Umeå-tråden

Umeå-tråden
Tog lite mobilbilder på delar av cykeln idag. Kedjelinjen ser bra ut, och jag har öppnat baknavet för att kolla hur det fungerar och det ser bra ut. Enkelt utbytbara nållager är bra i längden.

TEEEEEEEMP285.JPG ht=480

TEEEEEEEMP286.JPG ht=480

TEEEEEEEMP287.JPG ht=480

Umeå-tråden
Jag var och tjuvkikade på rayys bygge igår. Såg fint ut. Snygga nav och vevar.

Är det någon som vet någon mekanisk verkstad som svetsar aluminium i Umeå? Jag drabbades av en obetvlinglig lust att väcka liv i min Merida med spricka i svingen :)

/Johan

Umeå-tråden
Sådärja. Det är bara en styrlagersmutter, och frambroms kvar att montera på fixien och sen är den klar.

Byggde fram och bakjhul idag på mavics cxp33fälg, sapimekrar och milwaukeenaven. Efter att ha behövt ekra om bakhjulet en sväng då ekrarna blev för långa gick det bara klockrent. 3kors bak, och radialekrat fram. Då jag väger så lite (sub 70) hoppas jag att radialekrat går bra.

Imorgon ska jag in och dra fast sista muttern och fixa frambromsen, sen ska jag ut på parkeringen och testa lite. Körde en sväng inomhus igår och det kändes riktigt bra och intressant. Geometrin på peugeoten är jättekonstig men bra. Kort överrör (typ 55 cm) mot sadelröret (55 cm det också) och lite naturlig setback i ramen. Sittställningen känns lite layed back men samtidigt rapp i framändan. Ska bli skönt med lite "riktiga" tester.

Hjulparet landade på 1.85 kg, hela cykeln ska vägas snart. Lär inte bli lätt, ramen väger bly :)

Lite mobilbilder, vettiga bilder kommer sen...

DSC02515.JPG ht=360

DSC02516.JPG ht=360

DSC02510.JPG ht=360

DSC02521.JPG ht=360

Umeå-tråden
Själv längtade jag desperat efter skogscykling så det blev ett rätt misslyckat försök med pannlampa ikväll. Det var för mycket snö helt enkelt men jag fick i alla fall känna lite på nya sadeln (billig Spectra/Velo).

Ny svettosadel
marskvÃll_01.jpg ht=544

Passage av liten bro
marskvÃll_04.jpg ht=544

Man fick hålla tungan rätt i mun för att balansera på stigen
marskvÃll_07.jpg ht=725

Cykelsällskapet ser lite skeptisk ut
marskvÃll_08.jpg ht=544

/Johan

Umeå-tråden
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser ju kalas ut det där rayy. Snyggt med
> radialekrat och väldigt snyggt vevparti.
> Vad kör du för däck och dimension?
> Utväxling?
>
> /Johan

tackar tackar! Jag har ett par michelin speediumdäck på nu, hade dom över sen tidigare. 23-622 är det som gäller, men jag skulle gärna ha lite större däck. Typ 30-622, blir nog mer komfort i det.

Jag funderar på att köpa en fizik aironesadel som sista pricken över i till cykeln. Just nu är kombinationerna styre/styrstam och pedaler/remmar respektive röda. Sadeln är svart, med ett rött streck. Får se om jag tar mig råd, kan nog öka stöldbegärligheten...
Premiärkörde lite på parkeringen idag föressten, ska ut och köra en sväng på stan på lördag.

Fina bilder från skogarna Jojje.

Umeå-tråden
Brakastruten skrev:
> Snuskigt vacker sadelstolpe på "fultysken",
> Jojje! Är det kolfiber rakt genom? :-p

Jo, det är en MonoC i äkta lyxplast. Ett arv från min insomnade Merida. Ursprungliga ägaren hade uppgraderat med denna som var längre och lättare än original.

