Umeå-tråden

Umeå-tråden
Kul att se att det verkar vara mycket aktivteter på gång. Tyvärr både tisdagen och kommande helg rätt fulltecknade ut för min del, annars verkar ju Isälvsleden grym. Var ute och kollade lite på Tavelsjöleden mellan 363:an och Kassjövägen i helgen (hunden måste ju få röra på sig)och den verkar ju ganska lovande, någon som testat? Slutet av veckan vore intressant för en sväng någonstans i Ume trakten om någon är på gång och vädret blir lite bättre

Umeå-tråden
alidhojd skrev:
-------------------------------------------------------
> jo du stibbo... hem kom vi tillslut men det blev
> inte riktigt som vi hade tänkt oss. men men ska
> nog göra ett nytt försök till helgen! själv
> då?
>
> tack för väg beskrivning/hjälp!!!
>
> (ang cykel och komponenter så blir det lätt så
> när man börjar kapprusta, skratt!)
>
> mvh nisse me commencalen

Vi kom fram när det började mörkna men vi gick ju denna dag( hade tältat två nätter) Du skrev att det inte gått som ni tänkt er! Vad hände??

Vägbeskrivningen var väl inte mycket att hurra för, man blir ju så glad när det kommer två pigga cyklister :o)

//Stibbo med hundarna

Umeå-tråden
Lindriga skador enlig dagens VK men hojen såg inte så kul ut. Minst en ny framgaffel om inte hela ramen blev kass. Cyklister är mjuka och bilar är hårda, använd hjälm ungdomar(och 50 åringar i detta fall)!

Umeå-tråden
Cynisk som jag kan verka, så kanske sådana här händelser kan få medelålders att vakna till igen? Titt som tätt möter jag äldre som genar genom korsningar, så att de hamnar i "mitt" körfält.. Näst intill undantagslöst kommer de mötande in på fel sida in i cykeltunnlarna. Som exempel för uppväxande att följa?
Med min fart, kan det bli riktigt spännande! (Jo då visst jag kan ta ner farten.. men de borde ändå hålla sig på rätt sida?) Speciellt som gångarna går bredvid varandra i mitten!

Det finns flera bidragande orsaker till att olyckor sker: Hänsyn, självbevarelsedrift, laglydighet och matrialunderhåll nonchaleras. Utan att det någonsin i rubriken blir ens eget fel! Och ju äldre gubbarna blir, desto mer tycks det veta. Jag vet vid det här laget! ;-) Gubbe enligt allt fler...

Var in en gammal uv på CoMH i veckan, och menade att det inte var ngt. fel på frugan hannses framdäck. Då såg man ändå slangen genom sidan.. Resten var sprickor. Men nog förstod han att han var gammal, så dyrt som allting blivit.. Sant, kanhända. Trist att tanten inte följt värdestegringen i hans ögon!

Umeå-tråden
Slösurfade runt lite och hittade det här...

Cykelorientering - (MTB-orientering) i Gammliaskogen på söndag 2 september. 070829
Samling vid Bräntberget (UHSK-stugan) 10.00 för genomgång. Gemensam start banvis 10.15. Tre banor: Banlängder: 4 , 7,5 och 11,5 km. Sportidenttidtagning - medtag alltså SI-pinne.
Anmälan senast lördag 1/9 kl. 15.00 på epost: tjelvar@telia.com, tel. 0706-171730 (eller personligen på KM-medeldistans). Hjälm obligatorisk!
Gratis för alla UOK-ungdomar, anmälningsavgift 20 kr för alla UOK:are HD 17 och äldre och för deltagare från andra klubbar. (TO)

Hur kul skulle inte det varit? Nån som var med?

//Håkan

Umeå-tråden
Sådärja.. kom just på att det gör ju min äldsta grabb också. Var det orienterare som cyklade eller cyklister som orienterade? Jag som är halvdan på båda delarna skulle nog aldrig kommit i mål men ändå tilltalar det mej på nåt vis.

//Håkan

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Trilla: Jag tro det var orienterare som cyklade.

Apropå det så passerade jag Bräntis vid gårdagens kvällsorientering (skuggade min grabb) och något är helt klart i görningen där. Slängde upp mobilen och knäppte en dålig bild men man kan i alla fall ana ett par berms och ett hopp. Det såg dock för smalt ut för att kallas 4X-bana som det glunkats om tidigare. Roligt om det skulle hända något för de som gillar utförsåkning även om kullen är för liten för att någonsin kunna mäta sig med Övik eller Kanis.

