Umeå-tråden

Umeå-tråden
Aha! En så´n liten fuling.. 16000 för ett år sedan, och redan då ett par år gammal? Verkade ordentligt demokörd nu, med torv i kedjan och skavda kransar. Nja, då kan jag ta det lugnt. Men den var fin!
Blir nog en naken ram, nästa allvarliga köp. Nu är det snart vinterhojarväder! ;-)

Umeå-tråden
Jag har aldrig förstått det där med skruttcykel på vintern. Det är väl ingen annan årstid cykeln håller sig så ren och fin :)

file=23625

/Johan

Umeå-tråden
Det har bara blivit så.. Började med en punkareserv på mornarna, och blev en slask och halkcykel när dubbdäcken åkte på!
Rent kan det ju vara, i skogen. Men långa perioder pendlar man i svart sotig sörja. Det ser inget kul ut, att måsta dra in i lägenheten.. En sunkigare vinterhoj gör inte lika mycket att mista. Även on det också är surt!

Umeå-tråden
Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
> Har kvar cykelintresset än!
> Idag var jag in på sporthuset. Blev fullständigt
> ignorerad, som så ofta. Längre in i butiken
> står en Specialized Epic M40, i lysande blått.
> Den har kostat 29500kr, men är nu nere i
> 15000kr.. Vet inte vad det är för årsmodell.
> Någon som vet vilken jag menar?
> Med kortare stystam och lite överplockat XT, tror
> jag den blir helskön!

Jag jobbar där, vet exakt vad du menar för cykel. Prata med Kent om du vill ha cykeln, han är vettig(#65 på ryggen). Om den går att pruta ner mer vet jag inte, men du kan säkert få lite utrustning på köpet (bara en gissning).

Kände du dig ignorerad känns det ju inte direkt bra, men frågar du någon av de tre säljarna på cykelavdelningen hjälper dom dig.

Umeå-tråden
Är numret på ryggen samma som ni skriver på prislappen om man får hjälp i butiken? Då kan man ju stödskriva dit nummer på nån man vill va snäll med då man köper saker själv från hyllan.

//Håkan

Umeå-tråden
yes, det är det numret. Egentligen gör den statistiken inte så mycket typ, men man vill ju få sin siffra på prislappen.

Det handlar mest om att det står vem som är "kassör" på kvittot sen, blir det strul med reklamationer eller något när kunden har haft varan så kan denne gå tillbaka och hänvisa till kassören som står på kvittot.

Umeå-tråden
Finns en kolfibertråd på framsidan av happy.. Idag såg jag Ideals kolfiberhoj! Mumma. Inte alls lågbudget.. Svart kolfiber, med klarlack och ideal-loggor. Stilfull.
Robban på cykel och mopedhandlaren har en förkärlek till att bygga ihop roliga cyklar bakom kulisserna.

Den här var tänkt åt en tävlingscyklist, men blev över. Riktigt fin! Nya XTR-bakväxeln, hydrauliska XT-dualaction-reglage och skivbromsar.. Mullemull! :-)
Finns nu en heldämpad Ideal med allt godis på, över! Vore spännande ifall man ville lyfta fram dessa "värre" modeller, och samtidigt höja anseendet hos märket..

Umeå-tråden
Man ser en hel del Ideal i Umeå. Visst finns generalagenten i krokarna? Kul om det dyker upp lite mer highend i butikerna :)

Jag var faktsikt en hårsmån från att köpa en Ideal som första MTB (blev en beggad Merida istället).

/Johan

Umeå-tråden
Samme man bakom själva "Cykloma" utmot flyget, och "Cykel och mopedhandlar´n", öst på sta´n. (Håkan).
Hade även en mindre och sommarsvettigare butik väst på stan(Cykelstället), bredvid skomakeriet.Men så byggde man ut den öst på stan..
Mysig stämning, även om vissa efterlyser proffsigare intryck. Finns en del kunskap för de flesta. Åsså finns ju Wilmas husse där! (Wilma är dottern till min byracka..)
I sommras började man testa lite med Vaude-prylar(Ryggor, sadelväskor, packväskor, kläder bl.a.(Där fikadisken tidigare var) För att göra det mera intressant för besökare. Det har penslats lite på väggarna, för trivsel, och det är en rolig blandning på personal! Både åldersmässigt och inriktningar.