Kul med provrull rayy. Ska se mig för om jag ska korsa några gator på stan på lördag :)

/Johan

Umeå-tråden
Fick dålig respons sist, antar att jag var lite sent ute, så här kommer ett nytt försökt:

Cykla imorgon någon timme, gärna förmiddag, antingen runt nydala där jag hittar eller något annat ställe om någon hittar där :)

Umeå-tråden
Förrådsrensat!

Hivat ett par 26" hjul(marran..ha så skoj!)

-och nåra däck + en kultig bärbar 386a och laser till win95. Visst ja, det stod ett 67 l. akvarium ivägen också... (Det for en datorkompis med! Skönt.)
Nu var det färdigrensat, för denna gång! Dags att börja samla igen. ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Marran:
Sunrims Z19 (fälgbroms). Framnav Shimano HB-RM40, Baknav Shimano FH-MC18 med mek. fräsch CS-HG30-81 kassett (8delad). Sitter hårda MichelinWildgripper (från min gamle Schwinn) på dem, gröna! Hyffsat raka hjul, men en kula saknas fram, låter inte så tokigt ändå.

Umeå-tråden
Det blir ju nästan bättre än han förtjänar :)
Vart kan man plocka upp dom då?
Har tenta idag och imorrn, men i helgen finns oceaner av tid för dylika utflykter!

Umeå-tråden
Såja, nu var man hemma, 2 prima hjul rikare. Ska trycka i lite fett i lagrena så kommer de att bli alldeles utmärkta pendlar/låna ut i skogen-hjul!
Tack återigen för dom!

Apropå hjul, jag ska ju fixa hjul till den blivande fincykeln också, sitter och suger på om man ska beställa ett I9 baknav nu när dollarn är låg. Kan någon i stan mecka ihop ett bakhjul för billig peng? Hur mycket brukar det kosta med hjulbygge?

Umeå-tråden
Ja, ha så skoj på dem!
Till veckan byter min renoverade tandem ägare... snyft! Men den är värd ett roligarer liv, på landet.

-Hoppas du inte trodde att du var i farten kl. 16? I så fall har du skruvat fram två timmar.. :-D

Umeå-tråden
Hej!

Har inte varit så aktiv här på tråden på sistone, men jag kollar in ibland och ser att den lever. Trevligt!

Vet inte om det är någon här som brukar träna på IKSU? Tycker ni inte att priserna är hutlösa? Passa på att gå på årsmötet ikväll och sätt styrelsen på plats! Efter Vertex uppmärksammade artikel om IKSU så är det några studenter som tagit tag i saken och skrivit lite motioner och grejer. Naturligtvis rekommenderar nuvarande styrelsen att alla förslag till ändringar avslås... Men inte ska vi låta dem fortsätta skinna oss?

Mer info, samt tid & plats, finns på http://www.twenty4seven.be

Är man inte medlem i IKSU så kan man köpa enbart medlemskap (inget kort) för sådär 10 spänn. Kan vara värt för få billigare kort framöver. :-)

Ses! / Tomas

Bilagor

• Iksu-fuckoff.jpg
    Iksu-fuckoff.jpg
    27.9 KB · Besök: 35
Umeå-tråden
Såhär kan det se ut när man är på cykeltur i Italien. Nya cykeln är fantastisk, men lyckades inte hamna på bild. Kommer väl i "Våra cyklar" så småningom. Dåligt väder gjorde att det blev rätt korta turer första dagarna, men 40 mil och 4000 höjdmeter på en vecka känns rätt bra när man just gått ur ide.

P1010083.JPG ht=544

PICT1377.JPG ht=544

PICT1368.JPG ht=544

Umeå-tråden
Såg mulligt ut Jon.

Kul att du dök upp don Tommazo.

rayy, hur går det med fixicyklandet?

Själv gjorde jag ett tappert försök att skogscykla ikväll men det var helt omöjligt före med en massa blötsnö :(. Lider av svår abstinens nu.
sorbet1.jpg ht=725

sorbet2.jpg ht=725

/Johan

Umeå-tråden
Jag var också ute idag, fruktansvärd snö som helt satte igen mina ice spiker, stundtals kom man ingen vart!