BrÃntis.JPG ht=544

/Johan

Umeå-tråden
Ett par timmars irrande runt grössjön idag. Högst angenämt. Varmt och fint. Förbannat halt på spångarna dock, iofs bra balansträning.

Skruttig mobilbild:
Bild003.jpg ht=480

Umeå-tråden
mudd skrev:
> tjenare jag har en fråga. finns det något cykel
> klubb i umeå som är mer för dh lr free ride
> (inget motion cykel)

I Umeå är väl Gimonäs CK den dominerande klubben. Nu verkar dock deras hemsida fri från annat än landsväg.
Kolla in denna tråden på Sweb annars http://swebikers.se/forum/viewtopic.php?id=5933&p=1 . Hör där om du får haka på någon träning på Bräntis. Verkar dock vara pushbike som gäller så det finns viss risk att du åker på lite motion i alla fall :)

/Johan

Umeå-tråden
Det blev en sen pannlampstur med hunden ikväll. Hade längtat hela dagen. Nya ryggan skulle ju provköras. En 15-liters Everest för nästan inga pengar alls funkade bra till pannlampsbatteri och lite dricka. Nya pedaler till finhojen gjorde att SS:en kunde uppgraderas med mina gamla 520. Underbart! Fattar inte att jag stog ut så länge med plattisar :)

Några mobilplåtar blev det också:
Bäckpassering på minimal bro.
Oktobernatt02.jpg ht=544

Stilstudie av hunden i pannlampans sken.
Oktobernatt06.jpg ht=544

Nämnda pedaler. En av mina favvocykeldelar.
Oktobernatt09.jpg ht=544

Surt surhål.
Oktobernatt10.jpg ht=544

Vattenpaus på klipphäll. Proffsig utrustning är A och O för den seriöse cyklisten.
Oktobernatt11.jpg ht=544

Ibland längtar man nästan efter lite växlar och fjädring.
Oktobernatt13.jpg ht=544

Kvällens naturobservation: två spindlar på en skylt.
Oktobernatt15.jpg ht=725

/Johan

Umeå-tråden
Trilla skrev:
> Som vanligt kul med en lokal RR, heders.
>

Japp, eller hur. Nu är bara frågan när vi ska få till någon liten happyride. Eller är vi norrlänningar så asociala att vi helst cyklar själva :)

/Johan

Umeå-tråden
Fram för mer social cykling, vore fint med en End of season Happy ride innan man parkerar hojjen och börjar putsa på skidorna. Några förslag på tid och plats. Det är ju tveksamt om man vågar sig ut i skogen runt Grössjön med tanke på björnfaran :-)

Umeå-tråden
Jo, men om vi skulle göra slag i saken och ta oss ut i helgen? Vad sägs om Söndag? När som helst utom 7-8 på morgonen skulle gå bra för mig. Var och hur spelar mig heller ingen större roll. Vore helt enkelt kul med social cykling innan säsongen tar slut. (ingen minusgradscykling för min del)

Kom igen nu!

Jon.

Umeå-tråden
Ja, men då kör vi en eftermiddagstur? Bjuder du på best of Röbäck, kanske? Vid 13.00, eller nåt sånt? I morgon tänkte jag inviga Botniabanan. Nån som vill med?

Jon.

Umeå-tråden
Cykla Botniabanan alltså?

13.00 på söndag i Röbäck är taget. Vi kan samlas vid Elofssonhallen så är det lätt att parkera för bilburna och vi kommer direkt ut i skogen.

Risk för regn enligt SMHI men är det inte tidernas syndafall så dör man väl inte.

Typ vid det röda krysset:
elofsson.jpg ht=528

/Johan

Umeå-tråden
Jag jobbar på söndag, och är upptagen på kvällen, annars hade det varit kul.

Föressten så var jag och kollade in 4Xbanan. Om jag ska vara ärlig så kändes det inte som en 4X, utan mer som en bana där en person ska kunna köra ner på en DHcykel så snabbt som möjligt. Lite freerideaktigt alltså, just för att det fanns få möjligheter att köra om som man bör kunna göra i 4X, och för att banan var lite väl svår på sina ställen.
Dock SJUKT kul att det faktiskt har styrts upp en bana, jag lär dra dit många gånger med min XC-hardtail innan vintern! CRED till de som har fixat allt!!

Umeå-tråden
JojjeM skrev:
> När slutar du på söndagen rayy? Jag kan köra
> senare också.
>
> /Johan

Kring 16.
Problemet är att jag fortfarande inte kan köra i fulltempo då jag är sjuk... Har planer för söndagkväll också, men vet inte vilken tid jag är upptagen från.

