Umeå-tråden

Umeå-tråden
Synd bara att halva framgaffeln saknas! ;)
Ska kolla upp detta snarast!

Edit: Uppsala.. känns långt borta.

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Var förbi cyclestore idag, tydligen är lokalen ledig för att hyras eller köpas enligt en lapp på rutan. En del av pappen hade också fallit bort så man kunde kika in och där håller tydligen på att tömmas.

Dom lär ju inte bara ha flyttat heller eftersom de inte har meddelat nåt. Synd som sagt.

Umeå-tråden
Det går väl att skicka saker från Uppsala också? Ganska billigt med bussgods. Jag antar iofs att du syftar lika mycket på avsaknaden av provcykling, men kom igen... tänk på mig som aldrig fått provcykla en Lefty! Unnar du mig inte det? ;)

Jon.

Umeå-tråden
Vad har ni 'locals' för erfarenheter av Isälvsleden? Jag ska till Lycksele på lördag och kommer alltså med bil ner längs Vindelälven på söndag morgon. Min plan är att ställa bilen i Åmsele, cykla leden ner till Hällnäs och ta asfalten tillbaks till bilen i Åmsele. Invändningar på det? =)
Sandåsen halvvägs mellan Åmsele och Hällnäs är vad som lockar mig... men det kanske är bättre cykling mellan Hällnäs och Vindeln? Man kanske rentav hinner hela sträckan ner till Vindeln..? Tips mottages gärna.

Umeå-tråden
oJsan skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad har ni 'locals' för erfarenheter av
> Isälvsleden? Jag ska till Lycksele på lördag
> och kommer alltså med bil ner längs Vindelälven
> på söndag morgon. Min plan är att ställa bilen
> i Åmsele, cykla leden ner till Hällnäs och ta
> asfalten tillbaks till bilen i Åmsele.
> Invändningar på det? =)
> Sandåsen halvvägs mellan Åmsele och Hällnäs
> är vad som lockar mig... men det kanske är
> bättre cykling mellan Hällnäs och Vindeln? Man
> kanske rentav hinner hela sträckan ner till
> Vindeln..? Tips mottages gärna.

Well, befinner mig i Vindeln just nu faktiskt. Varit ute ikväll och kört ett par mil m några kompisar, broarna runt älven -> upp till Buberget (skidbacken) -> nerför den brantaste backen -> via surmyr -> tallhed -> skogsväg -> broarna runt älven! Någon dag senare i veckan är vi ett gäng på tre, fyra stycken som ska cykla just Isälvsleden. Kan återkomma om vi hinner riva av det innan söndag. Skulle spontant tro att den inte är speciellt spännande utan mer skön/soft att cykla på, men, det är ju vad jag tror.

Umeå-tråden
Ha det så trevligt. Är det förresten nån som hänger här som cyklar på en Airborne Liberator. Såg en snygg med Reba och en massa XT stå parkerad på stan idag. Lite vågat.

/Johan

Umeå-tråden
Vad roligt att se att det är fart på cykelfronten i Umeå! Jag kommer tillbaka till hösten, förhoppningsvis med ny mtb med dämpning både här och där. Har demoat några hojjar i SF: Ibis Mojo, Trek EX 7 och framför allt en Cannondale Rize 2 som kändes helt fantastisk, med helt otrolig gaffel. Tyvärr lite för mycket $$$... Provade en bekants Turner 5 spot också och den var också himla go, men mycket mer stridsvagnskänsla än C-dalen. Turnern gick verkligen dit man ville - på Cannondalen flög mer över hindren. Mojon var jag inte alls så förtjust i, men det kan ha berott på att dämparna inte var så bra inställda och att jag tycker om lite mer rejsig geometri än vad den hade. Trots att Treken var en ganska enkel modell kändes den verkligen bra. För min del verkar det som EX 8 (som har Foxgaffel ist för Recon på EX 7) är det bästa köpet, men det känns lite tråkigt att köpa Trek när man har så många mer exotiska märken att välja på. Sen är ju frågan om ny Trek vs t e x beg Turner, men det ska jag ta upp i en egen tråd nån gång...

