Umeå-tråden

Umeå-tråden
Hojade en sväng till Nydalabadet på lunchen. Underbart väder men fortfarande mycket is kvar.

Nydala1.jpg ht=544

Måste försöka ta mig ut i skogen i helgen.

/Johan

Umeå-tråden
Damn alltså! Jag blir bara mer och mer peppad på fixien. Var ute och körde i 1½ timma efter jobbet idag, övade minst 1 timma på att köra baklänges, och resten av tiden blev det lite "hopp och lek". Testade trackstand, gick ganska så bra till slut, och att stå trackstand med ena benet genom ramen, då cykeln lutar lite.. Gick fint.

Måste ut en till sväng ikväll när jag har bytt bakdäck. (har redan skiddat sönder ett 300kronorsdäck på två veckor. Nasty!)

Umeå-tråden
Kul rayy. Backa är skitsvårt.

Själv hojade jag en sväng MTB i Röbäck ikväll. Fortfarande alldeles för mycket snö och is för att det ska vara njutbart. Mycket smältvatten också och några korta avsnitt trevlig stig.

blÃtt.jpg ht=725

/JOhan

Umeå-tråden
Låter dyrt det där med få sig en fix...
Själv var jag iväg o trängdes med folk för att se lite blomfrön. Inte riktigt vad jag hade hoppats på!
Väl hemma ringde däremot en tjej som ville hälsa på! :-) Bättre. Blev en stilla promenad i vårsolen.... oooooouh! :-p
Schwinn001.jpg ht=480

Vidare rensade jag här hemma, denna gång en annons på vårt "älskade" blocket. 1a mtb:n skulle bort, och jag fick en tysklandsshopparslant för den. Hojen har ändå helt galet långt överrör och lågt styre! Mer som en kioskracer. Såldes efter första påringningen, vi var båda nöjda. :-)

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
jojjem: Jo, det märkte jag men till slut började det faktiskt sitta. Kunde dels köra ett par tre meter och sen vända (med lätt sladd på framhjulet) i farten och köra åt andra hållet, dels köra baklänges några fler meter också.
Jag blev peppad på en streetcykel när jag körde, ska fundera lite på det där. hmhm...

Är det inte lite väääl blött i skogen fortfarande?

Umeå-tråden
makino.JPG ht=400

Tog en tur med den nybyggda fixin idag, eller det som är nytt är ramen, gick riktigt snabbt. Jobbigt bara att man måste lära sej det där med att cykla bakåt...huuva...

Umeå-tråden
Hahaha! Jag var en minut före :D

föressten så ska jag ta mig ut en sväng om några minuter. måhåhå

Umeå-tråden
Bakåtcykling känns helt onödigt, inte som att jag är ute och kör bilen baklänges, eller går baklänges, åker hiss baklänges eller dammsuger baklänges, om du fattar vars jag vill komma...det är ju fan frammåt jag ska iaf! Eller så är det kanske bara det att jag känner mej för gammal för sånna grejer..haha..

Umeå-tråden
Bakåtcykling känns helt onödigt, inte som att jag är ute och kör bilen baklänges, eller går baklänges, åker hiss baklänges eller dammsuger baklänges, om du fattar vars jag vill komma...det är ju fan frammåt jag ska iaf! Eller så är det kanske bara att jag känner mej för alldeles för gammal för sånna grejer..haha..

Umeå-tråden
Vadå? Bilar kör ju baklänges mest hela tiden..

Schysst cykel iaf!

Jag gråter lite över att bike components inte har fått in mitt surlydrev ännu.
Då blir det 44-15!

Ramen är vaxad och ren och fin och nu är det bara lie saker som saknas till den får nytt liv!

Umeå-tråden
Iofs, jag känner dock att jag personligen inte kommer att lägge nån större energi på att lära mej det.. Men visst, jag kan bara buga åt Love som verkar kunna knepet, ser ju faktiskt helt galet ut.

Kan flika in med lite mer skvaller, finns en fin vit glittrig vivalo här i ume också som snart kommer att kunna beskådas...ska bara fixas lite med vevarmar först.

