Umeå-tråden

Umeå-tråden
Jag är tillbaka i stan, men har tagit ett tillfälligt uppehåll från skogscyklandet. Min fina, men struliga gaffel är på väg till Dr.Spoke för service. Får bli landsväg ett tag framöver. Någon som er peppad på 5-10 mil imorgon eftermiddag/kväll?

Ha det så kul ikväll!

Jon.

Umeå-tråden
Jag lämnar nu definitivt in handduken, formen har inte kommit under dagen, har varken kunnat plugga eller fara till sporthuset och prova FF-krukor, suck. Hoppas det är bättre till veckan.

Jon: Jag jobbar imorgon eftermiddag tyvärr, hur ser det ut för dig på fredag? Då har jag skrivit min omtenta också, så jag kommer att känna mig ledig till tusen!

Umeå-tråden
Jag packade väskan när maten var i micron och nu äter jag och kikar på forumet, så det ska nog gå vägen!
Hoppas du piggar på dig marran och hittar formen!

Umeå-tråden
Tänkte jag skulle påminna om att vi kör ett DH ploj-rejs i övik i helgen. Lör 30/8
Banan går finfint att köra även för dom som inte har så bråttom.
Priser lottas ut bland deltagarna som vanligt.
Banan går via en ny sträckning till Dirtplan, sen kör vi skottkärran och serviceleden.
Länk till inbjudan http://happymtb.org/forum/read.php/1/946220

mvh/Lars

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Var ute en sväng nu ikväll och spottade ett par cykelstyrare i bräntis. I samma backe men något till höger fanns en klart mysko hoj med trekrade hjul, nån slags mtb med dubbelkronad gaffel, en happyit?

Umeå-tråden
Tack oJsan och Muntis för en riktigt trevlig tur som kommer att kännas i benen imorrn :). Det tog på att köra Epicmaffians svettotempo med gunghästen.

Hoppas att det gick bra med knät Muntis och att du kom hem ordentligt.

Några suddiga mobilbilder blev det:

Samling. oJsan pyser i eller ur luft i lånecykeln
mndagstur01.jpg ht=477

Muntis trampar på längs ledens början
mndagstur02.jpg ht=477

Medan oJsan jagar på bakifrån
mndagstur03.jpg ht=477

Det verkar väldigt krångligt det att ha en Epic
mndagstur04.jpg ht=477

Det ska vridas på rattar och pumpas dämpare
mndagstur05.jpg ht=477

Långa spänger fanns det gott om. Just denna råkade Muntis köra av och slå knät :(
mndagstur06.jpg ht=636

Motljus
mndagstur07.jpg ht=636

Muntis ville vända med sitt onda knä...
mndagstur08.jpg ht=636

...men vi tvingade honom att cykla vidare mot Hamptjärnsstugan
mndagstur09.jpg ht=477

Där vi softade och oJsan bjöd på kexchoklad
mndagstur10.jpg ht=636

oJsan kan också grimasera
mndagstur11.jpg ht=636

Muntis frirajdar fett med Epicen
mndagstur12.jpg ht=477

Från stugan gick det fort utför. Riktigt skön bit ner mot Vindelvägen
mndagstur14.jpg ht=477

Här avvek Muntis medan jag gjorde misstaget att haka på oJsan
mndagstur15.jpg ht=477

Som satte upp ett farligt tempo mot Hissjö, ner över Kulla och Baggböle
mndagstur17.jpg ht=477

Sista biten längs älven föll mörkret och mina ben var lite trötta
mndagstur18.jpg ht=477

/Johan som återhämtar med chokladglass

Umeå-tråden
Härliga bilder, jag hade aldrig orkat idag.

Ska oJsan också bli med epic? Det verkar vara smittsamt, jag vart också småsugen när jag testade Muntis' sist, det gäller att stå emot!

Umeå-tråden
Snygga bilder ännu en gång Johan! Det gick bra att ta sig hem även om benen började bli lite sega i backarna upp mot nydala. Var nog tur att jag inte körde längre. Det var en grymt härlig tur tycker jag men inte mitt knä. Kommer att känns ngn dag men det är nog rätt lugnt.

//Jonas

Umeå-tråden
men ÅÅÅÅÅH så grymt. Jag blir ju helt tokig! Skulle ut till hamptjärn ikväll med en jobbkompis med det sket sig.

Har någon en kartbild på vilken väg ni tog?
Visst blir det xc lite senare i veckan också? Jag ska ut fredag kanske, eller söndag efter 16.

Umeå-tråden
Härlig tur det såg ut att vara, synt på knäna! Fina bilder, gillar motljusbilden och spången! Suddigheten är konstnärlig frihet! :)

Umeå-tråden
ah, ser ut som att ni körde mx-spåret parallellt med Kullavägen. jag ser fram emot lite lagom frusen backe och kvällskörning med lampa där ... ja, alla stigar gör sig ju bra strax innan snön kommer. =)

Umeå-tråden
Vi trodde att vi kanske skulle dyka på Rayy vid Hamptjärnsstugan, men det kanske var er som Trilla såg vid Bräntis istället?!