Rize2.jpg ht=486

mojo.jpg ht=544

ex7.jpg ht=544

Umeå-tråden
Såg ut att ha varit en varm tur utför bränntis, rayy! Väldigt trevlig cykel du snickrat ihop. :-)
-Tittar gärna på styrarna senare.
(Såg rayy komma lunkandes efteråt... medan min fyrbente var på charmoffensiv!)

Umeå-tråden
oJsan skrev:
> men det kanske är
> bättre cykling mellan Hällnäs och Vindeln?

Apropå Isälvsleden... var ute igår kväll och körde en sväng.
Började på Isälvsleden från Vindeln-hållet. Maken till förstörd led!
Ojojoj. För en massa år sedan var det en makalöst rolig stig att cykla på, nu verkar de ha kört ut tonvis med grovkornig sand för att fylla ut mellan alla rötter/stenar/håligheter/ojämnheter.
Väldigt osexuellt att cykla på. Underlaget alltså. Omgivningen med lite upp och nerförslöpor fungerar.
Sätter en femma på att Hällnäs-Vindeln är trist som få.
Verkar för övrigt bli söndagscykling för vår del också. Om vädret vill...

Umeå-tråden
Ok, I'll stick to my plan, Åmsele->Hälläs. Hoppas att det inte blir grusade planer/stigar där. =)
Då får ni hålla utkik efter en gråblå Merida hartail i skogarna på söndag.

Umeå-tråden
oJsan: Cyklade sträckan Åmsele - Vindeln i början av sommaren. Det var en skön tur med mycket varierad terräng. Bästa sträckan var helt klart den mellan Åmsele och Hällnäs, så du gör helt rätt i att köra den biten. Fast asfalten tillbaka låter ju inte så kul. Vi lämnade bilen i Vindeln och tog bussen upp till Åmsele, inga problem att ta med cyklarna. Kanske funkar för dig med om du nu inte gärna vill trampa asfalt:)

Ola

Umeå-tråden
Hepp, lämpligt mör i kroppen men vid gott humör landade tre tappra i Vindeln efter att ha trampat upp, ner, rakt fram och i gyttja.
Isälvsleden visar sin bästa sida sträcka Åmsele-Hällnäs. Sträckan vidare mot Vindeln bör man gå.
Eller... tja... bitvis fungerar det att cykla. Men det är inte en sträcka med skönt flow i alla fall.
Dessutom var den lite risigt skyltad fläckvis. Men men. Ställningen jag byggde till släpvagnen fungerade i alla fall utmärkt och cyklarna rörde sig inte en millimeter. (Jo, vi åkte bil upp t Åmsele) Perfekt för framtida äventyr!

Umeå-tråden
Agassi, cyklade ni på lördag? Om det var söndag borde jag ha mött er då jag cyklade åt andra hållet. Isälvsleden var helt underbar, kanske kommer det en RR ikväll... om det inte blir en happytur?
Anyone, up for riding tonight?

Umeå-tråden
oJsan: Vi cyklade söndag och startade efter 08:30 från Åmsele. Passerade Hällnäs vid 12-snåret efter ett par kortare pauser och en lite längre fikarast. Leden verkar ju bitvis ha flera alternativa vägar, så vi kanske cyklat om varandra?
Om polarens telefon och GPSdongle (som han testar) fungerat bättre ihop hade jag länkat upp vår exakta rutt.
Men han har inte fått riktig snurr på grejerna, telefonen laggar ur...

Umeå-tråden
Ehh, vi cyklade visst åt samma håll ser jag nu, men jag började ett par timmar efter er och tog långa fikaraster. Det var alltså era spår jag såg =)

Umeå-tråden
Ahh, okej. Jo det lär det varit (även om det nu egentligen är "ajabaja" att lämna spår efter sig i naturen ;)
Sträckan Åmsele - Hällnäs var så pass rolig bitvis att det nog inte dröjer länge innan vi kör den igen! Idag är jag dock helt slut. De tre milen mot Vindeln från Hällnäs var knäckande.