Skellefteå har också en butik (med Ideal), där man är nog så aktiva även kvällstid. Fixar mekaftnar för ungdomar och så..
Problemet här, har väl lite grann varit det att man vänt sig till den breda massan, som inte vill att cykel skall kosta! Bra för butiken, men... Det blir allmänt lite tråkigare cyklar. Finns alltså riktiga pärlor!
Airline-fälgarna är inte heller så tokiga. Tål ganska mycket, jämfört med lägre profil. Inte superlätta, men fungerande budgetalternativ.

Nog med lismande "Reklam"! ;-)
vinterhoj002.jpg ht=480

Slänger in vinterhojen istället, när ingen plockat fram "våra hojar"..

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Hallå Alla Umeå Happyiter

Har kört stora flyttlasset från Göteborg förra fredan och idag var det dags för premiärturen i Ume skogarna för att lufta Norcon. Startade vid det nyblivna hemmet på Tomtebo körde cykelundergången bort mot Östra Ålidhem och tog en snabb vänster på en stig som ledde upp på en deponi (tror jag)som avslutades med en liten utförlöpa innan jag kom ut ovanför Carlshem. Följde cykelvägen bort mot Tomtebo igen men vek upp i skogen bort mot Grössjön så fort som möjligt. Irrade kring där ett tag, området verkar ha grym potential även om många stogar slutar på en myr. Avslutade på cykelvägen bort mot Tomtebo igen och så att det finns ett 9 km spår som startar lite längre bort. Drygt en timmes cykling blev det i alla fall, känns som man skulle kunna köra betydligt längre i detta område. Nu till min fråga. Kör ni några regelbundna turer i Umeå trakten eller är det mest spontana infall? Hur som helst hakar jag gärna på om det är någon som tänker ge sig ut innan snön börjar falla. Inte så kondisionsstark och kör en tung fullgungare för att det är roligast (mer fetto än svetto med andra ord) men alltid intresseras av nya stigar (låter ju som värsta kontaktannonsen det här)// Lincoln

Umeå-tråden
Glöm inte att svara på Lincolns inlägg men jag fick ett mail idag som jag tänkte dela med mig av:

On 9/21/07, Hugo Thörn < hugo.thorn@vasterslatt.se> wrote:

Hej!
Jag jobbar som lärare på Östtegsskolan och har hand om idrotten på något som vi kallar elevens val. V.41 ska vi ha lite terrängcykling och jag tänkte höra om ni/du har någon möjlighet att komma och ge tips, kanske leda ett pass? Ser på er hemsida att ni cyklar bla. i I20 skogen, dit skulle vi kunna komma med cyklarna. Vi har inte möjlighet att ge någon ekonomisk kompensation men ni kanske kan locka till er medlemmar.

Hälsn. Hugo Thörn

Nedan mitt svar:

]
Tjenare Hugo!
Tyvärr är det så att vi inte är något organiserad cykelklubb utan hemsidan är mer en samlingsplats för oss som ånjuter ett par timmar i skogen på cykel. Jag hade gärna hjälpt till men har för tillfället flyttat för vidare studier i Luleå.
Den enda aktiva cykelklubben jag vet om idag (I Umeå dvs) är Gimonäs CK (Gimonäs CykelKlubb). Senast var de situerade på gammlia. Telefonnummret dit är: 090-192083
Ditt andra alternativ är att skriva ett inlägg i Umeåtråden på happymtb.org (specifik adress kommer) där det finns några som är ganska aktiva.

Det finns många sidor i tråden för att se nyaste så klickar du på " ...Senaste" och scrollar dig ned. Du behöver inte registrera dig men kontaktuppgifter kan vara bra att inkludera i inlägget.
Adressen: http://happymtb.org/forum/read.php/1/432695/page=1

Lycka till i ditt sökande, tyvärr kunde jag inte hjälpa dig direkt men jag har givit dig tips på vart du kan leta vidare!

Med vänlig hälsning Pär Gustavsson

PS. Har du tur kanske IKSU kan hjälpa dig.

Är det någon här som har tid med detta? eller är era scheman överfyllda? vet att de flesta här jobbar.

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Lincoln skrev:
> Hallå Alla Umeå Happyiter
>
> Nu till min fråga. Kör ni några
> regelbundna turer i Umeå trakten eller är det
> mest spontana infall? Hur som helst hakar jag
> gärna på om det är någon som tänker ge sig ut
> innan snön börjar falla. Inte så
> kondisionsstark och kör en tung fullgungare för
> att det är roligast (mer fetto än svetto med
> andra ord) men alltid intresseras av nya stigar
> (låter ju som värsta kontaktannonsen det här)//
> Lincoln

Hej, och välkommen till Umeå.

