Umeå-tråden

Umeå-tråden
Här har det hänt en del på en vecka...
Ravy: Jo den står en del utanför megazone, jag sitter och svarar i telefon åt bredbandsbolaget för att finansiera mitt prylberoende. Jag tror nog den är ganska rapp ändå, enkelhet och ålder till trots

Härliga bilder jojje, hur känns det att gå från stel ss till fullgung med växlar bara sådär?

Vet någon hur föret ser ut runt nydalasjön nu, det verkade lite slaskigt när jag gick hem, men jag har varit och förlustat mig i fjällen så jag har dålig koll...

Kan för övrigt meddela att ett paket har landat i stan, ska hämta det i morgon, ett nytt projekt!

Umeå-tråden
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Härliga bilder jojje, hur känns det att gå
> från stel ss till fullgung med växlar bara
> sådär?
Hojen är alltså inte ny utan har den har bott nere i Uppsala ett år. Jag har jobbat där nere och veckopendlat men nu har jag hittat ett jobb i Umeå så hojen får flytta hem.
Den stela enpetaren har jag haft kortare tid faktiskt. Skaffade den för att ha en cykel på helgerna. Väldigt skoj med omväxlingen. Båda har sin charm.
/johan

Umeå-tråden
Nu har jag varit på ica och hämtat mitt nya projekt, en snygg röd SC chameleon och en Marzocchi maraton gaffel på det, i sjysst pakte från stockholm. Jag letade upp en gammal styrstam och ett hjul så jag skulle kunna hänga den på väggen, och kastade ihop den lite provisoriskt:

_MG_7556.jpg ht=484

Lite annat lull-lull som ingick:

_MG_7558.jpg ht=484

Nu måste jag bara börja härja rätt på resterande prylar som bygger upp en komplett cykel, har ni något liggande som ni tror jag skulle ha nytta av så maila gärna så kommer vi överens om nåt, tänkte att detta skulle bli ett beg/happyprojket så långt det går :)

Umeå-tråden
Tack! Det ska erkännas att det är något av en dröm :) trodde inte jag skulle kunna ha en dedikerad lekcykel

Tanken är allt/stig/xc, dvs xc med betoning på lek och inte svettos

Jojje: framhjulet är för v-broms, jag vill ha skivor...

Umeå-tråden
marran skrev:
> Jojje: framhjulet är för v-broms, jag vill ha
> skivor...

Om du står ut med v-bromsytor kan du få ett framhjul för en femtilapp eller i utbyte mot nån cykelpryl du har över. Det är formulanav med 6-bults skivfäste och en bred Alex DM24-fälg. Om jag kommer ihåg rätt så är det spikrakt och rullar bra. Har tyvärr inget matchande bakhjul.

/Johan

Umeå-tråden
Mailade på blocketannonsen ovanför jojjes bakdämpare, här ovanför.. Killen finns på Grubbe, Orangeramen är en 03:a(hängt inomhus i tre år), bromshandtaget var tydligen trasigt. Gaffeln ja, den var i princip ny. Å så, kan han inte klämma ur sig ngt. pris! Jag ogillar sånt! Tradera hade varit ok iså fall..

Gaffeln kunde ju bli bra förstås.. hrm.

Umeå-tråden
marran skrev:
> Jojje: Det hjulet låter inte så dumt, dm24
> betyder det 24 tum eller?
> är det 26" så står jag med femtilappen i
> handen!

Jodå, det är 26 tum. 24 står för innerbredd i mm? Från Alex webb (ingen lättviktare som synes):
DM24.jpg ht=589

Vi kan väl höras via PM i helgen eller framöver om överlämning.

Själv plockade jag upp hjul till min blivande pendlare idag:

flipflop_01.jpg ht=725

flipflop_04.jpg ht=543

/Johan

Umeå-tråden
Rena "terrängturen" på cykelbanorna idag! :-) Extra skoj när ena handen håller i hundkopplet.
Uppdaterar med en ny bild på vinterhojen, efter att ha återfått dämpning framtill:
Happy003.jpg ht=480

Har gubbifierat med fjantigt kedjeskydd, dator, uppladdningsbar lampa, en cm gaffelrörsdistans och Dart-gaffel, sedan förra bilden.
Gaffeln gillar inte kyla ngt. vidare, men är ändå betydligt skönare än helt stelopererat!

