Umeå-tråden

Umeå-tråden
Vart är den där stigen?
Ser ut att ligga längs sjön, är det på andra sidan (bort från stan)?
Såg ju helmysig ut, den vill jag testa när mina dubbdäck är inkörda!

Umeå-tråden
Vad fint med snö! Här har man flyttat till staterna för trevligare cykelväder och vad får man? En vecka med hällregn och först idag shortsväder. :)

Umeå-tråden
Inväntas efter düskbeställning:

shimano XT vevparti - 08
Sram X.9 bak+framväxel
Sram PG980kasett
Sram 991kedja
Sram x.7reglage.

Jag är inte bara lite peppad! När alla nya delar får hamna på cykeln kommer den i princip enbart ha silverfärgade, eller svarta delar, med undantag för LXnaven som är gråblå.

Vi får väl se när actionsports spottar ut paketet, men väntetiden är det värt.

edit: Är det möjligt? Dom har skickat paketet, beställningen lades i eftermiddags igår.. Väntas enligt UPS att vara framme redan på fredag.. Damn!

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Brakastruten du hade ett kort på en stig alldeles intill vattnet vid Nydalasjön, går den stigen runt hela sjön? Jag bor på Ålidhem och joggade till Nydalasjön och bort till kinabron längs vägen... men då ser man ju knappt sjön ;(

Hur långt är det runt? Hört bud på allt mellan 8-12km

Umeå-tråden
Jag har kört stigen nu också, på sina ställen smal och teknisk, på andra mer öppen och svepande, underbar helt enkelt!
Men den får tyvärr bara från i höjd med universitetet och upp till badet, fast på andra sidan finns där nog också lite stigar, har inte hunnit kolla så noga där än, någon som har lust att guida en tur?

Hur ser det ut runt grjössjön nu förresten? Jag var uppe och kikade lite vid hundspåret, där såg mest ut som skidspår och det vill man ju inte cykla i väl.

Umeå-tråden
Det är väl uppenbart antar jag att min cykel numera är skogsduglig, jag är så lycklig!

Ice spiker kan för övrigt rekommenderas starkt, dom biter helt underbart och släpper på ett kontrollerat och förutsägbart vis.

Umeå-tråden
..::Larzzza::.. skrev:
-------------------------------------------------------
> Brakastruten du hade ett kort på en stig alldeles
> intill vattnet vid Nydalasjön, går den stigen
> runt hela sjön?

Det finns en ganska hård och bra grusväg som går från sandstranden norr över om sjön, runt österut och ner till "kinabron". Därifrån ska det gå att antingen cykla asfalt ett tag, och sen svänga ner i skogen mot sjön, eller kanske köra på någon väg längst strandkaten om det finns.

Brukar kunna bli typ 1 mil, en riktigt snabb runda då underlaget är bra. Vill man kan man ju svänga av mot elljusspåret norr om sjön på sommaren, där brukar det vara fint, och blött..
http://kartor.eniro.se/query?&what=...;923;692&mapcomp=;;;;;;;;;;;;;;0;0;;;;0&stq=0

Umeå-tråden
..::Larzzza::.. skrev:
> Hur långt är det runt? Hört bud på allt mellan
> 8-12km

Runt sjön skall det vara ungefär 9 km. Springer du från tunnelbacken, via nydalahöjd till kinabron och sedan medurs runt sjön, svänger av av vid tomtebo och sedan åter över ÅC har du en fin vända på ca 13 km.

Umeå-tråden
Ja... Jag behöver inte säga något. Jag instämmer bara!
Vill man inte möta irriterade löpare på elljusspåret sommartid, så är det lite rymligare på hundspåret! Men då får man lov att tåla att där kommer ngn. hund emellanåt. Inte för att vi väl ä så stingsliga om det, här uppe? ;-)
Förövrigt skönt, ifall folk lät bli att gå på hundspåret vintertid, med benbrott som följd hos hundarna!
Ok jo, det är blött även i det spåret! Bitvis riktigt knöligt.

