Umeå-tråden

Umeå-tråden
Kajakpolo lät spännande, var håller ni till?

Mitt förslag är att JojjeM guidar oss i Röbäcksskogarna, om alla kan ta sig ut dit..?
Jonny&Marmite: Vore kul om ni följde med!

Umeå-tråden
oJsan skrev:
-------------------------------------------------------
> Mitt förslag är att JojjeM guidar oss i
> Röbäcksskogarna, om alla kan ta sig ut dit..?

Det kan funka. Annars är jag flyttbar.

Vi kan köra nåt i stil med turen som jag Jon_fb, Trilla och August körde i höstas. Går att bygga på med mer snurr i Röbäcksskogen eller retur från Skravelsjö genom travbaneskogen (fast där hittar jag sämre).
file=45718

Om det behövs lite freeridekrydda kan jag visa ett par snälla drop :)

/Johan

Umeå-tråden
Säljarens nya hoj var försenad, så han behövde ha kvar Epic:en och tävla med den nästa helg. Men den som väntar på något gott.. väntar alltid för länge. =/

Den där turen ser trevlig ut, har bara irrat omkring i de där skogarna en gång förut.
Eller så kanske vi kan leta oss förbi här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/659079/
..så DH-cyklarna får sin beskärda del! =)

Umeå-tråden
Haha, vilken arkeologi (fast filmen verkar paj). Jodå det ska nog inte vara några problem att kombinera om det finns önskemål. Risk för att det är lite surt på vissa ställen den vägen jag hittar men lite blöta fötter har ju ingen dött av.

/Johan

Umeå-tråden
Det låter bra för mig och jag kommer med bil. Vet dock inte vart Elofssonhallen ligger, en enirolänk skulle vara perfekt! ;)

Vill oJsan eller någon annan ha skjuts ut dit så har jag nog plats för en till på mitt cykelställ?

//Jonas

Edit: Tack Johan. Lite för seg på att skriva. ;)

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Vedkastbacken är en av de skojigaste uppförsbackarna i trakten. Rekommenderas å det varmaste. Och den är definitivt inte tråkigare utför ...
Ta gära med en sekatör om ni sticker dit =), slyn var snudd på irriterande tät sist jag var dit för några veckor sedan. Själv måste jag vara hemmavid ikväll. Synd.

Med risk för att uppmana till något otillåtet så kan jag även passa på att tipsa om att den högsta stigningen jag hittat nära stan ligger på andra sidan vägen Klabböle-Skravelsjö. 98 m enligt min klocka, att jämföra med Vedkastbackens 66 m.

Umeå-tråden
olli skrev:
> Själv måste jag
> vara hemmavid ikväll. Synd.

Ja, det var synd.

> Med risk för att uppmana till något otillåtet
> så kan jag även passa på att tipsa om att den
> högsta stigningen jag hittat nära stan ligger
> på andra sidan vägen Klabböle-Skravelsjö. 98 m
> enligt min klocka, att jämföra med
> Vedkastbackens 66 m.

Hmm på andra sidan grusvägen alltså? Jag hajar inte var du menar men det låter lockande. Lite mjölksyra upp och adrenalin ner är ju inte fel :)

/Johan

Umeå-tråden
pilvinge skrev:
> Har fortfarande enbart min CX här i umeå men jag
> gör ett försök iallafall.
> Är det bestämt med 1830?

Japp 18.30 vid Elofssonhallen verkar spikat. CX låter stenhårt. Jag kan sympatiköra helstel SS :)

/Johan

Umeå-tråden
Tjena!

Jag och Jonny bangar idag verkar det som, lite långt bort och haft en tung dag :) Pushbike är kanon ja ;)

Kommit fram till att mitt bakhjul börjat ge sig, har ni koll på nån vettig hjulbyggare här uppe?

Einar

Umeå-tråden
Kan inte påstå att jag kan någonting om hjul, men har iaf fått ett par byggda till mig av händige herrn och dom funkar fortfarande bra efter cirka 6 månaders körning. Det var alltså dock innan dom konkade och återuppstod.

Umeå-tråden
Tillbaka från en plaskig poloträning, kajak kan också vara roligt, lovar!

Ngn som är sugen på pushbike eller stighoja antingen onsdag på dagen (efter 10 innan 16) eller torsdag dag/kväll?

Hur gick turen idag?

Umeå-tråden
Om det blir pushbike åkning vid bräntberget eller nått annat roligt ställe så hänger jag med. Vilken dag som helst går bra, bara det blir efter ca 17.00.

Umeå-tråden
Tack Muntis, oJsan och Pilvinge för en helmysig kväll. Det blev inte jättelångt men trevliga stigar och hyfsat tempo (för mig i alla fall) mest hela tiden. Kul att se en cross in action.