Umeå-tråden
Det är fler som bygger, nämligen jag. Min nya racer börjar bli klar och jag funderar över om det är dags att köpa nya hjul också. Har fulcrum 5 nu, men de är ju snart ett år gamla och bör således pensioneras... Har som varit inne på fabriksbyggt, men det kanske vore nog så bra med ett par handbyggda? Är det nån som har koll på vem som bygger bäst hjul i Umeå? Grubbe-killen, vad han nu heter, eller nån annan?

Jon.

Umeå-tråden
Jepp, snart bär det av. Jag värmde upp med fyra och en halv timme vasaloppsspinning igår och det gick bra med både rygg, bakdel och ben.
Räknar inte med att fixa nya hjul tills dess, men resten av cykeln är iaf klar. Funderar på vart jag skall provcykla den. Känns ju lite segt att börja justera växlar och ha sig när man kommer fram. Hade jag en trainer hade det väl gått bra, men nu lutar det åt ett nattlig tur i sjukhus-/universitetskulverten.

Umeå-tråden
Förresten, på tal om Italien och att därmed flyga med cykel. Inte bokstavligen alltså, det är jag alldeles för feg för. Är det någon som har en bra cykeltransportväska (helst hård) att hyra/låna ut över Påsk?

Umeå-tråden
Jag köpte ett par med 28 ekrade Mavic/Open-Pro+Sapim CX-ray-DT/revolution ekrar+Tunenav förra året. Om jag inte kommer ihåg fel kostade ett par ca 4 K inkl frakt. Starbike levererade dessa välbyggda hjul riktigt fort.
http://www.starbike.com/index.php?cat=parts&lang=en

Vi byggde egna väskor för några år sedan. Kropp i plywood,köpte metall beslag till hörnen samt lås och handtag. Kostade några hundralappar och var gjort på en kväll.

Umeå-tråden
Jo, de hade mycket fint på starbike. Jag velar nåt vansinnigt. Bontrager Race X Lite Ti, halva priset från tyskland, 50mm carbonhjul från taiwan för billig penning. Du har inga gamla finhjul till salu Stibbo? Ja, innan Italien hinner jag ju inte och det dröjer ju innan det är cykelföre här uppe, så det är ingen brådska. Bra idé det där med att bygga en låda. Borde ju vara lätt gjort.

Umeå-tråden
Jag sålde mina Corima förra året, som du kanske kommer ihåg? Vad skall du ha hjulen till, skall du börja tävla i år? Om inte så skulle i.a.f jag köpa ett par handbygda, bekväma, lätta lågprofilshjul som är enkla att utföra service på. Fast 50 mm fälg är ju alltid läckert!Inte bekvämt och beronde på vad det är för hjul kan det bli dyrt om någon eker går av. Jag hade ett par Topolino(lågprofil) hjul för några år sedan med kevlarekrar. Ekrarna gick från fälgkant till fälgkant igenom navet(i ett stycke) Om någon eker hade gått av hade jag varit tvingad att skicka hjulen till Holland(!?)för ekerbyte.

Umeå-tråden
Roligt. Jag åker på 620 kronor oväntade utgifter på det paket jag beställt från the US. Ska nog kunna hämta paketet imorgon dock.

Annars är allt annat på väg, gaffeln i ett separat paket från halmstad. Får se när det kommer, sen blir det ut och köra :)

Umeå-tråden
Nä, inte ska jag tävla, men jag ska cykla rätt mycket och förhoppningsvis ganska fort. Så det är hårt och stötigt med högprofilfälgar? Det hade jag inte tänkt på, men det är helt klart relevant.
Ett annat hjul jag har funderat på är DT 1450. Det känns ganska mycket som ett standardhjul och borde nog kunna uppfylla kriterierna om pålitlighet (28 ekrar) och servicelätthet (nav och ekrar har standardutförande). Bra pris på dem på CRC, 4700:-

Rayy, jag känner med dig. Mitt nya styre fick en extra prislapp i tullen och mitt senaste Taiwanpaket sitter fast där...

Umeå-tråden
Då är det bara att slå till på DT1450? Det verkar vara grymt fina hjul och till ett sådant pris har man inte råd att INTE köpa dem? Jag tycker att gången på högprofilhjul är klart hårdare/stötigare än på lågprofil.Hur går det med väskan? Det blir trångt ned till Skavsta om en av er måste ligga i bilen :o)

Umeå-tråden
marran skrev:
> Jag har kikat lite på dom där Topolino, är dom
> nåt att ha?
> Verkar ju lite som fattigmans-lightweight,
> förutsatt att dom är billiga såklart

Jag tyckte bra om Toppolino hjulen. Grymt mjuk gång,styva lateralt, backar klarades av lekande lätt och som du förstår var igångdrag inte några problem.Definitivt bland de bästa hjul jag har haft!Betalade 7500:- för ett nytt par Jag föll dock för frestelsen att köpa kolfiberhjul så mina Toppolino såldes här på Happy för en billig peng

Umeå-tråden
Brakastruten skrev:
> Vad surt, rayy.. Blev det på plussidan ändå,
> mot tyska och engelska sidor?