Umeå-tråden
Rita är jag för klantig för, men det är inte svårt att hitta ändå!
Sett från älvhållet, så passerar du själva Nydalabadsanläggningen mellan dess wolleyballplan och minilandet med dess elbilar, via en cykel/gång-väg. Då kommer du till en baksidan av vattenrutschbanan och en mindre bilparkering. Där står en anslagstavla i trä. Där är starten på hundspåret! Karta finns där, med olika längd på skidspår.

Det har funnits vindfång och grillhyttor längs med en del av dem, men de är riktigt genomruttna nu..
Backar du i tråden (sid.5), så hittar du en del blöta bilder från somaren som var.

Umeå-tråden
Ahh, äntligen lite lunchcykling. Det var ett tag sedan. Skoterspåren bar bra nu när det frusit på men det var lite stötigt med helstelt där hästarna gått :)

Passade på att knäppa ett par bilder med mobilen. Man har ju inte varit bortskämd med fina dagar den här vintern.

Jan14-lunch_01.jpg ht=725

Jan14-lunch_02.jpg ht=725

Jan14-lunch_03.jpg ht=725

Jan14-lunch_07.jpg ht=725

/Johan

Umeå-tråden
ni har det bra ni, själv sitter man hemma sjukskriven i väntan på magnetröntgen. det är mest troligt ett discbråk som jag fick när jag cyklade omkull i september. läkarna har behandlat det som en inflamation i ett muskelfäste. nu när jag inte kan sova på nätterna längre på grund av smärtan kommer dom på att det nog är disc problem... inget skogs manglande förän augusti. bara att börja jobba på "pondus kulan"... tragedi...

Umeå-tråden
Inte alls roligt.
Har inte diskbråck själv, men en uträtad och ngt. tvärtomböjd nackpelare.. En ständig glappkontakt i nervtåtarna och inte några stora marginaler. Resultatet efter en missad baklängesvolt.

Hoppas också att du får bra hjälp! Att hänsyn visas framöver, då kan tillvaron bli ganska bra ändå. (Två grannar med diskbråck, ena i nacken.)

Umeå-tråden
Snygg!
Hur hårt ska du köra med den? Lätta hjul är ju trevligt men man får ju gå upp i vikt om de ska tåla mycket hopp och lek. 24-tum kanske? Ska du köra SS så är ju ett riktigt SS-nav att föredra. Inte så bra koll på produkter dock. Actionsports.de har ju rykte om sig att bygga bra hjul.

Vevar har jag ingen koll annat än Shimano. Hone två klingor och bash med stålinserts för pedalgängan är fina (du kan ju skrota lillklingan).

/Johan

Umeå-tråden
jaaa... det är inte lätt men det börjar luta mer och mer mot riktigt ss nav 26"(24" är uteslutet då den ska rulla mycket och hyfsat snabbt.) har sneglat lite på fire eye både hjul och vevar men hittar inga vikter... tack för tipsen.

Umeå-tråden
Nu har jag just kommit hem från en tur i skogen vid nydala/tomtebo. Stigen längs sjön var helt blankis, jag slirade runt som tusan trots dubb. Längre in i skogen nere vid tomtebo däremot var det bra grepp och snabbt underlag, kanonroligt att bränna runt på dom små smala stigarna. Dock väldigt knöligt, mina handleder är helt trasiga nu, nästa cykel ska definitivt ha framdämpare...

Får se om det dyker upp nåt på posten snart...

alidhojd: Ser rolig ut den där!

Umeå-tråden
Efter lite uppgraderingar av hojjen. Det är en likadan cykel som Brakastruten har, merida whitewater, men det enda som har hängt med från början är styrstam, styre, sadelstolpe och sadel.
De senaste uppgraderingarna innefattade:

Lättservade plattispedaler från BBB
Vevparti XT 770
Kedja SRAM 991
Kasett SRAM PG980
Bak+framväxel x.9
Växelreglage x.7
Bromsreglage LX.

