Umeå-tråden

Umeå-tråden
Muntis skrev:
-------------------------------------------------------
> ...skrota hjälmen mot en sten. Har
> en stort blåmärke i pannan nu efter hjälmen.
> Verkligen tur att man hade hjälm.

Skönt att du klarade dig såpass.

/Johan

Umeå-tråden
Jag körde fegvarianten från hippologum så det blev bara 17 kilometer totalt. Ganska bra längd för mig som inte riktigt repat mig efter förkylningen. Tog en timme ungefär så det blev väl en medelhastighet på ca 16 km/h. Såg nu att jag även skrotat poplock reglaget för andra gången. Tror dock att jag har reservdelar från förra gången. :)

oJsan: Är också lite sugen på lite saker från CRC som jag glömde i min förra. Hur lång tid har man på sig att bestämma sig?

Marran har du testat dina knäskydd, isf vad var ditt intryck av kyls strait? Själv köpte jag de där andra Tomcat vintervarianten. Tyckte att de var riktigt tungcyklade körde med dem bara halvvägs, kanske behövs rejält med inkörning.

//Jonas

Umeå-tråden
oJsan: Mina däck är wbt Timberwolf, dh-däck med cross-inspirerat möster, väger 1685g enl wtb :)
De är helt enkelt inte gjorda för att trampas, så om vi far ut får ni vänta på mig...står ni ut med det är jag på

Muntis: Skönt att det var hjälmen du spräckte och inte vad som var i den!
KS är det bästa, grymt sköna faktiskt, jag har haft de på i 4 timmar i sträck utan problem. Visst blir det liiiite trögare att trampa, men det är verkligen marginellt!

Umeå-tråden
1685 gram?! Du är ju helt tokig! Jag tyckte att minion super tacky 2.5or var tunga på typ 1250 eller något... Och dom är komplett omöjliga att punka... 6 dagar hällar och hopp på skutan, och resten av säsongen utan punkis iaf.
Jag måste få klämma lite på wtbdäcken snart :D

pssst... något annat: http://happymtb.org/forum/read.php/1/966648

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Hehe, jag har redan fått en snakebite på wtb-sulorna...fast då hade jag ifs runt eller under 2kg i bakdäcket och körde inte jättesmutt, en rotig stig ner mot mariehemsängarna genom hagaskogen. Typ trappsteg 20-30cm nerför en rot och en sten där jag (tungt) placerade bakhjulet :)

Mönstret skämtar man inte bort, det är precis att de får plats bak i min Chameleon, och då har den ändå rätt gott om utrymme. Dubbarna sticker ut långt, både uppåt och åt sidorna, biter riktigt bra i 4x-banan.

Vad har du för tidsperspektiv på ramköpet, hinner du med svartrejset 27/9? Jag är sugen på att fara ner då. Jag även nu i helgen, om du hinner pussla ihop tills dess.

Fick min fullfejs-kruka idag, så nu behöver jag inte oroa mig för att bli av med flinet heller.

Vet inte om du jobbar imorgon, men jag siktar på bräntis runt 11-12, så jag hinner nöta ngn timme innan jag jobbar kl 16. Vore kul om det kom mer folk!

Umeå-tråden
jag hinner inte med svartrejs om jag får ramen ens, jag jobbar den helgen (vi har ju nyöppning på huset!). Annars hade jag lätt kommit...

Får se hur det blir, beställer jag från jaguarverken imorgon som det ser ut att bli (inte 100%...) så får jag nog ramen inom en vecka.

Jag kanske kan cykla imorgon! Vi hörs på tfn.

Umeå-tråden
Jon: fick du mitt mail? När är du på, denna helgen eller nästa? Cykeln står här och väntar på dig iaf, ska försöka ge den lite kärlek i veckan :)

Umeå-tråden
Jepp, jag fick mailet. Har dock haft fullkomligt kaos i tillvaron den senaste tiden så jag har inte hunnit svara. Jag tänkte kanske både den här helgen och nästa, låter det bra? Vore skönt med lite cykelavbrott från vardagen. Har tyvärr bara hunnit pendelcykla på senaste tiden.

Jon.