Umeå-tråden
OK, tempot blir knappast så seriöst om jag är med på helstelt och enväxlat. Men det kanske inte är läge i alla fall om du ska iväg senare.

/Johan

Umeå-tråden
Låt mig förtydliga det här med botniabanan. Delvis gillar jag hela grejen och vill se med egna ögon hur den kommer att löpa mot älven. Sen så bor jag i Holmsund och åker förbi det där spektaklet med buss eller bil närmast dagligen och det ser helt enkelt ut att kunna vara rätt schysst att tramsa runt i sörjan med en heldämpad cykel.

Så, blir det ett på söndag, eller fyra?

Jon.

Umeå-tråden
Jon_F_B skrev:
> Så, blir det ett på söndag, eller fyra?
>
> Jon.

Jag tror 13.00 får stä kvar som samlingstid. Rayy får hänga på en annan gång när det passar bättre.

Lägger in karta med samlingspunkt igen när det blev sidbrytning:
file=45476

Det lät spännande med Botniabanan. Bilder?

/Johan

Umeå-tråden
Vi kör en annan dag, det blir bra. Jag ska nog dra iväg till BMX/skatehallen och testa lite bmx imorgon. En arbetskompis sitter med i styrelsen för hallen och dom har just idag invigt en ny lokal.

Jag var förbi en sväng idag, men det var hur mycket folk som helst, imorgon efter jobbet blir lugnare.. Kul att testa något nytt, jag är inte van vid att tappa balansen bakåt direkt!

Umeå-tråden
hej!
jag har börjat köra en del mtb nu, efter att endast ha kört trainer på vintern o landsväg på sommaren. har varit ute några ggr me mtb:n, det är riktigt kul! är ni allihopa en grupp som brukar köra eller? ni verkar kunna rätt många olika stigar och vägar, det skulle jag behöva
när brukar ni köra, och vilka tider? är ni medlemmar i gck oxå? kör ni hårt tempo eller? och hur långt/länge?

Umeå-tråden
Hej Jonka,

Nej, det finns ingen fast Happygrupp med regelbunden körning i Umeå (tyvärr).
Jag tror de flesta som satsar hårdare på träningen gör det via GCK eller multisport (IKSU kanske). Själv rullar jag runt i maklig takt för mig själv eller med hunden. Hittar rätt bra i Röbäcksskogen eftersom jag bor där.

Häng med imorgon vetja, en av få Happyturer denna säsong. 13.00 vid Elofssonhallen i Röbäck. Jag tror inte vi blir ute mer än max två timmar och tempot blir lugnt.

/Johan

Umeå-tråden
har bestämt tid med en kompis att köra mtb imorrn. vi tänkte köra kl 10 i typ 3 timmar, lugnt, och på vanlig landsväg eftersom hans dämpare är sönder. föredrar att börja köra tidigt på morron, 8,9 eller 10 helst.

Umeå-tråden
Det kommer att bli en blåsig tur idag. Ganska varmt som tur är.
Botniabanan var väl sådär vad gäller cykling. Kommer nog göra sig bättre med tåg. Några schyssta avsnitt där de grävt fram berggrunden för sprängning. Precis som att cykla klipphällar, men då berget inte polerats av väder och vind så var greppet lika bra som asfalt, trots fuktigt och jävligt. Annars mycket gyttja.
Drog upp på bräntis en sväng efteråt och provade 4X-banan. Nu har jag ju ingen större vana av utförscykling, men att försöka cykla flera samtidigt måste nog vara otäckt, precis som rayy redan påpekat. Förbannat jobbigt att cykla upp i fem minuter med maxpuls för att få åka 20 sekunder utför också. Nä, tacka vet jag skogscykling. Läskigt det här med stora hopp också. Ingen flygvana har jag, vilket blev uppenbart när jag sista vändan tog mod till mig och släppte upp bromsarna lite och bjöd mig själv på en väldigt okontrollerad luftfärd i sista hoppet. Måste ha sett löjligt ut.

PICT1133.JPG ht=725

PICT1135.JPG ht=544

PICT1138.JPG ht=544

PICT1139.JPG ht=544

Umeå-tråden
Fy vad det blåser! Flera tallar låg över cykelbanan vid Mariestrand.. Fler såg ut att vara på väg ner.
Jag är inte avundsjuk på er som cyklar i tre timmar denna dag!