Cykeln känns som ny igen, och otroligt mycket mer rapp än tidigare :) Det blev en tur ner för bräntberget igårkväll i mörkret. Hur kul som helst!
DSC023292.JPG ht=510

DSC02333.JPG ht=510

Umeå-tråden
Snygg rayy. Böjen från sista vajerstoppet ner till bakväxeln ser lite oharmonisk ut. Det går inte att få den lite mer S-formad så att höljet går rakar in i stoppet?

Cykla utför Bräntberget i mörker lät vådligt med tanke på rådande före :)

/Johan

Umeå-tråden
JojjeM: Jo, den var det. Höljet hade fastnat på ändhylsans kant, men ungefär 20 minuter efter att bilden var tagen fixades problemet :)
Bräntberget var helt okej på vägen ner, cateyelampan lyste bra, dubbdäcken bet helt okej (dock inte bra:), och backen var hård och utan gupp.

Det ska bli kul att tesat cykeln nu i vår/sommar. Gaffeln blir lite för stel för att jag ska få ut allt av cykeln nu, men den känns riktigt skön. Äntligen

Umeå-tråden
Trevligt, rayy! Borde kännas lite lättare på bakhjulet? Betydligt trevligare kassett än orginalet..
Sommarfin kedja. En annan kör tråkigt svarta länkar. :-(
"Före"-bilden torde ha påminnt om min på sid 13? (Med RST-gaffel.)

Umeå-tråden
Det finns obehagligt nog en nästan exakt likadan, fast det är typ en f300 eller något sånt, med fruktansvärt bucklig ram, den brukar gå runt universitetet och ålidhem. Varje gång jag ser den hugger det till i hjärtat och jag tror att någon backat över min cykel, innan jag kommer på att jag sitter på den eller liknande :)

Umeå-tråden
Jo, jag har sett den... Låt mig omformulera mig: Jag ser den varje dag! Det är hemskt. Som en tillknycklad ölburk som nån försökt räta ut för att kunna få pant för den. Brukar stå bakom sjukhuset, utanför MB. Huvva!

Umeå-tråden
Marran: Jaha, så det är DU som har den där cannondalen! Jag trodde att det var skrynkelramen som jag såg igen första gången jag såg din cykel på stan (utanför megazone för en vecka sen eller två), men sen såg jag att din var hel.
Fint specad, den såg rapp ut.

Umeå-tråden
Äntligen är fettocykeln tillbaka i Röbäck. Var ute en sväng igår på lunchen i det fina vädret och rastade hunden och tysken.

Skoterspåren var bitvis bra och bitvis i mjukaste laget i värmen. Funderar på en pannlampstur ikväll.

17 kg tysk
vrvinterlunch_03.jpg ht=543

Sorbet i bettysarna
vrvinterlunch_11.jpg ht=725

Man är värsta rebellen
vrvinterlunch_13.jpg ht=725

Soligt och fint
vrvinterlunch_16.jpg ht=543

På spåret
vrvinterlunch_23.jpg ht=725

/Johan

Umeå-tråden
Fina bilder. Att hojjen ändå väger 17kilo, det är en hel del, men i snön spelar vikten ingen roll alls :)

Jag har planer på att eventuellt köpa en kollegas gamla giant AC. Hyfsat gammal (2003), men med manitoubakdämpare med SPV (tror det var en 4way, kanske), och annars ganska bra komponenter. Cykeln är lite sliten, men kollegan och jag ska rusta upp den. Får se om det blir köp eller inte.

Några av problemen är att RS psylogaffeln inte går att skruva upp (U-turn alltså) från sitt lägsta läge, att bakdämparen har blivit tömd på olja (dåliga packningar troligtvis), och att lite bussningar/lager här och var i baklänkaget glappar.
Måste lösa dom lite större problemen innan vi ser vad som händer med cykeln.