Som du noterar är det inte något vidare drag här :)
Men prova att utlysa en tur, några tappra själar finns det även om det är glest mellan Happyridesen.
Själv är jag en utpräglad skrivbordscyklist :)

/Johan

Umeå-tråden
Nån som har en 26tums bakfälg för v broms liggandes i Umeå? Köpte en av en annan happyit men den visade sej vara helt slut, efter ca 3 pendlarmil så delade sej fälgbanan, idiot som man är så kollade man ju inte så noga då man köpte utan betalade glatt och monterade på hojen som sen blev stående ett halvår så det känns lite sent att reklamera. Priset får gjärna vara så nära gratis man kan komma då hojen i övrigt mest är skräp. Alternativet är att jag far ner och köper en kona unit av cyclestore, vilket iofs känns roligare.

//H

Umeå-tråden
Häpp, så har man varit ute och ritat en GPS-krumelur på lördagkvällen.

Med 20-wattaren i Uppsala blev det en extra trixig tur med svagt diodlyse. I huvudsak milspåret i Röbäck med lite avstickare. Ordentligt blött var det i marken och turen bjöd på ett ordentligt fotbad i ett av de många surhålen :)

Ca 9 km enligt http://www.ttsm.com/tripview.php5?t=4057 och en imponerande snitthastighet på knappt 8 km/h.
070922.jpg ht=587

Cykeln var härligt geggig vid hemkomsten
smuts1.jpg ht=725

smuts2.jpg ht=544

smuts3.jpg ht=725

/Johan

P.S. Tyvärr inget fungerande bakhjul över Trilla.

Umeå-tråden
Håller liv i tråden med lite bilder från eftermiddagens tur med hunden. Det är verkligen härligt i skogen nu med den klara luften och höstfärgerna.

Fin stig föröver
hÃst01.jpg ht=725

Stigskäl bakom kyrkogården
hÃst07.jpg ht=543

Gott om sånt här
hÃst11.jpg ht=725

Bra djup på spåren i geggan
hÃst14.jpg ht=725

Full rulle
hÃst20.jpg ht=543

Fin stig upp på kyrkberget
hÃst27.jpg ht=725

Uppe på kyrkberget.
hÃst37.jpg ht=725

Naturligtvis mycket brantare i verkligheten än vad det ser ut på bild
hÃst38.jpg ht=543

Stökstig deluxe
hÃst43.jpg ht=725

Rena Autobahn där man kan spinna ur 34/18
hÃst52.jpg ht=543

/Johan

Umeå-tråden
Det var ju det jag också tyckte, att den såg mysig ut. Men den finns i 26 också, samma peng, jag är lite kluven. Sen satt jag och gick igenom 29 tums tråden från mässan och det finns ju en massa fina 29or SS till fina priser bla en univega för 599 euro men hittar ingen som säljer sånna.
//

Umeå-tråden
Happy Ride på Onsdag?

Tänkte dra en runda bort mot Grössjön på onsdag eftermiddag är någon intresserad av att hänga med så kan det ju bli en Happyride av det hela. Om ni läst tidigare inlägg så försår ni att mina stigfinnar kunskaper i Umeå är begränsade, så antingen kan ni komma dit och bidra med lokalkännedom eller så cyklar vi vilse tillsammans :-)

Jag startar från Pizzerian på Tomtebo (Nornaplatsen tror jag) kl 16.30 så kom dit om du är intresserad. En förutsättning är att det inte vräker ner, men enligt SMHI så ser det hyfsat ut.

Visa bilaga 42866

Umeå-tråden
Lincoln skrev:
> Happy Ride på Onsdag?

Bra initiativ Lincoln.
Tyvärr är det inte aktuelt för min del (jobbar på annan ort i veckorna) men jag hoppas att du får sällskap.

/Johan

Umeå-tråden
Lincoln,

Det lät ju trevligt. Jag brukar aldrig cykla därikring, så vi får se vars vi hamnar i så fall. Jag måste dubbelkolla schemat i morgon, men jag tror jag dyker upp.

Jon.