På tal om konstnärlig frihet, här är en skärmdump från hitta.se och en överlagrad mspaint-slinga.
Pga. liten skärm och lathet så är inte slutet med, men vi tog alltså strandpromenaden hem från Baggböle herrgård.
Precis olli, rätt noterat! Men någon enduro/cross hade tyvärr kört före oss, så det var mjukare än vanligt. =/
happyride.PNG ht=586

Umeå-tråden
olli skrev:
-------------------------------------------------------
> ah, ser ut som att ni körde mx-spåret parallellt
> med Kullavägen. jag ser fram emot lite lagom
> frusen backe och kvällskörning med lampa där
> ... ja, alla stigar gör sig ju bra strax innan
> snön kommer. =)

Stämmer nog rätt precis. Det var lite tungtrampat nu men lustigt nog sa jag att det vore en perfekt pannlampsstig :)
Blir nog rätt bra tv-spelskänsla.

En kul grej var att vi mötte en kille på cross (cyclo- alltså, inte moto-) mellan stugan och regementet. Rätt tuff terräng för en sån :)

/Johan

EDIT: Snygg "gps-plott" oJsan

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
JojjeM skrev:
>
> En kul grej var att vi mötte en kille på cross
> (cyclo- alltså, inte moto-) mellan stugan och
> regementet. Rätt tuff terräng för en sån :)
>

Låter riktigt skoj att köra de där spångsektionerna i svagt medlut med en CX. Det blir ju liksom bara hälften så brett ...

Umeå-tråden
Hehe, vad gör man inte! ;)
Mätte upp sträckan, ungefär 23km från starten till cykelbron över till Teg. Vår gissning var inte så fel alltså.

Umeå-tråden
olli skrev:
> JojjeM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > En kul grej var att vi mötte en kille på
> cross
> > (cyclo- alltså, inte moto-) mellan stugan och
> > regementet. Rätt tuff terräng för en sån :)
> >
>
> Låter riktigt skoj att köra de där
> spångsektionerna i svagt medlut med en CX. Det
> blir ju liksom bara hälften så brett ...

Dessutom så passar hjulen perfekt mellan de två plankorna!

Umeå-tråden
Riktigt grym karta! Måste skriva ut och köra efter den sen. Stigen ovanför hissjövägen (längst nere till höger i bild) är fin. Ska bli kul att få köra den med en lagom stor ram istället för som nu - en för stor en...

Jag körde inte pushbike på bräntis, undrar verkligen vem det kan ha varit...

Umeå-tråden
Observera att mellan texten "Grisbackaänget" och Hamptjärnsstugan så har jag bara dragit ett mer eller mindre rakt streck. Stigen t.v. är Tavelsjöledens gamla sträckning, den nya sträckningen (pga bygget av godsbangården) finns inte med på hitta.se

Hm, det kanske var den högra vi cyklade efter? *klia i skallen* Aja, du lär nog inte tappa bort dig där precis... =)

Umeå-tråden
Ref: Har fyllt i enkäten! Saknade mera skrivytor.. Att tvingas kryssa, utan förtydliganden tar emot.
Men några enkla rutor fanns det, helt klart!

-In och kryssa nu! Det tog inte lång stund.

Umeå-tråden
hej hej på er! det var mig ni mötte på CX

Får säga att jag är imponerad av att det fanns så mycket spänger som man kunde köra på utan att trilla ner eller mellan, sen var vissa passager mellan ganska jobbiga att köra på min CX (läs steninga) men eftersom det var ett distanspass och ganska skönt att ta det lite lugnare så gjorde det inte så mycket.

får hålla koll på umeåtråden så man vet när ni drar iväg nästa gång så jag kan se om jag kan haka på.

JojjeM skrev:
> olli skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ah, ser ut som att ni körde mx-spåret
> parallellt
> > med Kullavägen. jag ser fram emot lite lagom
> > frusen backe och kvällskörning med lampa där
> > ... ja, alla stigar gör sig ju bra strax innan
> > snön kommer. =)
>
> Stämmer nog rätt precis. Det var lite
> tungtrampat nu men lustigt nog sa jag att det vore
> en perfekt pannlampsstig :)
> Blir nog rätt bra tv-spelskänsla.
>
>
> En kul grej var att vi mötte en kille på cross
> (cyclo- alltså, inte moto-) mellan stugan och
> regementet. Rätt tuff terräng för en sån :)
>
> /Johan
>
> EDIT: Snygg "gps-plott" oJsan

Umeå-tråden
pilvinge skrev:
> hej hej på er! det var mig ni mötte på CX

Aha, kul att du dök upp här. Verkligen strongt.

Håller med om att det var imponerande kvalitet på spängerna med litet mellanrum. Det var första gången jag körde där också.