Umeå-tråden
rayy skrev:
> Fina bilder. Att hojjen ändå väger 17kilo, det
> är en hel del, men i snön spelar vikten ingen
> roll alls :)

Ja, jag är själv lite förvånad men det är vad vågen säger. Har man inte bråttom så spelar det inte så stor roll :)

> Jag har planer på att eventuellt köpa en
> kollegas gamla giant AC. Hyfsat gammal (2003), men
> med manitoubakdämpare med SPV (tror det var en
> 4way, kanske), och annars ganska bra komponenter.
> Cykeln är lite sliten, men kollegan och jag ska
> rusta upp den. Får se om det blir köp eller
> inte.
>
> Några av problemen är att RS psylogaffeln inte
> går att skruva upp (U-turn alltså) från sitt
> lägsta läge, att bakdämparen har blivit tömd
> på olja (dåliga packningar troligtvis), och att
> lite bussningar/lager här och var i baklänkaget
> glappar.
> Måste lösa dom lite större problemen innan vi
> ser vad som händer med cykeln.

AC:n är fin. Jag jagade en begagnad sådan innan jag köpte Curaren. Hittade ingen som jag tyckte priset var rätt på. '
Det låter ju som lite fix på den där men det är ju naturligtvis en fråga om pris. Service av Swingern kan ju vara lite knepigt så det är nog bäst att lämna bort (Dr. Spoke?) men resten är ju inte atomfysik.

/Johan

Umeå-tråden
Gaffeln ska inte var något problem att fixa så länge det finns delar. Jag ska ringa shimaho på måndag/tisdag och höra.
Bakdämparen kan bli strulig, då manitou inte har någon svensk agentur längre. Dr. Spoke kan dock kanske ha delar, antingen lämnar jag in dit eller köper packningar och fixar själv. Det känns lite som att fixa själv nog är altenativ ett, även om just jag inte har någon erfarenhet av bakdämpare jobbar jag i alla fall cykelverkstad så...

Det lär då bli intressant i alla fall :)

Vad har du köpt för saker utöver cykeln sedan du börjat köra lite mer AMliknande? Fullface? Kroppsskydd? Långärmade tröjjor? et.c..

Umeå-tråden
Haha, tyvärr kör jag inte nåt tufft alls så jag puttrar vidare med min XC-hjälm och gympabyxor.

Angående dämpare har jag en som du kan långtidslåna eller köpa billigt. Visst är det 190x50 till AC:n? Plushare än Swingern är den också :)

/Johan

Umeå-tråden
Jojje: Hehe, det låter kanske som en lösning. Vad handlar det om för någon dämpare? Var det den du hade på tysken tidigare? Har sett bild, men minns fortfarande inte vilken det nu var...
ACn är inte köpt än, men får jag som jag vill köper jag den till rätt kurs. Hela grejjen blir att det måste handla om rätt peng då jag har andra saker som behövs, typ ett vettigt köksbord... :)

Brakastruten: Hade jag inte redan haft två projekt på G hade jag nog huggit orangeramen. Ovanlig, och rolig säkert.

Umeå-tråden
rayy skrev:
> Jojje: Hehe, det låter kanske som en lösning.
> Vad handlar det om för någon dämpare? Var det
> den du hade på tysken tidigare?

Precis. Det är en X-Fusion Vector PVA. Jag kan skicka med två fjädrar, en 550 lbs/in och en 750 lbs/in och du får gärna provköra den ett tag medan du grejar med att fixa Manitoun. Den bara ligger. Du kan använda samma monteringsdetaljer som för Manitoun.

file=13170

Jag gillar den bättre än den Swinger 4-way jag kör med nu men fördelarna med att köra 200x57 överväger (lite högre BB och något brantare vinklar).

/Johan

Tillbaka
Topp