> Imorgon då? Är det någon som är peppad? Jojje,
> följer du med?

Jag är på!

Jaken, klart du ska med. Jag är varken snabb eller uthållig. Jon däremot verkar ju inte göra nåt annat än att cykla :).
Fler måndagscyklare?

Vassi, Isälvsleden lät trevligt. Inga bilder?

/Johan

Umeå-tråden
Jag var ute och premiärkörde ACn "på riktigt" idag. Har haft problem med att bakdämparen har läckt olja, så en seriös provtur har inte varit aktuell än. Numera med en egenhändigt ihopmekad (gott fungerande!) bakdämpare var det dags. Jag körde en hel del grusväg på i20, en massa stig och till slut hamnade jag på hamtjärnsberget för att köra lite stenhällar och stig.
Vilken upplevelse, jag är frälst! Heldämpat ÄR grejjen. Det gick hur bra som helst att köra drops på stenhällarna i rejäl fart, att bara trialaktigt köra över stenar och att i princip ligga ner i svängarna i gruset/torven.

Jag ska byga klinga fram från den 44tänders som sitter nu (och förstör kedjelinjen något så grymt) till en 36a, och fixa lite andra saker sen.
Lite bilder på hojjen ute i skogen och sådär:
DSC028282.JPG ht=480

DSC028302.JPG ht=480

Umeå-tråden
Ja, men då kör vi imorgon! Jag lovar att min träningsvärk kommer att se till att jag är långsam imorgon. Vi kanske kan köra trialtempo :) 18.15 utanför IKSU då!

Rayy, visst är sweet med dubbelgung! Men, visst har du mycket mer slaglängd bak än fram? Funkar det bra? Jag förresten har en 36:a som jag bara använt 1 gång som du kan få köpa för billig peng. Det blev för stort glapp mellan 22-36, så jag går tillbaka till 22-32. Du ska inte med imorgon?

Jon.

Umeå-tråden
Jon! Betrakta klingan som såld. Har du något telefonnr? (kan skicka via PM) Jag skulle behövt den imorgonkväll, jag och två kompisar ska ut till hamtjärnstugan och köra på hällarna där. Nästa happyride hänger jag dock med! :)

6.5"slag bak, med 4.5/5" fram fungerar faktiskt bra. Känns bottenlöst i princip, och SPVn hjälper till riktigt bra när man sitter och trampar. Skulle dock vilja ha lite längre slag fram. typ 150 mm..

Umeå-tråden
Jaken skrev:
> Blir det nån cyckling i regnet idag?

Just nu regnar det väl inte :)
Om det inte är någon krissituation hemma efter jobbet och min nacke känns ok på vägen hem så siktar jag på att dyka upp.

/Johan

Umeå-tråden
Var befinner du dig Jaken? På Ersboda regnade det ordentligt och haglade vid lunch men nu är det uppehåll sedan ett några timmar men mulet.

/Johan

Umeå-tråden
Hi (sorry for the english)

Is it okay if I show up and tag along?
I'm a visiting student and have brought my MTB to Umeå.

/Henrik

PS. You can reply in swedish (i mostly understand it :-)).

Umeå-tråden
Hi

Four people showed up, and we went to Grös.

It was quite good. A bit muddy some places, but if you ride the right places it is mostly dry and very ridable. Of course we had explore a bit, and came into some muddy places :-)

I don't think anyone took pictures. We'll try that next time.

/Henrik

Umeå-tråden
Tack Jon, Henrik och Jaken för en trevlig tur. Bitvis riktigt fina stigar men lite blött på andra ställen. Bra tempo trots flitigt mörkande av formen :)

Och Henrik verkade ha någon pervers böjelse för uppförsbackar :)

Tyvärr inga bilder denna gång. Vågade inte ta med kameran med risk för regn.
Tyvärr laddade min gps-mojäng ur men jag fick med en bit av turen som kan studeras i detalj här:
http://www.ttsm.com/map.php5?t=7587

20080519.jpg ht=725

/Johan

Umeå-tråden
Ja, det vore kul om det kunde bli lite snurr på Happycyklandet. Någon som känner sig manad att guida på I20-området nästa måndag. Kanske med sikte på Hamptjärnsstugan.
Eller travbaneskogen. Då skulle man kunna titta förbi vedkastbacken som är rolig både uppför och utför.

EDIT: Lycka till med korsbandet Lincoln. Vore kul att ses i skogen.

/Johan

Umeå-tråden
Ett av mina medfödda handikapp är att jag lovar lite för mycket. Men jag skulle kunna hålla i någon sorts happy stigvisning på I20/Hamptjärn (eller Umåker). Typ två timmar (plus?), med pulsklockan avslagen. :)
Kommande måndag eller nästa. Med viss reservation för familjelogistiska eventualiteter.
Kan det va nåt?