Kvällen i bilder:
Samling vid Elofssonhallen. Vissa latmaskar hade åkt bil :)
mndagstur201.jpg ht=544

oJsan uppför första knixen med Muntis hack i häl
mndagstur202.jpg ht=725

Pilvinge ser ut som att han tycker att det går lite långsamt
mndagstur206.jpg ht=725

Pust och pumppaus i pågående avverkning
mndagstur209.jpg ht=544

Uppförsaction
mndagstur210.jpg ht=725

oJsan med Pilvinge efter på milspåret
mndagstur215.jpg ht=725

Muntis i täten på milspåret
mndagstur218.jpg ht=725

Mer paus
mndagstur221.jpg ht=725

Pilvinge jagar
mndagstur224.jpg ht=725

oJsan där stigen avviker från milspåret ner mot Skravelsjö
mndagstur226.jpg ht=725

Muntis på samma ställe
mndagstur227.jpg ht=725

Pilvinge blickar ner mot Skravelsjö
mndagstur225.jpg ht=725

Det gick ruggigt fort genom Skravelsjö på SS:en (säkert dryga 20)
mndagstur232.jpg ht=725

Ooops, här tog det stopp. Efter lite dividerande bestämde vi oss för att respektera avspärrningen för att inte riskera konflikt eller sura insändare. (De har ju bössor. Vad ska vi göra, klappra argt med SPD-klossarna?)
mndagstur234.jpg ht=544

Vy från ett bakhjul
mndagstur237.jpg ht=725

Stajlstudie1
mndagstur239.jpg ht=725

Stajlstudie2
mndagstur240.jpg ht=544

Nånstans på bilden finns tre rådjur. Jag lovar.
mndagstur243.jpg ht=544

Infarten till vedkastbacken. Olli skojade inte om sekatören.
mndagstur246.jpg ht=725

Bildbevis
mndagstur247.jpg ht=544

oJsan fuskar och sätter i en fot
mndagstur248.jpg ht=725

Välbehövligt pust vid toppen efter sjätte eller sjunde vändan
mndagstur254.jpg ht=544

Fint kvällsljus vid kraftledningen i travbaneskogen
mndagstur255.jpg ht=725

Muntis dricker i travbaneskogen. Nu börjar det skymma så vi siktar på kortaste vägen hem.
mndagstur259.jpg ht=544

Tillbaka där vi började på Elofssonhallens parkering. Jag fick visst lite skog med mig i snabbkopplingen till bakhjulet. Fångad i skenet från konstgräsplanens belysning.
mndagstur262.jpg ht=725

/Johan

EDIT: lite ljug

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
avverkningsvandalism är det värsta jag vet.
det ser ut att vara strax väster om IP som de hugger, stämmer det?

... och jag ser ingen sekatör på bilderna?? ;)

Umeå-tråden
JojjeM skrev:
> oJsan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kommer att svettocykla 18:30 imorgon, men
> var,
> > och med vilka?
>
> På Epic?
>>>>>> Inte omöjligt att jag kan haka på och hålla nere tempot :) <<<<<<<<
>
> Kajakpolo lät helt galet marran.
>
> /Johan

Du (och din kumpan på CX) misslyckades totalt med ovanstående! ;)
Men det var en mycket trevligt tur må jag säga! Nu har jag lärt mig en del trevliga och snabba stigar i Röbäck, det blir fler turer dit. Kanske med pannlampa, tack för inspirationen JojjeM!

Umeå-tråden
Marran>>
Låter nästan som att du har ett förflutet med min CX... stämmer att den är dura-ace kittad, inkörd, tja jag har hunnit med några hundra mil med den iallafall föregående ägare (Niklas) lär väl hunnit med några mil han oxå.

Kul att få en guidning i Röbäck. Helt klart ett bra område för att smiska stig och grusväg med CX!
Utan att tävlat i CX någon gång, så fick jag känslan av att området närmare travet skulle lämpa sig väldigt bra för just CX-tävling! Härliga stora stigar med sandpassager och korta passager där man måste hoppa av och springa några steg.

Umeå-tråden
När köpte du den?
En kompis (Håkan) lånade den ett tag i våras av sin orienterings- eler skidåkarkompis, då fick jag tillfälle att kika och klämma lite på den.

Umeå-tråden
olli skrev:
> avverkningsvandalism är det värsta jag vet.
> det ser ut att vara strax väster om IP som de
> hugger, stämmer det?

Vandalism vet jag inte men det blir ju inte vackert :)
Det var mer rakt söder om IP och väster om kapellet/kyrkogården. Typ här:

avverk.jpg ht=542

> ... och jag ser ingen sekatör på bilderna?? ;)

Äsch, vi glömde den. Men det gick att klämma sig fram ändå.

/Johan

Umeå-tråden
marran>>
tjaa, det är nästan ett år sedan jag köpte den och jag lånade ut den Håkan P i våras/somras när jag inte kunde cykla pga nyckelbensskada samt hade andra cyklar här istället. Vat du om Håkan har åkt till Düskland ännu, tänk att kunna beställa cykelgrejor av honom för "gratis" hemtransport vilken lyx! ;-)

Umeå-tråden
Muntis skrev:
> Det känns lite i kroppen idag.
>
> //Jonas

Håller med.

Funderar på att ta en senare tur med pannlampa ikväll (typ niotiden). Nån som är sugen? Jag har troligtvis en lampa att låna ut om nån är sugen att prova (måste bara kolla batteristatus).

