Umeå-tråden

Umeå-tråden
För er som som inte sett tråden om Stair Master 2009:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1102062

Då jag har släkt/vänner m.m. där nere så åker jag förmodligen dit ner redan på fredag kväll (eller kanske lördag morgon) och åker upp till Umeå igen på söndag e.m.
Om någon vill åka med så har jag två sittplatser i bilen, men inget plats för cykel.

Umeå-tråden
Fredag ser ut att bli goväder enl. yr.non någon som är sugen på att käka lite landsväg med mig på eftermiddan?
Jag har ju flexibla arbetstider, så jag funderar på att komma iväg redan 13 för att få värmen, men jag kan vänta lite också om jag får sällskap

Umeå-tråden
Är det bra väder så kan vi väl ta en "vanlig" cykeltur (pushbike) på söndan om nu några umebor är kvar och är sugna.

marran: Nån bäddsoffa i stan hos nån välnig cyklist borde väl inte vara omöjligt att få tag på? Jag kommer ev att sova i stan från lör-sön också då det är bankett (eller vad vi nu ska kalla det) på kvällen efter stair master. Vet inte om jag är så sugen på att sitta och köra hem sen. Förra året intog jag patriks soffa för detta ändamål... kanske blir så i år också?

Umeå-tråden
Bergsgetter...det var väl kanske att ta i. Tror du marran var den med mest tryck i benen uppför.
Är med på fredag och kör om vädret är så fint som du säger.

Umeå-tråden
micke: Det låter ju också som en plan! Mitt huvudspår just nu är att hänga på Love, om de lyckas fixa bil och släp. Annars blir det till att tigga soffa, vore ju i och för sig kul att pushbika lite på söndan som jag läste att det kanske ska göras...

Mackot:
Kul att någon hänger på!
Jag tror det var mest tur att jag var pigg, var dessutom klädsamt trött när jag kom hem :)

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
marran: Ja är det nån som är intresserad kan vi alltid fixa lite pushbike dan efter. Vi hade tänkt de förra året också men då dök de inte upp några från ume (förutom elin) och dom andra utsocknesborna drog hem snabbt igen.

Umeå-tråden
Har anmält mig till Semi-Pro nu. Blir nog riktigt nice!

Vi tänker nog inte sova över lördag-söndag, skulle vara kul men det blir billigare bl.a. att dra hem på kvällen.

Umeå-tråden
Både lördag och söndag ser lovande ut enl yr.no, vi kan ju se vilket som passar bäst! För min del skulle nog lördag varea ett uns bättre ur bakfyllesynpunkt :)

Umeå-tråden
Cyklade föbi bräntis igår. Det ska gå att ro ihop ett åk från toppen. 4xbanan har fortfarande snö på sig dock, och det är blött som faeen på vissa ställen. Trampade lätt ner i leran till ovansidan av mina sneakers på några ställen.

Grusvägen som går bakom/vid sidan av ska nog gå att köra ner, mellan liftstolparna också, och kanske vid sidan av 4xbanan (alltså i skidbacken, längst ut till höger sett uppifrån) men kör man där måste man svänga någonstans innan slutet på backen där det är rätt blött..

Umeå-tråden
Bra rapport Love!
Jag var ute och körde stig istället. Entre Tomtebo till Grössjön går att köra ca 90% (man får styra genom djupslask på ett par ställen) varav typ 60-70% på barmark, rejält blött på sina ställen men inga problem.
Nydala är 95% snöfritt längs sjön, skogsstigarna är mest snö, går dock att cykla nästan överallt.
Idag tror jag att jag ska fara och kolla entre Carlshem till Grössjön, avfärd vid 15-tiden om någon är sugen på att hänga på och bli lerig

Umeå-tråden
Tack för den värdefulla rapporten marran, jag ska bara hem och käka lunch och sen drar jag ut på en runda. Tomtebo och Grössjön låter ju lovande, eller så testart jag entré Carlshem.
Vore ju trevligt med sällskap men 15 är för sent för mig, måste vara hemma till 16 senast.