Jo, det blev det. Delarna gick ju bara att få tag på från bens cycle i USA egentligen, så... Ska hämta upp paketet nu och ta det till jobbet, jag är peppad!

Umeå-tråden
ingen bild än, men leveransen från bens cycle har kommit. Monterade fast klingan fram, och provsatte dit kedja och nav (inte komplet hjul än) och drev+låsring. Pedaler och korgar har åkt på vevarmarna också, det ser bra ut hitils.

Jag ska nog ekra framhjulet "3 leading 3 trailing" eller radialekra.

Umeå-tråden
Hehe, jag fick tillbaka kameramobilen idag från lagning så jag har en ursäkt i alla fall! Bilder kommer imorgon, annars ryker väl huvudet :)
Milwaukeenaven såg galet bra ut, jag är riktigt nöjd med finishen. Låsring skickade dom med till navet också, "bara sådär"..

Måste kolla in kedjelinjen imorgon, jag tror att den såg bra ut, men ska dubbelkolla när jag spänt kedjan och så, har inte ens kapat den nu.

Umeå-tråden
rayy, hur går det? Bygger du hemma eller på jobbet. Jag hade faktiskt ett ärende på Intersport på lunchen idag och frågade efter dig men fick besked att det var din lediga dag :)

/Johan

Umeå-tråden
stibbo skrev:
> ... Jag tycker att gången på högprofilhjul är klart hårdare/stötigare än på lågprofil...

Beror väl lite på hur högprofilhjulen är tillverkade, dvs om ekrarna är fullängd och fästade längst ut i fälgen typ hed Alps, gamla Cosmic Carbone eller om det är korta ekrar som fästs i kanten på högprofilen.
Har både Alps och ett Carbone med fullängdsekrar och upplever de som lika eller tom komfortablare än de 32-ekrars lågprofilhjul jag provat.

Umeå-tråden
Jag antar att det är som allt annat.. En smaksak? Jag håller med dig att gamla Cosmic Carbone var grymt stötiga. Har inte kört med de nya dock. Tycker att mina Corima 2007or var rätt hårda men det är säkert så att tillverkarna gör bättre hjul hela tiden.

Umeå-tråden
stibbo skrev:
> ... Jag håller med dig att gamla Cosmic Carbone var grymt stötiga...
Skrev jag inte precis tvärtom? Jag tycker de är bekväma:)

Umeå-tråden
Min dumsnåle tölp!
Fräschade upp min -95:a Schwinn ,innan jag ställde undan den. Kan vara bra att ha.. Bytte bl.a. neoprengrepp på bull-styret.
Nu visar sig bakvxl.reglaget ha gett upp! Den drar ingen wire, trots olja. Verkar glappt, för man kan finta den lite.

Funderar på att byta ner från STX 7-vxl. till Accera 8-vxl, alternativt upp (ifall framklingorna vill) till Deore 9-vxl. med lvg.kassett. Sitter en 8-delad kassett på LX-nav nu!

Kände bara för att gnälla över min beklagliga dumhet lite. Kommer jag att kunna rädda neopren-höljena, eller är det bara att betala en gång till?

-Spänningen är ooooolidlig!

Umeå-tråden
Vädret igår och idag har inte varit dåligt...
Jag tänkte fara ut en sväng idag, i princip nu eller på en timme, om nån läser detta och blir sugen på att hänga på så ring, 073 åtta två åtta två 591
jag tänkte fara på stigarna vid och runt nydala om ingen har bättre förslag

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
JojjeM skrev:
> rayy, hur går det? Bygger du hemma eller på
> jobbet. Jag hade faktiskt ett ärende på
> Intersport på lunchen idag och frågade efter dig
> men fick besked att det var din lediga dag :)
>
> /Johan

Tjena!
Jag bygger på verkstaden, och det går bra fast jag har inte kunnat bygga mer i helgen då jag var ute hos lite släkt i Lycksele. Åkte buss dit på fredag, och det sjuka var att jag såg dig svänga förbi busstationen på fixien (jag satt inomhus). Det såg ut att gå fort för dig! :)
Bilder kommer på måndag, jag har inte hunnit ta några än. Väntar fortfarande på fälgar från CRC och framgaffel från singular här på forumet.
Kan slänga upp en mobilbild på vevpartiet, och en bild från skidåkningen jag hade ute i skogen i helgen. Var ute 4 mil från Lycksele, där det var 1.2 meter snö och totalt vindstilla. Inte ett ljud hördes, grymt..