Dock var spåret längs nydala där alla går med sina hundar bättre, där gick det fint att cykla iaf om man har dubb, det var hårdstampad genomskinlig slask som däcken bet bra i, och till och med barmark på ett par ställen.

Umeå-tråden
Hej!

HAr bott i Umeå i snart 2 år och pluggar, men nu funderar jag på att ta hit min Mountainbike också, inte gjort de än pga begränsade service möjligheter i mitt korridorsrum =). Finns de någon mer regelbunden tid o plats där mtb cyklister brukar samlas eller hur funkar det?

/Johannes

Umeå-tråden
Kul om du tar hit hojen Johannesss. Det behövs fler cyklister i Umeå.

Det verkar vara dåligt med stående sammankomster dock. Gimonäs CK verkar enbart pyssla med lvg numer.

Var det förresten någon som hänger här som jag såg i krokarna av Intersport på Mariedal vid tvåtiden idag? Mörkgrå TREK-hardtail med silvrig Foxgaffel.

/Johan

Umeå-tråden
Det var nysopat en bit på väg hem från jobbet idag (sträckan I20-Ersboda längs E4:an). Det finns hopp om vår trots allt.

Var för övrigt och orienterade på Brakastrutens gård ikväll :)

/Johan

Umeå-tråden
Aha! Såg ett gäng vilsna ener som sprang över den hundskitspepprade gräsmattan.. ;-)
Själv skrotar jag bil, sedan försäkringbolaget dömt ut den som ej värd reparation.. Letar billig fräsch bil igen. Max 10 papp är målet.

Umeå-tråden
Brakastruten skrev:
> Aha! Såg ett gäng vilsna ener som sprang över
> den hundskitspepprade gräsmattan.. ;-)
> Själv skrotar jag bil, sedan försäkringbolaget
> dömt ut den som ej värd reparation.. Letar
> billig fräsch bil igen. Max 10 papp är målet.

Hmm, ska strax sälja en i den prisklassen, men "fräsch" är inte ordet som beskriver den bäst :)
Ska bara skruva ihop och besiktiga.

/Johan

Umeå-tråden
Idag åkte mina contislicks (1,3") på Brakastrutens hjul, oj vad det gick, och vad tyst det vart...säga vad man vill om dubbdäck, men dom lär en att uppskatta fördelarna med barmark :)

Umeå-tråden
ÄNTLIGEN INTERNET.
1 månad utan internet, förklaring kommer senare.

Lite nya bilder på fixien med en mobilkamera. Måste låna kompisens systemare och ta lite riktiga bilder!

Det som jag tänkte skulle bli ett snikbygge blev något annat, något som jag verkligen gillar i alla fall. Fasen vad det ska hojjas i sommar med fixen! Det har redan börjats i alla fall :)
Vit ram, silverfärgade hjul+drivlina, resten svart/rött.

file=57837

file=57838

asdfasdf.JPG ht=640

Umeå-tråden
Satan va nice rayy!

Ska bli grymt kul att se den live! =)
Jag ska ta in cyklen till stan när den lever igen, är lite tomt att cylka här i hörnefors och ja är inte så pigg att cykelpendla 4 mil heller =)

Sen jävlar blir det åka av!

Umeå-tråden
lleberg skrev:
> Satan va nice rayy!
>
> Ska bli grymt kul att se den live! =)
> Jag ska ta in cyklen till stan när den lever
> igen, är lite tomt att cylka här i hörnefors
> och ja är inte så pigg att cykelpendla 4 mil
> heller =)
>
> Sen jävlar blir det åka av!

Hehe, tackartackar :) Den blev verkligen exakt som jag vill ha den... Och tro mig, den ser bättre ut live! Säg till om du kommer förbi och kollar på den när du är i stan :)

Du måååste ju at in hojjen till stan. Dra en byggarnatt sen när du fått alla grejjer. Om det är några saker du märker att du saknar så har jag en hel del grejjer liggandes själv (typ allt från en låsring till framhjul...).