Umeå-tråden
ok, grymt värder idag så det kommer säkert bli fint!
Vi får nog tillfälle att cykla ihop ändå, nu är det ju snart sommar!
Rapportera gärna läget så fort du kommer hem, har jag tur hinner jag läsa det innan jag far ut och kan lägga rutten därefter :)

Umeå-tråden
Live-rapport från Grösjön: Kom via entré Tomtebo och har nu tagit mig längs med sjön ner till rastplatsen i sydöst. Stigarna är cyklingsbara men blöta, väldigt blöta... Högt placerat vevparti är att föredra! Konstigt nog så sjunker man inte på djupt i dyhålen eftersom isen ligger kvar i botten. På de öppna delarna (typ kraftledningsgator) ligger det kvar en hej del snö som måste plumsas.
Drar vidare runt, mot fågeltornet och ser om jag möter marran, ciao!

Umeå-tråden
Blev inget på fredag eller? Jag skulle nog också må bra av en vilodag ifs, men den där solen...
Lördag landsväg IKSU, när? kl 10?

oJsan: Jag följde dina hjulspår vid entre tomtebo, sen körde jag ner mot sjön och tog höger in på en liten blåmarkerad stig, śom kommer ut på Rödmyrstigen (?) som sen kommer ut vid fågeltornet. Mestadels cykelbart, vissa ställen tokblöta såklart, och styra ibland.
Efter det följde jag dina hjulspår igen på grössjön runt mot entre Carlshem, och hem. Typ 2 timmar, men jag cyklade grymt långsamt, var seg i kroppen idag efter lite väl mycket träning kanske.

Umeå-tråden
Blev nya däck på pendlarhojen idag. Trodde jag skulle kunna ha mina Smart Sam ett tag, men korden var slut på sidorna bak.
Nu blir det Nokians All Weather istället, runda och förmodligen äckligt halkiga när de behövs.. Får köpa loss ett Smart Sam senare. Fanns inte att uppbringa i stan?

Umeå-tråden
Nu är jag ute långt i förväg men, ska nog "hem" till Umeå i sommar, och då måste det ju cyklas, men vad har man mest nytta av där uppe räcern eller (den snart inhandlade) XC-MTBn?

Vad finns det för rundor/stigar där uppe? (började inte cykla på riktigt fören jag flyttade söder ut)

Umeå-tråden
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Micke: Hade jag haft en bil hade jag kommit
> ögonaböj, ett sånt erbjudande kan man inte
> tacka nej till. Nu blir det racer här i krokarna
> istället

Kan du inte ta räcern ner till Övik då? Bara att hänga mtb:n på ryggen ;-)

Umeå-tråden
Marran mackot och alla andra, vilken tid hade ni tänkt er om det blir på lördag? Personligen skulle det passa att köra en sväng vid 2-3 tiden, men jag förstår förstås om det känns för sent för er andra;)

/M

Umeå-tråden
magdogg: Jag kan nog köra när som, men det vore gött att vara ute när det är som varmast, vilket enligt yr.no borde vara mellan 10 och 13 kanske, de spår en molnig eftermiddag, hur sant nu de är...

sjoons: vart bor du nu?
Landsvägarna här uppe är inte i samma klass som de i Skåne t.ex, sämre asfalt och mindre urval. Stigarna däremot är riktigt bra, och lätta att komma till från stan. Det finns dessutom en del att välja på, som är inom cykelavstånd. Tar man sen bilen finns ju hela fjällvärlden, det är svårslaget.
Med andra ord röstar jag för MTB om du bara kan ta en.

Umeå-tråden
Nu bor jag i Linköping, och här är det precis tvärt om, ytterst begränsat med stigar men många fina landsvägar, enda problemet är att det är i stort sett platt som en pankaka.