Umeå-tråden
Väder update inför imorgon

Ser lite skakigare ut vad gäller vädret men jag siktar på att köra som planerat.
Har kapat en kart från länstyrelsen så oddsen att hitta hem igen har kraftigt förbättrats :-)

1.jpg ht=330

Umeå-tråden
Lincoln... personligen tycker jag att det är grymt skönt med cykling när det regnar :)
Men självklart så är molnigt och inte för fuktigt i luften den perfekta. (sol blir oftast för varmt)

Umeå-tråden
RR Happy Onsdags Ride Grössjön Runt

Då var man tillbaka 2 timmar senare, ganska så trött, rejält skitig och mycket nöjd med turen. Vi blev tre stycken som mötte upp vid pizzerian på Tomtebo. Jag själv, maggie och henner polare Anders (vet inte om du finns med här på forumet). Jag började med att visa den lilla sträcka som jag hittade senast, men när närmade oss själva sjön tog maggie över både guidningen och tempohållningen runt Grössjön. Bitvis sankt, bitvis såphala spängern och bitvis riktigt fin cykling. Tack till maggie för guidningen och tack till Anders för en heroisk insats på din helstela pendlarhoj (hoppas din nya hoj blir fixad snart). Hoppas det blir fler Happy rides i Ume!// Lincoln

Umeå-tråden
Trevligt att det blev en tur. Men nästa gång får ni allt ta kameran med :)

Nån som ska cykla i helgen? Jag tänkte försöka hinna med nån soft runda. Har inte riktigt koll på helgens schema men guidar gärna ett varv i Röbäcksskogen om intresse finns och det går att hitta en tid som funkar.

/Johan

Umeå-tråden
JojjeM> Jag ska ut och köra nån sorts 3h-pass på söndag i rask distansfart, oklart när. Om du är sugen på nåt lite mer soft så börjar eller slutar jag gärna min runda med lite trivselcykling på Röbäcks-stigarna. Sällskap är kul!

/olof

Umeå-tråden
Det vore kul om vi kunde få till en sån variant. Jag skulle tro att ganska tidig förmiddag (start 8.30 - 9.30 nånting) är vad som har störst sannolikhet att funka för min del. Vädret ser ju inte så lovande ut för söndagen men man är ju inte gjord av socker :)

Nåt i den här stilen brukar ta mig en dryg timme att pusta mig runt. Man kan ju skippa svängen bort till Skravelsjö om det blir för mycket stökcykling.

file=29183

/Johan

Umeå-tråden
JojjeM> det är svärförlädrar på besök här hemma. jag drar nog direkt de har åkt, förmodligen strax efter lunch. fanken, det känns svårt att spika en tid.

Umeå-tråden
OK, mitt schema för morgondagen är fortfarande lite oklart, men prova gärna slå en pling eller skicka ett SMS (mobilnummer i profil). Får göra ett nytt försök nästa helg annars.

Fin bild Brakastruten. Klara höstdagar är svårslagna.

/Johan

Umeå-tråden
Tjena, är ny här på happy, har bott i Umeå i 3 år.
Om ni ser en kille på en gul helstel Cannondale Beast om the east med contislicks så är det troligtvis jag, kul cykel för övrigt, styv som få.

Jag inväntar ett bakhjul av en kompis så jag har en hjuluppsättning med skogsdäck att byta till, sen vore det skoj att hänga på ut en sväng!

Umeå-tråden
Tjaba! Jag har flyttat till Umeå nu i höstas från Sundsvall (grundare av Sundsvallstråden). Inte varit ut på någon tur och tänkte faktiskt ta hem MTB:n nästa helg. Är det någon cykling på gång nu i veckan hänger jag gärna med :) kanske man ändrar sig och har kvar den.

Jag måste fixa ett nytt bakhjul jag med liksom marran men det håller en vecka till :) bara en eker som är borta.

Det skulle passa för mig tis-tors någon gång, måste kolla schema.

Intresserade?

Umeå-tråden
Ni tappra två på en Commencal och Giant som vi mötte längs med Isälvsleden ca 17:30 i går söndag, gick det bra att cykla och framför allt... Han ni tillbaka innan det blev mörkt? Vi såg inte att ni hade med någon belysning.
Och just det, fina cyklar med grymma komponenter!

Umeå-tråden
jo du stibbo... hem kom vi tillslut men det blev inte riktigt som vi hade tänkt oss. men men ska nog göra ett nytt försök till helgen! själv då?

tack för väg beskrivning/hjälp!!!

(ang cykel och komponenter så blir det lätt så när man börjar kapprusta, skratt!)

mvh nisse me commencalen

Tillbaka
Topp