Det blir faen utav att åka när din hojj är klar! Ska bli så nice.

Umeå-tråden
Heh, tro mig, en månad utan internet har inte varit lätt!

Var ute och körde ungefär en och en halv timma idag. Mariedal - runt teg en sväng - maxi - centrum. Grymt väder!
Jag måste ta ut racern snart.

Umeå-tråden
Blev en tur till Holmsund (norr om älven) och tillbaka (söder om älven) tillsammans med min kompis Martin och hans härliga offroad Monark.
STP81955.jpg ht=153

Härligt väder, lite blåsigt bitvis, men kul att vara ute och cykla igen....

Pga (den påtänkta) Botniabanan och stigar som visade sig vara skoterspår blev turen tidskrävande, så de inköpta bakverken på Konditoriet i Holmsund smakade finemang.
Mart.jpg ht=175
STP81942.jpg ht=264

Bilagor

• STP81953.jpg
    STP81953.jpg
    14.3 KB · Besök: 34
Umeå-tråden
Jag körde en liten vända med racern idag, bara för att känna på den. Ut till röbäck, snurrade lite på ön o så hem till Ålidhem igen. Med lite justeringar och dom nya hjulen (som ännu inte har fått däck och slang) kommer det att bli grymt!

Umeå-tråden
Hurra! De sopar cykelbanorna idag! (De som inte är uppgrävda..) Gammliabacken och Östragymnasiet var körda mitt på dagen. Nu sopas det ute på gården för småungar och andra ystra!

Nydalaisen var lite blöt idag.. såg två sångsvanar och en koltrast när jag var dit. Måste vara vår?
Känns allmänt bra.
Har ett till tänkbart hus på G nu dessutom, i ett fungerande samhälle. Bilannons är utsatt och de första svaren piper in i brevlådan.
Levererade städad och ominstallerad dator till syrran igår, och kan börja ägna soltimmarna åt annat. Däckbyte på bilen till att börja med.

Umeå-tråden
Låter härligt, det rör på sig helt enkelt!
När börjar stigarna tina fram?

Min cykel är äntligen hopbyggd, fick hem alla grejer från Jenson och CRC igår, bilder kommer! Var ute och svängde lite idag på parkeringen, det kommer att bli bra det här :)
Kompakt, lättmanövrerad och snabb känns den, och det var väldigt nära att jag tog med den i sängen igår kväll, så vacker är den...

Upptäckte att jag klantat mej i en beställning, så jag råkade köpa en Thomson 4x 90mm 0 grader i silver och en i svart, man kan ju bara använda en åt gången så den silvriga är över...någon i stan som är sugen så dra ett pm

Ingen som har en gaffelpump över förresten?
Jag har ju 3 luftkamrar i min Marzocchi tror jag, det ända jag kände nu var att den verkade väldigt mjuk, så jag behöver nog labba lite

Umeå-tråden
Haha, i vilket sammanhang kom det upp?

Nu har jag varit ute o testat nya MTB:n på stigen vid sjön, riktigt skoj! Dock är jag väldigt ovan vid spd i skogen så det gick låångsamt. Behöver även justera lite småsaker och så, i vanlig ordning.

Stigen var för övrigt helt ok, snö ibland, lera ibland men stora delar hyfsat torr barmark, trevligt trevligt. Undrar när stigarna runt grössjön tinar fram...

Umeå-tråden
JojjeM skrev:
> Är det någon som vet någon mekanisk verkstad
> som svetsar aluminium i Umeå? Jag drabbades av en
> obetvlinglig lust att väcka liv i min Merida med
> spricka i svingen :)
>
> /Johan

Om du skickar den lite söderut.... så kan nog jag fixa till det....

Hör av dig om det är intressant.

Tillbaka
Topp