Umeå-tråden

Umeå-tråden
Vädret för lördag ser ju ganska lovande ut, inte regn iaf. Dessutom verkar det vara mest uppehåll till veckan, så förhoppningsvis är det iaf inte sjöblött på stigen.

Härligt att han äntligen har fått den, det satt långt inne! Ska försöka läsa igenom hans intryck lite senare, verkar som han gjorde en ordentlig recension

Umeå-tråden
Åtminstone en bild på Sx trailen. Kommer nog lite fler bilder, kanske actionbilder, om någon vill fota på bräntis eller typ hamptjärns?

Som sagt tidigare. Sx trailram, saintvevar, e13styrare, deemaxhjul samt miniondäck, xtväxel och lite sånt. Bromsarna tar fan dåligt även om jag luftade frambromsen idag, men det får va tills vidare.

DSC034372.jpg ht=442

Umeå-tråden
Det är samma skivbromsar, men dom tar dåligt. Får se vad det är. Beläggen är nya, skivorna hela. Kan vara det att dom inte centreras mot skivan och på så vis tar snett och sämre. Får se om jag kan lösa problemet!

(psst. Skivbromsfästet bak i ramen är brotchat från fabrik. Me likes!)

Umeå-tråden
JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> Läckert Love. Den där borde väl funka prima att
> trampa stig med också (minus däcken kanske).
>
> /Johan

Ska slänga på ett par lite mindre biffiga high roller däck, 2.35or (nästan smalare än det också) och se om det går. Bakdämparen är ju rejält inställbar med propedal och allt i alla fall, och framgaffeln går ju att sänka/"låsa" med låghastighetskompressionen.

Det blir nog fiiiint :)Jag ska dock inte sluta köra på xchojjen för det. Stig är kul med hardtail också!

Umeå-tråden
Jag och Maja är lite tveksamma om vi ska hänga på Isälvsleden i helgen. Vi har haft grejer för oss varenda helg den senaste tiden, och känner att det skulle vara skönt att ta det lite lugnt hemma.

Umeå-tråden
Riktigt fin hoj rayy! Släng på ett par smalare sulor och följ med på Lördag!
Om vi kan spika Lördag så kan jag planera andra aktiviteter nästa helg, ok?... annars swappar jag helger.

Vilka är intresserade av en repris på förra torsdagens Happyride? Alltså: träffas någonstans vid 16-tiden och cykla tills det blir mörkt. (SMHI förutspår regn under dagen.. men de har ju haft fel förr...)

Umeå-tråden
oJsan: tackar tackar! Du kanske har lust att fota någon dag? Typ fredag dag på bräntis? ;) ;) ;)

Det blir bräntis, plus eventuellt lite i20cykling på fredag dag för mig och Johan, sen ska jag och Boman ut på fredag kväll och streeta lite låter det som. Eventuellt bräntis för min del efter jobbet på lördag.. typ 1630. Skulle gärna hängt med på isälvsleden men det blir nog svårt då jag jobbar.

Umeå-tråden
Bra, Lördag it is!
Deltagare: Jag, Jon, Muntis, Boman, August och förhoppningsvis Marran. Gärna fler!
När det gäller turförslag ser jag två alternativ:
A) Lämna bilar vid Hällnäs, cykla upp till spetsen av sandåsen, vända tillbaks till bilarna. (runt 5mil, beroende på var vi startar)
B) Cykla från Hällnäs till Åmsele (eller tvärtom). Detta kräver emellertid mer transportlogistik för att få tillbaks cyklar+åkare till bilarna.

Att ta 6 pers + 6 cyklar till Hällnäs borde kräva två eller tre bilar. (Jag, jon, Muntis?)
Om någon har släpvagn skulle allt bli lite smidigare.. någon som har det?

rayy: Jobbar vardagar, men om vädret tillåter så skulle det vara trevligt med lite fotograferande på söndag kanske?!

Ingen som vill cykla imorrn kl. 16:00?...