Umeå-tråden
Det låter ju grymt, blir jätteskoj!
Denna helgen har jag bil,VW Golf med cykelkrok och fällbart baksäte, så vi får nog in 2 cyklar bak om man plockar hjulen, och så en på kroken, borde gå tycker jag. Då blir det du jag och Boman till helgen, hur det blir med transport nästa helg har jag inte funderat ut än.

Umeå-tråden
Lite smalare WTB-däck här i.o.f.s, men monterade Motoraptor 2.14 på leksakscykeln.. Känns inte helt bortkastat! Greppar fint. (Betingade 119:- stycket, på CRC.)

oJsan: Däremot blir det nog inget mer från CRC för min del, just nu. Det klarar sig i nuläget! :-)

Umeå-tråden
Jon_F_B skrev:
> Jag har ju min miljöbil om inte annat....

tre växlar och sju liter milen. Eller, var det så lite som fyra? ;)

Umeå-tråden
Jonatan på Hkcykel här!

Du kan alltid ringa till driftansvarige på liften på tel 0660-15692 för att få veta om det är något strul, annars får ni gärna ringa mig på 0709 56 89 51 för mer info.

(PS! 160 mm focus eller 180 mm UMF finns det kvar en av varje av hyrcyklarna 2008)

Umeå-tråden
Med det här inlägget... http://happymtb.org/forum/read.php/1/432695/492773#msg-492773
...som inspiration gav jag mig iväg på en långtur nu när förkylningen äntligen släppt! Min Epic har stått och väntat på mig en veckan och som hämd för att inte ha blivit använd bestämde den sig för att kedjan skulle gå av efter 500m! =/ Bara att traska hem (tur jag inte hunnit längre) och leta reda på reservkedjan till Meridan. Den passade, trots att den egentligen var ett par länkar för kort! *pjuh*
Nytt försök, bättre lycka. Med strålande sol och 17 grader i luften tog jag mig via Ersboda upp till Bäcksjön, rundade densamma, trampade ner mot Hjåggmark, Anumark och sedan via hundspåret och Tomtebo hem igen. 56km stannade trippmätaren på, undra hur det känns i benen imorrn?! =)
Lite bilder finns här: http://blog.kurry.se/2008/09/en-cykeltur-i-vr-skna-natur.html

Har under turen konstaterat att Continental Vapor (bak) och Specialized Fast Trak (fram) inte alls kändes bra.. det halkade, gled, kanade, spann som bara den, usch! Blir nog att lägga på mitt Maxxis Ingitor 2,35 istället, även om det är lite tyngre.
Ekernipplar, finns de i många olika dimensioner eller går de att få tag på här stan? Såg att skallen på en nippel hade gått av (nej det var inte ekern som gått av).

Umeå-tråden
oJsan skrev:
> 56km stannade trippmätaren
> på, undra hur det känns i benen imorrn?! =)
> Lite bilder finns här:

Bra jobbat och fina bilder på bloggen. Känns Epicen bra?

/Johan

Umeå-tråden
Ser ut som en trevlig tur oJsan!

Häftigt med räv i stan Brakis, jag som bara sett ankor och igelkottar :(

Jag, Jon och Boman var nere i Övik idag, jag är helt slut, det var en grymt fin höstdag måste jag säga, sjukt kul! Tack grabbar!

Umeå-tråden
Grannen hann bräcka räven, någon dag innan... Han kom med resterna av en nyskjuten björn, att lukta på åt hunden. Normalt vekt hundbeteende, är att hunden backar undan. Urax däremot, som vuxit upp med björn inpå tomten och som gått in i urflyttat björnide,gått med mig förbi vädrande hona, han dök rakt på resterna!
Av trettiotalet jakthundar i jaktlaget, var det inte fem som ens gick fram till den tomma släpvagnen, som fraktat björnen....

Det är häftigt! Snacka om utstrålning (utsöndring!). Idet var också roligt att få se. Utgrävt i en sandbank, nära Fredrika.
Jag vill flytta ut till skogen! :-)

Umeå-tråden
Love: Inga bilder, vi hade fullt upp med att åka!
Blev mestadels gräsklipparen och grävmaskinsspåret, någon sväng i hardrock och hellraid som sista åk.