Håll koll här. Det brukar bli väldigt bra spännvidd på turerna som dyker upp här, från landsvägsrundor till hopp och lek på Bräntberget.

/Johan, som också fyllt i enkäten Ref tipsade om

Umeå-tråden
Nog mig och polaren du såg Trillla. Spåret från toppen var ju riktigt bra om än lite kort. Såg aldrig dig men cykeln med gula hjul såg och funderade vi på :)
Gör lumpen här och släpat upp cykeln nu, verkar ju finnas mycket bra här. Körs det mest "svettoinriktade" turer här förresten? :)

Såg med spår på tavelsjöleden idag också men det förklarar ju sig här :)
Einar

Umeå-tråden
Marmite: Körs det mesta här. Lite svettoturer, stigturer och hopp och lek :) Gissar (efter att ha kollat din profil:) att det sista av de tre är något för dig kanske? Häng med till bräntberget och kör lite där i 4xbanan någon dag vetja. Eller, 4x och 4x, men lite hopp, berms och såntdär... Dock utan lift, men pushbike är kul va? :)

Umeå-tråden
Någon Umebo som ska till Övik och cykla i helgen? Jag har köpt en kedjestyrare (äntligen riktiga grejjer!) från Micke i övik och skulle behöva få upp den till Umeå. Någon som har lust att ta med den om dom ska ner?
Pma om ni ska ner. hörs!

Umeå-tråden
Skicka den på bussgods eller så.....

Hmm... Mudd tror jag ska komma ner... han är ju från Vindeln nånstans..han kanske kan ta med den?

Umeå-tråden
oJsan skrev:
> Kom att tänka på det här inlägget när jag
> råkade ramla över den här kartan:
> http://www.umea.se/download/18.4410ccd11120b16057b
> 800030298/Kartskylt+Hamtj%C3%A4rnsleden.pdf
> Kan vara bra att skriva ut och ha med sig, verkar
> ju finnas en del stigar i krokarna.¨

Det är humor att den nya leden inte går där den är markerad på kartan. Från Hästhagen och upp till stugan har kommunen lyckats lägga in den nya leden ett par hundra meter för långt österut. I verkligheten är leden alltså dragen på närmaste stigen till vänster om leden.

Appropå de fin-fina stigarna i området. För den som inte redan testat kan jag varmt rekommendera stigen som är markerad som blått anslutningsspår på kartan, från Rödängshållet. Superfin, men lite svår att följa på det nya hygget norr om S-et i "Skidspår till Hamptjärnsstugan" och fram till kraftledningen.

Umeå-tråden
Jag kunde inte motstå nyfikenheten. Efter lättare frukost begav jag mig iväg för att se hur den "nya tavelsjöleden" egentligen ser ut, alltså enligt kartan. Strax efter Hästhagen tog jag höger in på en, till synes, fin stig. Stigen var på inget sätt markerad, förutom några nedfallna skoterledskryss här och var.
Stigen var fin fram till första hygget, sedan blev det blött... mycket blött! Typiskt "skoterled", alltså brett men ingen egentlig stig.
Framme vid kraftledningsgatan strax innan Hamptjärnsberget tänkte jag ta ollis stigtips mot Rödäng. Tyvärr råkade jag vika in på gamla Tavelsjöleden men hittade snabbt en stig som tog mig till Rödängsstigen igen.
Jag kom ut på stigen som ansluter från öster precis ovanför "S-et", så jag kan inte ge någon aktuell rapport från hygget. =)

Nu vet kommunen om det, får se vad de svarar:
http://www.umea.se/kulturfritid/kva...de=thread&id=25.69ffeaab11c04448f8e8000188183

Kom hem för en halvtimme sedan och nu regnar det. *pjuh!*

Umeå-tråden
Plush skrev:
> Skicka den på bussgods eller så.....
>
> Hmm... Mudd tror jag ska komma ner... han är ju
> från Vindeln nånstans..han kanske kan ta med
> den?

Tanken var ju att han skulle slippa betala porto, för en så billig styrare blir den nästan dyr med porto inräknat ;-)
Intersport har inte internpost mellan övik och ume så du kan få den på jobbet? ;-)

Umeå-tråden
ravy:
2 mål, 5 (grymt små)kajaker i vart lag, 25*10m "plan" eller ngt sånt, tackling mot bollhållare tillåten, bollen ska in i mål med kast eller slag med paddel. Helt enkelt sjukt intensivt, roligt och blött

Umeå-tråden
oJsan skrev:
> Jag kommer att svettocykla 18:30 imorgon, men var,
> och med vilka?

På Epic?
Inte omöjligt att jag kan haka på och hålla nere tempot :)

Kajakpolo lät helt galet marran.

/Johan

Umeå-tråden
Ska se om jag och Marmite som gör lumpen här i umeå följer med på en tur ikväll. Svettotur med DH hojj blir nog lite jobbigt men det blir ju bra träning :)

Tillbaka
Topp