Umeå-tråden
Det är det här uppe också. Men jag skulle nog satsat på mtb då om jag var du. Håll utkik här på happy, förra sommaren körde vi en gemensam "officiell" ride i veckan och spontana lite då och då, det är bra när man vill hitta nya stigar och cykelkompisar

Umeå-tråden
Tja Gubbs, det blir jobbigt för mig att först träna sen jobba och sen träna igen (fotboll). Men det är ingen fara alls, kör ni tidigt om ni vill, jag kan alltid dra ut på en egen runda efter jag jobbat klart imorrn.

/M

Umeå-tråden
Som komplement till racer-rundan så kör vi väl XC-tur även denna lördag? Kortare och mer stig denna gång!
Montera SPD-klotsarna på gummistövlarna, så tar vi oss an Nydala och Grössjön imorgon!
20090430.jpg ht=360

Förresten, detta mötte mig vid stora Blomstermyran (s-v Grössjön) - välbehövligt!
20090430003.jpg ht=360

Umeå-tråden
Jag såg också de där brädorna, känns lovande. Rätt mkt spång som skulle behövas läggas om där.
Nydala bör ju vara rätt torrt, det var det iaf när jag var där i förrigår.
Vad siktar ni på för tid, det var ju trevligt att mötas upp vid iksu innan. (då kan jag ju ta med styrstammen också)

Jag har ev. en annan kompis som är sugen på att hänga på racerturen, men han vill fara ut vid 10, funkar det?
Edit: glöm det, han vill bara fara runt 5 mil...men jag far ändå gärna ut innan 12 om det är ok

Umeå-tråden
Styrstammen satt som en smäck, tack marran! Minskade cykelns vikt med ~240g, vilket säger en del om vikten på den gamla ;)

Tycker att det var lite dålig uppslutning idag på XC-fronten, men det går ett tåg imorgon också. marran, du var visst sugen va?
Hittade ni föresten Bussjövägen idag?

Umeå-tråden
Är det någon som har vevlagerverktyg för shimano respektive campa att låna ut för en symbolisk summa?
Det känns lite onödigt att köpa båda när dom ska användas en/två gånger, särskillt när det verkar som det inte går att köpa nånstanns här i stan! :)

Och då menar jag alltså dom här eller motsvarande

pa053_S.jpg

och/eller
pa054.jpg

Tänkte det var bäst att kolla innan man ska börja jävlas.. :)

Umeå-tråden
Ilberg: Händige Herrn har det verktyget du behöver till Campa. Jag har det verktyget du behöver till Shimano om du vill låna. Jag sitter på bussen nu och är inte hemma fören sent ikväll kl 22.

oJsan: jag cyklar gärna imorgon. Vilken tid och plats?

/Erik

Umeå-tråden
Mjaaa.. vad säger vi? 10:00 vid IKSU kanske? ...för att inte krångla till det liksom. =) Lite Nydala och sen lite Grössjön kanske?
marran: Jag cyklade I20-ringleden från Ersforsen in till stan men vek aldrig av in på stigarna, det såg fortfarande rätt snöigt ut.

Umeå-tråden
Den hylsan oJsan har är för kassetten. Känner igen den på styrpinnen du förklarade. Passar inte på vevlager tyvärr.

Jag har en sådan hylsa för vevlagret som du visade på övre bilden... men lite långt att fara hit ner för att låna de ;-)
Men du skulle väl ner nästa helg om de inte är någon panik?

Umeå-tråden
Va snällt av er pojkar!

Skulle gärna ha fixat det imårrn, fick just punktering som måste fixas ändå (promenad carlslid-sandbacka).
Men kanske får köpa campaverktyget ändå, svårt att dra 70 nm utan vettigt verktyg! ;)

Så det knaske får ligga och mogna nåra dar till, ska sova på saken =)

Tillbaka
Topp