Jag käkade ett par munfullar jord i grävmaskinen, Jon tappade kedjan ungefär åtta gånger per åk (enkelklinga och bash utan styrare är ingen bra grej på en hardtail). Bosse körde på som tusan trots 24", visar än en gång att det inte är cykeln utan han som sitter på som gör skillnaden.

För egen del började det grymt skakigt, stelt och krampaktigt. Efter några åk släppte det mer och mer, jag hittade flyt och känsla, synd att man inte bor där så man kunde åkt idag med! Gaffeln funkade utmärkt, däcken bet grymt bra och jag har egentligen inget att skylla på för att jag var långsam :)
Det verkar som jag bromsat nästan slut på beläggen fram, har ni såna på sporthuset? (Hope Mono M4), eller kan ni fixa fram innan nästa helg?

Nu är det bara att fara till bräntis och hårdträna inför nästa helg, jag hade tänkt försöka komma iväg iaf en gång i veckan.

Edit: Måste tillägga att stämningen på berget som vanligt var härlig, man känner sig alltid välkommen!

Umeå-tråden
Marran: Har tyvärr inga hopegrejjer, så vitt jag vet ligger dom inte hos någon leverantör vi jobbar med så vi kan nog inte beställa.

Lät som att ni hade det grymt kul. Vad körde Jon för cykel om han körde hardtail? Kedjetappande i Övik är ju nästan patenterat min grejj ;)

Umeå-tråden
Jag körde Martins sambos Monoc(?) om jag tror finns på bild tidigare i tråden. Den var väldigt trevlig förutom kedjeskiten. (och avsaknaden av bakdämpare...)

Jon.

Umeå-tråden
marran skrev:
> Det verkar som jag bromsat nästan slut på
> beläggen fram, har ni såna på sporthuset? (Hope
> Mono M4), eller kan ni fixa fram innan nästa
> helg?
>

Mono M4 har samma belägg som gamla Shimano XT (Grimeca, XSIV) så dom går att hitta nästan vart som helst.
Annars kan du få köpa av mig om du ska till Övik igen.

Umeå-tråden
Åkte en skön liten sväng, för att kolla upp lämpliga fiskeplatser längs älven. Riktning ICA Maxi, från stan sett. Vid Tegsbron och själva Maxi är det riskfritt för bottennapp (relativt). Annars var det mycket gräs och bråte, utöver att det är allmänt grunt..
DSC00031.JPG ht=480

Järnvägen till vänster om det orangea plasträcket.. Mackadam cyklas bara ett kort stycke.

DSC00034.JPG ht=480

Hursomhelst, så blev det riktigt trevligt bortanför returmarknaden! Många gamla småstugor bland lyxbyggena.. (Man undrar hur upphandlingaran görs från kommunhåll? Ena stunden värdelöst p.g.a. flyget, nästa gång högatraktivt vid älven.)

Mötte tre hundar på "vägen". En lös gårdshund och två med kopplade mattar.
Vi tog oss så vidare bort till Sand och Gäddviken, innan vi började vända igen. Hundstackarn skall ju orka springa hela vägen också.. Vi kom en bit, innan det tog helt stopp. Jycken ville inte fortsätta. En blick åt sidan visade att man just höll på att flå och stycka nyskjuten älg! :-)

Så efter att ha förfriskat sig med vommen, hjälpt gubbarna med hudavdragning, och fått med sig fyra färska klövar hem, fick han upp farten igen.

skonk.jpg ht=480

Gissa om han är slut nu? :-D Hela vägen tillbaks, med en halv skonk i munnen!

Umeå-tråden
Någon som är sugen på träning i bräntis på lördag mitt på dan/eftermiddag?
jag tänkte träna lite på att hoppa och flyta inför dh-racet på söndag.
Hoppas Boman kan komma förbi med kamera så man kan göra lite stilstudier på sig själv.

Det vore kul om fler dök upp, det är roligare att putta om man har sällskap.

Umeå-tråden
Hmm... I ren förvirring... och ett allvarligt fall av blindhet och plötslig oläsförståelse så har jag råkat skriva fel datum på rubriken i tråden "Inbjudan till Svartrejs Final 27/9 i Övik "

Det stod 28/9 men rätt datum är alltså Lördagen den 27/9.

"note to self" Läs ordentligt ;)

Tillbaka
Topp