Umeå-tråden
Tack för en riktigt trevlig tur idag. Fyra tappra Umeåcyklister mötte upp vid Elofssonhallen: Jon_F_B, August, jag och så i sista sekund dök Trilla upp så det blev inte mindre än två Fat Possum på turen. 12,3 km enligt GPS:en låter inte så imponerande men vi körde ganska tuffa stigar och det kändes som betydligt mer uppför än utför. Trilla kände sig inte hundraprocentig och avvek lite tidigare. Hoppas du hittade ut ur skogen och kom hem välbehållen. Några bilder blev det.

Översiktsbild.
GE-plot.jpg ht=503

Samling vid konstgräsplanen. Både spinkiga och feta hojar på turen.
Happyride_rÃbÃck01.jpg ht=543

Trilla trixar på kyrkberget.
Happyride_rÃbÃck04.jpg ht=543

Jon kämpar
Happyride_rÃbÃck05.jpg ht=725

August blev lite suddig på samma ställe
Happyride_rÃbÃck06.jpg ht=725

Jon fuskar och håller i sig i träden
Happyride_rÃbÃck07.jpg ht=725

Trilla kämpar med klättringen
Happyride_rÃbÃck08.jpg ht=725

Upp, upp, upp
Happyride_rÃbÃck09.jpg ht=725

Jon ute på Ryssvägen
Happyride_rÃbÃck10.jpg ht=725

Lyckades få med (delar av) mig själv också utan att köra omkull
Happyride_rÃbÃck11.jpg ht=543

Här viker vi av från Ryssvägen och svänger mot Skravelsjö
Happyride_rÃbÃck12.jpg ht=543

Jon hojar skoterled i Skravelsjö
Happyride_rÃbÃck13.jpg ht=543

August med byn i bakgrunden
Happyride_rÃbÃck14.jpg ht=725

Downhill
Happyride_rÃbÃck15.jpg ht=725

Brantare än det ser ut på bilden
Happyride_rÃbÃck16.jpg ht=725

När vi kom ut på skogsvägen ryckte August men klungan hakade på. Det gick ruggigt fort så det blev lite suddigt.
Happyride_rÃbÃck17.jpg ht=725

Efter det blev vi tvungna att ta äppelpaus.
Happyride_rÃbÃck19.jpg ht=725

Hyggeskörning på väg tillbaka mot civilisationen
Happyride_rÃbÃck20.jpg ht=725

Jon på hygget
Happyride_rÃbÃck21.jpg ht=725

Det var allt. Hoppas vi kan göra om det någon gång. Antingen här eller i nån annan skog.

/Johan

Umeå-tråden
Japp, hem kom jag. Att jag inte kände mej hundraprocentig är ett understatement, spydde på vägen ur skogen en bit nerför backen där ni lämnade mej. Kände mej nog som den kände röbäckssonen kände sej i Salt lake city då han jagade Mühlegg.
Nu hade jag inte mindre än tre lycramühlegg att jaga(är epo nåt ni känner igen), kunde ju bara sluta på ett sätt.
Jag kom inte ihåg hur det gick för Per men om jag inte minns fel så kom han aldrig riktigt tillbaka efter slc -02.
Men jag kommer tillbaka, slut med chimay och rödtjutstrådar här på happy och mer långbacksintervaller så kanska en dag köper jag också mystiska byxor..

//Håkan

Umeå-tråden
Jaha, där får man för att man inte håller koll på tråden eller sin mail. Missade totalt att det blev en organiserad tur i söndags, damn.
Hoppas nu fick inspiration till fler turer och att jag har bättre koll då.

Umeå-tråden
Har ni förresten sett att Google äntligen uppdaterat satellitbilderna över Umeå i Google Earth? Lite roligt.
De är dock minst ett par år gamla vad jag kan se (saknade hus).

/Johan

Umeå-tråden
Jonka skrev:
> hej!
> jag har börjat köra en del mtb nu, efter att
> endast ha kört trainer på vintern o landsväg
> på sommaren. har varit ute några ggr me mtb:n,
> det är riktigt kul! är ni allihopa en grupp som
> brukar köra eller? ni verkar kunna rätt många
> olika stigar och vägar, det skulle jag behöva
> när brukar ni köra, och vilka tider? är ni
> medlemmar i gck oxå? kör ni hårt tempo eller?
> och hur långt/länge?

Aj då. Nu blir det farligt med Jonka i skogen, du måste lova att hålla igen!!! Jag kommer att vara i Umeå sista helgen i november, kanske kan vi dra ihop något intressant d.v.s om du är ledig från ordinarie träning då? Och jag lovar, vi väntar på varandra ;o)
//Steff

Tillbaka
Topp