Umeå-tråden
Olli, det vore väldigt trevligt om du har lust och möjlighet. 2-3 timmar i trivseltempo är nog lämpligt att sikta mot på måndagsturerna, eller vad tycker ni andra?

Jon.

Umeå-tråden
Nu på måndag är jag på.
Guidning låter bra, fram för spridning av den samlade stigkunskapen!
I20 är för mig ett område med stor potential, men jag hittar väldigt dåligt där.

Någon som är sugen på gemensam resa till Ö-vik för att testa att åka lite nerförs förresten?

Umeå-tråden
Jag är HELT på i20skogen, men kör med en tungväxlad heldämpad cykel så något svettotempo går inte :) Har ganska bra koll på området därikring (hamptjärn) , och jag kan nog dra med mig en cykelkompis med grym karta.

Slutar dock på jobbet tidigast 1900.

Umeå-tråden
Tjena!

Inte alls tyvärr, kedjestyraren/bashen är för stor för att klingan ska gå att använda. Jag ska göra ett försök på att modda den (läs: borra i styraren) imorgon.

Umeå-tråden
I20 med olli som vägvisare verkar taget för måndagen.
rayy jobbar till 19, vad säger övriga deltagare (och olli i synnerhet) om tid?
Samlingsplats? Pansarvagnen vid kasernvakten eller finns det bättre plats?

Själv hoppas jag kunna haka på men med sedvanlig reservation för familjepyssel.

Dubbdäck, hur gick det, fick du något sällskap i Röbäcksskogen ikväll?

/Johan

Umeå-tråden
Vi blev 3st som fick uppleva en hälig tur på ca 1,7 mil.
Det är riktigt torrt och fint i skogen nu.
Men det känns lite i ryggen att man inte är van att köra skog ännu men det kommer mera.
/Robert

Umeå-tråden
Hi

Definitely up for going riding again monday. Time is not particularly important.

But there is lots of riding time before that :-). Would anyone like to go riding today? Thinking I20, or perhaps the horse track forest (haven't been there though). Time, sometime around 17-18ish.

/Henrik

Umeå-tråden
Some pictures from todays ride

The route. First time in I20, so didn't go to far in. Took a detour home as well :-)
mtb20080521.jpg ht=712

Weather was awesome, and most places completely dry.
IMG_2471.JPG ht=544

I'm still not friends with these things you call rocks.
IMG_2472.JPG ht=544

One of those (I guess if you are bored in Sweden, one can go out and make one of these :-))
IMG_2473.JPG ht=544

I20 seems like a nice place to ride, although it can be a bit tricky to find the right trails. A guided tour would be nice sometime :-)

/Henrik

Umeå-tråden
Är det förresten nån som har koll eller hört några vilda rykten om vad som händer på Bräntberget.

Det byggdes ju ett spår men jag tror aldrig det hann bli någon liftåkning i höstas.

Kanske läge att kolla in på Swebikers :)

/Johan

Umeå-tråden
Aha..so you are the Ghost-guy...I saw you in the I20 forest yesterday...me and my wife - the Orange colored Crescent-mafia - were out on a trip...until she got a flat tyre:(

Umeå-tråden
Hi

Well, yes, it is me :-).
Next time just stop me (usually have patching gear / extra tube with me).

Jojje, I've heard from a guy, that they have build a downhill track on Bräntberget before, so maybe they'll do it again :-). I doubt they will start the lifts, but maybe someone could try and poke the lift-guys if they want to try and and turn it on a day on two with some special event. Could be fun (I think that is what you are writing about, otherwise I apologize for my swedish).

Btw. does someone have a fork pump they could bring on monday (My fork is mostly setup for XC-racing and small bump compliance; it dives a bit to much when going in very rocky places with drops).

/Henrik

Umeå-tråden
htj skrev:
>(I think that is what you are writing about,
> otherwise I apologize for my swedish).

Det var helt rätt uppfattat :)

/Johan

Umeå-tråden
Jag var ute i 2,5 timmar idag och härjade runt grössjön, där finns ett gäng bra stigar där!

I morgon blir det vila, någon som är cykelsugen på lördag eftermiddag?
Snart måndag nu :)

Umeå-tråden
Var ut och körde tavelsjöleden till hissjö från forslunda gymnasium, och sedan asfalt till olles spår och in den vägen tillbaka, fin tur med bra väder. skönt att inte köra så mycket väg då det blåste en del. tog 1,5 timme men har upptäkt att det börjat läka olja från framdämparen, sitter som en bultskalle i toppen på ena gaffelbenet där det är alldeles oljigt, kanske kan vara någon o-ring eller packning som gått sönder? har alldrig tagit isär något dylikt förut och undrar om någon vet om det bara är att öppna eller kommer det att explodera fjädrar och massa små pinaler när man släpper på bulten?? tacksam för svar....Det är en "Manitou splice 130"

/J

Tillbaka
Topp