Umeå-tråden

Umeå-tråden
Vem var det som hade satt som mål att cykla söderut Norrlan, mellan, södra sverige i sommar?
Jag funderar på att vända ansiktet åt liknande håll.. Var får jag tag på kartor lämpade för cyklister?
Vill inte ligga längs E4an enbart... Vill kunna köpa en eller annan korv längs vägen. Kanske unna mig ngt stopp vid ett bad?

Funderar på att fara mot Gävle och snedda ner mot Falun via Storvik. Så får jag ser vad som händer där.

Umeå-tråden
Kom nyss hem från en tur med nymonterad hydraulisk skivbroms.. Oj vad det svarade snabbt! :-D
Spännande i kombination med allt lösgrus som ligger kvar i mörkret. Härligt att få gå ifrån dubbdäck och grusig kedja, till lättrullade Schwalbe Smart Sam och ny kedja! Riktigt trevligt. Har lite spökerier på bakväxeln, efter vajerbytet. Men det ordnar sig snart.

Är nog inte så morgonpigg däremot. Skall skaffa kärra åt jycken i morgon, efter tandläkarbesök.. :-( Sedan får sommaren komma.

Umeå-tråden
Jag var ute lite senare, 0630, längs nydala. Fint, barmark på sina ställen, men isigt. Kommer bli slabbigt ett tag framöver med de varma nätterna.
Hur var Grössjön oJsan?

Umeå-tråden
Det mesta var snötäckt runt Grössjön, men på längs sjöns östra kant kikade myllan fram på sina håll:
20090421008.jpg ht=544

Stigarna var rätt guppiga efter folk som trampat stora hål, men vad gör väl det när man kan cykla precis var som helst i skogen! =D
20090421004.jpg ht=544

Paus i soluppgången, södra Grössjön:
20090421006.jpg ht=544

Ett lite skakigare videoklipp (filmat vid hällorna på stigen ner mot fågeltornet):

Grymt härligt att susa fram kors och tvärs över myrarna. Tyvärr förtogs glädjen av en pinne fastnade i växelföraren, vilket resulterade i att växelörat gick av =/ Som tur var hade jag ett reservöra i sadelväskan! *glad* Men vad hjälper det när insexnycklarna låg kvar hemma... *mutter* Blev till att ringa taxin...

Umeå-tråden
Men herrejävlar, jag känner att jag missat något ...
Det råder alltså s k betongskare om morgnarna? Du ser ju att cykla precis var som helst oJsan, eller?

Umeå-tråden
Ja det var en härlig känsla att obehindrat kunna välja väg genom skogen. Efter att ha sett "vädret" på TV igår fick jag lite panik att ge mig ut. Temperaturen verkar hamna över 0 i många dagar framåt nu...
Bäst skare var det på de platser där solen legat på under dagarna (där det alltså smält och sen frusit). Så fort solen började gå upp blev det genast mjukare. Underlaget var inte riktigt betong, mer som hård bark eller liknande...

Umeå-tråden
Sådär ja! Nu var sommarens husvagn ordnad.. Blev en cykelkärra från Jula, åt hunden. 795 kändes prisvärt, när man kollar Blocket. Två 20"hjul, en hyfsat lätt aluminiumram med regnskydd. Fästet är inte det smartaste, men funkar ändå ifall man bantar ned det.
Ordnar jag till en plan botten, kan jag packa lite inunder, samtidigt som vagnen blir skönare att ligga i.

Ordnat bild nu, men alla visste väl redan hur de ser ut?
Jula.jpg ht=480

Cykeln har försetts med kraftigare bromssystem, av hydraultyp.. (Magura Julie) Ny växelspak (LX) är monterad också. :-) Nu skall bara "motorn" trimmas, och helt stänkskydd monteras baktill (på cykeln).

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Någon som vet om det finns någon i Umeå som kan serva rock shox dämpare? Har en SID world cup carbon och är lite rädd att göra det själv, finns ju massa anggiveler för hur hårt saker ska sitta och jag har inga moment verktyg...

Umeå-tråden
Hej,

På lördag ska det tydligen bli varmt. Jag sammankallar därför till årets första Happy-Asfalt-Ride!

Vad tycks om att ses vid 10.00 utanför IKSU och köra i ett par-tre timmar i ett relativt lugnt tempo? Vi är ju trots allt ringrostiga.