46tänders TA Specialitesklinga, shim. 600vev och röda läderremmar till MKSkorgarna
Andra pedaler ska på.
temp2.JPG ht=480

Måste skaffa turskidor att ha i stan alltså...
temp1.JPG ht=480

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Ser bra ut det där rayy.
Lustigt att du såg mig. Jag var på väg en sväng förbi Cyclestore efter jobbet. Kanske gör ett nytt försök att titta förbi på Mariedal i veckan.
Vad ska du köra för kedja? Min 39-kronors från CO har töjt sig oroväckande mycket på bara en vecka :)

/Johan

Umeå-tråden
På så vis JojjeM! Du körde ju i alla fall på stans enda väg som går att cykla på nu. Isen går i alla fall mig på nerverna annars.
jag kör på en KMC INOXkedja. Har ingen aning om hur den kommer att fungera, men förhoppningsvis bra :)
KMC%20Inox%20S10%20Stainless.jpg

Den ser dock inte helt ut som på bilden i färg..

Sväng förbi till veckan vetja. Förhoppningsvis får du se ett uppekrat framhjul eller ramen då, man vet aldrig.. Jag mekar ju ihop hojjen på jobbet i alla fall.

Har du några tips till om jag vill våga mig ut i dagens väglag med fixien sen? Det känns lite osäkert att köra med korgar och allt på isen..

Umeå-tråden
Aha, rostfritt låter ju inte så dumt. Får leta runt lite. Känns ju synd att köra slut på klinga och drev för att man man köpt en skräpkedja. Veckans väglag har ju dessutom varit extremt drivlinefientligt.

Ang att köra på dåligt väglag så är det ju inte optimalt med korgpedaler. Ja kör mina med ganska löst spända remmar. Svårt att få något skönt rundtramp men funkar att skidda med och ganska enkelt att komma ur. Sen får man ju ta det lugnt där det är som mest spårigt.

Jag ska försöka kika förbi.

/Johan

Umeå-tråden
JojjeM:
Jag sorterade efter pris på nätbutiken, och den där verkade vettigast. Rostfritt känns bra även om väglaget ääääter drivlina.

Jag tror att jag måste mjuka upp läderremmarna till korgarna, dom fungerar inte så bra med skorna just nu. Väntar dock fortfarande på "rätt" pedaler från CRC. Har du någon erfarenhet av hur snabba (läs: långsamma) dom är på att skicka? Mitt paket har legat och mognat i en "international hub" i england den senaste veckan. Kan paketet kanske ha lämnat england, fast det står att det är kvar i det där paketdistributionsstället? Det borde ju stå det på trackingen i så fall.

annars
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=17853
Hehe, någon är populär :)

Umeå-tråden
Ok, Stibbo och ni andra. Jag har fått en offert från re-cykel.se på ett par hjul enligt följande:

Tune MIG 70 röd 28
Tune MAG 180 röd 32
IRD Cadence VSR Road Rim 32
IRD Cadence Road Rim 28
DT Swiss Alu nippel 2.0x12mm färgade röda (60)
DT Swiss Revolution Silver (44)
DT Swiss Competition Silver (16, drivsida)

Jag tycker det ser bra ut. Är det nåt ni skulle ändra? 5680:- färdigbyggda är snäppet mer än DTSwiss1450, som är det andra alternativet, men handbyggt känns lite bättre utan att jag kan motivera varför.

För övrigt tog jag en rejäl mtbtur idag. Utforskade lite småöar i älven, dundrade upp och ner för Holmsunds svarta pist och försökte undvika fartdårar i skoterspåren. Sjukt bra grepp på de där nokiandäcken alltså...

Umeå-tråden
Denna uppsättning kommer att göra det lääääätt i motluten. Personligen hade jag nog köpt CX-ray ekrar till framhjulet. Hur kommer de att ekra hjulen?

Hur går det med väskor och transport till flygplatsen?

Tillbaka
Topp