/Johan

Umeå-tråden
Jag är lite sugen... men jag har inte hunnit bygga mig en lampa. Jag tror att jag hinner sno ihop själva lampan, men det blir svårt att hinna ladda batterier.
Återkommer... =)

Umeå-tråden
oJsan skrev:
> Jag är lite sugen... men jag har inte hunnit
> bygga mig en lampa. Jag tror att jag hinner sno
> ihop själva lampan, men det blir svårt att hinna
> ladda batterier.
> Återkommer... =)

Annars har jag som sagt en extra. Måste bara kolla status på blyacken jag har till den. Vi hörs senare.

/Johan

Umeå-tråden
oJsan skrev:
> Jag är lite sugen... men jag har inte hunnit
> bygga mig en lampa. Jag tror att jag hinner sno
> ihop själva lampan, men det blir svårt att hinna
> ladda batterier.
> Återkommer... =)

Hur gick det med bygge. Jag verkar ha supit bort min extralampa så jag kan tyvärr inte erbjuda lån som det ser ut nu (kom precis hem).

/Johan

Umeå-tråden
Efter inspiration från JojjeM:s lampa:
1. Först lite brainstorm
2. Sedan en tur till Clas-O för att inhandla hölje, lampa, sockel och spännband.
3. Kreativt arbete med borrmaskin, värmepistol, lödkolv.
4. Voila!
20080902.jpg ht=480

Hittade ett blybatteri här på jobbet, har ingen aning om laddningsstatus *hoppas*
Obelastat: 11,7V
Belastat: 11,2V
tjaa... kan fungera =)

Jag kan tänka mig ta en kort tur ikväll, bara för att testa lampan. Är fortfarande på jobbet, men om jag skyndar så kan jag vara på cykeln om en halvtimme. Stigarna kring stadsliden/gamlia kanske?

Umeå-tråden
Wait wait... jag tror att jag ställer in, batteriet verkar lite vekt och silikonet måste nog få torka lite till.
Hoppas du inte hunnit åka?!

Umeå-tråden
oJsan skrev:
> Wait wait... jag tror att jag ställer in,
> batteriet verkar lite vekt och silikonet måste
> nog få torka lite till.
> Hoppas du inte hunnit åka?!

Det är lugnt. Då solotramsar jag lite i Röbäck :)

/Johan

Umeå-tråden
Wohey!

16"-ramen samt styrlager kom ikväll, ett par kyle straitbenskydd (strl. M passade klockrent!) och lite annat småkrafs. Imorgon blir det byggande, har ledig dag. Bilder kommer sen...

Umeå-tråden
Kul med cykelbygge rayy! Ser fram mot rapport.

Själv är jag tillbaks efter en ganska kort men intensiv pannlampstur. Även invigning av nya brallor. Swix längdåkningsbyxor till halva priset på Team Sportia. Kändes mycket bra att cykla i. Återstår att se hur baken håller.

Så här gick turen (påminner lite om en älg) (9,4 km på 55 minuter gav ett imponerande snitt på 10,2 km/h :))
tur.jpg ht=494

Hämtade andan ett tag på Janningsberget (längst västerut på plotten)
paus.jpg ht=544

Hittade värsta svampstället på väg hem så middagen är räddad imorrn
middagsmat.jpg ht=544

/Johan

Umeå-tråden
haha, vilken snygg älg! Sammanträffande att en Poison Curare ligger bland just de där svamparna? Du bör nog passa dig... =)

Höljet som jag använder (32-5408) är från början för litet för lampan, men är å andra sidan robust och passa bra på hjälmen. Jag skapade "koningen" för lampan genom att sätta huset över lampan och värmde med varmluft samtidigt som jag snurrade och tryckte. Som det kanske syns på bilden så blev huset lite stukat, men det innebar bara bättre riktning när den väl satt på hjälmen.

Diametern på lampan (innanför falsen) är 51mm. Jag mätte aldrig huset, men jag har mätt på den icke-konade delen och uppskattar innerdiameter till ~40mm.

Umeå-tråden
Nya 16"-ramen som kom igår fick delar på sig idag. Har inte hunnit in i skogen än mer än några hundra meter, men jag har kört lite asfalt och sånt idag. Cykeln fungera ruggigt bra alltså, det är jättelätt att dra upp den på bakhjulet (trots en tung framgaffel) och den känns allmänt smutt och fin. Nu sitter jag inte över cykeln längre som på 18"aren..

Ramen ser nästan titanlik ut på bilderna, men tro inte på det. Lacken (gunmetal/silver typ) är nog den svaga länken på ramen men den ser rätt så fräsch ut nu då den fortfarande är ren och orepad.

Lite bilder:

HPIM0486.JPG ht=488

HPIM0491.JPG ht=516

Ser hyfsat dirtaktig ut med sadeln nere. Finns inga hål för flaskställ i sadelröret, vilket gör att en 400mmstolpe fungerar bra.
HPIM0494.JPG ht=488

Tillbaka
Topp