Jon.

Umeå-tråden
Jag ska faktiskt till Mallis på lördag för att cykla landsväg en hel vecka! Men jag gjorde lite smygpremiär med hojjen förra helgen: kom halvvägs till Holmsund innan jag fick punka på BÅDA hjulen och fick lifta hem. Men det var kul ändå! Landsvägshjulen rullar så lätt jämfört med Freddies Revenz :)

Umeå-tråden
Sånt där gör jag hellre på mjuk mossa i skogen ;)

Ps. Det var inte min epic på bilden alltså... och jag antar att det inte var Jon som kramade asfalten heller ;)

Jaja, de som inte har en landsvägsraket kan ju hänga med mig på lördag runt samma tid. Vi skulle rent av kunna ses på samma plats. Tänkte nog ge mig ut och se om/hur stigarna och grusvägar töat fram.

Umeå-tråden
Jon, man får nästan intrycket att du är ledig i detta nu, stämmer det?
Jag känner att en ledig eftermiddag ligger på lut, sugne på smyg-premiär på asfalten?
Slå en signal i så fall!

Umeå-tråden
oJsan, jag är gärna på att kolla lite stigar. Jag har dock inte cyklat sedan i höstas och jag kör på en lite lätt överbyggd Giant Reign, men det skall nog funka.

Umeå-tråden
Synd.
Jag var precis ute på premiärtur, sjukt härligt. Svalt i luften, visst hade du ett par skoöverdrag extra?

I övrigt sol och nästan uteslutande grusfria vägar. Benen är inte det jag lämnade i höstas, här behövs träning. Även resten av kroppen är ovan vid racer, jag är grymt trött i ryggen och triceps nu.

Och cykeln då?
Jodå, 10-delat är en jävla massa när man är van vid 8 :)
Record är bra för bromshandtagen blir inte så kalla att hålla i. 53-39 170mm vevparti och 11-23 kassett kräver starka ben om det är kuperat, men här runt stan verkar det funka, jag var bara nere på lägsta växeln en gång.
Men omfång på kassetten hade ändå varit smidigt, alltid drygt att växla med framväxeln.
Arione verkar vara skiten, jag har non aldrig suttit så skönt. den får bli kvar och utvärderas ordentligt.
Dykeln gick mindre stötigt över dålig asfalt, kan vara så att min Cannondale precis som det sägs är en av de mest obekväma ramar som gjorts? Eller så är Fondriesten mjuk som kokt spaghetti...svårt att säga då benen inte riktigt kunde prestera några superspurtar
Kolfiber är för övrigt väldigt vackert när solen lyser på det :)

Umeå-tråden
Damn! Jag är uppe i Piteå i helgen och kan inte vara med och hojja. Är dock grymt sugen någon kväll nästa vecka, efter jobbet.

Var tänker ni köra? Visst var det söndergrävt mot klabbölehållet?

Umeå-tråden
jag har fått ordning på gammhojen o fått låna en hjälm så jag cyklar gärna på lördag.. hoppas de finns lite bäckar man kan vräka igenom :P ....utanför iksu kl 10..??

3469098792_632f1ac778_o.jpg

Umeå-tråden
Hej

Jag jobbar som reporter på TV4Nyheterna i Umeå och är intresserad av att komma i kontakt med någon eller några som äger en så kallad "fixie". Vi vill gärna göra ett reportage om denna häftiga företeelse. Vad jag förstår är ofta de som cyklar med fixed gears skickligare än andra cyklister.

Jag tar gärna emot information om var jag kan få tag i fixie-ägare i Umeå med omnejd, skriv till mig: erik.norberg@tv4.se

Umeå-tråden
Jag tog mig en tur till den tyska jätten på klockarbäcken för att se om de hade något substitut till cykelintresset att lägga pengar på... Vad jag trodde skulle bli en fin tur i solnedgången slutade med leriga jeans och prickig vårjacka. =)

Cross-spåret längs kullavägen var inte långt borta... måste spana in! Hmm, får nog ge solen några veckor till...
20090424002.jpg ht=360

Från starten av Olles spår går en asfalterad väg mot Forsludagymnasiet, som snart övergår till grusväg och sedan sjö. Något för dig waxweela?! ;)
20090424003.jpg ht=360

Gamla Tavesjöleden (godsbangård bakom ryggen).
20090424005.jpg ht=360

Där Tavelsjöleden korsar en grusväg... att jag aldrig lämnade grusvägen behöver kanske inte tilläggas.
20090424006.jpg ht=360

Nu ska jag byta en eker på vardera hjul på Epicen, det var inte bara växelföraren som fått sig en törn.
10:00 på IKSU.. så får vi se vad det blir sen. Efter dagens rekognoscering har jag inte alltför stora stig-cyklings-förhoppnningar.