Umeå-tråden
Jag säger inte att jag kan än, men det är på gång. Mest tycker jag att det var kul att öva för att jag lärde mig själv något nytt. Började fundera på att skaffa en streetcykel lite igår för att ge sig jävlar anamma på att lära sig trick och så. Får se hur det går med det.

I alla fall, nu blir det en sväng med en kompis som ska åka lite bmx. Han är lite på en annan nivå än en själv, blir kul att se vad han lyckas med.

Umeå-tråden
Ska tydligen bli varmt och trevligt på tisdag. Är det någon fler som är sugen på att cykla mtb då? Ni vet, såna cyklar med breda däck som inte går att cykla baklänges på. Tjoa till om intresse finns, så kanske vi kan styra ihop något.

Jon.

Umeå-tråden
MTB? Är du verkligen på rätt forum nu? ;-)
Skall njuta av vädret medan jag skrotar bil... är helt körd i kroppen för egen del. Skit.
Men nu kom tråden lite högre upp på sidan! :-)

Umeå-tråden
Låter inte helt otrevligt, får se om jag får tag i en kompatibel gaffelpump.
Jag är inte blixten i spåren just nu, helt ovan vid spd så jag är grymt feg, men står du ut med det så kan vi ta en sväng :)

Umeå-tråden
Cykla i skogen med sällskap och fint väder låter ju inte helt fel. Själv har jag dock lite körigt schema på tisdag så det blir knappast aktuellt om det inte är pannlampstur vi snackar :). Förhoppningsvis en annan gång.

Ni får väl ta med en kamera och posta lite bilder.

/Johan

Umeå-tråden
Marran, jag är inte heller i toppform, så det låter bra. Känner mig hur som helst mer peppad på trevlig cykling än tävlingsträning. Jag har en gaffelpump i min camelbak om du vill låna. Har du något förslag på plats?

Jon.

Umeå-tråden
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> ... tag i en kompatibel gaffelpump.

Är det en sån här du behöver (visst har du en Marzocchi)?

19020.jpg

Jag har en om du behöver låna akut.

/Johan

Umeå-tråden
Vilka killar!
Köpte precis en på cyclestore, så nu ska det pumpas, men tack i alla fall!

Jon_F_B: jag brukar köra på stigen vid nydalasjön, inte så himla upphetsande men den är beprövad och bör vara hyfsat snö- och lerfri. Grössjön ska tydligen vara både slaskigt och lerigt något fruktansvärt så det går bort, hundspåret är fortfarande skidspår. I20 har jag ingen koll på alls, har aldrig varit där.

Så om du inte har några förslag så kan vi ju köra vid nydala. Ungefär när hade du tänkt? Jag har inga föreläsningar så jag är helt flexibel.

Umeå-tråden
Efter en snabbvisit i sommarvarma Stockholm på eftermiddagen gick det inte att hålla igen längre. Jag och den nyförvärvade mårtenbajken tog en tur på I20, trots alla tidigare idéer om att det skulle torka upp innan det var dags för kapitalförstöring. Och dra mig baklänges vilken skön grej att köra heldämpat! Varför har jag inte insett det förut?

Vad gäller snö- och plask-läget i den allra sydligaste delen av I20 kan jag rapportera att det är mkt lite snö kvar, men en hel del vatten i backen. Jag gissar att det torkar upp rätt snabbt de närmaste dagarna och att det kommer att vara helt OK framåt söndag.

Är det nån som vet hur det ser ut på Röbäck, Hamptjärnsberget och Carlshöjd/Grössjön?

Umeå-tråden
Grössjön var hemskt blött och slaskigt i helgen enl. min kompis som gjorde ett tappert försök, tänkte fara o kolla själv nu till helgen

tack förresten Jon för en kanontrevlig tur!

Umeå-tråden
olli skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag och den nyförvärvade mårtenbajken ...

Kul med ny cykel. Vad för nåt?

> Är det nån som vet hur det ser ut på Röbäck,
> Hamptjärnsberget och Carlshöjd/Grössjön?