Umeå-tråden
Fasen så roligt ni lär ha det på lördag. Lär ju bli typ ett av årets bästa?

oJsan: Jag jobbar i helgen, men är ledig fredag. Slutar 1600 lördag+söndag, kanske lite foto därefter?

Umeå-tråden
Kul att det blir av på lördag! Jag kan tyvärr inte bidra med varken bil eller kärra, utan bara en stor cykel.

Ang cykling idag kl 16 - det regnar ju lite nu, är du fortfarande på Jonas?

Umeå-tråden
Jag har bil och cykelställ, rymmer två cyklar har i nödfall fått dit tre vid kortare tur men undviker det helst.
Jag tycker att alternativ A låter smidigast, har ju cyklat på åsen tidigare och det är ju grym cykling där kör gärna fram och åter på den, rätt som det är kanske de har tagit upp båtarna för säsongen.
Enligt SMHI ser det ut att kunna bli en riktigt fin dag på lördag. :) Nu är det bara att ladda!

Vilken tid ska vi säga? Ska vi försöka att komma iväg vid åtta-tiden från Umeå eller är det för tidigt?

//Jonas

Umeå-tråden
Lider med dig marran, trist om du inte kan följa med!
Boman: Nu när vardagkvällarna är så mörka så är helgerna enda räddningen för cykling, så du får säkert med dig folk på en tur!
Med alternativ A borde vi klara oss med två bilar, tycker att det låter vettigt. Biten mellan udden och Åmsele är ändå inte så exalterade...
Åtta är ok för mig, då har vi gott om tid att njuta av stigarna! Fungerar det för han som bor ute vid vid havet också?

August: Ser tungt ut... ska sluta regna ikväll, men jag tror att jag ställer in idag och laddar för Lördag istället.

Umeå-tråden
Havsmannen är på. Jag har också bil, men den är miljövidrig och cykelstället rymmer bara en cykel. Således kanske jag lämnar den i Umeå om det finns bättre alternativ?

Jon.

Umeå-tråden
Kan räkna med att få med tre cyklar i min bil om man tar bort hjulen på en cykel så går den ner i bagaget och så två på hållaren. Om du Jonas kan få in tre i din så är vi i hamn. Men läste nu att det verkade bara bli fyra, isf är det ju inga problem.

//Jonas

Umeå-tråden
Hej igen,

Funderar på någon lämplig mötesplats i morgonbitti, blir Ålidhems centrum vid klockan åtta bra?

Senase uppställningen är då oJsan, August, Jon och jag. Marran hur ser det ut för dig? Fortfarande sängliggande? Andra intresserade?

Hoppas på grymt väder i morgon ser ju ganska lovande ut, förutom regnet som verkar dra över under natten.

//Jonas

Umeå-tråden
Jag har funderat på det där men hur mycket man ska ha med sig att äta men det blir väl bra om man har med sig till en ordentlig fika ngn gång mitt på vägen dvs när man kommer ut på tallåsen, finns ju en rastplats just innan man vänder tillbaka. Är nog gott med kaffe mitt på hållet, jag kan ta med mig en termos med så man får en kopp var, plus kanske någon snabb energi under cyklingen. Antar att det inte blir någon svettotur utan mer cykla och njuta av landskapet tur vilket enligt mig även innfattar gott fika. ;)

Synd att du inte hunnit tillfriskna Martin. Hoppas att du är på cykeln till veckan. Nu är jag tillbaka i umeå även på veckorna och hänga med på turer under dagtid. :)

//Jonas

Umeå-tråden
Jag har ingen kula på bilen, men min cykel ryms i bilen om jag fäller baksätet. Plockar man bort framhjulen ska det gå att stapla två på varandra.
Ålidhem centrum blir bra, då kan Jon lämna sin bil där, så kör jag och Muntis. Följer marran med så går det nog att trycka in en cykel till någonstans.

Sist hade jag en glasslåda med mackor och kex. Plus lite nötter/russin. Vattenpåfyllning är det ont om längs leden, så ta med så det räcker för de ca fyra milen + fika.