Umeå-tråden
Hey, still in town :-)

How about going for a slow ride (I'm tired today), out through umedalen, then getting to the riding school, tavelsjöleden, and home on the sandy trail and by the river?

Meeting place could be the same place as last time.

Btw., i have a few things for sale, that i don't want to drag home to Denmark:

2x Schwalbe Ice Spiker Pro (nice light spike tires, with lots of spikes)
2x Schwalbe Albert 2.25 (nice front tire)
1x Schwable Racing Ralph 2008 Snake Skin (good light back tire, not particularly useful in mud)
1x Assos Intermediate Jersey, size XL (a bit worn, i've become to thin to use it :-/)

I'm currently running the Albert/Racing Ralph combination and like it a lot. However the alberts are just to big and heavy to use in denmark. There is plenty of knobs left on the tires.

Since the alternative is dragging it home with me, or throwing it out we can probably find a good price. Contact me at thostrup _AT_ gmail.com, on this board, or in person, if you interested.

/Henrik

Umeå-tråden
Picture from todays happyride when we were taking a break at Rättberget, Tavelsjöleden. Jon_F_B on his Fat Possum and htj on his Ghost. A very nice ride, htj seems to know the trails in the neighborhood very well. Hopefully he will upload the route soon... *hint*

ResizeofIMG_0730.JPG ht=480

Umeå-tråden
Hey

I'll be going riding this evening, if anyone is interested in joining me.

I'll be leaving around 18, and will first be going to håmptjörnsstugan, and then doing some hill climb intervals in I20.
You are not forced to do the intervals :-)

Leave a message here, or call me at 073 8165237, if you interested in going.

/Henrik

PS. Buy some of my tires :-) (100 a piece for the alberts/ralph, 200 a piece for the spikers)

Umeå-tråden
Trevligt! Vi är/var ett gäng som tänkte åka ner... men som det ser ut nu är vi spridda lite varstans vilket innebär att vår tripp kommer dröja.
Och jag som vill åka nu! Är ju alltid trevligt med sällskap :)

Umeå-tråden
djess, vi drar ner imorgon. Siktar på att åka från stan kanske strax innan 10, ska förbi schenker på västerslätt i Umeå för att hämta ett paket från CRC. Tänkte hinna få på ett nyköpta par (super tacky) minionsulor som prov inför åre. Är väl framme kanske 1100 - 1130.

Jag slår en signal när jag börjar på att vara framme! :) Elin och hennes brorsa hänger med föressten, dom åker i egen bil.

Umeå-tråden
rayy skrev:
> djess, vi drar ner imorgon. Siktar på att åka
> från stan kanske strax innan 10, ska förbi
> schenker på västerslätt i Umeå för att hämta
> ett paket från CRC. Tänkte hinna få på ett
> nyköpta par (super tacky) minionsulor som prov
> inför åre. Är väl framme kanske 1100 - 1130.
>
> Jag slår en signal när jag börjar på att vara
> framme! :) Elin och hennes brorsa hänger med
> föressten, dom åker i egen bil.

Jag slutar lite tidigare med imorrn så jag kommer oxo och åker med er :)

Umeå-tråden
Jon: Kom ihåg busstrejken, och att linje 100 inte tar cyklar alls (kustbussen). De andra linjerna kan neka, men det bör gå.

Plush: Grymt! Blir det någon fler local som kommer med? :) Jag är sjukt peppad nu när min kedjestyrare nog ska fungera. ringer imorgon

Umeå-tråden
rayy skrev:
> Plush: Grymt! Blir det någon fler local som
> kommer med? :) Jag är sjukt peppad nu när min
> kedjestyrare nog ska fungera. ringer imorgon

Jag Patrik och Oskar kommer nog också förbi.

Tillbaka
Topp