Cyklade hemma i Röbäck häromkvällen. Fortfarande övervägande is och sorbetsnö då men det smälter väl snabbt.

Var med äldsta grabben och orienterade vid Carlshöjd igår (från skolan bortåt motionsspåren). Tyckte det var lite mindre snö där men ännu våtare i marken längs stigarna. DEt är ju lite mer myrmark där medan Röböcksskogen är rätt väldränerad så det torkar upp snabbare när det väl smälter (inte för att det var snustorrt på något sätt där marken var bar :)).

Jon_F_B och Marran, inga bilder? Körde ni runt Nydala?

/Johan

Umeå-tråden
Nope, inga bilder. Däremot en härlig vårpremiär med lätta däck, snö, is, lera, vatten och en del nästan torr stig. Vi irrade runt i knappt två timmar. Mer happyrides åt folket efterlyses.

Umeå-tråden
Exakt, mer happyrides åt folket!
Vad sägs om 1:a maj, (imorgon), någon som varken tänker stå på barrikaderna eller vara bakfull som känner för att rulla lite stig eller landsväg med mig?

Umeå-tråden
Någon som är vaken?
Solen skiner och det kliar i benen :)
Jag hörde förresten att I20 skulle vara rätt bra nu, men jag har aldrig varit där själv

Umeå-tråden
Synd Jon och Herbivora, vi får väl ta det en annan dag
Jag lägger ut en bild på ett par längtande hojar så kanske någon annan blir taggad

_MG_7773.jpg ht=484

Den röda är min, ser ni en kille vingla fram på den så hälsa gärna :)

Umeå-tråden
Snygg Chameleon! Hur funkar det med en så enormt lång sadelstolpe?

Är själv sugen på en Chameleon och borde nog ha en 18", men finns en begagnad 16" till salu så man blir ju lite sugen.

Umeå-tråden
Sadelstolpen är ganska nära max där på bilden, då blir det lagom för svetto-cykling, har sänkt den ett par cm nu för att bli ännu smidigare på stig.
Jag tycker det funkar utmärkt, Thomsonstolparna är ju ganska stadiga, jag har inte märkt av några problem med flex.
En fördel är ju att man kan trycka ner den i botten om man skulle vilja köra utförs eller nåt, ramen har inga flaskfästen på sadelröret så man kan nog trycka ner den ganska långt.

Umeå-tråden
Sådärja, blev en sväng idag igen, på samma ställe som sist, nedanför och längs Nydalasjön.
Det går undan nu, torkar där det var surhål och blir surhål där det var snö, inte mycket snö kvar alls.

Jag bytte även pedaler till Crank bros Smarty. Lagrena kändes sådär när jag monterade, men dom var billiga så dom får hålla så länge dom håller. Dom är grymt mycket bättre i skogen iaf än mina tidigare VP, lättare att komma i och funkar bättre att trampa med när man inte är i, så idag fick jag lite bättre tempo än tidigare. Fortfarande feg och ovan, men det tar sig!

Umeå-tråden
Ja det har verkligen hänt undervek med snösituationen senaste dagarna. Jag och min assistent var ute och utförde fältstudier i Röbäck nu ikväll och det såg riktigt cykelbart ut.

rek1.jpg ht=725

Fast helt bart var det förstås inte
rek2.jpg ht=725

Siktar på en pannlampstur senare ikväll.

/Johan

Umeå-tråden
JojjeM > Gött att se. Då blir det en söndagsutflykt i de där krokarna.

Så här ser nyförvärvet ut (jag tror att vi kommer att bli typ bästisar).
anthem1.jpg ht=413

Umeå-tråden
En gammal klasskompis, numera god vän, har köpt en kona stinky i veckan! Han blev med cykel liksom, troligtvis mitt fel ursprungligen :) Var ute och körde en sväng på i20 igår, det var torrare än väntat. Vi ska ut mot röbäck idag och kolla läget... Stigtips någon? Jojje?

edit: Jag har kollat in http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=29183 och den större bilden på samma karta, ska skriva ut dom och hugga med mig på turen.
DSC027522.JPG ht=640

Tillbaka
Topp