Umeå-tråden
Bra, för jag dricker ändå inte kaffe! Så du kan ta ett par cola till mig istället. ;)
Nu ska jag pallra mig hem från jobbet, smörja cykeln, packa väskan och soooooova!

Umeå-tråden
Lycka till imorrn!
Det blev bräntis, två gånger, idag för min del. En gång själv och en gång med aronsson. Sx trailen betedde sig fint på det första riktiga "testet" jag utsatt den för. Några observationer är att länkaget bak äter mycket bättre än det på ACn, geometrin känns riktigt bra utför, och cykeln är riktigt förlåtande. Det enda jag märkte som inte var positivt var att cykeln är en del lägre än ACn, vilket innebär att man drar i pedalerna i rötter och lite annat när det är stökigt eller då man svänger. Det är väl mest störande egentligen, tror inte det blir något direkt problem som gör att vevarna går sönder eller något. Saint ska ju hålla så..

Cykeln lär nog passa bäst på snabba nedfarter och singletrack med hopp och lek, inte DH-stök men den kändes bra på de grötiga stigar som lutade utför i alla fall.

Umeå-tråden
Tjena!

Hur gick det med körningen idag? Jag är själv helt knäckt över dagens åkning med Boman, och gårdagens åkning själv och med Johan. Cykeln känns bra!
Tänkte dra en pushbikesväng i Övik nu nästa helg. Har pratat lite med Pelle och Micke om det, och dom verkar på. Söndag skulle vara optimalt för mig, då jag på lördag måste vara hemma 1800 senast.

Kortfattat:
Pushbike i Övik nästa söndag? Är ni peppade?
Hur tar vi oss dit? jag har tyvärr inte bil.
Vilka ska dit? Hittils
Jag
Boman
Pelle+Micke (locals :)

Umeå-tråden
Låter härligt att du kommer överenns med nya hojen love... låga vevpartier går ju att åtgärda ;-)
På söndag säger du, ja varför inte, då får man förhoppningsvis chans att prova hojen efter modifieringen.
Patrik har deklarerat att han inte cyklar nått denna helg utan nästa helg istället så han borde komma med också. Sen är det som vanligt på dehär stället, det kan droppa in lite folk hipp som happ :-)
Men ska vi bestämma söndag kanske, för isåfall kan jag för ovanlighetensskull göra en separat tråd för det här på happy så kanske vi får med lite mer folk.

Umeå-tråden
Kanske jag hakar på till övik. Ska fundera på saken. Har sådan träningsvärk nu att ingen typ av cykelutflykt känns spontant lockande. Gårdagens tur var jättefin och det blev någon slags heldag i oväntat fint väder. Så här såg våra ryggar ut:
Ryggvindel.jpg ht=544

Jon.

Senast redigerad av en moderator:
Umeå-tråden
Har ni blåst bort än?
Här känns bara segt och eländigt just nu.. Lade på dubbdäcken igår, så hinner jag motionera igång dem innan snön dimper ned. Blev förresten knappt begagnade hjul på vintehojen, samtidigt. :-) Fräscht!
Nu är det bara bilen kvar, som det skall skiftas på! Urk. Jag vill inte... Det skall vara varmt och skönt. :-(

Umeå-tråden
Det känns som ett vakuum efter Isälvsledesturen... det var sommarens crescendo och nu känns allt dött. Cykeln står i hallen, fortfarande med punktering... men bilen har vinterdäck.
Någon som är sugen på en happyride på lördag?! Såvida snön inte lagt sig...

Umeå-tråden
Min förkylning börjar nu lägga sig, det har varit en seg historia. Jag skulle kunna vara med på en lugn runda, men jag börjar jobba 16 så jag är gärna hemma vid 15.
Vädret ser lovande ut för förmiddagen iaf enl. yr.no

Umeå-tråden
Det låter som en bra idé tycker jag.... IKSU?
Jag är djuriskt trött och seg i skallen nu, hoppas att det inte är en förkylning eller liknande på väg...

Tillbaka
Topp