Umeå-tråden
eriknorberg: Fixi-folket brukar synas sittande nere på stan, med ansiktet vänt upp mot solen eller spejande över människohavet. Du missar inte cyklarna!
Tänker inte peka ut någon enskild som inte själv vill ge sig till känna.

Vad hade ni tänkt er för vinkling på artikeln?

Umeå-tråden
38:14 i utväxling, semislicks och spd - rätt knepig konfiguration för tillfället. Huvudsyftet är vardagscykel till/från jobbet, så det tar emot att göra den till renodlad singlespeed för skogsbruk med xc-däck etc. Blir nog slicks istället, något tips på billiga lättrullade?

Umeå-tråden
Har just nu Schwalbe Smart Sam, som ger en del grepp samtidigt som de är tätare i mitten. Såg dem billigt på antingen CRC eller H&S Bikediscount. Inte de bredaste. 2.1 har jag sett dem i. http://www.bike-discount.de/shop/k361/a6472/smart-sam-performance-21.html
Känns väldigt snabba på asfalten efter vintern!:)

Skall du köpa, så sambeställer jag gärna ett sådant däck.

Umeå-tråden
Jag kör Conti sportcontact tror jag de heter, finns i 1,3" och 1,6", de har:

taskigt grepp
hockeypucksgummi
inget mönster
riktigt bra rull på asfalt
26"
ingen komfort
sjukt tjock slitbana, man kan cykla igenom ålidhem på en söndag morgon utan att få punkis, gör även att de i princip är outslitliga
Kanttråd av stål

Kostar typ en hunka har jag för mig på cyclecomponents, perfekta som fulpendlarhjul på asfalt, lättrullade och tål "allt". Jag har 1,3" men skulle jag köpt nu skulle jag nog köpt 1,6" för iaf någon form av komfort och lite bättre grepp om det är grusat

Umeå-tråden
Jag kör en del med Sportcontact 1,6". Skulle inte vilja ha smalare. De funkar klockrent i Umeå. Inget problem att köra på grus med dem heller. Mitt förra par höll i fyra år av pendlande. Det är bara mina Nokian dubbdäck som hållt längre. De borde finnas hyfsat billigt i stan med. Kolla med Händige Herrn. Där köpte jag mitt förra par.

/Erik

Umeå-tråden
Jo, brunbrända bergsgetter hade jag inte räknat med när jag klev upp i morse, kul!
Jag var rätt sprängd när jag kom hem, det var hårda dragningar mot slutet

Umeå-tråden
Det låter som att man har missat en riktigt nice tur. Hur varmt var det i Umeå idag, och var körde ni?

(tog visserligen med mig fixien till Piteå, har kört runt lite idag i shorts, nice det med.)

Umeå-tråden
Hur varmt? Varmt :) Kortärmat och knävärmare-varmt.
Vi körde Sävar-Bullmark-Ersmark-Holmsund-Obbola-Umeå, tror jag iaf.
Hur gick det för skogstramparna, fanns det någon bra stig?

Umeå-tråden
Nja, inte så mycket skog, Nydala var det enda som var hyfsat. Vi hade hoppats på I20-skogen, för att sedan dra vidare mot Bäcksjön... men det bar iväg åt fel håll då vi aldrig kom in i skogen.
Den här rundan blev det för oss:
happyrideUme2009-04-25.png ht=286

Nästan fem mil blev det, väldigt varierande mellan fin asfalt i 30+, extremt lerig grusväg och halvtinade skoterspår.

Umeå-tråden
Jag får snart skämma fram på en BT Cruiserbike, efter att ha läst om era svettoturer..
Själv färdades jag i långsamt majestät längs älven. Hälsade vänligt på alla lomhörda estradörer som drar sig fram i par om tre.. i bredd. En o annan yster lite valp hanns med också, till jyckens stora glädje. Han tog sig ett premiärdopp i älven, någon annan här som testat? :)

Tillbaka
Topp